AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #1 Skrevet 18. desember 2025 Hvordan forholder jeg meg til dette? Hver jul møtes jeg og min barndomskompis til en julelunsj og øl. Vi ser hverandre ikke ofte, men ca 3 ganger i året med begges familier.. foruten om tradisjonen vi to kamerater har hver jul. Vi møttes forrige uke og etter møtet sitter jeg igjen med en slags klump i magen. Han fortalte meg i fortrolighet at han på jobbreise i høst hadde hatt en affære med en ukjent dame. Kun denne kvelden og så aldri dama igjen. Han fortalte at ekteskapet med kona har vært tørt, kjedelig og uten noe særlig intimitet på en god stund.. og at han i ildens hete ønsket å føle nærhet med noen i en slags desperasjon. Jeg ble helt satt ut av det her. Kompisen min har jeg kjent i alle år, aldri forestilt meg at han var kapabel til dette og hele tiden trodd at ekteskapet var bra (aldri merket noe på dårlig stemning eller mangel på kjærlighet dem to i mellom på andre familiesammenkomster).. En flott ektemann som har fulgt opp ungene og kona si hele veien, sett med mine øyne. En rettferdig og trofast mann rett og slett. Når han fortalte dette forsøkte jeg å hverken dømme han eller sette han på plass, men vi snakket jo rundt det. Han synes livet hjemme er litt bedre, men følte det ikke på selvtilliten hans og selvfølelse, det at noen fant han attraktiv. Jeg har ikke turt å fortelle min egen kone det her da hun naturlignok vil dømme han, og muligens fortelle hans kone. Jeg lovet å ikke si noe, men sliter med samvittighet for kona hans… vi møtes jo på familieferier og div, men er redd jeg nå kommer til å oppføre meg rart i møte med dem to som par neste gang vi sees. Kompisen min fortalte at han elsker kona si, og vil ikke miste henne.. og at han ikke angrer på affæren, han føler seg bedre i ekteskapet nå enn før. Ville du fortalt din partner om kompisens affære? Eller bør jeg la dette her gå? Han er jo kompisen min, og jeg ønsker ikke potensielt å være årsak til både brudd eller uvennskap.. Anonymkode: e06ff...c5d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #2 Skrevet 18. desember 2025 Selvsagt holder du kjeft. Hva skal det tjene til at du sladrer om dette til din partner??? Anonymkode: e77c3...a6b 5 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #3 Skrevet 18. desember 2025 Utroskap er grenseløst. Er du utro er du utro. Han prøver seg snart på deg Anonymkode: 48b58...2e5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #4 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utroskap er grenseløst. Er du utro er du utro. Han prøver seg snart på deg Anonymkode: 48b58...2e5 Du regner med fyren er bifil? Anonymkode: e77c3...a6b 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #5 Skrevet 18. desember 2025 Jeg tenker at du ikke ønsker å ha slike venner, derfor grubler du på dette. Jeg hadde kuttet familiesammenkonster i fremtiden. Anonymkode: fa1ee...497 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #6 Skrevet 18. desember 2025 Jeg synes du bør gi kompisen din en sterk oppfordring om å fortelle dette til kona si. Jeg skjønner at du ikke ønsker å miste vennskapet med han, men hvem tenker på kona oppi alt dette? Dersom min mann var utro mot meg, om det så er én gang i utlandet eller over tid innenlands, hadde jeg ønsket å få vite om det. Jeg tror det færreste ønsker å leve et liv som er basert på en løgn. Det at han ikke angrer på utroskapen, men samtidig sier han elsker kona, henger ikke på greip for meg. Sorry, men den kjøper jeg faktisk ikke. Han elsker kanskje det livet og den tryggheten hun gir ham, men han bryr seg ikke om hennes ve og vel om han kan gjøre noe sånt og ikke angre. Anonymkode: 772bd...e55 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #7 Skrevet 18. desember 2025 Jeg synes du skal være ærlig med kompisen din om at du ikke satt pris på at han delte dette med deg, og hvilken skvis dette setter deg i. Synes det var dårlig gjort av ham å sette deg i denne situasjonen. At folk har sterke meninger og følelser rundt utroskap skjønner han jo, all den tid han ikke har sagt noe til kona. Ville vært ærlig med ham om at du synes dette er for mye å bære, og oppmuntre han til å selv fortelle det til kona. Du er på ingen måte forpliktet til å måtte holde dette for deg selv. Del det med kona di du. Det er ikke din skitne hemmelighet og ditt ansvar. Anonymkode: a06da...bb9 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #8 Skrevet 18. desember 2025 Hei Ts! Jeg kjenner til dette problemet, bortsett fra at jeg er kvinne og den utro er en venninne av meg. Jeg har valgt å være lojal mot min venninne og ikke sagt noe til hennes mann, men jeg sliter veldig med å treffe ham etter dette fordi jeg sitter på informasjonen jeg tenker han burde ha. Jeg HATER å være i denne lojalitetsskvisen, men ettersom de har barn som bor hjemme har jeg landet på at det er best for dem som familie at han er uvitende. Det jeg gjorde, etter å ha kjent på det en stund, var å fortelle henne hvor vanskelig dette er for meg når jeg møter ham. Hennes betroelse til meg har rett og slett laget en vond verkebyll i vennskapet vårt der jeg har trukket meg litt unna, og jeg vet hun synes det er kjipt, men jeg tenker også at det er en konsekvens hun må tåle av å ha gjort det hun har gjort og delt det med meg. Hun sier forresten det samme som din kompis: at hun ikke angrer, og at det ikke har forringet ekteskapet hennes. Tja, tenker jeg om det. Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra det med det samme…. Anonymkode: 8a717...e76 2 1
Snok1 Skrevet 18. desember 2025 #9 Skrevet 18. desember 2025 Jeg var i samme situasjon -grovt sett- som deg for mange år siden. Jeg anbefalte kameratem min å fortelle dette til sin daværende partner, noe han gjorde. Det ble en del, men ikke mye dramatikk. I dag ville jeg nok vært mer en venn enn en moralsk dommer. Jeg ville antakelig sagt at jeg stiller opp for ham som en fortrolig samtalepartner. Jeg har begrenset tro på at moralske imperativer fører til annet enn at man vasker sine egne hender for andres skitt. 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #10 Skrevet 18. desember 2025 Snok1 skrev (3 minutter siden): Jeg var i samme situasjon -grovt sett- som deg for mange år siden. Jeg anbefalte kameratem min å fortelle dette til sin daværende partner, noe han gjorde. Det ble en del, men ikke mye dramatikk. I dag ville jeg nok vært mer en venn enn en moralsk dommer. Jeg ville antakelig sagt at jeg stiller opp for ham som en fortrolig samtalepartner. Jeg har begrenset tro på at moralske imperativer fører til annet enn at man vasker sine egne hender for andres skitt. Du er fortsatt venn med en person som har vært utro? Jøss. Anonymkode: 39805...de4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #11 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du regner med fyren er bifil? Anonymkode: e77c3...a6b Tenker han ikke er så nøye på det ja. Anonymkode: 48b58...2e5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #12 Skrevet 18. desember 2025 Jeg hadde holdt mitt løfte til min venn og da vennen sa til meg i fortrolighet. Syns situasjonen hadde vært annerledes om vennen min til stadighet gjorde slike ting eller oppførte seg "singel" og fri når dere hang sammen og at han snakket om affærene sine. Men her forteller han i fortrolighet at han har gjort en glipp, han angrer og trengte en venn å lufte det for. Anonymkode: c2d01...239 3 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #13 Skrevet 18. desember 2025 At det er lite sex og moro når barna er små er jo ingen hemmelighet. Allikvel velger noen å få flere barn, klage på lite intimitet for så å være utro. Hadde kuttet ut mennesket, selv om det var min egen bror. Anonymkode: 8d829...6cf
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #14 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Tenker han ikke er så nøye på det ja. Anonymkode: 48b58...2e5 Skulle sett deg utdype denne logikken. Anonymkode: e77c3...a6b 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #15 Skrevet 18. desember 2025 Du må for all del ikke fortelle din kone dette! Jeg forstår spørsmålet ditt slik? Det er ekstremt illojalt mot din venn. Og da setter du kona di en en skvis også, hvordan skulle det gjøre saken bedre for deg? Jeg ville ikke sagt noe til hans kone heller, det får være opp til ham. Si til din kompis at det var vanskelig for deg å få høre, og forsøk å glem hele greia. Det er ikke din sak. Og ikke sladre videre! Anonymkode: a7a51...527 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #16 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hei Ts! Jeg kjenner til dette problemet, bortsett fra at jeg er kvinne og den utro er en venninne av meg. Jeg har valgt å være lojal mot min venninne og ikke sagt noe til hennes mann, men jeg sliter veldig med å treffe ham etter dette fordi jeg sitter på informasjonen jeg tenker han burde ha. Jeg HATER å være i denne lojalitetsskvisen, men ettersom de har barn som bor hjemme har jeg landet på at det er best for dem som familie at han er uvitende. Det jeg gjorde, etter å ha kjent på det en stund, var å fortelle henne hvor vanskelig dette er for meg når jeg møter ham. Hennes betroelse til meg har rett og slett laget en vond verkebyll i vennskapet vårt der jeg har trukket meg litt unna, og jeg vet hun synes det er kjipt, men jeg tenker også at det er en konsekvens hun må tåle av å ha gjort det hun har gjort og delt det med meg. Hun sier forresten det samme som din kompis: at hun ikke angrer, og at det ikke har forringet ekteskapet hennes. Tja, tenker jeg om det. Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra det med det samme…. Anonymkode: 8a717...e76 Gjort imot deg? Hun har valgt å ha sex med en person som ikke er mannen hennes, hun har ikke gjort noe imot deg personlig. Anonymkode: 9235a...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #17 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hei Ts! Jeg kjenner til dette problemet, bortsett fra at jeg er kvinne og den utro er en venninne av meg. Jeg har valgt å være lojal mot min venninne og ikke sagt noe til hennes mann, men jeg sliter veldig med å treffe ham etter dette fordi jeg sitter på informasjonen jeg tenker han burde ha. Jeg HATER å være i denne lojalitetsskvisen, men ettersom de har barn som bor hjemme har jeg landet på at det er best for dem som familie at han er uvitende. Det jeg gjorde, etter å ha kjent på det en stund, var å fortelle henne hvor vanskelig dette er for meg når jeg møter ham. Hennes betroelse til meg har rett og slett laget en vond verkebyll i vennskapet vårt der jeg har trukket meg litt unna, og jeg vet hun synes det er kjipt, men jeg tenker også at det er en konsekvens hun må tåle av å ha gjort det hun har gjort og delt det med meg. Hun sier forresten det samme som din kompis: at hun ikke angrer, og at det ikke har forringet ekteskapet hennes. Tja, tenker jeg om det. Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra det med det samme…. Anonymkode: 8a717...e76 Unnskyld, leste feil. Trodde du skrev gjort imot meg, men du skrev delt med meg. My bad🙂 Anonymkode: 9235a...8d4
Snok1 Skrevet 18. desember 2025 #18 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Du er fortsatt venn med en person som har vært utro? Jøss. Anonymkode: 39805...de4 Han er min beste venn gjennom 40 år. Jeg unner alle å ha en slik venn. Svaret er ja. 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #19 Skrevet 18. desember 2025 Snok1 skrev (1 minutt siden): Han er min beste venn gjennom 40 år. Jeg unner alle å ha en slik venn. Svaret er ja. Godt å se at det finnes ordentlige venner der ute. Gode og dårlige avgjørelser er noe alle kan gjøre, livet skjer. Det er utrolig trist å se alle som mener man skal fordømmes og fryses ut så fort man gjør en feil. Attpåtil etter noen har stolt på en og prøvd å lufte et problem i livet. Er det ikke sånt man har venner til? De ville neppe lettet hjertet til hvem som helst om noe så sårbart. Anonymkode: 025ab...673 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #20 Skrevet 18. desember 2025 Du verken må eller skal gjøre noe som helst annet enn å holde dette for deg selv. Hadde dere møttes ofte, slik at hans kone også var din venn på linje med kameraten din hadde du hatt et problem. Men slik du beskriver relasjonene så er det bare å glemme hele greia og konsentrere deg om andre ting. Jeg skjønner at det er overraskende, men i denne situasjonen er du hans venn, og skylder ikke noen noe annet enn å være hans venn. Anonymkode: e910d...778 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå