AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #1 Skrevet 17. desember 2025 Dere som har tatt kjeveoperasjon, kan dere fortelle om hvordan det var? Ettervirkningene/ smertene etter operasjon? Nerveskader? Anonymkode: a99f0...697
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #2 Skrevet 17. desember 2025 Har ei venninne som gjorde det, pga overbitt og liten hake. Så kosmetisk. Hun måtte ha regulering for 3. gang i 2? År. Og nå kjenner hun metallet gjennom, så må antagelig operere på nytt. Husker hun hadde blå hamsterkinn i flere uker, men hun sa det ikke var spesielt vondt. Anonymkode: 8c944...f2b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #3 Skrevet 17. desember 2025 Flyttet på den ene kjeven (over eller under), og unngikk dermed at jeg måtte gå med låst kjeve. Broren min flyttet på begge og måtte gå med låst kjeve i x antall uker. Han hadde et spesielt verktøy med seg hele tida for å kunne bryte låsene dersom han måtte kaste opp. Han fikk da heller ikke spist fast føde. Jeg fikk til å spise potetmos, potet i saus, yoghurt, eggerøre osv. noenlunde tidlig, og mer mat etter hvert. Leppene, haka og nesa hovner opp. Nesa ble helt nummen/lammet hos meg. Hadde alien-ansikt i et par uker, men var hoven i et par mnd. Ang. smerte så er det jo dritvondt? Det vondeste jeg har hatt så langt i livet. Man får ikke pusset tennene, og må være påpasselig med munnskyll mot infeksjon. Husker det som et styr. Ingen nerveskader. Anonymkode: 27ca4...801
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #4 Skrevet 17. desember 2025 Jeg opererte underkjeven pga. stort overbitt som ble forsøkt korrigert med regulering to ganger, men gled tilbake. Jeg hadde først regulering oppe og nede i to år. Og det syns jeg var det tøffeste egentlig. De to årene var lange, jeg syns reguleringen var plagsom, og at det var plagsomt å spise. Det var verre enn de tidligere rundene jeg har hatt med regulering (da hadde jeg bare i overkjeven). Det påvirket matlyst og matglede, og jeg gikk en del ned i vekt (uønsket). Og jeg var plaget med at jeg fikk sår av noen greier som jeg måtte ha på reguleringen på noen jeksler bak fordi det skulle brukes ifbm. operasjonen. Selv operasjonen gikk derimot bedre enn jeg hadde fryktet. Jeg var veldig nervøs, og redd for å se veldig annerledes ut etterpå og for nerveskade. Rett etter operasjonen så det ille ut, men sånn i ettertid er ikke endringer i utseendet spesielt tydelig. Jeg ser nok litt mer harmonisk og mindre anspent ut i ansiktet. Det var ikke kosmetiske årsaker til inngrepet for meg, derfor fryktet jeg en endring i utseendet og at folk skulle reagere på det. Men folk ser det ikke. Smertemessig var årene med regulering verre enn tiden etter operasjonen for min del. Jeg fikk en nerveskade i halve underleppen og haken. De første ukene etter operasjonen hadde jeg ingen eller veldig lite følelse der, og det var fælt. Sånn forble det heldigvis ikke. Det kan skje, men er veldig sjelden. Jeg har derimot fått litt økt og endret følelse i området, som ble permanent. Men jeg merker ikke noe til det mer med mindre jeg tenker på det. Ellers har jeg mye sjeldnere hodepine enn før, og bedre funksjon i form av å bite av og tygge mat. Hele kjeveområdet er mer avslappet siden tennene ikke er i veien når jeg skal lukke munnen mer og tennene treffer rett når jeg tygger. Anonymkode: b88e0...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #5 Skrevet 18. desember 2025 Nedsatt følelse som var omtrent tilbake til normalt etter ett års tid. Svært tøft i måneden etter operasjon, men ellers fornøyd. Anonymkode: 8d22d...597
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå