Gå til innhold

Økonomi - samboer versus ektefelle

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er nysgjerrig - er det noen vanlige forskjeller på hvordan økonomi i parforholdet ordnes når man er samboere versus ektefeller? Noe man bør tenke over, eller gjøre/ikke gjøre? Typiske "samboerfeller"?

Kjæresten min og jeg har akkurat kjøpt leilighet sammen, og blir snart samboere. Vi har ingen barn (og skal heller ikke ha). Vi har tegnet livsforsikring og begunstiget hverandre etter råd fra banken. 

Vi er begge voksne, har vært sammen i noen år, begge har grei økonomi. Jeg tjener mer enn ham (han ligger rundt 700k, jeg rundt 1,1mill). Vi skal eie 50% av leiligheten hver, men jeg ser det som naturlig at jeg betaler en større andel på de faste utgiftene enn han gjør. 

Om det er opp til meg kommer vi til å gifte oss i løpet av noen år (og han er også interessert i å gifte seg, men han er litt treg på avtrekkeren generelt sett så det tar nok litt tid enda).

Jeg spør egentlig av nysgjerrighet, fordi jeg ikke har satt meg veldig inn i forskjellene - finnes det noen typiske økonomiske råd til samboere i forhold til ektefeller? Som i "ikke ha felles økonomi" f.eks. - gjør jeg noe dumt om jeg betaler en større andel av faste utgifter som samboer kontra gift, for eksempel (vi har hvert vårt boliglån og betaler for det hver for oss, så det er sagt).

Jeg leste også tråden vedrørende arv - det er dessverre sannsynlig at jeg arver et større beløp fra min far (min mor gikk bort da jeg var liten) de neste par årene, mens for hans del skjer det sannsynligvis ikke før mange år frem i tid. Arv er jo personlig, men selv faller det naturlig for meg å være raus. 

Jeg tenker litt "dos and don'ts" rett og slett. Har ikke vært samboer siden jeg var ung student, og det begynner å bli en stund siden. :)

Anonymkode: 4445e...b26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ønsker å gi bort penger til samboeren din så er jo det fullt og helt din sak, men jeg gjør ikke det. 

Samboeren min og jeg har omtrent nøyaktig samme forskjell på inntekt som dere har og vi har fullstendig separat økonomi.

Anonymkode: 444a8...736

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om du ønsker å gi bort penger til samboeren din så er jo det fullt og helt din sak, men jeg gjør ikke det. 

Samboeren min og jeg har omtrent nøyaktig samme forskjell på inntekt som dere har og vi har fullstendig separat økonomi.

Enig med deg. 

Har man barn sammen, ser jeg litt annerledes på det, da bør den som tjener mest, bidra litt ekstra i husholdningen. Spesielt hvis den ene velger å jobbe mindre og være mer sammen med barnet. Men alt må snakkes om og man bør avklare alt dette før ungene kommer til verden. 

Anonymkode: 21ada...761

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De har valgt å dele livet med hverandre, da er det og naturlig å dele penger sånn at hun betaler mer av faste utgifter sånn som de har planlagt. Alt annet er smålig. 

Anonymkode: c6f06...820

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi følte fra tidlig i forholdet at vi er et team i dette livet. Det vi og oss. Ikke jeg og meg. Så vi har i praksis hatt felles økonomi hele veien, både som samboere og gift (ingen barn). Det ville bare føltes helt feil om ene hadde mye mer penger å bruke i stedet for å sammen ha det best mulig. 

Så her er alt likt i fredstid. Men vi har hatt samboerkontrakt, nå ektepakt, som sikrer skjevdeling ved brudd. Men nå, etter 25 år sammen, er det kun arv som skal skjevdeles. 

Anonymkode: 04c87...b72

• Nyttig 3
Skrevet

etter loven har alle ektefeller felleseie og det den ene tjener skal komme den andre til gode da man har gjensidig forsørgerplikt og ansvar man ikke har som ugift, men det trenger ikke bety at alle praktiserer det slik. Vi har felleseie, vi er begge ansvarlig i like stor grad for gjeld også, men vi har ikke felles økonomi. Vi har derimot ett sett med felles kontoer til det som er felles samt egne kontoer for resten, og vi har testamente som tydeliggjør våre ønsker ved død.

Anonymkode: 9611c...69f

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Enig med deg. 

Har man barn sammen, ser jeg litt annerledes på det, da bør den som tjener mest, bidra litt ekstra i husholdningen. Spesielt hvis den ene velger å jobbe mindre og være mer sammen med barnet. Men alt må snakkes om og man bør avklare alt dette før ungene kommer til verden. 

Anonymkode: 21ada...761

Vi er et hjem og en husholdning selv om det ikke er barn her. Vi drar lasset sammen i dette livet som et team. Da jeg fikk et spennende utvekslingsopphold ble han med, selv om det nødvendigvis ikke var det beste for hans karriere. Da han tok etterutdanning kunne vi fortsatt bo bra, og reise på fine ferier, da vi nøt godt av våre penger. Kjipt å bare ta norgesferier i to år da den ene ikke har råd til annet.. Jeg vil ha det et-par grader varmere her hjemme. Vi har dyr vi nok ikke ville hatt om kun den ene skulle ha valgt.

Er man et par som bor sammen blir jo alt i livet sammenfiltret. Og det å holde noe så sentralt som økonomi adskilt blir for meg da bare merkelig. 

Anonymkode: 04c87...b72

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg tenker at så lenge dere eier 50/50 og betaler hvert deres lån, så er det naturlig at den som tjener mer - også betaler litt mer. 

Selv om man ikke er gift så har man valgt å dele livet sammen. Det er da naturlig for meg at man også er rause med hverandre.. ja, noen ser kanskje på det som å gi bort pengene sine, men om man kun skal sitte på hver sin tue så ser jeg ingen grunn til å i det hele tatt leve sammen med en annen?

Å går man fra hverandre, så gjør man jo det, men det koster å leve. Og har man hatt det fint så lenge man har levd sammen, så er det absolutt ikke å kaste bort pengene sine. 

Anonymkode: 7f717...0cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ettersom dere ikke er gift og ikke har barn (har noen av dere særkullsbarn?) ville jeg skrevet testamente slik at dere arver hverandre (om dere ønsker det). Hvis ikke går arv til deres foreldre søsken, ikke partneren. Jeg ville i hvert fall testamentert min del av huset til samboer, selv om dere har livsforsikring.

Anonymkode: 3a39c...cca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ettersom dere ikke er gift og ikke har barn (har noen av dere særkullsbarn?) ville jeg skrevet testamente slik at dere arver hverandre (om dere ønsker det). Hvis ikke går arv til deres foreldre søsken, ikke partneren. Jeg ville i hvert fall testamentert min del av huset til samboer, selv om dere har livsforsikring.

Anonymkode: 3a39c...cca

Ja, dette er viktig! Jeg var gift i mange år før jeg visste at det var slik det var! Så viktig å orientere seg godt før man gifter seg. Tegn for all del særeiekontrakter før dere gifter dere. Det hadde ikke vi og jeg var ikke klar over hva min eksmann egentlig hadde krav på da vi skilte oss, fordi jeg hadde tjent mest. (Men også jobbet mye mer, den slabbedasken sa seg fornøyd med å leve på meg!)

Anonymkode: d6344...2f9

Skrevet

TS her.

Tusen takk for alle innspill! For min del faller det seg naturlig å "dele", jeg har litt høyere utgifter enn ham hver måned siden jeg har et relativt høyt studielån jeg betaler på (som utgjør i overkant av 4k i måneden - men jeg har jo definitivt mer romslig økonomi enn han har til tross for det. Jeg ønsker ikke at han skal leve dyrt mens jeg har det romslig. Han stiger en god del i månedlige boutgifter ved å kjøpe denne leiligheten også (men det var naturligvis en felles avgjørelse å kjøpe den). 

Slik jeg ser det for meg nå vil jeg foreslå at vi betjener boliglånene våre hver for oss (altså 50/50), men at vi skjevdeler alle andre faste utgifter ut fra prosent av inntekt slik at jeg betaler mest. 

Takker også for tips vedrørende testamente, vi har planer om samboerkontrakt, men skal sikre at testamente er på plass med tanke på leiligheten. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takker også for tips vedrørende testamente, vi har planer om samboerkontrakt, men skal sikre at testamente er på plass med tanke på leiligheten. 

samboerkontrakt er ikke egentlig verdt noe særlig da det kun er en juridisk bindende avtale som definerer økonomisk forutsigbarhet, fastslår eierbrøk (f.eks. i bolig), fordeler gjeld og eiendeler, og forebygger konflikter ved samlivsbrudd. Den sier ikke noe hvis den ene ikke er i stand til å ta sin del av ansvaret eller ved død hvis arvingene ønsker sin del osv. 

Anonymkode: 9611c...69f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...