AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:55 #1 Skrevet onsdag kl. 14:55 Helt uavhengig av hva dere selv liker, hva forbinder dere med "tradisjonell julepynt"? Jeg har inntrykk av at det er ganske forskjellige oppfatninger og at det en bruker tenker på som utradisjonelt godt kan oppfattes dom tradisjonelt av andre, litt sånn avhengig av hvor gamle vi er og hvor og hvordan vi har vokst opp. Så hva tenker dere på når dere hører ordet "tradisjonell"? Legg gjerne med bilder for å illustrere! Anonymkode: 2e597...236
Honey Dew Skrevet onsdag kl. 15:04 #2 Skrevet onsdag kl. 15:04 Flettede kurver, juletrekuler i glass med reflektor, glitter, flagg og Perle og Bruses julesang-hefte. 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:07 #3 Skrevet onsdag kl. 15:07 Tenker på messingstjerne, granbar, hjemmelaget krans, julenek, levende lys, halmbukk, glasskuler, papirstjerne. Anonymkode: ce627...0c2 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:14 #4 Skrevet onsdag kl. 15:14 Honey Dew skrev (7 minutter siden): Flettede kurver, juletrekuler i glass med reflektor, glitter, flagg og Perle og Bruses julesang-hefte. Perle og Bruses julesang-hefte? Det hadde jeg ikke hørt om før, så jeg måtte google. Fra Hansa, så kanskje det er lokalt fra Bergensområdet? I såfall er det et godt eksempel på det jeg mener, for jeg er vokst opp i en annen del av landet og for meg ville disse vært voldsomt utradisjonelle 😄 Anonymkode: 2e597...236
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 15:18 #5 Skrevet onsdag kl. 15:18 Jeg liker den klassiske, nordiske julepynten som ofte består av mye naturelementer. Kranser i granbar, kongler, malt trepynt som epler og fluesopp. Halmbukker, julenek.. Jeg ser ikke så ofte kranser eller blomsteroppsatser laget med lav, gjerne med små fluesopp i malt tre som pynteelementer. Kanskje det bare var noe vi hadde hjemme. Anonymkode: 16813...669 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:13 #6 Skrevet onsdag kl. 16:13 Den er i fargene rødt og grønt. Det er ordentlige norske fjøsnisser med tresko og strikket lusekofte. På treet er det stjerne i toppen, så engler, nedover er det røde glasskuler og diverse julepynt som er samlet over år, gjerne noe hjemmelaget og noe i naturmaterialer fra husflid, ull, tre osv. kurver og lenker i glanspapir. Glitter og flagg. Anonymkode: 0ff19...fa9 2
Pawn Hearts Skrevet onsdag kl. 17:19 #7 Skrevet onsdag kl. 17:19 Levende lys på treet er en livsfarlig tradisjon når man har barn og dyr i huset, men jeg har et nostalgisk forhold til Osram-lysene som imiterte ekte lys. Julekurvene vi laget på skolen (med masse hjelp), lenkene vi laget uten så mye hjelp (de så da heller ikke bra ut, men foreldre godtar det meste) – og blanke julekuler (de fineste hadde vi arvet, men de er knust alle som en). Ellers var det vanlig med norske flagg (mora mi nedla heldigvis forbud før jeg fikk varige skader) og glitter (omstridt i dag). Og, selvsagt, høyt i toppen den blanke stjerne! Spir var uhørt i min barndom. Julekrybbe var uaktuelt i vårt kulturradikale hjem. Jeg vet vi hadde nisser og kanskje noen engler. Viktigere pynt var likevel en flaske Gammel Opland på julaften.
skreppamedleppa Skrevet onsdag kl. 22:21 #8 Skrevet onsdag kl. 22:21 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Perle og Bruses julesang-hefte? Det hadde jeg ikke hørt om før, så jeg måtte google. Fra Hansa, så kanskje det er lokalt fra Bergensområdet? I såfall er det et godt eksempel på det jeg mener, for jeg er vokst opp i en annen del av landet og for meg ville disse vært voldsomt utradisjonelle 😄 Anonymkode: 2e597...236 Jeg var på julebord med jobben for ikke mange dagene siden og der på tallerken lå et perle og bruse sanghefte, det ble kveldens snakkis, alle hadde nostalgiskiske minner. Jeg er oppvokst på vestlandet (ikke så langt fra Bergen) og vi hadde disse på juletreavslutningene når jeg var barn. Artig å se igjen😅 Alle på julebordet ønsket å stjele disse med seg hjem. Trafisjonell julepynt for meg vil si flettede julekurver i glanspapir, hjemmelaget flettede remser av glanspapir, hjemmelaget kremmerhus, glitter på juletreet, halmbukker, norske flagg på juletreet, bomull som skal forestille snø og pipenisser. Dorullsnisser, rød julestjerne (blomsten), norsk gran med ujevne greiner som ser pjuskete ut. Endret onsdag kl. 22:22 av skreppamedleppa
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 22:26 #9 Skrevet onsdag kl. 22:26 Adventstjerne, lilla lys i advent og røde lys til jul. Halmbukker og fjøsnisser. Norske flagg og lys i forskjellige farger. Girlander på rekkverk, og nek til fuglene 😊 Anonymkode: ce6eb...ce7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå