Gå til innhold

Invitere til middag i jula.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Indisk mat for å brekke opp all julematen. Enten med kylling eller vegetar bare for å få annen smak før resten av julematen slår til.

Anonymkode: a7214...e6e

Tommel opp fra meg, Indisk høres fantastisk ut i Jula.

Anonymkode: df92e...a33

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi får middagsgjester i jula. Tips til noe enkelt men godt vi kan lage? 🙂 Vi er ikke så glad i fisk. Ribbe blir jo det på juleaften, kalkun på nyttårs.. Men føler ikke for å servere kjøttkaker heller 😂

Anonymkode: c19d2...93c

Pinnekjøtt eller no 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mens jeg hadde satt stor pris på kjøttkaker med godt tilbehør. Hva er latterlig galt med kjøttkaker?

Anonymkode: cc83c...0da

Latterlig hverdagslig og kjedelig

Skrevet

Viltgryte eller noe sånt. En god chili con carne med diverse tilbehør kan også være godt, for å bryte opp litt julematen.

Anonymkode: 44b4f...1f2

Skrevet
AprilLudgate skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke særlig fan av den tradisjonelle julematen, for fett og salt. 

Jeg har det på samme måte. Men hjemme lager jeg grove salater til, typisk rødkål med appelsin og hvitkål/spisskål med eple, og det synes jeg hjelper godt på det. Tilbyr å ta med hvis andre har invitert. Så spiser jeg halvt salat, halvt julemat. Bare et tipp.  :)

Anonymkode: 8c7ba...69e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hjortebiff? Lammesteik? Rådyrmedaljong? Indisk kyllinggryte? Marokkansk lammegryte? 

Anonymkode: 0725a...ca1

Skrevet

Taco. Deilig med noe helt annet enn julemat, lett, enkelt og godt.

Anonymkode: c97b3...a4f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
DesmondMiles skrev (20 minutter siden):

Dersom man skal ha en viss kvalitet på et forum, så fordrer det at deltakerne faktisk leser hva de svarer på.

Hahaha, det der er et av de mest pretensiøse svarene jeg noen gang har lest her inne! Takk og lov for at du er her, kjære ridder, for å opprettholde kvaliteten på svarene om romjulsmiddag ved å svare alle som ikke er til din standard med en sur digresjon 😂😂😂

Anonymkode: a08f5...6b4

• Liker 3
Skrevet

Nå er jeg langt utenfor det som er tradisjon, men et asiatisk måltid ila julen er et godt avbrekk. 

Hadde jeg fått servert hjemmelaget pho så hadde jeg vært i himmelen.

Anonymkode: a4c05...2b1

Skrevet
Maleficenta skrev (25 minutter siden):

Latterlig hverdagslig og kjedelig

Virkelig? Hjemmelagde kjøttkaker med gulrotstuing eller kålstuing, poteter, god saus og tyttebærsyltetøy er da virkelig ikke latterlig hverdagslig og kjedelig, men ordentlig godt!

Anonymkode: f5b62...d36

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Virkelig? Hjemmelagde kjøttkaker med gulrotstuing eller kålstuing, poteter, god saus og tyttebærsyltetøy er da virkelig ikke latterlig hverdagslig og kjedelig, men ordentlig godt!

Anonymkode: f5b62...d36

Hverdagslig, og godt, jo. Vi hadde hjorteboller (selvskutt), med brun vilt-saus (egenplukket einebær), tyttebær, kålstuing og mandelpoteter, forrige onsdag. Dette er ikke mat jeg serverer i høytiden, men i hverdagen. 

Anonymkode: 47f37...968

Skrevet

Noe heeelt annet enn julemat. Hjemmelaget (selvfølgelig) langpannepizza med masse salat til! (Bildet er fra Matprat)

Langpannepizza

Anonymkode: 0da85...ecb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hahaha, det der er et av de mest pretensiøse svarene jeg noen gang har lest her inne! Takk og lov for at du er her, kjære ridder, for å opprettholde kvaliteten på svarene om romjulsmiddag ved å svare alle som ikke er til din standard med en sur digresjon 😂😂😂

Jeg bemerker meg at du ikke evner å holde deg til sak, og må ty til personangrep. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 18.55):

Tommel opp fra meg, Indisk høres fantastisk ut i Jula.

Anonymkode: df92e...a33

Og tommel ned fra meg - indisk er vitterlig det verste som finns! 😆

Anonymkode: d7199...040

Skrevet

Andebryst hørtes nydelig ut. Lammecarre er godt, og man spiser ikke så mye kjøtt i retten at det blir tungt. Ville unngått svinesteik pga tett opp mot ribbemiddag for mange. 

Osso buco hørtes også godt ut, jeg har bare prøvd en variant med svin, men tomatiseringen er en frisk kontrast til norsk julemat. Jeg liker julemat, men det er tungt og mektig å ha dag etter dag. En gryte som boef bourguignon. Eller scampi alla buzara hvis dere spiser sjømat utenom fisk.

Anonymkode: f07d1...d92

Skrevet (endret)

Spørs hvor mange som komme, men vi har brukt å sette opp koldtbord da det er litt godt å kjøre noe enkelt utenom julaften/nyttårsaften.

- Sild og flattbrød til forrett 
- Enkelt med Karbonader i ovn, trekke julepølser, skjæres opp i biter, røkelaks - tilbehør kjøp ferdig potetsalat(Som du kan blander inn det du måtte ønske) Salat. diverse dressing, senep, remulade etc.
(Har man tid og ork er jo klassikeren kabaret koldtbodets midtpunkt :) 
-Is og kaker til dessert (Kransekake er en vinner) 

Endret av test1e
Skrevet

En saftig lasagne med salat og hjemmelaget brød/rundstykker med smør.

Anonymkode: 77cb7...da3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
DesmondMiles skrev (23 timer siden):

Jeg bemerker meg at du ikke evner å holde deg til sak, og må ty til personangrep. 

Var det leseforståelse du var så opptatt av? Semantisk har ingen gått til angrep på din person. Det er viktig å opprettholde kvaliteten på forumet.

Skrevet

Juleskinke, svinestek, helstekt laks, torsk med bacon, indrefilet, kalkun, and. 

Eller jeg ville gått for noe lettere og enklere. Hjemmelaget pizza, sushi (bestille), blomkålsuppe med bacon. 

Anonymkode: fdbf0...b5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...