Gå til innhold

Invitere til middag i jula.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi får middagsgjester i jula. Tips til noe enkelt men godt vi kan lage? 🙂 Vi er ikke så glad i fisk. Ribbe blir jo det på juleaften, kalkun på nyttårs.. Men føler ikke for å servere kjøttkaker heller 😂

Anonymkode: c19d2...93c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pinnekjøtt🥰

Anonymkode: 0c08f...661

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi får middagsgjester i jula. Tips til noe enkelt men godt vi kan lage? 🙂 Vi er ikke så glad i fisk. Ribbe blir jo det på juleaften, kalkun på nyttårs.. Men føler ikke for å servere kjøttkaker heller 😂

Anonymkode: c19d2...93c

Mens jeg hadde satt stor pris på kjøttkaker med godt tilbehør. Hva er latterlig galt med kjøttkaker?

Anonymkode: cc83c...0da

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skal servere pinnekjøtt på min romjulsmiddag i år. Tidligere har det vært hjortestek, lammestek, osso bucco, andebryst, eller varianter av fisk da, men det var du ikke interessert i.

Pleier alltid å lage flere ulike tilbehør. Samme hvor godt kjøttet er så synes jeg det blir stusselig med bare kokte poteter, gulrøtter og brokkoli til. Gjerne noe grønnsakstilbehør som er bakt, noe stekt, noe gratinert, noe som puré osv osv. Så blir det variasjon i farger, konsistenser, og ikke minst i hvor og når det skal tilberedes. Det siste er viktig, for da blir det ikke stress med at alt må gjøres samtidig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det enkleste å severe er jo en gryterett - gjerne med potetmos, ris eller pasta. Det finnes jo hauger med oppskrifter - på alt fra kyllinggryer til klassiske oksegryter. 

Anonymkode: 19c0e...fa7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde satt pris på noe som ikke er typisk norsk julemat, spiser nok av det som regel.

Anonymkode: 720e8...d0e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Finnbiff med potetmos og ertepure er enkelt og godt 🙂

Anonymkode: 07ddb...b42

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Lammesteik med tilbehør

Anonymkode: c06fa...25a

• Liker 1
Skrevet

Bacalao eller annen fiskegryte - deilig med litt fisk inni mellom alt kjøttet.

• Liker 2
Skrevet
bopera skrev (2 minutter siden):

Bacalao eller annen fiskegryte - deilig med litt fisk inni mellom alt kjøttet.

Du klarte bare å lese to setninger før du måtte svare…?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Skinkestek, svin indrefilet, pasta med scampi, oksestek eller en god gryte med oksekjøtt eller en stroganoff-variant. Med godt med tilbehør!

Anonymkode: a0aeb...9df

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg  hadde satt pris på en steik av noe slag (ikke skinkestek) eller en hjemmelaget strofanoffgryte. Eller fondue! Det har jeg ikke spist på år og dag, så det hadde gjort meg i ekstase! Eller raclette

Anonymkode: 03268...02a

• Liker 1
Skrevet

Pinnekjøttrester med komle/potetball og tilbehør

Anonymkode: 12fae...d2c

Skrevet
DesmondMiles skrev (2 minutter siden):

Du klarte bare å lese to setninger før du måtte svare…?

Ærlig talt, det er snakk om et forum om mat. Hvorfor er folk slik som dette? Kanskje det er noen som har dysleksi, eller bare man rett og slett bare var litt rask? Jeg fikk heller ikke med meg den lille setningen om fisk før jeg gikk tilbake.

Uansett, det var ikke verre enn å bare ignorere meldingen. Det er helt unødvendig å gjøre forumet så uhyggelig.

Til romjulsselskap bruker vi enten juletapas der vi bruker rester, meze, godt, gammaldags koldtbord eller bacalao. Uansett, for å gjøre det enkelt, tar vi litt av alt vi har. Og kjøttkaker med løk kan være en strålende rett til et norsk koldtbord.

• Liker 3
Skrevet

Indisk mat for å brekke opp all julematen. Enten med kylling eller vegetar bare for å få annen smak før resten av julematen slår til.

Anonymkode: a7214...e6e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det blir ofte mange middager i jula, og man går jo gjerne gjennom ribbe, pinnekjøtt, lutefisk, torsk, and, kalkun..

Men jeg og min mor har en tradisjon, etter vi har fått en dag "fri", med å ha noe HELT annet. Noe thai eller noe som er litt lett og friskt og ikke fett og tungt og norsk kosthold.

Jeg er også på ørten julebord i november/desember pga jobb i salg, og drømmer jo bare om en liten pause fra fett og tyngde og norsk kost. Jeg elsker julemat, for all del, men man blir jo litt mettet. Etter å ha stappet i seg så mye og skylt ned med alkohol, så tror jeg mange føler for en liten pause som føles mer sunn og frisk - mer grønnsaker, andre smaker.

Anonymkode: 73af3...298

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi skal ha andebryst med jordskokkpuré, crispy grønnkål og pærekompott en dag. 

Juletapas er jo også en vinner til selskap - og en måte å få brukt en del rester på. 

Mange har jo også pinnekjøtt i romjulen, når de har ribbe julaften, det er jo superenkel mat. 

Anonymkode: 47f37...968

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
mammalie skrev (9 minutter siden):

Ærlig talt, det er snakk om et forum om mat. Hvorfor er folk slik som dette? Kanskje det er noen som har dysleksi, eller bare man rett og slett bare var litt rask? Jeg fikk heller ikke med meg den lille setningen om fisk før jeg gikk tilbake.

Uansett, det var ikke verre enn å bare ignorere meldingen. Det er helt unødvendig å gjøre forumet så uhyggelig.

Dersom man skal ha en viss kvalitet på et forum, så fordrer det at deltakerne faktisk leser hva de svarer på.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Dysleksi fjerner ikke en setning men beholder de andre. Men greit nok, hender man misser litt info før svar

Anonymkode: 675cd...64e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg setter pris på lettere middager uten mye fett og salt.

Laks for eksempel. Eller svinestek om du MÅ ha noe «julete». 

Jeg er ikke særlig fan av den tradisjonelle julematen, for fett og salt. 

Og så er man bare så mettet av synet alene når romjula kommer 😅🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...