BareMay Skrevet 15. desember 2025 #1 Skrevet 15. desember 2025 Gratulerer dere som har gått i gatene og ropt om global intefada. Det er dette deres roper på. 16 5
Bacteria Skrevet 15. desember 2025 #2 Skrevet 15. desember 2025 Det er jo ikke noe problem med å støtte palestinernes fortvilte posisjon. Det er heller ikke et problem å kritisere myndighetene i Israel. Ingen kritiserer egen regjering hardere enn israelerne. Problemet er når antisemittismen igjen reiser sitt grusomme hode. Antisemittisme har nå gjenoppstått i nye klær. Antisionisme. Hvis du er mot jødisk statsdannelse, altså at jøder som eneste folkeslag ikke har rett på en egen stat, er du en antisemitt. Punktum. 12 6
Apis Skrevet 15. desember 2025 #3 Skrevet 15. desember 2025 Bacteria skrev (15 minutter siden): Det er jo ikke noe problem med å støtte palestinernes fortvilte posisjon. Det er heller ikke et problem å kritisere myndighetene i Israel. Ingen kritiserer egen regjering hardere enn israelerne. Problemet er når antisemittismen igjen reiser sitt grusomme hode. Antisemittisme har nå gjenoppstått i nye klær. Antisionisme. Hvis du er mot jødisk statsdannelse, altså at jøder som eneste folkeslag ikke har rett på en egen stat, er du en antisemitt. Punktum. Syntes det er ille, at til og med i Norge, føler jøder seg redde. Så tror jeg at de færreste som roper, roper på global intifada, men at vi alle burde rope mindre og heller faktisk lytte til hva norske jøder mener og opplever av antisemitisme og hva palestinske barn opplever av lidelse når de blir bombet av Israelske bombefly 6
Bigote Skrevet 15. desember 2025 #4 Skrevet 15. desember 2025 Først og fremst er terrorangrepet mot den jødiske feiringen i Australia en stor skam.. Stor kudos til den Syriske immigranten som var villig til å ofre livet for å stoppe terroristene. Bacteria skrev (1 time siden): Problemet er når antisemittismen igjen reiser sitt grusomme hode. Antisemittisme har nå gjenoppstått i nye klær. Antisionisme I min bok er det antisemittisme å koble sionisme opp mot jøder som et folk.. ( Om du ser hva sionismen har representert gjennom sin eksistens så skjønner du hva jeg mener) Veldig mange jøder støtter ikke sionismen, og mange valgte ikke å ta del i det sionistiske prosjektet. Jeg syntes det er en tragedie at folk bruker sionismen for å dyrke hat mot jødene da sionisme representerer en giftig ,nasjonalistisk bosetter ideologi og ikke jødene selv. Jeg syntes også det er en tragedie at folk knytter judaismen opp mot statens Israels grusomheter.. Bacteria skrev (1 time siden): Hvis du er mot jødisk statsdannelse, altså at jøder som eneste folkeslag ikke har rett på en egen stat, er du en antisemitt. Punktum. Ingen folkeslag har rett på en stat der man utviser en lokalbefolkning ved bruk av vold, trusler og biologiske terroraksjoner for å oppnå overlegenhet på et området basert på rase.. Ideen om den etniske rensingen av arabere var frontet av både av liberale og konservative ledere i de sionistiske militante gruppene før delingsplanen og holocaust. Alle folkeslag ville reagert med avsky om land ble frarøvet i fra dem som den ble for palestiner-araberne.. Selv Ben Gurion ( som etter Israelske myndigheters egne standarder burde bli definert som en terrorist) hadde forståelse for at araberne opplevde det sionistene gjorde som et tyveri og ville yte motstand. Nei, Jeg er ikke en antisemitt, men jeg er i mot ideologier som fronter at en rase er overlegen enn annen, og rettferdiggjør etnisk rensing og apartheid. 15 7
Bacteria Skrevet 15. desember 2025 #5 Skrevet 15. desember 2025 Bigote skrev (2 minutter siden): Først og fremst er terrorangrepet mot den jødiske feiringen i Australia en stor skam.. Stor kudos til den Syriske immigranten som var villig til å ofre livet for å stoppe terroristene. I min bok er det antisemittisme å koble sionisme opp mot jøder som et folk.. ( Om du ser hva sionismen har representert gjennom sin eksistens så skjønner du hva jeg mener) Veldig mange jøder støtter ikke sionismen, og mange valgte ikke å ta del i det sionistiske prosjektet. Jeg syntes det er en tragedie at folk bruker sionismen for å dyrke hat mot jødene da sionisme representerer en giftig ,nasjonalistisk bosetter ideologi og ikke jødene selv. Jeg syntes også det er en tragedie at folk knytter judaismen opp mot statens Israels grusomheter.. Ingen folkeslag har rett på en stat der man utviser en lokalbefolkning ved bruk av vold, trusler og biologiske terroraksjoner for å oppnå overlegenhet på et området basert på rase.. Ideen om den etniske rensingen av arabere var frontet av både av liberale og konservative ledere i de sionistiske militante gruppene før delingsplanen og holocaust. Alle folkeslag ville reagert med avsky om land ble frarøvet i fra dem som den ble for palestiner-araberne.. Selv Ben Gurion ( som etter Israelske myndigheters egne standarder burde bli definert som en terrorist) hadde forståelse for at araberne opplevde det sionistene gjorde som et tyveri og ville yte motstand. Nei, Jeg er ikke en antisemitt, men jeg er i mot ideologier som fronter at en rase er overlegen enn annen, og rettferdiggjør etnisk rensing og apartheid. For det første tror jeg du og jeg er veldig uenige i hva sionisme er. Vi er ikke enige om premissene, og da blir det veldig vanskelig. Nå er det vel ca 90% av jøder på verdensbasis som er sionister. I betydningen at de er for en jødisk nasjonalstat i form av Israel. Så ja, i praksis blir antisionisme lik antisemittisme. Hvorfor er det bare Israels rett til eksistens som skal trekkes i tvil? Hva med Norge? Jordan? Pakistan? Dessuten er det ikke bare jeg og Vebjørn Selbekk som er sionister i Norge. Både Jonas og Espen B E er sionister hvis vi holder oss til min definisjon. Skal du være mot Israels eksistens må du også være mot alle andre nasjonalstaters eksistens. Om ikke er du rasist. Hvorfor skal Russland få lov å eksistere? Russland fører en blodig og folkerettsstridig krig mot Ukraina. USA og Canada? Bør hvertfall løses opp og befolkningen som ikke har native blod får reise hjem til Skandinavia, UK, Irland, Italia. Amerikanske jøder til…. Russland? Ukraina? Polen? Trump får valget mellom asyl i Skottland eller Tyskland… Poenget mitt er at alle land er et resultat av krig og kolonisering. Det er ikke spesielt for Israel. Hvorfor er arabisk det mest utbredte språket i mellomøsten? Vi kan ikke drive på slik. Israel eksisterer, og folk må slutte å diskutere måter å få avviklet det på. 12 7
CAPS LOCK Skrevet 15. desember 2025 #6 Skrevet 15. desember 2025 Bigote skrev (56 minutter siden): Nei, Jeg er ikke en antisemitt, men jeg er i mot ideologier som fronter at en rase er overlegen enn annen, og rettferdiggjør etnisk rensing og apartheid. Sionismen fronter ikke at jødene er overlegne andre. Araberne har like rettigheter som jødene i Israel. 20 % av innbyggerne i Israel er arabere, så påstanden om etnisk rensing er feil. 7 7
BareMay Skrevet 16. desember 2025 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2025 Bigote skrev (1 time siden): Først og fremst er terrorangrepet mot den jødiske feiringen i Australia en stor skam.. Stor kudos til den Syriske immigranten som var villig til å ofre livet for å stoppe terroristene. I min bok er det antisemittisme å koble sionisme opp mot jøder som et folk.. ( Om du ser hva sionismen har representert gjennom sin eksistens så skjønner du hva jeg mener) Veldig mange jøder støtter ikke sionismen, og mange valgte ikke å ta del i det sionistiske prosjektet. Jeg syntes det er en tragedie at folk bruker sionismen for å dyrke hat mot jødene da sionisme representerer en giftig ,nasjonalistisk bosetter ideologi og ikke jødene selv. Jeg syntes også det er en tragedie at folk knytter judaismen opp mot statens Israels grusomheter.. Ingen folkeslag har rett på en stat der man utviser en lokalbefolkning ved bruk av vold, trusler og biologiske terroraksjoner for å oppnå overlegenhet på et området basert på rase.. Ideen om den etniske rensingen av arabere var frontet av både av liberale og konservative ledere i de sionistiske militante gruppene før delingsplanen og holocaust. Alle folkeslag ville reagert med avsky om land ble frarøvet i fra dem som den ble for palestiner-araberne.. Selv Ben Gurion ( som etter Israelske myndigheters egne standarder burde bli definert som en terrorist) hadde forståelse for at araberne opplevde det sionistene gjorde som et tyveri og ville yte motstand. Nei, Jeg er ikke en antisemitt, men jeg er i mot ideologier som fronter at en rase er overlegen enn annen, og rettferdiggjør etnisk rensing og apartheid. I hvilke land foregår apartheid og etnisk rensning? Ikke i Israel iallefall. Det bor omtrent 2 millioner arabere i Israel. 8 3
Bigote Skrevet 16. desember 2025 #8 Skrevet 16. desember 2025 BareMay skrev (Akkurat nå): I hvilke land foregår apartheid og etnisk rensning? Ikke i Israel iallefall. Det bor omtrent 2 millioner arabere i Israel. I de okkuperte områdene under Israelsk militærmakt skjer det apartheid .. Den etniske rensingen er en referanse til Al nakba som var utvisningen av 80% av den arabiske populasjonen i det som ble Israel.. 5
Bacteria Skrevet 16. desember 2025 #9 Skrevet 16. desember 2025 Bigote skrev (6 timer siden): I de okkuperte områdene under Israelsk militærmakt skjer det apartheid .. Den etniske rensingen er en referanse til Al nakba som var utvisningen av 80% av den arabiske populasjonen i det som ble Israel.. Jaja, bigote. Vi blir ikke enige. Skal langt på vei gi deg noe rett i at mye av det som skjer på VB ikke er bra. Skal være PK i dag å kalle det VB, det historiske navnet er Judea og Samaria. I et innlegg over latterliggjør du min forståelse avat du fronter å avvikle hele Israel. Greit nok, du mener ikke det sier du. Men gitt definisjonen på sionisme, hva er da definisjonen på antisionisme om ikke avviklingen av en jødisk stat? Føler at det er du som gaslighter litt her. 8 1
Hellisinhello Skrevet 16. desember 2025 #10 Skrevet 16. desember 2025 Det er INGEN muslimer og/eller arabere som har det så godt som de som bor i Israel. Og til informasjon: Helten i Bondi Beach-massakren er en kristen araber, ikke muslim. På tide dere leser og ser nyheter fra andre kilder enn NRK. 10 1
Bacteria Skrevet 16. desember 2025 #11 Skrevet 16. desember 2025 (endret) Hellisinhello skrev (8 minutter siden): Det er INGEN muslimer og/eller arabere som har det så godt som de som bor i Israel. Og til informasjon: Helten i Bondi Beach-massakren er en kristen araber, ikke muslim. På tide dere leser og ser nyheter fra andre kilder enn NRK. Rett skal være rett. Han er en muslim, som nå på enkelte arabiske sider blir kalt for forræder. Håper det går bra med ham. Ja, jeg vet at det ble sagt i går at han var kristen libaneser, men det er bekreftet at han er en muslim fra Syria. (Kilde, FB Mona Levin) Uansett, for en helt 🙌 Endret 16. desember 2025 av Bacteria 8
Bigote Skrevet 16. desember 2025 #12 Skrevet 16. desember 2025 (endret) Bacteria skrev (1 time siden): Rett skal være rett. Han er en muslim, som nå på enkelte arabiske sider blir kalt for forræder. Håper det går bra med ham. Kudos for å korrigere på dette. Jeg misliker sterkt antisemittismen som har utviklet seg hos mange muslimer siden opprettelse av Israel, og som en del av mitt ønske om fred på langsiktig er det viktig å også fokusere på hendelser som kan virke samlende også. Så i kommentarfeltet på videoen jeg så på youtube at mange muslimer hyllet han for at han grep inn.. Anbefaler og ta en titt på podcaster med Avi Shlaim som er en Irakisk/Israelsk-jøde som legger vekt på at muslimer og jøder har eksistert relativt harmonisk, og gir et lang nyansert bilde av den historiske relasjonen mellom jøder og muslimer. Dette er langt mer produktiv enn den evige polariseringen fra begge sidene som nører opp under muslimhat og jødehat. Det er faktisk en grunn til at jeg er veldig forsiktig med å bruke begreper som jøder og muslimer i konteksten av denne debatten, og jeg nekter å bruke disse termene prematurt. Av og til er det bedre å holde jhadistene og de ekstrem sionistene ansvarlig for det de gjør framfør å trekke hele grupper med mennesker ned med dem. Endret 16. desember 2025 av Bigote 2 3
Callisto83 Skrevet 16. desember 2025 #13 Skrevet 16. desember 2025 Det er DETTE hvite, vestlige pro palestinere støtter, der de står og skriker "globaliser intifadaen" i gatene, side om side med islamister. Bare sånn at du som leser dette vet dette. Hvis det virkelig handlet om landområder og statsdannelse, så skulle en tro at Jøder kanskje ville bli behandlet bedre i andre land enn Israel. Men nei, dette er antisemittisme. Ganske lik nazistene i sin tid. 5 14
Bacteria Skrevet 16. desember 2025 #14 Skrevet 16. desember 2025 Callisto83 skrev (25 minutter siden): Det er DETTE hvite, vestlige pro palestinere støtter, der de står og skriker "globaliser intifadaen" i gatene, side om side med islamister. Bare sånn at du som leser dette vet dette. Hvis det virkelig handlet om landområder og statsdannelse, så skulle en tro at Jøder kanskje ville bli behandlet bedre i andre land enn Israel. Men nei, dette er antisemittisme. Ganske lik nazistene i sin tid. Det er det som er så idiotisk. For hvert terrorangrep i andre land enn Israel forsterkes argumentasjonen til de som mener Israel bør eksistere og være militært sterkt. Og strømmen av jøder til Israel øker. 8 2
Bacteria Skrevet 16. desember 2025 #15 Skrevet 16. desember 2025 (endret) Ole Asbjørn Ness har begynt å si nå at antisionisme = antisemittisme, og Stein Lillevolden har begynt å fjerne FB-venner som erklærer seg som antisionister. To veldig forskjellige figurer, men etter mitt syn har begge disse en moralsk og intellektuell klarhet som resonnerer med min. Lillevolden er mot nasjonalstaten som prinsipp, men mener at vi ikke kan trekke kun Israels eksistens i tvil. Synes Ness sa det fint i en podcast etter søndagen: «Nå er det egentlig bare å spole frem til det punktet i filmen der det ender slik det alltid ender for antisionister, nemlig at de skyter seg i en bunker.» Nøff said Endret 16. desember 2025 av Bacteria 8
Druid Skrevet 16. desember 2025 #16 Skrevet 16. desember 2025 Callisto83 skrev (52 minutter siden): Det er DETTE hvite, vestlige pro palestinere støtter, der de står og skriker "globaliser intifadaen" i gatene, side om side med islamister. Bare sånn at du som leser dette vet dette. Hvis det virkelig handlet om landområder og statsdannelse, så skulle en tro at Jøder kanskje ville bli behandlet bedre i andre land enn Israel. Men nei, dette er antisemittisme. Ganske lik nazistene i sin tid. Utfordringen er at hva vi ser ut til å snakke om IS her, og IS sin posisjon handler hverken om "globaliser intifadaen" eller Israels statsdannelse. OG ja IS har mange likheter med nazistene. Men det er noe som skurrer, så jeg avventer hva videre etterforskning sier. (Det er noen atypiske trekk her)
Motstrømmen Skrevet 16. desember 2025 #17 Skrevet 16. desember 2025 BareMay skrev (På 15.12.2025 den 21.36): Gratulerer dere som har gått i gatene og ropt om global intefada. Det er dette deres roper på. Hvem bruker drepte sivile i Australia som er en tragedie midt i en høytid for mange, ikke bare jøder som var der for feire, men menneskene i og rundt området som får dette så uendelig nært midt i en tid av fellesskap, til å fronte hat? Helten som heter Ahmed al-Ahmed, står for det som alle burde vise. Medmenneskelighet. Far og sønn som har begått terroren har gjort dette for å spre terror. Noe du gjør også med å gå rett i fellen for ekstremister, splitt og skap fiender. Palestineren har ikke bedt om det, de lider hver dag med slike angrep mot seg, hvorfor skal de ønske det mot andre? Vi som støtter oppreisning, intefada, for et fritt Palestina, roper for fred, slutt på okkupasjon og frihet. I Australia står alle tre trossamfunnene sammen og sier , dette skal ikke splitte oss og skape mer hat. 4
Madame Butterfly Skrevet 16. desember 2025 #18 Skrevet 16. desember 2025 Ser det er mange «forstå seg påere» som kobler Bondai angrepet til australske myndigheters aksept av intifada protestene, og deres anerkjennelse av palestinsk stat i kjølvannet av sånt et voldsomt angrep palestinere gjorde i oktober 23, så vel som håndteringen av krigen som fulgte. Norge har vel vært enda mer ytterliggående enn Australia når det gjelder alt dette. Det har ei heller her vært god beskyttelse av nasjonens jøder, tenker da primært på krystallnatt og kvinnedag markeringer. Blir litt bekymret for om vi her på berget kan bli utsatt for globale intifada, om PST har kontroll. 8 2
Madame Butterfly Skrevet 16. desember 2025 #19 Skrevet 16. desember 2025 Motstrømmen skrev (7 minutter siden): Palestineren har ikke bedt om det, de lider hver dag med slike angrep mot seg, hvorfor skal de ønske det mot andre? Palestinerne utfører slike angrep, intifada, mot jøder, de lider ikke av at det blir gjort mot dem. De skote begrepet. Det er jo derfor det er så mange av dem i israelske fengsel. Du snur virkelig virkeligheten på hode. Det har virkelig intensifisert etter 7/10, men det var ikke et ukjent fenomen før heller. Åpne ild på busstopp, stikke ned folksom er ute å handler i butikker, skyte biler, kjøre biler inn i folkemengder. Vi hører ikke om hvert eneste intifada angrep utført av palestinere i Israel, om du sjekker inn med israelske nyheter så ser du hvor hyppig det skjer. Når intifada angrep skjer utenfor Israel, som på Bondai, er det global intifada. Noe folk på norske torg og gater roper om at de ønsker. 7 5
Motstrømmen Skrevet 16. desember 2025 #20 Skrevet 16. desember 2025 Madame Butterfly skrev (9 minutter siden): Palestinerne utfører slike angrep, intifada, mot jøder, de lider ikke av at det blir gjort mot dem. De skote begrepet. Det er jo derfor det er så mange av dem i israelske fengsel. Du snur virkelig virkeligheten på hode. Det har virkelig intensifisert etter 7/10, men det var ikke et ukjent fenomen før heller. Åpne ild på busstopp, stikke ned folksom er ute å handler i butikker, skyte biler, kjøre biler inn i folkemengder. Vi hører ikke om hvert eneste intifada angrep utført av palestinere i Israel, om du sjekker inn med israelske nyheter så ser du hvor hyppig det skjer. Når intifada angrep skjer utenfor Israel, som på Bondai, er det global intifada. Noe folk på norske torg og gater roper om at de ønsker. Det er riktig at palestinere har utført angrep mot israelske sivile, både før og etter 7. oktober. Knivangrep, skyting, bilpåkjørsler og angrep på busstopp har forekommet, og israelske medier rapporterer om dette jevnlig. Å benekte denne volden er feil. Det er også riktig at noen palestinere sitter i israelske fengsler for slike handlinger. Men det er direkte feil å fremstille dette som hele bildet. En stor andel av palestinske fanger sitter fengslet uten dom eller tiltale, under administrativ forvaring. Mange er arrestert for steinkasting, politisk aktivitet eller ytringer, ikke for å ha drept sivile. Påstanden om at palestinere «ikke lider» er å de-humanisere Palestinske menneskers daglige opplevelse. Palestinere lever under militær okkupasjon, med kontrollposter, nattlige arrestasjoner, husødeleggelser, bosettervold og gjentatte militære angrep. Sivile tap på palestinsk side er omfattende og veldokumenterte. Intifada betyr opprør, ikke et kollektivt ønske om å drepe jøder. Vold utført av enkeltpersoner, enten i Israel eller i utlandet, er kriminelt og uakseptabelt, men det kan ikke brukes til å stemple et helt folk. Å rope slagord på et torg er ikke det samme som å utføre terrorangrep. Å erkjenne palestinsk vold er nødvendig. Å late som om den skjer i et vakuum, uten okkupasjon, maktubalanse og systematisk undertrykking, er det som faktisk snur virkeligheten på hodet. 6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå