AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #21 Skrevet 17. desember 2025 Gode poeng ang. bekymringer rundt antall barn en donor har. Men dette kan ikke hindres ved å gå til klinikk. En kar som er donor for en klinikk, kan jo fint drive egen "butikk" uten noen form av kontroll på hvor mange barn han han "produserer". Eller er det noe som hindrer en mann fra å være privat donor samtidig som han leverer varene sine til en klinikk? Anonymkode: 249af...7d0
Iia Skrevet 17. desember 2025 #22 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gode poeng ang. bekymringer rundt antall barn en donor har. Men dette kan ikke hindres ved å gå til klinikk. En kar som er donor for en klinikk, kan jo fint drive egen "butikk" uten noen form av kontroll på hvor mange barn han han "produserer". Eller er det noe som hindrer en mann fra å være privat donor samtidig som han leverer varene sine til en klinikk? Anonymkode: 249af...7d0 Det er helt sant. Vanskelig å kontrollere.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #23 Skrevet 17. desember 2025 Jeg har tenkt litt på dette i dag (er jeg som har to barn med donor, som nå er nesten voksne). Jeg ville ikke brukt privat donor med mulighetene som finnes i dag. I dag kan man få hjelp på klinikk her i Norge, og slipper å reise til Danmark, slik vi måtte. Og man kan faktisk på IVF også, både som lesbisk og enslig. Vi var heldige, og opplevde ikke noe trøbbel. Og jeg innser at vi var heldige, med at han som var donor for oss var seriøs, og holdt det han lovet. Og vi har vært heldige med at ungene ikke tenker noe over at det har vært med noen andre og lage de, heller ikke etter at jeg ble helt alene med dem. I tiden 2002 - 2009 hvor vi var prøvere og fikk baby, så var det begrenset med muligheter. Og kunne vi kun betalt for inseminasjon og donorsæd her i Norge, hadde vi gjort det. Den gangen måtte vi betale for inseminasjon + sæd + reise og opphold, og vi bodde ikke akkurat sentralt i forhold til København. Vi regnet aldri sammen hva de 12 turene til DK kostet, men det var mye. Det at det ble reising og vanskelig å treffe eggløsning var nok også en av grunnene til at jeg ikke ble gravid på den måten. Vi hadde helt sikkert blitt godkjent i Norge, da vi ble godkjent i DK, og mener å huske at jeg faktisk hadde en ekstra samtale med dem, ettersom jeg var bare 22 år da vi startet opp. (Kona var en del eldre) Så selv om jeg valgte denne løsningen selv for 20 år siden, så ville jeg i dag anbefalt andre å bruke klinikk her i Norge. Anonymkode: df016...c7d 2 1
Donor Skrevet 18. desember 2025 #24 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 11.06): Jeg som ung singel kvinne kunne gjerne møtt en mann med tanke på å bli gravid, men problemet er at jeg ikke vil ha kontakt etterpå. Anonymkode: b192d...b08 Det finnes nok de som kan tenke seg det😊
Blåttvann Skrevet 18. desember 2025 #25 Skrevet 18. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 6.30): Med privat donor kan han hevde farskap så det må man være obs på. Kan ende med samværsdeling. Jeg og min kvinnelige partner har to barn med et homofilt par (bor sammen i en tomannsbolig). Det er jo en spesiell ordning, men fungerer godt for oss. I Norge har vi ikke lov til å få bistand, så det ble gjort hjemme med sprøyte og kateter fra apoteket. Anonymkode: 6241f...b7f Hvordan har dere løst det med foreldre på papiret? Du og din kvinnelige partner står vel ikke som foreldre, men du og din kompis? Eller har dere "ukjent" far?
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #26 Skrevet 18. desember 2025 Blåttvann skrev (1 time siden): Hvordan har dere løst det med foreldre på papiret? Du og din kvinnelige partner står vel ikke som foreldre, men du og din kompis? Eller har dere "ukjent" far? Det er bare lov med to foreldre. Vi har båret frem ett barn hver, med en hver av "pappaparet". Så på papiret er jeg mor til en og den ene pappaen far og vice versa. Litt komplisert, men barna er altsa ikke biologiske søsken, men vokser opp som søsken. Vi har tenkt at det er den sikreste løsningen både for barna og oss. Og så er det noe fint i det også synes vi, at alle har bånd. Men dette er jo en spesiell løsning da, med fire likestilte foreldre. Det bryter med en del normer og krever godt samarbeid. Det har vi heldigvis, bor i samme hus med hver vår del, feirer jul og bursdager sammen og deler av sommerferien sammen. Vi er opptatt av at barna skal oppleve at de har en helhetlig familie og at vi alle er glade i hverandre. Anonymkode: 6241f...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #27 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 21.11): De jeg kjenner som har møtt noen med hensikt å få barn sammen uten sex eller forhold, kaller det ikke donor. De har stort sett møttes i ulike fora hvor homofile menn befinner seg, gjennomført inseminasjon selv eller dratt til klinikk, har avtaler om ulik grad av fedreinvolvering. Vil man bare ha en donor, er det jo cirka null fordeler for kvinner i å gjøre det privat og dermed ofte bare de ganske gærne som gjør det slik. Anonymkode: fe9ba...578 Verden er blitt gal Anonymkode: 01e41...c18
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #28 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 11.06): Jeg som ung singel kvinne kunne gjerne møtt en mann med tanke på å bli gravid, men problemet er at jeg ikke vil ha kontakt etterpå. Anonymkode: b192d...b08 Ta kontakt, så fikser vi det 😉 Anonymkode: 2ac26...58f
kjærring Skrevet 31. desember 2025 #29 Skrevet 31. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 9.47): Egentlig riktig det. Men så er det plutselig den ene personen som tenker etter noen år, jeg har jo en unge som jeg har lyst til å ha kontakt med. Hva da? Anonymkode: 5e032...da3 Derfor har man en kontrakt
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2025 #30 Skrevet 31. desember 2025 kjærring skrev (På 17.12.2025 den 9.38): Det fins mange menn der ute som gjerne stiller opp som ikke vil ha noe med verken deg eller barnet å gjøre Ja, men det måtte være trygt å møte ham og hva om han brått vil ha kontakt med barnet? Anonymkode: b192d...b08
AnonymBruker Skrevet 1. januar #31 Skrevet 1. januar kjærring skrev (9 timer siden): Derfor har man en kontrakt Den kontrakten er ikke mye verdt om barnet også vil ha kontakt. Anonymkode: ac81f...f8a 7
AnonymBruker Skrevet 1. januar #32 Skrevet 1. januar kjærring skrev (17 timer siden): Derfor har man en kontrakt En kontrakt kan alltid brytes... Så man er ikke sikret juridisk med en slik kontrakt dersom barnet eller donoren skulle endre mening. Anonymkode: 6f6a5...c65 4
kjærring Skrevet 1. januar #33 Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): En kontrakt kan alltid brytes... Så man er ikke sikret juridisk med en slik kontrakt dersom barnet eller donoren skulle endre mening. Anonymkode: 6f6a5...c65 En kontrakt er alltid gyldig når begge parter har skrevet under
AnonymBruker Skrevet 1. januar #34 Skrevet 1. januar kjærring skrev (16 minutter siden): En kontrakt er alltid gyldig når begge parter har skrevet under Du tar feil. Barnet har rettigheter. Det betyr at far kan kreve farskap og mor kan også kreve at far betaler bidrag. Anonymkode: bb7ce...ccc 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar #35 Skrevet 1. januar kjærring skrev (39 minutter siden): En kontrakt er alltid gyldig når begge parter har skrevet under Den er gyldig ja, helt til en part vil endre avtalen. F.eks hvis donoren endrer mening og ønsker å ta del i barnets liv, hvis barnet med alderen ønsker å ha noe med donoren eller annen biologisk familie. Avtalen er heller ikke juridisk bindende fordi det omhandler et barn, et liv. Barnet har rettigheter som overgår en slik privat inngått avtale. Anonymkode: 6f6a5...c65 6 1
Gidavmeg Skrevet 1. januar #36 Skrevet 1. januar kjærring skrev (50 minutter siden): En kontrakt er alltid gyldig når begge parter har skrevet under Man kontrakt som tar fra tredje part rettigheter (barnet) er ikke gyldig 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #37 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 12.11): Denne er viktig. Vår donor har hjulpet 4 familier, er vel 2 barn i hver familie hvis jeg husker riktig. Anonymkode: df016...c7d Hvis vedkommende er ærlig. Anonymkode: b9821...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #38 Skrevet 6. januar kjærring skrev (På 1.1.2026 den 21.51): En kontrakt er alltid gyldig når begge parter har skrevet under Ungen har ikke skrevet under. Når den blir 18 og sender inn på My Herritage er bråket et faktum. Anonymkode: 51999...574 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #39 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 10.58): Det mer farskap lurte jeg også på, om man kan avtale det motsatte for å unngå samværsdeling. Kan en slik avtale være bindende? Men uansett, om man bruker en donor gjennom en klinikk, har barnet lov å vite identitet til donor etter hvert, og det kan i teori ende opp slik at far ønsker å få farskap bekreftet. Eller? Anonymkode: 249af...7d0 Jeg ville virkelig anbefalt deg å få barn via et offentlig sykehus eller en privat klinikk. Det er definitivt billigst å gå via sykehus. Da må du ha en henvisning fra fastlege eller gynekolog (anbefaler egentlig gynekolog, for det må du til uansett). St. Olavs, Rikshospitalet og et sykehus til på Østlandet, som jeg ikke husker akkurat nå tilbyr i alle fall behandling - både inseminering og IVF (vanligst å prøve tre inseminering (IUI) før man evt går for IVF). De offentlige sykehusene bruker donorer fra Norge. Evt kan du få privat hos feks Medicus, Spiren eller Hausken. Det koster definitivt mer, men går fortere. De kjøper sperm fra en dansk sædbank. I Norge er det bare lov å bruke åpne donorer. Det betyr (for barn født etter 2021) at de kan få vite hvem donoren sin er etter fylte 15 år. Donor har IKKE noen rettigheter eller plikter ovenfor barnet, og han kan heller ikke få det når barnet får vite hvem donor er. Donor kan altså ikke plutselig søke om å få farskap eller lignende. Hvis du ønsker en anonym donor som barnet aldri får vite hvem er må du dra til Danmark. Men for å være helt ærlig synes jeg du er skikkelig kjip om du velger det. Da fratar man barnet sitt muligheter som jeg synes at vi som foreldre ikke har rett til. Både lesbiske og enslige kvinner har rett til å få barn via donor i Norge i dag. Det er virkelig ingen grunn for å lete etter en privat donor. Med mindre man går for en løsning som feks co-foreldre, som er skissert i tråden tidligere. Det synes jeg i derimot kan være en god løsning for de rette menneskene! Selv har jeg to barn - én laget via hjelp fra et offentlig sykehus og én fra en privat klinikk ☺️ Anonymkode: b0bb9...cc2 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå