AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #1 Skrevet 15. desember 2025 Har hørt at dette skjer, noen med erfaringer de vil dele? Ønsker ikke diskusjon om dette bør skje eller ikke, eller hvorfor - kun konkrete erfaringer ang. hvor man kom i kontakt med donor, hvordan dere ble enige om betingelser (f.eks) om farskap blir offisielt eller ikke osv. Hvilke nettsider er aktuelle for å finne en donor? Anonymkode: 249af...7d0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #2 Skrevet 15. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har hørt at dette skjer, noen med erfaringer de vil dele? Ønsker ikke diskusjon om dette bør skje eller ikke, eller hvorfor - kun konkrete erfaringer ang. hvor man kom i kontakt med donor, hvordan dere ble enige om betingelser (f.eks) om farskap blir offisielt eller ikke osv. Hvilke nettsider er aktuelle for å finne en donor? Anonymkode: 249af...7d0 Hvis farskap blir offisielt er det ikke en donor. Anonymkode: f995e...8a1 12 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #3 Skrevet 15. desember 2025 De jeg kjenner som har møtt noen med hensikt å få barn sammen uten sex eller forhold, kaller det ikke donor. De har stort sett møttes i ulike fora hvor homofile menn befinner seg, gjennomført inseminasjon selv eller dratt til klinikk, har avtaler om ulik grad av fedreinvolvering. Vil man bare ha en donor, er det jo cirka null fordeler for kvinner i å gjøre det privat og dermed ofte bare de ganske gærne som gjør det slik. Anonymkode: fe9ba...578 7 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #4 Skrevet 15. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De jeg kjenner som har møtt noen med hensikt å få barn sammen uten sex eller forhold, kaller det ikke donor. De har stort sett møttes i ulike fora hvor homofile menn befinner seg, gjennomført inseminasjon selv eller dratt til klinikk, har avtaler om ulik grad av fedreinvolvering. Vil man bare ha en donor, er det jo cirka null fordeler for kvinner i å gjøre det privat og dermed ofte bare de ganske gærne som gjør det slik. Anonymkode: fe9ba...578 Hvilke fordeler skulle det vært? Anonymkode: c12d4...20e 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #5 Skrevet 15. desember 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): De jeg kjenner som har møtt noen med hensikt å få barn sammen uten sex eller forhold, kaller det ikke donor. De har stort sett møttes i ulike fora hvor homofile menn befinner seg, gjennomført inseminasjon selv eller dratt til klinikk, har avtaler om ulik grad av fedreinvolvering. Vil man bare ha en donor, er det jo cirka null fordeler for kvinner i å gjøre det privat og dermed ofte bare de ganske gærne som gjør det slik. Anonymkode: fe9ba...578 Ah, det var interessant å vite. Hvilke fora er det snakk om? Kan hende det er mindre problematisk å ha en homofil donor eller co-parent da det ikke er noen romantiske følelser involvert, så det var faktisk et veldig godt tips! Fedreinvolvering kan være aktuelt dersom man har like verdier og livsstil. Anonymkode: 249af...7d0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #6 Skrevet 15. desember 2025 Har et lesbisk venninnepar som har brukt en kompis som donor. Fikk det bare overlevert i sprøyte. Har en ganske klar og tydelig kontrakt seg imellom og det har aldri vært noe styr rundt det. 3 barn med samme person. hadde kjent hverandre i maaange år! Anonymkode: b235b...efc 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #7 Skrevet 16. desember 2025 Med privat donor kan han hevde farskap så det må man være obs på. Kan ende med samværsdeling. Jeg og min kvinnelige partner har to barn med et homofilt par (bor sammen i en tomannsbolig). Det er jo en spesiell ordning, men fungerer godt for oss. I Norge har vi ikke lov til å få bistand, så det ble gjort hjemme med sprøyte og kateter fra apoteket. Anonymkode: 6241f...b7f 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #8 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Med privat donor kan han hevde farskap så det må man være obs på. Kan ende med samværsdeling. Jeg og min kvinnelige partner har to barn med et homofilt par (bor sammen i en tomannsbolig). Det er jo en spesiell ordning, men fungerer godt for oss. I Norge har vi ikke lov til å få bistand, så det ble gjort hjemme med sprøyte og kateter fra apoteket. Anonymkode: 6241f...b7f Det mer farskap lurte jeg også på, om man kan avtale det motsatte for å unngå samværsdeling. Kan en slik avtale være bindende? Men uansett, om man bruker en donor gjennom en klinikk, har barnet lov å vite identitet til donor etter hvert, og det kan i teori ende opp slik at far ønsker å få farskap bekreftet. Eller? Anonymkode: 249af...7d0
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #9 Skrevet 16. desember 2025 Jeg som ung singel kvinne kunne gjerne møtt en mann med tanke på å bli gravid, men problemet er at jeg ikke vil ha kontakt etterpå. Anonymkode: b192d...b08
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #10 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har hørt at dette skjer, noen med erfaringer de vil dele? Ønsker ikke diskusjon om dette bør skje eller ikke, eller hvorfor - kun konkrete erfaringer ang. hvor man kom i kontakt med donor, hvordan dere ble enige om betingelser (f.eks) om farskap blir offisielt eller ikke osv. Hvilke nettsider er aktuelle for å finne en donor? Anonymkode: 249af...7d0 1 - hvis farskap er offentlig så er det ikke en donor i den forstand. Er farskap kjent har mannen også rettigheter og plikter. Dere kan selvsagt avtale hva dere vil, en avtale vil være bindene, helt til en part eventuelt ombestemmer seg. Da står man i en situasjon hvor man man kan risikere at man må fordele omsorg. 2 - det er mye man må tenke på som f.eks denne donorens familie helsehistorik, barnets rett til å vite biologisk opphav etc.. 3 - man må velge potensiell partner med omhu, for man kan risikere at dette blir et menneske som ender med å ta et valg om å ville se/kjenne barnet og at man da må ha dette mennesket i sitt liv. 4 - ville nok heller vurdert å fått barn med en barnløs mann som ønsker seg barn, men ikke partner slik at man fra start har en tanke om å samarbeide, men da må man igjen ta seg tid, bli kjent og vite hva man roter seg opp i - med tanke på at det skal være barn involvert. Hvorfor ikke benytte vanlig donor slik at man slipper forholde seg til all uvisshet? Anonymkode: 6f6a5...c65 5 1
kjærring Skrevet 17. desember 2025 #11 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 21.03): Har hørt at dette skjer, noen med erfaringer de vil dele? Ønsker ikke diskusjon om dette bør skje eller ikke, eller hvorfor - kun konkrete erfaringer ang. hvor man kom i kontakt med donor, hvordan dere ble enige om betingelser (f.eks) om farskap blir offisielt eller ikke osv. Hvilke nettsider er aktuelle for å finne en donor? Anonymkode: 249af...7d0 På datingside. Han hadde gjort det før, og tok med en avtale som alle parter skrev under på- som at han ikke skulle skrives opp som far osv.
kjærring Skrevet 17. desember 2025 #12 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg som ung singel kvinne kunne gjerne møtt en mann med tanke på å bli gravid, men problemet er at jeg ikke vil ha kontakt etterpå. Anonymkode: b192d...b08 Det fins mange menn der ute som gjerne stiller opp som ikke vil ha noe med verken deg eller barnet å gjøre
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #13 Skrevet 17. desember 2025 Nå er min erfaring 20 og 17 år gammel. (Så barna er nå bikket 18 år, og er 16 år) Dette var før det var mulig å få hjelp i Norge, med andremann ble det mulig i januar, hun er født på høsten. Vi ble kjent med en mann online som ikke ville ha egne barn, men gjerne stilte opp som donor. Vi har aldri møtt han, han har aldri møtt oss. Men vi har snakket mye sammen. Han leverte "varene" også plukket vi det opp. Ved andremann så la han det bare i postkassa, så han visste hvem vi var, men vi har aldri hørt fra han på disse 20 årene. Og det har aldri bekymret meg heller. Vi var hele 12 turer i Danmark på Stork-klinikken før vi fant ut at vi måtte prøve noe annet. Den gangen tror jeg ikke det var mulig med IVF i DK heller, det ble det på slutten av den tiden vi prøvde, om jeg husker riktig. Men det viste seg at til oss var det timingen som ble litt feil, og når vi kunne gjøre det to dager, isteden for en, så ble jeg gravid. Andremann satt på første forsøk. Vi vet det er 4-5 andre barn med samme donor i Norge, og at han aldri har vært offisiell donor. Yngste her er siste han stilte opp på. I dag, med de mulighetene som finner i Norge nå, og at mye har forandret seg de siste 20 årene, hadde vi nok valgt klinikk i Norge. Men, jeg har to flotte barn, og jeg og de tenker sjelden over at det har vært med en annen og lagd de. Anonymkode: df016...c7d
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #14 Skrevet 17. desember 2025 Virker veldig risky. Både mtp kjønnssykdommer og ikke minst at far plutselig ønsker å ha en rolle i barnets liv (og du kan ikke nekte). Motsatt kan kvinnen plutselig kreve bidrag. Anonymkode: b18f1...264 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #15 Skrevet 17. desember 2025 kjærring skrev (7 minutter siden): Det fins mange menn der ute som gjerne stiller opp som ikke vil ha noe med verken deg eller barnet å gjøre Egentlig riktig det. Men så er det plutselig den ene personen som tenker etter noen år, jeg har jo en unge som jeg har lyst til å ha kontakt med. Hva da? Anonymkode: 5e032...da3 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #16 Skrevet 17. desember 2025 Ingen erfaring, så kanskje feil å svare. Ville likevel bare skyte inn at jeg ville vært obs på å være tydelig på at vedkommende ikke bør være donor for flere barn enn det retningslinjene tilsier. Den regelen er der av en grunn, og den er ganske viktig. Anonymkode: fc3f8...a64 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #17 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen erfaring, så kanskje feil å svare. Ville likevel bare skyte inn at jeg ville vært obs på å være tydelig på at vedkommende ikke bør være donor for flere barn enn det retningslinjene tilsier. Den regelen er der av en grunn, og den er ganske viktig. Anonymkode: fc3f8...a64 Denne er viktig. Vår donor har hjulpet 4 familier, er vel 2 barn i hver familie hvis jeg husker riktig. Anonymkode: df016...c7d
Iia Skrevet 17. desember 2025 #18 Skrevet 17. desember 2025 Har du sett "Mannen med 1000 barn" på Netflix? Der får du innblikk i hvordan det skjer, og du ser også noen uheldige sider blant annet ved privat donor 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #19 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 16.12.2025 den 10.58): Det mer farskap lurte jeg også på, om man kan avtale det motsatte for å unngå samværsdeling. Kan en slik avtale være bindende? Men uansett, om man bruker en donor gjennom en klinikk, har barnet lov å vite identitet til donor etter hvert, og det kan i teori ende opp slik at far ønsker å få farskap bekreftet. Eller? Anonymkode: 249af...7d0 En slik avtale er ikke rettslig bindende. Dersom du velger privat donor må du være klar over risikoen for at han velger å hevde farskap, enten ved fødsel eller seinere. Å velge seg medforeldreskap er jo også noe som går an,men det er jo noe annet enn donor. Anonymkode: 6241f...b7f 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #20 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 21.22): Hvilke fordeler skulle det vært? Anonymkode: c12d4...20e Jeg sa ingen fordeler. For kvinnen er det utelukkende (svært) økt risiko for medisinske, økonomiske og juridiske ulemper involvert i å velge privat donor. Dette var annerledes tilbake i tid, når et tilgjengelig tilbud på klinikker ikke eksisterte. Dermed er de kvinnene som fremdeles velger privat donor (når det ikke er snakk om en deltagende farsfigur), stort sett de som er for psyke til å bli godkjent på klinikk. Anonymkode: fe9ba...578 5 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå