Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg jobber i et mannsdominert yrke, med kun 6 ansatte. Har blitt ganske alvorlig seksuelt trakkasert av en på jobb, på grensen til overgrep. 
Vi ble flyttet fra hverandre, og nå har de tvunget meg til å være på samme avdeling som han og jeg føler meg sikkelig utrygg. Hva kan jeg gjøre? Hva er rettighetene mine? Vil egentlig bare si opp å finne meg noe nytt, men ikke lett i dagens marked… 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du fagorganisert så tar du kontakt med disse. 

Anonymkode: 4aeb9...1fb

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

For en utrolig tøff situasjon å stå i.

Jeg vil råde deg i å kontakte Likestillings og diskriminerings-ombudet. https://ldo.no/fa-veiledning/

Du kan få gratis veiledning og du kan være anonym.

Ønsker deg alt godt videre.

Anonymkode: 027fd...ab0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt leder eller verneombud.  

Anonymkode: 17967...c7e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kontakt leder eller verneombud.  

Anonymkode: 17967...c7e

Jeg kontaktet leder, men føler han var mer redd jeg skulle gå til media en å hjelpe meg. I 2 uker var vi adskilt så viser jo hvor lite han brydde seg… 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei!

For en utrolig tøff situasjon å stå i.

Jeg vil råde deg i å kontakte Likestillings og diskriminerings-ombudet. https://ldo.no/fa-veiledning/

Du kan få gratis veiledning og du kan være anonym.

Ønsker deg alt godt videre.

Tusen takk. Det skal jeg gjøre!

AnonymBruker
Skrevet
Amanda26 skrev (5 minutter siden):

Tusen takk. Det skal jeg gjøre!

Bare hyggelig.

Var åpenbart for meg at arbeidsplassen din ikke brydde seg så veldig siden de tvinger deg til å være på samme avdeling.

Dokumenter alt som skjer. Les deg gjerne opp på lydopptak av samtaler her https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/lydopptak/?print=true

(se under "spesielt om lydopptak i arbeidslivet")

Kan ikke skade å vite litt om sånt.

AnonymBruker
Skrevet
Amanda26 skrev (5 timer siden):

Hei, 

Jeg jobber i et mannsdominert yrke, med kun 6 ansatte. Har blitt ganske alvorlig seksuelt trakkasert av en på jobb, på grensen til overgrep. 
Vi ble flyttet fra hverandre, og nå har de tvunget meg til å være på samme avdeling som han og jeg føler meg sikkelig utrygg. Hva kan jeg gjøre? Hva er rettighetene mine? Vil egentlig bare si opp å finne meg noe nytt, men ikke lett i dagens marked… 

Snakk med verneombudet

Anonymkode: 7e6ef...ff6

Skrevet

Hadde tatt opp samtalene dere i mellom. Hadde så anmeldt tullingen. Hadde også sagt at han nesten forgrep seg på deg uten at ledelsen gjorde stort. Du kan også kontakte Arbeidstilsynet, verneombud og fagforbund. 

AnonymBruker
Skrevet

Ombudet vil kunne veilede best, men jeg trooor bedrifter er pålagt å ha rutiner for å håndtere varsel om slike hendelser. Håper det løser seg!

Anonymkode: b0a63...df2

• Liker 1
Skrevet

De fleste bedrifter tar ikke verneombud-rollen spesielt seriøst, og verneombudet er bare en tilfeldig valgt person som blir sendt på kurs. Jeg ville gått rett til forbundet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Amanda26 skrev (13 timer siden):

Hei, 

Ville heller forsøkt å si seksuelt krenkende atferd:https://www.politiet.no/rad/voldtekt-og-seksuelle-overgrep/hva-er-voldtekt#seksuelt-krenkende-adferd

I og med enkelte juridiske-behandlere (som blir dradd i alle mulige retninger av utenlandske arbeidere, med ulike oppfatninger) er noe vrang med å lene seg til Amerikansk definisjon (som ikke ser på formål og virkning, ment at noe skjer gjentakende), og gamle internasjonalt lovverk herfra, og ikke den gjennom EU (som gir ett sterke vern), så ville jeg vært noe forsiktig med å si seksuell trakassering helt uten videre.

Anonymkode: ae264...1f7

AnonymBruker
Skrevet

Det viktige her er å dokumentere hva du utsettes for med video/lydopptak skjult.

Så må du kontakte de du evt er organisert hos, om du ikke er det; advokat. Som setter opp et møte med arbeidsgiver, der saken legges frem.

Anonymkode: bd0d8...80e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...