AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #1 Skrevet 15. desember 2025 Hvis samfunnet er tilrettelagt for sosial mobilitet. Betyr ikke det nødvendigvis også at man kan gå nedover. Altså at f.eks kan være født inn i middelklassen, men på grunn av uheldige omstendigheter i livet så havner nede i arbeiderklassen. Sosial mobilitet ses på som utelukkende positivt. Men for noen har negative konsekvenser. Hvor mange er det vanskelig å vite. Men det kan være store mørketall. Anonymkode: 85f1d...a3f
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #2 Skrevet 18. desember 2025 Det kan selvsagt skje. Generelt er det ganske få som havner et annet sted sosialt enn foreldrene. Og man endrer ikke sin egen sosiale status, men man kan endre den for sine barn. Anonymkode: ff15d...20b
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #3 Skrevet 18. desember 2025 Ja. Mine foreldre tilhører overklassen. Jeg ble en del av middelklassen. Anonymkode: 2ee49...b80
newman01 Skrevet 19. desember 2025 #4 Skrevet 19. desember 2025 Thomas Selzer intervjuer en person som har gått fra det øvre samfunnslag til hjemløs i episoden "Klassereisen" i Den Norske Fattigdommen. Det er bare å ta noen feil avgjørelser, feile utdannelsen, ikke få seg jobb så faller man nedover i klassene.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #5 Skrevet 19. desember 2025 newman01 skrev (1 time siden): Thomas Selzer intervjuer en person som har gått fra det øvre samfunnslag til hjemløs i episoden "Klassereisen" i Den Norske Fattigdommen. Det er bare å ta noen feil avgjørelser, feile utdannelsen, ikke få seg jobb så faller man nedover i klassene. Dette hadde vel ikke skjedd i samfunn uten sosial mobilitet. Er man født inn i øvre samfunnslag, så blir man der uansett hvilke valg man tar i livet? Anonymkode: 85f1d...a3f
newman01 Skrevet 19. desember 2025 #6 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Dette hadde vel ikke skjedd i samfunn uten sosial mobilitet. Er man født inn i øvre samfunnslag, så blir man der uansett hvilke valg man tar i livet? Anonymkode: 85f1d...a3f Det er jo ingen steder i verden som har et absolutt statisk samfunn? Det vil alltid være noen som gjør noe dumt og blir gjort arveløs. Eller at noen passe ideologiske personer gjennomfører revolusjon og halshugger eliten og konfiskerer eiendom og verdier. Så jeg skjønner ikke helt premisset ditt 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #7 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 18.12.2025 den 11.54): Ja. Mine foreldre tilhører overklassen. Jeg ble en del av middelklassen. Anonymkode: 2ee49...b80 Om du er født i overklassen er du overklasse. Men dine barn har du muligens overført til middelklassen. Men det kommer an på mange ting, utover økonomi. Omgangskrets, samfunnslaget du er i. Min slekt var adel, mine besteforeldre hadde mye penger, mine foreldre en god del penger, mens jeg, tjener lite, men eier en del ting. Har ikke lån. Men der jeg har inntekt som en butikkansatt, har jeg en omgangskrets som tilhører det øvre samfunnslag. Bedriftseiere, godseiere, politikere, kunstnere. I inn og utland. Jeg er nesten alltid den med mest fornem bakgrunn rundt bordet, men også den med alltid, lavest inntekt. Men jeg har også valgt å ikke slite meg ut på noe jeg ikke ønsker, noe så mange i min familie og vennekrets har gjort. Inkludert mine foreldre. Inntektsmessig er jeg arbeiderklasse, samfunnsmessig og omgangskretsmessig kulturelite, tror jeg de kaller det nå. Ættemessig overklasse. Det med klasse er ikke så enkelt som det var. Anonymkode: ff15d...20b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå