AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden Jeg har vært i en søknadsprosess til en stilling som krever høy og ganske spesifikk kompetanse. Jeg kom helt til siste runde, referanser ble konsultert og de hadde kontakt med meg på telefon og sms flere ganger helt til slutt i prosessen. Følte at det gikk veien gangen. Jeg har tung erfaring og utdanning, akkurat på absolutt alt de spurte etter, både alt som krevdes og det de gjerne så etter i tillegg. Det er veldig sjeldent å finne denne kombinasjonen av erfaring og utdanning. Intervjuene gikk veldig fint, de virket veldig begeistret og kjemien var god. Så ringte de og sa at jeg var innstilt som nummer to. Og nå fikk jeg vite hvem de har ansatt. Det var et ungt menneske (jeg er i 50- årene) med veldig mye mindre konkurranse enn meg, og dessuten kompetanser som var litt mer på siden enn min, og absolutt ikke skreddersydd til stillingen. Dette gjør meg sur og oppgitt og lei meg. Og jeg leter sånn på hva grunnen kan være? Vi skulle snakkes om dette sist uke, men de ringte allerede aldri opp igjen til meg (mulig vi avtalte at jeg skulle ringe dem, men jeg tror det var omvendt). Men nå vil jeg ikke ringe og mase om en forklaring, selv om jeg lurer veldig på hva det kan være. Jeg er godt likt her jeg jobber nå og tror kolleger og ledere også mener jeg er flink og lett å samarbeide med. Det kan da ikke være fordi jeg er for gammel? Snufs, dette var bare SÅ nedslående!😞 Hva tenker dere? Andre med lignende opplevelser? Anonymkode: c6561...e0e 1 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden Det kan være formuleringsevnen - det er viktig i mange jobber. Eller evnen til å huske hva som er avtalt når det kommer til hvem som skal ringe hvem. Anonymkode: f0333...4b8 15 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært i en søknadsprosess til en stilling som krever høy og ganske spesifikk kompetanse. Jeg kom helt til siste runde, referanser ble konsultert og de hadde kontakt med meg på telefon og sms flere ganger helt til slutt i prosessen. Følte at det gikk veien gangen. Jeg har tung erfaring og utdanning, akkurat på absolutt alt de spurte etter, både alt som krevdes og det de gjerne så etter i tillegg. Det er veldig sjeldent å finne denne kombinasjonen av erfaring og utdanning. Intervjuene gikk veldig fint, de virket veldig begeistret og kjemien var god. Så ringte de og sa at jeg var innstilt som nummer to. Og nå fikk jeg vite hvem de har ansatt. Det var et ungt menneske (jeg er i 50- årene) med veldig mye mindre konkurranse enn meg, og dessuten kompetanser som var litt mer på siden enn min, og absolutt ikke skreddersydd til stillingen. Dette gjør meg sur og oppgitt og lei meg. Og jeg leter sånn på hva grunnen kan være? Vi skulle snakkes om dette sist uke, men de ringte allerede aldri opp igjen til meg (mulig vi avtalte at jeg skulle ringe dem, men jeg tror det var omvendt). Men nå vil jeg ikke ringe og mase om en forklaring, selv om jeg lurer veldig på hva det kan være. Jeg er godt likt her jeg jobber nå og tror kolleger og ledere også mener jeg er flink og lett å samarbeide med. Det kan da ikke være fordi jeg er for gammel? Snufs, dette var bare SÅ nedslående!😞 Hva tenker dere? Andre med lignende opplevelser? Anonymkode: c6561...e0e TS igjen. Vil bare legge til at dette er i staten. Tror til og med det hadde vært grunnlag for å klage på forbigåelse (men det gidder jeg ikke). Anonymkode: c6561...e0e
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden Så bra at det satser på de unge, det burde flere gjøre 👏 Hilsen dame på din alder Anonymkode: 0fb78...e70 4 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva tenker dere? Andre med lignende opplevelser? Anonymkode: c6561...e0e At det er veldig mye dyrere å ansette en i 50-årene enn en nylig utdannet i 20-årene. En nyutdannet er også lettere å forme til slik de vil ha det, dersom de ser et potensiale. Jeg aner ikke om det var en riktig avgjørelser; jeg kommer bare med forslag. Anonymkode: 76c1f...e73 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Skrevet 12 timer siden For alt du vet, har denne unge lavere lønnskrav, og bedre personkjemi med de som skal ansette. Og selv staten har lov til å bruke "personlig egnethet" som kriterium i ansettelsesprosesser. Og det brukes nok som argument oftere enn du ville tro. Forstår at det er frustrerende, når du føler du var en perfekt match for jobben. Men det kan jo også være de har valgt å gå for en yngre de kan lære opp, istedenfor deg som er "ferdig opplært". Eller det kan være alderen... Hvem vet. Anonymkode: 3a931...ee7 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden Ts. Ja det er litt merkelig altså. Hun er så vidt kvalifisert til jobben. Og de fikk nesten hundre søkere. Og jeg var virkelig perfekt rent faglig og med sinnsykt relevant erfaring. Kunne gått rett inn og gjør jobben nesten uten opplæring. Og det virket også som om vi hadde skikkelig god kjemi under intervjuene. Men den som skulle ansette og være min sjef er også mye yngre enn meg. Kanskje det spiller inn? Anonymkode: c6561...e0e
Snok1 Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva tenker dere? Andre med lignende opplevelser? Har flere slike opplevelser. Den som ansetter har en styringsrett, og gjør ofte vurderinger som strekker seg utover de formelle kravene i stillingsutlysningen. Det kan være kjønns- og alderssammensetningen i avdelingen, personlighet, kjemi og mange andre ting. Det kan også være at dine referanser forteller ting de ikke deler med deg. Jeg blir skuffet når slikt skjer, men rister det av meg i løpet av 48 timer og går videre. Livet består av mye motgang. Det er det som gjør at man strever etter framgang. 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden Du vet ikke egentlig hva de så etter. Kanskje de så etter noen med hennes profil, men så kom du og hadde så mange gode kvaliteter at de hadde skikkelig problemer med å bestemme seg, men så gikk de for det de egentlig hadde tenkt. Du vet ikke, men det betyr uansett ikke at du er for gammel eller at det er noe feil med deg. Anonymkode: a5a53...9c1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden Det kan være så mangt; hun virket mer engasjert og gjorde et bedre inntrykk, de følte hun var den beste til jobben basert på personlighet, interesser og erfaring, hun kan ha vært bedre til å snakke for seg og/ eller hatt bedre referanser. Da vet du at det er flere ting du bør jobbe med til neste gang. Kvalifikasjoner er ikke alt de ser etter. De ønsker nok også en som blir i jobben over tid, da ansettelser koster mye. Leit at du ikke fikk jobben. Dessverre er det sånn noen ganger. Arbeidsgiver ønsker og en som passer inn i bedriften (verdier, mål, lærevillig, tilpasningsdyktig), og i det eksisterende arbeidsmiljøet. Forstår du er skuffet, men få ønsker nyansatt med personlig hensikt å «ta over stedet», og person som føler seg hevet over andre. Kunnskap er noe som er dynamisk og stadig i endring. Anonymkode: ef6bb...055
Ulven Skrevet 11 timer siden #11 Skrevet 11 timer siden Alder er helt klart en faktor. Har selv en ektefelle med tung kompetanse og utdanning innen et fagfelt, men han får ikke lenger jobb og siden det ikke står på sosial kompetanse, formuleringsevne eller annet, så har vi landet på at alderen(57) er årsaken. 4
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #12 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS igjen. Vil bare legge til at dette er i staten. Tror til og med det hadde vært grunnlag for å klage på forbigåelse (men det gidder jeg ikke). Anonymkode: c6561...e0e Ts: har du tenkt over at du kan ha røket ut pga en bedriten og sytende personlighet som ikke passer inn i den avdelingen? Personlig egnethet er viktig. Men antar også at grunnen kan være at du surver men pokker ikke tør stå for egne meninger.(og at du er lat) hadde jeg vært deg så hadde jeg klaget på forbigåelse. Men du er lat og usikker på egen kompetanse. Så ja, da går det sånn det går.. og kanskje for det beste. Anonymkode: ea992...8b9 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #13 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Så bra at det satser på de unge, det burde flere gjøre 👏 Hilsen dame på din alder Anonymkode: 0fb78...e70 Fordi? Hva er positivt med en person med mindre erfaring og som potensielt kan få mye fravær pga barn? Anonymkode: 19db5...98a 5 2
Natttåke Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden Kan også være de tenker kjemi med resten av avdelinga, osv. Umulig for oss å vite, men du har lov om å be om noen generelle tilbakemeldinger på intervjuet ditt. osv. Formuler deg slik at du ønsker lære. 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts. Ja det er litt merkelig altså. Hun er så vidt kvalifisert til jobben. Og de fikk nesten hundre søkere. Og jeg var virkelig perfekt rent faglig og med sinnsykt relevant erfaring. Kunne gått rett inn og gjør jobben nesten uten opplæring. Og det virket også som om vi hadde skikkelig god kjemi under intervjuene. Men den som skulle ansette og være min sjef er også mye yngre enn meg. Kanskje det spiller inn? Anonymkode: c6561...e0e Igjen. Du formulerer deg veldig uryddig. Dette kunne kommet fra en 14-åring. Med og, og, og... Ordet sinnsykt, og et helt avsnitt uten komma. Slikt betyr mye når man søker jobb. Anonymkode: f0333...4b8 2 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden Kanskje hun var ydmyk, positiv og lærevillig. Det hjelper ikke med all erfaring og kompetanse i verden dersom man er fastgrodd og ikke utvikler seg. Jeg sier ikke at det gjelder TS, men det gjelder mange på hens alder. Anonymkode: 504aa...515 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #17 Skrevet 10 timer siden Natttåke skrev (9 minutter siden): Kan også være de tenker kjemi med resten av avdelinga, osv. Umulig for oss å vite Det samme tenkte jeg. Min bror jobber på en arbeidsplass hvor alle er unge og derfor ansetter de kun unge. Slikt går ikke kun på alder heller. Da jeg fikk min første jobb etter endt utdanning ble jeg ansatt hos en arbeidsgiver som kun ansatte folk med utdanning fra NTNU. Det var selvsagt fordi de som ansatte var fra NTNU. Anonymkode: 1f606...17c 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #18 Skrevet 10 timer siden Uavhengig av TS er det en kjensgjerning at det blir vanskeligere og vanskeligere å få jobb når man blir eldre. Jeg har mange kjempeflinke og dyktige venner i 50-åra og de sliter. Jeg i 40-åra merker det allerede og. Det er synd at alder anses som en hemsko. Særlig rart siden man da er over småbarnsfasen og som kvinne faktisk vil kunne jobbe mye mer. Anonymkode: e3c6c...600 6
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #19 Skrevet 10 timer siden Jeg var akkurat gjennom noe tilsvarende, jeg jobber som vikar på arbeidsplassen i en tilsvarende stilling. Det ble utlyst en fast stilling der de søkte etter den kompetansen jeg har. Jeg ble oppfordret til å søke og var på intervju, men ble innstilt som nr. 3. Nr. 1 var mye yngre og mindre spesifikk kompetanse ifht det de ba om i utlysningen. Nr. har kompetanse i en litt annen retning, så både jeg og kollegaene mine skjønner ikke helt sjefens avgjørelse. Men - ikke så mye man får gjort med det. Nå er det lyst ut ett vikariat som går i en litt annen retning, men delvis innen mitt kompetanseområde, men usikker på om jeg kommer til å søke - men kanskje jeg får den - jeg har jo ikke helt riktig kompetanse 😅 Anonymkode: e7912...6eb
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #20 Skrevet 10 timer siden Som tillitsvalgt i det offentlige som bruker å være med ansettelsesprosesser, så synes jeg dette høres litt rart ut. Avgjørelsen deres skal kunne «stå seg», og jeg vil derfor tro det er flere forhold ved denne ansettelsen enn det du er klar over og/eller velger å opplyse om i innlegget ditt. Mine umiddelbare tanker er: - Har du fullstendig oversikt over hva hun som ble ansatt som kompetanse? - Er du sikker på at du har gitt et så godt inntrykk som det du selv tror? - Kan noen av referansene dine ha sagt noe som ikke er 100% fordelaktig for deg? Anonymkode: 481da...0ee 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå