Gå til innhold

burde jeg be om å bli utredet for leddgikt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei! i sommer så fikk jeg plutselig mye smerter i hånda, akkompagnert med "grøtete" hevelse og rød/lilla hud, på ene knoken på hånda og i blant den ved siden av. Dette har vedvart siden da, så i oktober dro jeg til fastlegen og spurte om kanskje jeg kan ha et brudd i hånda (fra flere år siden, men at det nå ble irritert?). Røntgen ble tatt og brudd utelukket, og jeg slo meg til ro at kanskje jeg bare har vondt i hånda og det får jeg bare leve med.

Den siste måneden har jeg begynt å få vond i samme ledd/knoke på motsatt hånd. Når jeg googler det så får jeg opp at revmatisk artritt/leddgikt kjennetegnes av symmetrisk leddaffeksjon, og dette gir egentlig mer mening enn brukket hånd da det er flere år siden jeg slo hånda, og jeg er også mye sliten (men tenker at det er alle osvosv). Jeg har også utfordringer med gripestyrke tidsvis, og den bevegelsen man gjør med fingeren for å ta på parfyme o.l.. Begge foreldre på mors side hadde revmatiske sykdommer. Jeg er "bare" 26 år, så tenker jo at jeg er litt ung? 

Noen her som har leddgikt? Er det innafor å dra til legen med dette? Jeg synes det er flaut å ha "ideer" om hva som kan være feil med meg..

Anonymkode: 50e29...f14

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har også hatt forbigående kortpust periodesvis, men tenkt at det kanskje bare er stress e.l., selv om jeg ikke er særlig stresset

Anonymkode: 50e29...f14

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er absolutt innafor å be om en henvisning til revmatolog for utredning!

Anonymkode: a05c1...980

Skrevet

Det er absolutt innafor. Bare si at det er vanlig i familien din og at du derfor er bekymret for det, det er jo helt naturlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...