Gå til innhold

Ta seg av to barn !

Fremhevede innlegg

Skrevet
atropos skrev (26 minutter siden):

Klarer og klarer… Det kan jo hende at de ønsker å separere det syke barnet og spedbarnet slik så spedbarnet ikke blir sykt?

Det er en dårlig unnskyldning! Det er jo nesten umulig. Da kan jo ikke ene foreldrene være i kontakt med eget barn heller da, fordi da kan mor eller far bringe smitte videre til babyen.... 

Anonymkode: 072d2...033

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Helt enig. I Sverige må storesøsken være MYE hjemme når nestemann blir født. Norske foreldre er inkompetente og driver rovdrift på norske barnehager og klager på at barnehagesystemet ikke fungerer. 

Jeg var hjemme i 70 dager i sommerferien med en 3,5-åring og en nyfødt, 3 ukers juleferie, 2 ukers påskeferie etc. Jeg hadde i tillegg nylig fått kreftdiagnose.

Anonymkode: 9f1f3...038

Ufint å skylde på alle norske foreldre for at det er dårlig stilt i barnehagene. Kan være enig i at enkelte foreldre vurderer feil og sender syke barn i barnehagen f.eks. men å si at det drives rovdrift på barnehagene av foreldrene stiller jeg meg svært undrende til.  På hvilket grunnlag kan du trekke en slik konklusjon? 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det handler vel ikke om og ikke klare det, men å velge det som er best for alle parter. Det skulle bare mangle om min mann ikke brukte sykt barn dager og hjalp til om han hadde flere igjen. Vi har ingenting å vinne på å være så utrolig tapper og stå i dritten alene.

Anonymkode: f0661...887

Nei, drit i den slitne kollegaen som står igjen på jobb, og ikke orker å ta seg av barna sine når han/hun kommer hjem, fordi noen egoister skal ha i pose og sekk... 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

1uke med flere små samtidig,alene,omgangsyke. Vaske spy og bytte på sengen x antall ganger dag og natt. Ikke sovet hele uken omtrent. Ene spyr så prøve å sove så er det neste. Vaske og hjelpe og trøste. Så blir du syk selv og. Deilig.. Unner ingen det!

Anonymkode: 97855...623

• Hjerte 2
Skrevet

Tror mange syns det er slitsomt med barn idag. Det kreves mye mer av oss. Og begge jobber. Noen vil leve i luksus og med voksenkontakt på jobb framfor barna sine! Noen prøver å få endene til å møtes! Vil tro at de barna som sendes tidlig i bhg har det bedre der enn hjemme med noen som ikke har tid,energi eller ork til å være med de. Det kan være sykdom,kolikk på minste,kreft og andre tint. Vi vet ikke noe om andre!

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vil du ha skryt for å ha valgt en inkompetent mann? Min mann hadde aldri gjort noe slikt mot meg.

Herlighet. Jeg hadde aldri bedt mannen ta seg fri fra jobb, fordi jeg synes det var vanskelig å ta meg av barna når jeg selv var hjemme.... Handler ikke om inkompetent mann! 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, drit i den slitne kollegaen som står igjen på jobb, og ikke orker å ta seg av barna sine når han/hun kommer hjem, fordi noen egoister skal ha i pose og sekk... 

Handler jo virkelig ikke om å ha i pose og sekk. Hvorfor skal man ikke la andre få bestemme hva som er rett for dem uten at det skal komme noen besserwissere og kalle dem for egoister? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har faktisk en venninne som har måttet gi bort hunden for hun kan jo ikke ha den og et barn samtidig når far har vakter. Hun får ikke til å kle på en unge og samtidig få med seg en hund. Jeg blir sjokka 

Anonymkode: 0a399...4f4

Ja, og jeg var alene hver ukedag med 4 barn og 1 hund.... Likevel ringte naboen til meg nesten hver morgen og spurt om jeg kunne passe deres baby når hun skulle levere eldste i barnehagen etter at jeg selv kom hjem fra levering av 3 eldste i barnehagen.... Hadde aldri gitt bort hunden. Jeg gikk mye tur med baby, og da var hunden med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vet du at de ikke "klarer" det da? Vet du at de MÅ være hjemme begge to? 

Eller kan det tenkes at de helt fint hadde klart det, om de hadde måttet, men at de *velger* å være hjemme begge to, for å gjøre det kjekkere for både foreldre og barn? 

Jeg har to barn, og jeg har vært helt alene med begge to, når begge ungene OG jeg hadde 39+ i feber. Klarte jeg det? Jepp! 

Men om jeg hadde hatt muligheten til å ha mannen hjemme, hadde jeg da valgt å gjøre det? Jepp!

Det er fryktelig mange som har fleksibilitet og mulighet til å avlaste hverandre når det er sykdom, og som da altså *velger* å gjøre dette. 

Ikke fordi de ikke klarer, men fordi de velger det som gir dem en bedre hverdag. 

Og så sitter man da gjerne og jobber om kvelden etter at sykdommen er over, for å jobbe inn tiden. 

Anonymkode: 59972...84b

For å gjøre det kjekkere?? Sykefraværsdager på jobb er ikke for å gjøre livet "kjekkere".... Herlighet.... Veldig mange har jobber, hvor andre kolleger for jævlig ekstra belastning fordi noen har lyst å være hjemme fra jobb for å gjøre det "kjekkere" for den forelderen som allerede er hjemme? Nei, dette er SKULK! Hadde aldri latt kolleger sitte igjen med dritten. At noen har en fleksibel jobb, er jo en ting, men de fleste har ikke så fleksible jobber at de kan bestemme arbeidstid helt selv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gratulerer. Ønsker du diplom? 

Anonymkode: dc996...eaa

OMG....

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror mange syns det er slitsomt med barn idag. Det kreves mye mer av oss. Og begge jobber. Noen vil leve i luksus og med voksenkontakt på jobb framfor barna sine! Noen prøver å få endene til å møtes! Vil tro at de barna som sendes tidlig i bhg har det bedre der enn hjemme med noen som ikke har tid,energi eller ork til å være med de. Det kan være sykdom,kolikk på minste,kreft og andre tint. Vi vet ikke noe om andre!

Ja, det mange foreldre (les mødre) har altfor store forventninger og er altfor opptatt med å være så vellykket i alt! Hus, jobb, trening, sosialt liv, barn, barnas prestasjoner osv. Trist samfunn! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å gjøre det kjekkere?? Sykefraværsdager på jobb er ikke for å gjøre livet "kjekkere".... Herlighet.... Veldig mange har jobber, hvor andre kolleger for jævlig ekstra belastning fordi noen har lyst å være hjemme fra jobb for å gjøre det "kjekkere" for den forelderen som allerede er hjemme? Nei, dette er SKULK! Hadde aldri latt kolleger sitte igjen med dritten. At noen har en fleksibel jobb, er jo en ting, men de fleste har ikke så fleksible jobber at de kan bestemme arbeidstid helt selv. 

Har du tall på at de fleste ikke har så fleksible jobber? Det er veldig, veldig mange som har det. 

At DU har en sånn type jobb hvor det er dritt for de andre om noen er vekke, er jo dumt for deg, men for mine kolleger har det null og niks å si om jeg ikke er der. Mine oppgaver er mine oppgaver, og det er ingen andre som gjør mine oppgaver om jeg tar en sykedag. Da ligger jobben og venter, og om det er noe som haster, må jeg jobbe om kvelden for å få det gjort i tide. 

Og ja: heldigvis nøler verken mannen eller jeg med å gjøre hverdagen lettere for hverandre. Det går ikke ut over en sjel på jobben. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg er kronisk syk og innom måtte min mann være hjemme for å hjelpe til...eller vil jeg si at 80 prosent har jeg vært alene med 2 barn og hund siden fleste var født.

Men ser ikke problemet ar begge er hjemme innimellom når barna er syke. Er utrolig deilig å ha to ekstra hender når en ligger å spyr,andre må ha hjelp med lekser etc og hund som må gå tur med.

Men det virker jo som mange her inne tror at 90 prosent av tiden er begge foreldre hjemme hele tiden 

• Liker 3
Skrevet
Truse-susi skrev (28 minutter siden):

Ufint å skylde på alle norske foreldre for at det er dårlig stilt i barnehagene. Kan være enig i at enkelte foreldre vurderer feil og sender syke barn i barnehagen f.eks. men å si at det drives rovdrift på barnehagene av foreldrene stiller jeg meg svært undrende til.  På hvilket grunnlag kan du trekke en slik konklusjon? 

På det faktum at norske foreldre bruker barnehagen utover arbeidstidene sine, bruker barnehagen til å ha små barn i "innkjøring" mens far går hjemme og suller på permisjonslønn fra staten, til å ha søsken i barnehagen når mor er hjemme i permisjon "pga baby", sender barna i barnehagen for å spise frokost fordi de ikke selv klarer å ha gode morgenrutiner hjemme, eller som her; sender barna i barnehagen fordi de ikke får til søvn hjemme. Eller foreldre som trener, har fri, går på spa, foreldre med fri i turnus som har barna i barnehagen osv osv osv.

Hadde norske systemet vært som det svenske, med føring av arbeidstimer i uka før, så kunne barnehagen lettere planlagt bemanning ift. sykefravær, de ville sett hvor stor barnegruppen ble, det ville vært en reduksjon i benyttelse av barnehage fordi foreldre som har barn hjemme i permisjon får lov å bruke barnehagen i max antall timer i uka.

Ser du det nå? Eller har du fortsatt benektelsesbrillene på?

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Vil du ha skryt for å ha valgt en inkompetent mann? Min mann hadde aldri gjort noe slikt mot meg.

Mann? Hva snakker du om? Det var jeg som var hjemme i permisjon, og dermed fikk ikke eldstemann lov å gå i barnehagen disse periodene. Hva skulle mannen gjort? Hatt fri i 70 dager i sommerferien når det var jeg som hadde permisjon?

• Liker 1
Skrevet

Juleferie = massiv shaming av småbarnsforeldre. Business as usual på KG.

HVORFOR gidder dere irritere dere over dette? Om det går utover dere personlig så ta det opp med rette instanser, men drit å spre oppgulp på kg.

Småbarnsforeldre som er for lite med barna sine = SHAME

Småbarnsforeldre som er for mye med barnet sitt = SHAME

Kan faen meg aldri gjøre noe riktig.

Anonymkode: 8c9ff...ded

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Juleferie = massiv shaming av småbarnsforeldre. Business as usual på KG.

HVORFOR gidder dere irritere dere over dette? Om det går utover dere personlig så ta det opp med rette instanser, men drit å spre oppgulp på kg.

Småbarnsforeldre som er for lite med barna sine = SHAME

Småbarnsforeldre som er for mye med barnet sitt = SHAME

Kan faen meg aldri gjøre noe riktig.

Anonymkode: 8c9ff...ded

Uansett, absolutt uansett, hva man gjør, er det noen som kommer til å hyle opp i fistel og kritisere og shame. 

Så det beste er å bare drite milevis i hva andre mener, og gjøre det som passer best for seg og sine. Folk kjenner sin egen situasjon best, og er adskillig bedre i stand til å bedømme egen situasjon enn kg-politiet. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

På det faktum at norske foreldre bruker barnehagen utover arbeidstidene sine, bruker barnehagen til å ha små barn i "innkjøring" mens far går hjemme og suller på permisjonslønn fra staten, til å ha søsken i barnehagen når mor er hjemme i permisjon "pga baby", sender barna i barnehagen for å spise frokost fordi de ikke selv klarer å ha gode morgenrutiner hjemme, eller som her; sender barna i barnehagen fordi de ikke får til søvn hjemme. Eller foreldre som trener, har fri, går på spa, foreldre med fri i turnus som har barna i barnehagen osv osv osv.

Hadde norske systemet vært som det svenske, med føring av arbeidstimer i uka før, så kunne barnehagen lettere planlagt bemanning ift. sykefravær, de ville sett hvor stor barnegruppen ble, det ville vært en reduksjon i benyttelse av barnehage fordi foreldre som har barn hjemme i permisjon får lov å bruke barnehagen i max antall timer i uka.

Kan ikke du og eventuelt dere andre som alltid drar inn Sverige bare drite i det? Man tilpasser seg de forhold, goder og tradisjoner som er i egne land. Jeg har nylig vært hjemme i permisjon og eldste går i barnehagen. Han har korte dager, og jeg har absolutt null dårlig samvittighet for at han ikke har fått et halvår hjemme her nå.  Jeg har heller ikke noe problem å innrømme at jeg noen ganger synes det er styrete å hente eldste med yngste i bæresele, spesielt når hun yngste sov slik at henting ble knot (for tidlig: fikk ikke med ungen hjem uten nesten et basketak, for seint: dårlig samvittighet hos mor. Btw; for seint betyr etter 1530 i min bok). Jeg klarte selvfølgelig å hente selv om jeg synes det var knot, men jeg syns det, ja. 

Vi har nylig hatt influensa hos eldste. Da tok pappaen hjemmekontor slik at han var tilgjengelig i tilfelle krise, fordi vi begge foreldre synes det var ubehagelig med en gutt med 40 i feber. Og hvis vi måtte tatt han til legen, så var det lettere på alle måter om pappaen gjorde det, enn at jeg tok med meg han og babyen. Men altså, det var jo ikke noe stress med to hjemme akkurat da, han sov jo. Men hadde vi hatt omgangssyke, da hadde begge vært hjemme. Uten tvil. (Fordi vi kan, en av oss er i permisjon). 

Anonymkode: b3eee...0f9

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Handler ikke om at jeg benekter noe - jeg stilte meg undrende til din noe generaliserende konklusjon og ba deg utdype. Og ja, jeg er også klar over at det vil alltid finnes de som utnytter de ulike privilegiene vi har her i landet.
Jeg er nemlig av en annen opplevelse du beskriver og ønsker at vi kan diskutere noe fra ulik ståsted samtidig som at vi også kan utvise noe raushet for at hver enkelt familie velger ulikt ut i fra hva som er best for hver enkelt.  
Hvorfor er det f.eks ugreit at storesøsken er i barnehagen mens mor er hjemme i permisjon? Og hvorfor skal man legge lista til begrenset bruk av barnehagen? Det vil jeg anse som uheldig ettersom barnehagen også er en viktig arena for å opprettholde det sosiale for barna. 
Bruk av barnehagen handler sjelden om latskap eller rovdrift, men heller et samspill mellom familiedynamikk, hverdagslogistikk, arbeid, helse og barnas behov. Jeg mener iallefall at det er urimelig å pålegge foreldrene hovedansvaret. Det største problemet for barnehagene nå i dag er bemanning, men det er et politisk spørsmål og ikke et moralsk spørsmål om «riktig foreldreskap»

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så mange som ikke klarer å ta seg av to barn samtidig ? Om 3 åringen blir syk må både far og mor være hjemme om det er spedbarn i hus ! Skjønner det kan være mye styr med to alene, men at enkelte faktisk ikke klarer det er sykt skremmende ! 

Anonymkode: 0a399...4f4

Det er mange evneveike mennesker der ute.

Anonymkode: 8c08b...d18

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...