Gå til innhold

Røde vegger på kjøkkenet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal snart pusse opp kjøkkenet og har lyst på et fargerikt hjem, med andre ord ikke latte og slikt som jeg ser er veldig populært her inne for tiden. Rødt har vi begge litt lyst til, men det kan kanskje bli for mørkt? Vi har et stort vindu på kjøkkenet, men det er jo lang vinter, så da hjelper ikke det så mye. Hva mener dere? Tar gjerne mot andre fargeforslag, men ikke for blasse farger! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Bare en liten advarsel; du blir fortere lei av sterke farger når det er mye av det.

Jeg har røde og blå vegger på soverommet ( :overrasket: ) og de skal vekk!!

Gjest Binna
Skrevet

Jeg synes personlig at et helt kjøkken i rødt blir veldig mørkt, men det går jo an å ha en lys klar farge på veggene, som passer til rødt? Så kan man ha detaljer i rødt..

I tillegg så er rødt den mest aggresive fargen man får tak i, ville heller hatt den i gangen foreksempel.

Gjest Gjest
Skrevet

På et av oppussingsprogrammene som går for tiden var det noen som malte kjøkkenet rødt. Ble kjempefint, det. Det var riktignok et ganske stort kjøkken, med lyse(?) skap, grønne fliser over benken, terakottafliser på gulvet og hvitevarer i stål.

Gjest Gjest
Skrevet

Trådstarter her.

Kan kanskje fortelle hvordan resten av kjøkkenet er: det er ca. 16 kvadratmeter, et stort vindu (1,50 bredt, 2 meter høyt). Gulvet er i gråtoner, taket beholdet vi hvitt. Det er lysegrå fliser mellom overskapene og underskapene, som er i lyst treverk.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Det var et godt tips!

Det skal jeg prøve. Men så var det disse lysforholdene da. Noen som har meninger om det?

Gjest Binna
Skrevet
Hei! Det var et godt tips!

Det skal jeg prøve. Men så var det disse lysforholdene da. Noen som har meninger om det?

Jeg mener det blir for mørkt på vinterhalvåret uansett, selv om det kan funke på sommern.. Så må man jo tenke på hva man har å ta hensyn til og. For litt vinterdeprimerte mennesker er det ikke en god ide. Da bør man ha vegger som er lyse, slik at de reflekterer litt av lyset!

Skrevet

På kjøkkenet vil jeg ha bra arbeidslys, så der ville jeg ikke ha valgt rødt. Hvilke andre farger liker dere? Ei venninne har et blått kjøkken. Det virker ikke kaldt, men er heller ikke mørkt.

Skrevet

Jeg er glad i farger som trådstarter er, og jeg ser ikke noe galt i å male kjøkkenet rødt hvis det er så stort som 16 kvadrat. Vi har oransje stue og mørkeblått soverom, og hvis man bare passer på at møbler og andre flater er lyse, kan det bli riktig lekkert og ikke dystert i det hele tatt.

Men hvilken farge du bør velge er vanskelig, det som ser greit ut i butikken kan se helt annerledes ut hjemme, fordi lyset avgjør alt. Vi skulle male oransje karmer i kjellerstuen, og jeg tror vi prøvde ti nyanser før vi fant en som satt! Det var fordi alle oransje-nyanser så gulrotfarget ut i kjellerlyset, og da vi ga opp og valgte en bruntone i stedet, så viste den seg å se ut akkurat slik vi hadde tenkt... Så det kan hende at du bør kjøpe små prøvebokser og teste litt før du blir fornøyd.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg tror nok rødt kan bli veldig fint på et kjøkken, trikset er som Plonk sier å finne riktig fargenyanse og glansgrad!

Gjest Gjest
Skrevet

Rødt kan være kjempelekkert på et kjøkken! :)

Jeg ville imdlertid kun malt en vegg og beholdt de tre andre i en lys farge. Da slår du to fluer i ett smekk. Du får et lyst rom, men samtidig farge. Da kan du også bruke en litt sterkere farge enn om du maler alle veggene.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal snart pusse opp kjøkkenet og har lyst på et fargerikt hjem, med andre ord ikke latte og slikt som jeg ser er veldig populært her inne for tiden. Rødt har vi begge litt lyst til, men det kan kanskje bli for mørkt? Vi har et stort vindu på kjøkkenet, men det er jo lang vinter, så da hjelper ikke det så mye. Hva mener dere? Tar gjerne mot andre fargeforslag, men ikke for blasse farger!  :)

Her kan du lese om hva man bør tenke på ved fargevalg - sjekkpunkt: http://www.jotun.no/www/no/20020051.nsf/vi...33;OpenDocument

Du skriver ikke noe om hvilke belysning dere har. Kjøkkenet er det rommet i huset man virkelig trenger godt arbeidslys. Hvis dere har dårlig belysning, f.eks 220-240 V nettspenning (som gir gult/dempet lys) hadde jeg betenkt meg. Om dere derimot f.eks. har 12 V lavvolt med lyspunkter i arbeidssonen, kan man male med mørke farger på ett kjøkken.

Vi hadde tidligere mørkegrønt på veggene - kjøkkenet var ca. 30 m2 med fire vinduer. Belysningen var dårlig i arbeidssonene. Etter som årene gikk ble det for dårlig arbeidslys - både om dagen og kvelden, jfr. http://www.helsenytt.no/artikler/syn_aldring.htm

Har dere tenkt på å kun male en vegg i rødt - en fondvegg eller kun ett felt på en vegg?

Her kan du se eksempel på vegg med malt felt i rødt: http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Tr...k_stue_rodt.htm

Hentet fra http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/In...paavirkning.htm

"Hvor passer rødt?

I rom som føles kalde: en dempet rødfarge med gult i vil gi det ny varme. I rom for kommunikasjon: i spisestuen kan rødt stimulere både appetitt og konversasjon. I restauranter og teatre danner rødt den rette rammen.

I entréen eller hallen: rødt kan være en god og varm velkomst. Rom en bare passerer, tåler mer intense fargeinntrykk.".

Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal snart pusse opp kjøkkenet og har lyst på et fargerikt hjem, med andre ord ikke latte og slikt som jeg ser er veldig populært her inne for tiden. Rødt har vi begge litt lyst til, men det kan kanskje bli for mørkt? Vi har et stort vindu på kjøkkenet, men det er jo lang vinter, så da hjelper ikke det så mye. Hva mener dere? Tar gjerne mot andre fargeforslag, men ikke for blasse farger!  :)

Skummelt,men spørs jo str på rommet da,men om du velger sterke farver på gardiner o a ting ?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg synes det høres fint ut jeg, men da ville jeg hatt mye hvitt til, f.eks. hvite karmer og sånn, også synes jeg det er fint på panel. Så det blir litt "bondeaktig" liksom

Gjest Gjest
Skrevet

I det forrige huset mitt hadde jeg tre signalrøde vegger på kjøkkenet. Var ikke så mye som vistes siden det var skap og benk på alle tre vegger. Så jeg ville heller valgt signalrødt på den hele veggen om jeg skulle valgt om igjen.

Hvis du liker rødt - så mal i vei!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...