Wor Skrevet 15. desember 2025 #1 Skrevet 15. desember 2025 (endret) Hei. Jeg er en 32-år gammel mann som har trent hele livet. Trener variert med løping, styrke, innebandy, fotball og ski. Trener fordi jeg liker det og ikke sånn ekstremt (Ironman osv) Foreløpig ikke merket noe aldersmessig forskjell på kropp og funksjonevne fra jeg var 18 til nå. Kan noen som er litt eldre forteller meg om hvordan alderen påvirket deres evne til å trene? Kom det plutselig, gradvis. Har du måtte tilpasse hva du kan trene? Har dere noen gode tips. Jeg håper jeg kan bedrive trening så lenge som fysisk mulig. (Jeg er først og fremst interessert i fysiologiske bivirkninger av å bli eldre. At barn, jobb, hus gamle foreldre osv begrenser muligheten til trening er jeg ikke interessert i da dette er selvforklarende) Endret 15. desember 2025 av Wor
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #2 Skrevet 15. desember 2025 Jeg har også trent hele livet, ganske mye løping og utholdenhetstrening. Er 39 nå og merker oftere at jeg får vondt i ryggen enn før. Starta vel da jeg var 36-37. Anonymkode: e937b...41b
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #3 Skrevet 15. desember 2025 Jeg er kvinne og 37 år. Begynte å trene målrettet for 2 år siden og er nå i mitt livs beste form med mye mindre smerter i kroppen enn før jeg begynte. Tåler mer og er mer bevegelig, så jeg kan ikke si at alderen enda har påvirket hvordan jeg trener. Jeg er en relativt god 5k løper med tider som begynner å nærme seg sub 20 og løfter 110kg i markløft med 68kg kroppsvekt. Trener 5-6 dager i uken og blir bare bedre og bedre👍 Anonymkode: d4be7...2d0 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #4 Skrevet 15. desember 2025 Hvor langt er et tau? Anonymkode: a0ce8...c91
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #5 Skrevet 16. desember 2025 Plutselig rammer sykdom. Det jeg bedriver for tiden er mikrotrening med tanke på hva jeg gjorde tidligere. Anonymkode: 9844d...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #6 Skrevet 16. desember 2025 Merker alderen mer nå. 45 år. Anonymkode: 961fc...bfe
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #7 Skrevet 16. desember 2025 50. Restituerer saktere. Får hele tiden små plager og skader jeg ikke fikk da jeg var yngre. Derfor viktig å ikke overdrive treningen og prøve å trene mer variert. Anonymkode: a7fae...08f 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #8 Skrevet 16. desember 2025 Jeg har trent hele livet, de siste 20 årene har det desverre vært mye rehab trening pga leddskader/ slitasje/påleiringer og prolapser- ting jeg anså som noe som ikke kom til å ramme meg da jeg var 30. Restitusjonen går saktere. Anonymkode: 9f400...0f4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #9 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er kvinne og 37 år. Begynte å trene målrettet for 2 år siden og er nå i mitt livs beste form med mye mindre smerter i kroppen enn før jeg begynte. Tåler mer og er mer bevegelig, så jeg kan ikke si at alderen enda har påvirket hvordan jeg trener. Jeg er en relativt god 5k løper med tider som begynner å nærme seg sub 20 og løfter 110kg i markløft med 68kg kroppsvekt. Trener 5-6 dager i uken og blir bare bedre og bedre👍 Anonymkode: d4be7...2d0 Dette var så motiverende å lese. Fantastisk snuoperasjon du har gjort du kommer til å få mange fler friske år!! Anonymkode: 0a26c...e4e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #10 Skrevet 16. desember 2025 K 41 her. Formen er fremdeles god, men som flere nevner her merker jeg at kroppen er litt mer mottakelig for småskader som forstrekkelser og overbelastninger. Og det tar lengre tid å bli bra igjen. Jeg trener mer variert og «mykere» enn før. Vann/sykkel/yoga i tillegg til lett styrke. Anonymkode: 9e1f5...3f4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #11 Skrevet 16. desember 2025 Jeg er K65 og løping var min greie. Det gikk ikke i lengden for skadene kom hyppigere. Jeg trente selvfølgelig for ensidig da jeg var på topp - derav skadene. Jeg ble "tvunget" over på alternative treningsformer, noe som ga meg nye og flotte opplevelser. Kajakk, sykling, rulleski, styrketrening mm Jeg la løpeskoa på hylla for godt for 7 år siden og etter en ulykke på rulleski stoppet jeg med det og, men jeg stoppet med ikke treninga. Trener styrke og i tillegg kondisjon med intervaller på romaskin. Som du ser har jeg måttet gjort tilpasninger, men ikke før jeg ble nesten dobbelt så gammel som ts. Anonymkode: 97f2b...f4e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #12 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor langt er et tau? Anonymkode: a0ce8...c91 Det kan nok variere, men en kabel er i hvert fall 185,2 meter lang. Anonymkode: 8aa66...59a
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #13 Skrevet 16. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor langt er et tau? Anonymkode: a0ce8...c91 Er svart på mange ganger. 7.2 meter. Anonymkode: d7c1b...25f 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #14 Skrevet 16. desember 2025 Etter fylte 40 blir jeg fortere skadet og får mer småskader generelt. I tillegg får jeg raskere betennelser i ledd etc. Anonymkode: 87f31...344
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #15 Skrevet 16. desember 2025 Spille bordtennis på høyt nivå. Som 50-åring kjenner man det rimelig godt i ankler og knær etter øktene nå. Er så helsikes eksplosiv trening Anonymkode: d7c1b...25f
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #16 Skrevet 16. desember 2025 For meg som over 50 har jeg merket at dynamisk oppvarming, som jeg tidligere hoppet over er blitt veldig viktig for å unngå skader. Når fleksibiliteten opprettholdes blir også hverdagslivet mye lettere, og jeg kan for eksempel styre kraften i knebøy på en optimal måte slik at jeg fortsatt har muligheten for en økning i muskelstyrke. Anonymkode: e4eab...979
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #17 Skrevet 16. desember 2025 Jeg er i begynnelsen av 40-årene og føler meg i mitt livs beste form. Trener jevnlig 2-3 ganger i uken og spiser ren mat (ikke ultraprossesert mat). Passer på å sove minst 6 timer, aller helst lenger. Merker lite til alderen, og er knapt syk. Anonymkode: 151d8...82e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2025 #18 Skrevet 16. desember 2025 Jeg konkurrete internasjonalt i min idrett da jeg var yngre (fysisk idrett), er 52 og kvinne. Jeg er trener for seniorer, og ser det jeg selv kjenner er utfordringer i min egen kropp. Jeg har trent på meg flere overbelastningskader ved å ikke ta hensyn til at kroppen min ikke lenger tåler like mye som før. Ta vare på mobilitet, enten det er gjennom yoga eller andre former for mobilitetstrening. Vær forsiktig med å overbelaste leddene dine, spesielt skuldre og knær. Om de ryker, så har du et problem. Artrose er normalt, rolig mengdetrening som gåturer er god medisin. Kjernestyrke og balanse er også noe som mange av mine klienter sliter med om de ikke har vært veldig aktive da de var yngre, så dette er noe jeg selv er veldig obs på i egentrening. Bli kjent med roligere treningsformer så du ikke sliter med å gi slipp på ditt sterkere og mer aktive selv (som jeg gjør). Anonymkode: 8548e...200 1
Amossa Skrevet 17. desember 2025 #19 Skrevet 17. desember 2025 Jeg er kvinne og 73 år. Har aldri hatt noen helseproblemer, og kroppen fungerer fortsatt godt. Jeg merker at balansen ikke er som for 3-4 år siden, så jeg trener den ved å stå på èn fot og balansere. Er ellers kvikk i bevegelser og gange. Har aldri trenet slik som dere unge gjør. Går på svømming, går tur, gjør hagearbeid, maler hus og alle vanlige ting. Men jeg er ikke overvektig, og det tror jeg er viktig for helsen. Har alltid vært en aktiv person, men ikke av typen som røyner kroppen.
Runnah Skrevet 17. desember 2025 #20 Skrevet 17. desember 2025 Er mange eldre som er i overraskende god form, det merker jeg når jeg løper og blir fraløpt av menn på rundt 60. Er selv litt over 40 og formen er fortsatt stigende, løper på ganske brukbare tider, har bare holdt på med løping ganske regelmessig i et par år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå