Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg stusser over at ord og handling ikke harmonerer. Jeg har feks fått et gammelt smykke av betydning fra henne og hun kan sponse oss med mat til jul fordi hun har mulighet. Samtidig kommer slike kommentarer. Jeg blir så usikker på hvor jeg har henne når hun holder på sånn. 

Dette er veldig vanlig. Hun mater deg med ene hånden og slår deg med den andre. Det er sånn det er å vokse opp i et voldelig hjem.

Anonymkode: 3ba8a...b94

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 10.28):

Er i et samboerskap på 4 året. Denne julaften skal vi til svigermor.

Problemet er at jeg vet hun ikke liker meg. I går etter vi hadde vært på besøk ringer hun og gråter nesten/irritert pga noe jeg hadde sagt. 

Vi hadde snakket om julegaver og jeg sa at til mamma kjøper jeg vin, hun blir fornøyd uansett. Dette tolket svigermor som: Hun ble aldri fornøyd hun da?'

Mannen min tok meg i forsvar og sa at det ikke var noe slikt jeg mente, for det var det absolutt ikke. 

Hun har tidligere sagt til meg at hun ikke ser på meg som familie. Hun sier mye sårende og er litt ute etter meg. Hun virker sjalu siden jeg har blitt sammen med sønnen hennes. (Enebarn)

Jeg kjenner at jeg er lei av å bli uglesett og tolket i værste mening uansett hva det er. Jeg tror hun sliter psykisk og hun er nye alene. 

Jeg foreslo for mannen min at vi kunne dele oss på julaften. At han dro til moren sin og at jeg tok avstand og ble hjemme med min mor. Dette motsatte han seg og det var helt uakseptabelt.

Jeg gleder meg ikke til jul lenger og jeg syntes det blir fryktelig mye unødvendig drama siden hun vrir og overtenker og tar alt i værste mening.  Mannen min orker ikke være mellommann og vil at jeg og svigermor skal sette oss ned p skvære opp. Men som jeg sier til han, jeg har jo aldri gjort dama noe.....

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 9a0b9...2af

Hold deg langt unna. Vær 100% saklig alltid. Og unngå å vise følelser. Hvis du overforklarer og styrer så vikler du deg inn i hennes spindelvev og hun høres ut som en ordentlig giftig edderkopp! 🕷️ 

feir med din egen mor, skaff deg en koselig jul. Livet er for kort til å prøve å tilfredsstille andre som ikke blir fornøyd uansett og lager drama. Man vet aldri hvor lenge man har sine nære og kjære.mitt tips:  Ikke kast bort tiden på de som ikke ønsker deg godt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har dere barn?

Hvis ikke, feir hver for dere. Det er ikke vits i å feire med svigermor når hu oppfører seg sånn. Når barnebarna kommer så blir det noe annet føler jeg. 

Skrevet

TS her.

Har mannen min vært såå ille?

Han har snakket med sin mor og prøvd å ordne opp ved å snakke med henne først. Deretter ringer hun meg og kommer med en unnskyldning. 

Mannen kjøpte blomster til meg og sa han ikke vil at hun skal ødelegge for oss og at han skal gjøre alt i sin makt for at jula blir fin og at vi skal holde sammen. 

Vi har ulike måter og løse problemer på men han har iallefall prøvd, på sin rare måte. Han er konfliktsky men han prøvde å ta meg i forsvar i det minste. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her.

Han har snakket med sin mor og prøvd å ordne opp ved å snakke med henne først. Deretter ringer hun meg og kommer med en unnskyldning. 

Mannen kjøpte blomster til meg og sa han ikke vil at hun skal ødelegge for oss og at han skal gjøre alt i sin makt for at jula blir fin og at vi skal holde sammen. 

Vi har ulike måter og løse problemer på men han har iallefall prøvd, på sin rare måte. Han er konfliktsky men han prøvde å ta meg i forsvar i det minste. 

Det er vanskelig og vondt å ha en svigermor som ikke liker deg. Spesielt når du ikke har gjort noe annet enn å bli sammen med og elske sønnen hennes.

Samboeren din har forsvart deg og pratet med moren sin, og dette er et godt tegn. Han kunne ha latet som ingenting fordi det er sånn moren alltid har vært, men det gjorde han ikke.

Det er bra at moren din også blir med på julaften. Kanskje svigermor oppfører seg bedre da.

God jul.

Anonymkode: 1ce52...dab

Skrevet

Problemet er at jeg vet hun ikke liker meg. I går etter vi hadde vært på besøk ringer hun og gråter nesten/irritert pga noe jeg hadde sagt. 

Vi hadde snakket om julegaver og jeg sa at til mamma kjøper jeg vin, hun blir fornøyd uansett. Dette tolket svigermor som: Hun ble aldri fornøyd hun da?'

Mannen min tok meg i forsvar og sa at det ikke var noe slikt jeg mente, for det var det absolutt ikke. 

Hun har tidligere sagt til meg at hun ikke ser på meg som familie. Hun sier mye sårende og er litt ute etter meg. Hun virker sjalu siden jeg har blitt sammen med sønnen hennes. (Enebarn)

Jeg kjenner at jeg er lei av å bli uglesett og tolket i værste mening uansett hva det er. Jeg tror hun sliter psykisk og hun er nye alene. 

Jeg foreslo for mannen min at vi kunne dele oss på julaften. At han dro til moren sin og at jeg tok avstand og ble hjemme med min mor. Dette motsatte han seg og det var helt uakseptabelt.

Jeg gleder meg ikke til jul lenger og jeg syntes det blir fryktelig mye unødvendig drama siden hun vrir og overtenker og tar alt i værste mening.  Mannen min orker ikke være mellommann og vil at jeg og svigermor skal sette oss ned p skvære opp. Men som jeg sier til han, jeg har jo aldri gjort dama noe.....

Hva ville dere gjort? 

At du ikke har gjort dama noe, endrer ikke at dere to rydder litt opp i rekkene. Så her er jeg faktisk enig med din mann.

På en annen side så skjønner jeg at dette ikke er noe du har lyst til, fordi dama virker veldig psykisk ustabil. Og tråkker du feil der, så kan det også bli låst.

Det høres litt ut som at du har gitt opp forholdet, etter 4 år. Og det skjønner jeg godt. Hun har sikkert vært mye irtiterende på de 4 årene. Og med det , er det vanskelig å tro at du ikke litt innimellom har vist henne dette ubevisst, og av og til med vilje. Her kommer du/dere ikke videre ved å fornekte at det også er litt i det svigermor sier , at du viser med utrykk holdninger etc at du faktisk ikke liker henne

Ja det kan tenkes at hun rett og slett er overfølsom. Og de fanger opp det minste lille. Om du sier samme setning to ganger, med to forskjellige intensjoner, så vil hun merke dette. Utsagnet med vinen er ikke det hun er såret over, mest sannsynlig mer konteksten det kommer servert i. 

Og det er også noe du kanskje ikke fanger opp, om du ikke er følsom i det heletatt.

Skal dette fungere, så må dere to bli enige om å i det minste finne sammen rundt det dere felles er glad i . Og det er hennes sønn.

Noen ganger trenger man ikke løse de underliggende problemene, dersom de er for kompliserte. Men løse overflate problemene. Ved noe så enkelt som perspektivet:

Du føler hun ikke liker deg, hun føler du ikke liker henne. Og det er helt greit. Aksepter at dere ikke liker hverandre.Men bli enige om , at det er ikke veldig gøy, å grue seg til bursdager, jul etc, alt som skal være hyggelig. Spesielt om dere får barn. I tilegg er også dette værst iht 3 mann, din samboer og hennes sønn må sitte i midten her. Og det er enda værre. 

Når dere har annerkjent at dere ikke liker hverandre, så kan man også først da bli enige om veien videre.

Om du annerkjenner at du ikke liker henne, adresserer hvorfor du mener hun ikke liker deg. Så kan du ta dette opp hver gang det skjer. Feks du sier jeg opplever ikke at du liker meg, fordi jeh opplever at du tilegner meg altid værste meminger og intensjoner jeg ikke har. Når det skjer neste gang , kan du ta det opp. Ja det er dette her jeg mener.

Og da kan du sette grenser. Nei jeg vil ikke ha ødelagt min jul , pga du ikke bidrar til en positiv og god jul for meg. 

Men det må tas opp på oppvask møtet. Vi liker ikke hverandre. Konsekvensen av å hakke på hverandre på lang sikt er at du ikke vil feire med henne, om hun ikke legger ned stridsøksa på hyggelige dager. Så vil det bli færre felles feiringer.

Dere to må begge svelge noen kameler å møtes på midten. Din samboer har nok kjærlighet til dere begge

Anonymkode: 40e58...994

• Liker 1
Skrevet

Har ikke lest alle innspillene her, men svigermoren vil aldri forandre seg. Hun virker som en person som er veldig sensitiv og tåler ikke kritikk og ekser seg opp for små ting. Hun er nok lei seg for at sønnen ikke er hennes ene og alene lenger. Om sønnen prøver å påvirke henne, si hva hun bør gjøre eller hvordan hun bør oppføre seg, så vil hun for alltid være sjalu, misunnelig eller vanskelig. Hun er sikkert alene , føler seg ensom og nå har hun "mistet" sønnen sin også. Hun tester også sønnen for å sjekke hvor sterkt dette forholdet er. Jeg tror i tillegg at svigermoren senser at ts ikke er så "glad" i henne og dermed denne ufine oppførselen. 

Jeg selv "likte" ikke svigermor da jeg begynte å date sønnen hennes, men hun var aldri ufin mot meg, men vi ble aldri skikkelig kjent, for jeg likte ikke å gå på besøk eller omgås henne. Vi var gift i over 25 år (!)

Jeg tenker at enten må ts akseptere vedhenget til mannen, men ts trenger ikke å omgås henne mer enn nødvendig. Hun trenger ikke å være med på alle besøkene. For det kan hende moren vil ha sønnen sin alene på besøk, så la henne få ha det. Eller vise svigermoren hvor skapet skal stå. Ts må sette seg i respekt og det kan bli heftig, men som regel kan en skikkelig utblåsning renske opp i dritten og god stemning etterpå. Ts må vise hva hun er laget av, at hun har ben i nesa og ikke lar seg styre av gamle kjerringer. 

Anonymkode: 59927...bc0

• Liker 1
Skrevet

Svigermor høres umoden og uregulert ut. Istedenfor å være en morsfigur, oppfører hun seg som din rival. En rival som gjør alt for å få oppmerksomhet fra sønnen sin.

Har vært borti en slik umoden mor tidligere. Hun behandlet sønnen sin som en partner og kompis mer enn en sønn. Det var forstyrrende å være vitne til. Stakkars mann. 

Jeg får vondt av din partner også. Det kan ikke være greit å ha en slik mamma. Bra han greier å forsvare deg. Det er vanskelig å stå opp mot uregulerte foreldre.  

Jeg er enig i det flere har skrevet. Hold svigermor på emosjonelt avstand. Støtt din partner. 

Anonymkode: 2f358...3d8

• Nyttig 3
Skrevet

Hva ville dere gjort? 

Hadde reist til min egen mor. Så får svigermor våkne opp litt :)

• Liker 1
Skrevet

Noen svigermødre gjør seg best på urne.

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis dere ikke har barn, så ser jeg ikke hvorfor du må være der.

Og neste gang hun kommer med ufine kommentarer så call henne ut på det. «Det der synes jeg var ufint sagt, og jeg finner meg ikke i å bli snakka slik til.»

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha vært sammen med mannen min i 20 år, min tips til deg, ikke gidd. Ikke dra. Det kommer ikke til å bli bedre, det er ingen vits å invistere følelser eller tanker til det. Du vil ikke dra, ikke dra, dra til din mor. Sett grensene for deg selv tidlig, det kommer deg bare til gode fremover. Det blir bare verre etter at dere får barn. 

Anonymkode: 823b1...4af

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2025 den 6.56):

TS her.

Hvorfor kan du ikke ta mannen med til din egen mor? Jeg hadde sagt nei, fordi det er viktig å respektere seg selv og grensen man har satt så kan man heller se på ny løsning til neste år. Hadde ikke giddet det med svigermor i år etter så mye styr. Spesielt når hun har sagt hun ikke ser på deg som familie. Bra at han prøvde å ta deg i forsvar, men det skulle da også bare mange. Det er ikke imponerende , det som er rart er at hun holder på slik hun gjør. Ta en rolig jul med din mor og evt mannen. Men ikke la svigermor lage drama. 

Anonymkode: 5c83a...a5b

Skrevet

Han burde ikke tvinge dere på hverandre. Hvis svigermor er ufin mot deg så burde han kutte henne ut og la det slippe å omgås henne. Jeg hadde aldri tvunget en partner jeg er glad i å omgås med en som oppfører seg dårlig mot partner. Det hadde ikke vært riktig.

Snu på det og spør deg selv hva du hadde gjort om din mor hadde vårt ufin mot din samboer? Og så i fire år? Blir jo aldri bedre da.

Anonymkode: 3ba8a...b94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...