Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hadde ikke giddet! Og hvorfor la mannen bestemme? Er han balleløs som ikke klarer å sette moren sin på plass? Feir jul med moren din, så kan mannebabien feire med sin mor.

Anonymkode: 63df6...0b6

Dét hadde jeg også gjort.  M

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og nok en gang skal mannen få skylden... 

Anonymkode: f5bf2...bb0

• Nyttig 1
Skrevet

TS her. 

Mannen min hadde ringt henne i går igjen og fortalt at det  ikke var slik jeg mente det og han sa det virket som hun tok det til seg og skulle ta seg sammen. Han hadde bedt henne søke psykolog (sa han til meg da?)

Jeg stusser over at ord og handling ikke harmonerer. Jeg har feks fått et gammelt smykke av betydning fra henne og hun kan sponse oss med mat til jul fordi hun har mulighet. Samtidig kommer slike kommentarer. Jeg blir så usikker på hvor jeg har henne når hun holder på sånn. 

Anonymkode: 9a0b9...2af

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. 

Mannen min hadde ringt henne i går igjen og fortalt at det  ikke var slik jeg mente det og han sa det virket som hun tok det til seg og skulle ta seg sammen. Han hadde bedt henne søke psykolog (sa han til meg da?)

Jeg stusser over at ord og handling ikke harmonerer. Jeg har feks fått et gammelt smykke av betydning fra henne og hun kan sponse oss med mat til jul fordi hun har mulighet. Samtidig kommer slike kommentarer. Jeg blir så usikker på hvor jeg har henne når hun holder på sånn. 

Glemte å si at i år blir det samboeren min, mamma og meg hos svigermor siden vi ikke har dine/mine barn i år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Glemte å si at i år blir det samboeren min, mamma og meg hos svigermor siden vi ikke har dine/mine barn i år. 

En annen ting. 

Hun hadde visst 'testet' sønnen sin ift meg. Hun hadde prøvd å si noe om meg (vet ikke hva) når jeg ikke var tilstede og han gikk rett i forsvar. Dette er så sykt. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

En annen ting. 

Hun hadde visst 'testet' sønnen sin ift meg. Hun hadde prøvd å si noe om meg (vet ikke hva) når jeg ikke var tilstede og han gikk rett i forsvar. Dette er så sykt. 

Ikke la deg synke ned på samme nivå som svigermor. Se det som at hun har en diagnose, og at det er diagnosen hennes som prater til deg. Så er det ikke lett å være pårørende heller, da er første bud å ta vare på seg selv, sette grenser og ha en åpen kommunikasjon med svigermor, for å få en bedre forståelse av situasjonen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

TS her.

Svigermor ringte meg i dag. Hun ringte fordi hun måtte si unnskyld som hun sa. Tydligvis fått beskjed av min samboer 😅

Hun trodde jeg hadde svart henne frekt men som jeg sa,så var det ikke noe ufint eller frekt ment og at jeg aldri hadde hatt hensikt om å være nedlatende til henne. Greit med en unnskyldning men hun har vist sitt sanne jeg nok en gang og jeg blir uglesett. 

Hadde hun ikke vært så hårsår og ensom hadde det heller ikke blitt noe drama. Tullete opplegg. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.

Svigermor ringte meg i dag. Hun ringte fordi hun måtte si unnskyld som hun sa. Tydligvis fått beskjed av min samboer 😅

Hun trodde jeg hadde svart henne frekt men som jeg sa,så var det ikke noe ufint eller frekt ment og at jeg aldri hadde hatt hensikt om å være nedlatende til henne. Greit med en unnskyldning men hun har vist sitt sanne jeg nok en gang og jeg blir uglesett. 

Hadde hun ikke vært så hårsår og ensom hadde det heller ikke blitt noe drama. Tullete opplegg. 

Men du tar jo også alt i verste mening….. Hun ringer deg for å si unnskyld, ok, kanskje på oppfordring, men hun gjør det. Du derimot sitter fortsatt og gnurer på hvor hårsår hun er, at hun har vist sitt «sanne jeg» etc. 

Kan du ikke bare slippe det? Godta unnskyldningen og gå videre. Som flere andre her også har påpekt - DU må jo ikke reagere på samme måten som hun gjør, da blir det jo virkelig ikke bedre. 

Det er helt tydelig at du ikke liker henne. Greit nok, det hender vi må omgås folk vi ikke liker så godt. Det må du i dette tilfellet her, hvis du skal fortsette å være sammen med din samboer. Du må også akseptere at hun er moren hans og med stor sannsynlighet alltid vil være en del av livet hans. Da må du slutte å lete etter feil og heller innse og akseptere at dere to har et overfladisk forhold. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ikke lest hva andre svarer, det har heller ikke betydning for mine tanker som kommer her: 

Hjelp. 
Du skal ikke finne deg i å sitte på julaften sammen med en person som i følge deg ikke liker deg. Fryktelig ubehagelig. 
Din mann vil ikke deles og jeg skjønner det også, blir det da sånn at han må feire aleine med sin (vanskelige) mor? Jeg skjønner ham godt! Egentlig er han grei som mener dere bør ta en prat. De færreste mannfolk vil anerkjenne at det i det hele tatt er problemer mellom svigerdatter/svigermor. 

Skjønner at dette er krevende for deg og at du helst vil feire med moren din. Det er nok mange personer rundt omkring i de tusen hjem som biter tenna sammen på julekvelden og teller timer til det er over. For på julekvelden da skal alle sammen være glad…. 

Høres ut som din svigermor trenger hjelp med å takle følelsene sine. Men det nytter jo ikke å tipse henne om det heller. 
Kan bare ønske deg lykke til! Hvis du absolutt ikke vil feire med henne, så skal du ikke… 

Anonymkode: 0f2f9...1fa

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også en ganske krevende Mor. Mannen min har valgt å møte henne nesten som et lite sosialt eksperiment, han nikker og jatter med til det hun sier, uten å legge så mye følelser i det. På den måten legger han seg litt på hennes nivå, men uten å bli personlig involvert.

Hvis du klarer å akseptere at Svigermoren din ikke er i stand til å møte deg på et normalt nivå, kan det gjøre det enklere for deg mentalt 😊

Anonymkode: 71520...16c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her.

Jøye meg.

Dette blir spennende hvor lenge hun klarer å dy seg 🙈

• Liker 1
Skrevet

Jepp, dette har jeg erfaring med. Svigermor misliker meg dypt og inderlig. Jeg har aldri gjort noe mot henne. Det hele handler om ting hun sliter med.

Nå kommer svigers og skal bo her in4 dager i jula, slik de gjør annenhvert år. Da er det bare å bite tennene sammen og heller se frem til neste jul. Jeg forteller meg selv at jeg skal re hyggelig, høflig, imøtekommende og bare være meg selv. At det ikke er bra nok for henne er utelukkende hennes problem.

Veldig fint at kjæresten din støtter deg! Det er det viktigste her.

Anonymkode: 739fd...489

• Liker 1
Skrevet

Neste gang du sier noe hun tolker i verste mening så må mannen din si at hun må forholde seg til hva folk sier og ikke hva det KAN bety. Videre MÅ han si at dersom hun blir såret over tolkningene så er det leit for henne, men ingenting dere andre kan gjøre noe med. Han må være kortfattet og avvisende, legge ansvaret tilbake på henne. At hun gråter er ikke farlig, men mest sannsynlig et praktisk verktøy for å få godgutten til å godsnakke med egoet sitt. 

Ikke dull med henne, ikke avkreft eller bekreft. Hun må ta ansvar for egne tankekrumspring og stå i de følelsene hun eventuelt påfører seg selv. 

Anonymkode: f32e1...025

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er for å ha kontroll på deg. Raus og snill den ene dagen og drage den neste. Jeg kjenner typen. «Jeg er snill jeg, jeg er raus, jeg gir dere av det jeg har, men får aldri noe igjen, dere er ikke takknemlige, dere tar i mot og jeg får ingenting tilbake, bare frekke ufine kommentarer, stakkars meg!!» 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 11.54):

Hvorfor skal mannen alltid stilles i mellom. TS er voksen, og bør klare å gi beskjed selv! Det er ikke lett for et barn å bli satt i skvis heller. Hadde det vært en mann som stod i skvis med svigermor/-far, så hadde ikke dere kaldt kvinnen for en kvinnebaby og en idiot som ikke setter faren på plass... 

Anonymkode: 41c6d...a4d

Selvsagt hadde vi det. Det er ikke han som står i skvis, det er hans mor som lager kvalm uten grunn og setter hans kone/kjæreste i skvis. Min mor var dust mot min mann en gang, hun fikk klar beskjed om at hun kunne oppføre seg som folk eller så kunne hun bare å glemme å se noen av oss igjen. Hvorfor? Fordi hennes oppførsel var uakseptabel og var 100 prosent hennes ansvar. 

Bare for å ha det sagt så sier jeg ikke at mannen her er helt dust, han stiller jo åpenbart opp for henne litt, men problemet her er jo at det ikke er noe å skvære opp, det er ikke kjæresten som har gjort noe som helst og sannsynligheten for at noen som sliter på denne måten som moren hans gjør endrer seg (ihvertfall på kort sikt) er ikke sannsynlig. Det er for mye følelser, overtenking og inngrodde mønstre, antagelig i god mix med noen mentale utfordringer. Viss noen skal skvære opp så burde det for det første være mor som tar kontakt å beklager å innrømmer feil og at hun strever litt osv som en forklaring. På den andre siden så er det jo han som setter folk i skvis. Hun har jo foreslått en løsning slik at alle kan faktisk ha det hyggelig i jula, men nei, det går ikke, her skal vi alle sitte sammen med ubehagelige og kjipe folk å få jula ødelagt bare for å sørge for at hun som er skyld i alt dette ikke blir lei seg /fornærmet, så får andre bare tåle sine følelser bare svigermor får oppføre seg som hun vil uten konsekvenser av noe slag. Helt tullete.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Flere påpeker (inkl trådstarter) at det ikke er noe å skvære opp i. Jeg er uenig i det. Det har blitt sagt stygge ting av svigermor, det har vært beskyldninger. Da må det kunne kalles en konflikt og dette er mer enn nok til å sette seg ned og ta praten. Ts føler seg helt uskyldig og det er greit nok, jeg veit ikke hva ts har sagt og gjort, men dersom min svigermor hadde ringt min mann og grått i tlf av noe jeg hadde sagt hadde jeg fått panikk og vært desperat etter å ordne opp i det.

Nå har jeg et helt greit forhold til svigermor så det stiller seg kanskje litt annerledes da, dersom dette er noe ts er vant til. Men man kommer langt med å strekke ut en hånd. Konfronter svigermor. Spør rett ut: hvorfor liker du meg ikke? Hva har jeg gjort mot deg? Du skal se at hun får bakoversveis og store problemer med å svare for seg, kanskje hun til og med endrer oppførsel. 

Det at hun ringer nå og sier at hun har fått beskjed om å si unnskyld er en klassisk hersketeknikk. Hun mener det ikke selv, men har fått beskjed og er såpass snill og grei at hun gjør som hun får beskjed om. Be henne komme tilbake og be om unnskyldning når hun selv evner å se hvor nedrig og patetisk hun er. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 10.28):

Mannen min orker ikke være mellommann og vil at jeg og svigermor skal sette oss ned p skvære opp.

Fy faen for en feig fyr. Hans mor, hans ansvar. Feir med din mor og så kan han gjøre som han vil.

Har du barn med denne fyren? For ellers ville jeg revurdert forholdet. Kommer selv fra en skadet familie, men har nå kuttet helt kontakt med de. Det er kun en sånn person det er håp for en som har liten eller null kontakt med familien. Helst null. Du vil slite med denne damen til hun dør så lenge ikke denne feige mannen tar grep og det vil han jo tydeligvis ikke. 

Stakkars deg for en situasjon. ❣️

Anonymkode: 3ba8a...b94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 11.54):

Hvorfor skal mannen alltid stilles i mellom. TS er voksen, og bør klare å gi beskjed selv! Det er ikke lett for et barn å bli satt i skvis heller. Hadde det vært en mann som stod i skvis med svigermor/-far, så hadde ikke dere kaldt kvinnen for en kvinnebaby og en idiot som ikke setter faren på plass... 

Anonymkode: 41c6d...a4d

Jeg hadde aldri satt min familie foran en partner jeg liker og vil beholde. Jeg vet min mor hater alle nye som kommer inn i familien og at da hater alle de andre den personen også. Det er en sånn evig runddans. Så ikke snakk som om det du sier er fakta. 

Selvfølgelig tar hver mann seg av sin egen familie. Ts håndterer sin familie. Samboer sin. Og at han ikke står opp for sin samboer gjør han til en ryggløs gjøk. Og dette problemet vil aldri slutte for ts. 

Hadde gått hvis jeg var ts pga egne erfaringer med egen familie. Han må enten ta avstand fra sin mor eller velge bort ts. Han klarer ikke å gjøre begge kvinnene lykkelig. Og han nedprioriterer da ts over sin mor tydeligvis. For en feiging. Man forsvarer de man er glad i. Han er nok for lang oppi sin mors livmor til å forstå hva som foregår. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Og nok en gang skal mannen få skylden... 

Anonymkode: f5bf2...bb0

Det er jo hans mor. Hadde han laget tråden og sagt det samme så hadde jo han fått samme svarene. Hans mor hans ansvar. Det er jo hans familie.

Skrevet

#girlproblems #31 

Svigermor v svigerdatter

Anonymkode: 62723...eb6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...