AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Skrevet 19 timer siden Jeg har en venn som jeg ofte tar et par øl med,lager mat sammen og har fine samtaler med. Men han får av og til innfall. Han tenner plutselig voldsomt på ideer og konsept. Nå har han fått innfall om å melde seg eller rettere sagt oss på et kurs i selvutvikling i nabokommunen. Se for deg typ en kveld i uka i en måned der man ender opp med diplom og verktøy for å handtere hverdagen bedre etc.. Han mener vi må gå sammen. 27.000 koster altså dette. Og han gir seg ikke. Prøver å vri det han tolker som min usikkerhet over til overbevisning. Det er relativt dyrt da. -Nei, det er SÅ verdt det! Tenk på hvor gøy det blir! Det er ikke såååå dyrt,det med tanke på hva man får igjen. Det er ikke helt min greie. -Det vet du ikke før du har prøvd. Jeg ønsker ikke dette. - Dette kan bli vår greie sammen. Jeg tror det er akkurat det VI trenger! Nei!- Jo, please. Hvordan få han til å forstå at 27.00 for et kurs ikke er noe jeg prioriterer når mine svar blir vridd over til kanskje eller aller helst et ja? Anonymkode: 8f378...f94 4
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Skrevet 19 timer siden Si at du har ikke råd. Anonymkode: 59bc6...d63 7
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Skrevet 19 timer siden Du bare svarer at du er ikke interessert i å være med på dette, og at han må respektere at du sier nei. Si gjerne fra at nå har du gitt ditt svar og du kommer ikke til å fortsette å diskutere dette. Også svarer du ikke på mer mas. Anonymkode: dd5f7...b26 12
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan få han til å forstå at 27.00 for et kurs ikke er noe jeg prioriterer når mine svar blir vridd over til kanskje eller aller helst et ja? Anonymkode: 8f378...f94 "Nei." Det kan gjentas. Anonymkode: c6433...9cd 7 3
MizzVic Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden "Det kommer aldri til å skje, men kos deg på kurs du :)" 7
Runnah Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden Folk er rimelig gale som betaler noe mer enn maks en tiendedel av dette. 6 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden Du forklarer tydelig og stopper hans forsøk på overbevisning uten antydning til usikkerhet eller smil. Si tydelig at du er lei av maset og at han å slutte, si at maset hans nå er blitt slitsomt å forholde seg til. Si at du forstår at dette er noe du ser han har lyst til å gjøre, men at akkurat denne aktiviteten må han være selvstendig nok til å gjøre uten deg. du forklarer at du ikke føler et behov for selvutvikling, du er tilfreds med livet ditt slik det er. du forklarer også at 27 k er penger du ikke er villig til å bruke på dette, du har andre prioriteringer. Anonymkode: 50079...ae4 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Skrevet 19 timer siden Er det én ting folk ikke kan diskutere med deg, så er det om du har råd til noe eller ei. Så bare si du ikke har råd. Funker som fy. Er alltid min utvei ut når folk foreslår noe jeg ikke har lyst til (helgeturer og sånt). "Jeg har ikke råd". Der la man den saken død. Anonymkode: 39cee...606 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #10 Skrevet 19 timer siden Kanskje du trenger kurset om du ikke forstår att det er fullstendig lov å si "nei!!" til slike ting. Du trenger ikke forklare hvorfor engang. 27 000 er grunn nok, ordet "selvutvikling" i kurset er enda en god grunn. Anonymkode: 40319...baf 4
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #11 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje du trenger kurset om du ikke forstår att det er fullstendig lov å si "nei!!" til slike ting. Du trenger ikke forklare hvorfor engang. 27 000 er grunn nok, ordet "selvutvikling" i kurset er enda en god grunn. Anonymkode: 40319...baf Har prøvd å si nei selvsagt, men det respekteres ikke. Jamen,jamen hvis du begynner å spare nå, får du råd Anonymkode: 8f378...f94
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #12 Skrevet 19 timer siden En månedslønn på selvutvikling? Det fleste trenger ikke kurs for å skjønne at det er uaktuelt Hvem tilbyr så dyre kurs? Scientologer? Pyramideopplegg? Anonymkode: f7108...5c7 3 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har prøvd å si nei selvsagt, men det respekteres ikke. Jamen,jamen hvis du begynner å spare nå, får du råd Anonymkode: 8f378...f94 Da sier du tydelig fra at du har sagt nei og det må han respektere. Også svarer du ikke om han maser mer. Anonymkode: dd5f7...b26 1
Brunhilde Skrevet 19 timer siden #14 Skrevet 19 timer siden Hva med det gode, gamle, alltid like gyldige svaret: "Jeg vil ikke!" Du kan spare, du kan prioritere, men hvis det er noe du ikke vil, så vil du ikke. Sånn er det bare. 1 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #15 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En månedslønn på selvutvikling? Det fleste trenger ikke kurs for å skjønne at det er uaktuelt Hvem tilbyr så dyre kurs? Scientologer? Pyramideopplegg? Anonymkode: f7108...5c7 Noe i den gaten. Ikke helt, men du er inne på det. Vi ikke være for konkret for å ikke bli gjenkjent Anonymkode: 8f378...f94
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Skrevet 19 timer siden "Selvutviklings kurs" er vel for det meste like scam opplegg som alle andre slike "guru" kurs. Om det er "bli rik fort kurs", eller "sjekke kurs", eller "healing kurs", osv. Bare svindel og BS alt sammen. Anonymkode: 29ad9...49b 1
DesmondMiles Skrevet 19 timer siden #17 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvordan få han til å forstå at 27.00 for et kurs ikke er noe jeg prioriterer når mine svar blir vridd over til kanskje eller aller helst et ja? Anonymkode: 8f378...f94 "Hvis du respekterer meg som venn, så aksepterer du svaret mitt". 27K for fire kvelder? ROFLKOPTER!!!
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #18 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noe i den gaten. Ikke helt, men du er inne på det. Vi ikke være for konkret for å ikke bli gjenkjent Anonymkode: 8f378...f94 Men herlighet, hvis du ikke ønsker å bli dratt inn i noe som du vet ikke er bra, må du si i fra. Hvis dette er så vanskelig med en kompis må du seriøst jobbe med grensesetting og revurdere vennskap. Hvis du fremstår så sårbar og lett å utnytte, så vil du tiltrekke deg nettopp mennesker som utnytter deg Anonymkode: f7108...5c7 3
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden Du har nok ikke vært tydelig nok. "Jeg har allerede sagt nei", hver gang han nevner det. Om han ikke gir seg får du si at nå holder det, om han ikke slutter å mase og respekterer deg så må vennskapet settes på pause fra din side. Anonymkode: bbc96...88d 1
Daisy-love Skrevet 19 timer siden #20 Skrevet 19 timer siden 27000 hadde vært helt uaktuelt å bruke på noe sånt. Om nødvendig hadde jeg redusert kontakten en periode om han faktisk ikke gir seg. Nei er fullverdig, og han er ganske ute å kjøre om han forventer at du skal spare for å legge pengene i noe sånt. Hadde det i det minste vært en større reise, men dette høres spesielt ut. Kan du snu det og si du sparer til å dra en tre måneders tur til Bali, eller helst et dyrere sted. Si han bare MÅ bli med. Kun 62 000kr for tidenes opplevelse. Sørg for at det er så dyrt at han kjenner på det, og generelt vanskelig å gjennomføre med jobb. Dere kan bli yogainstruktør og det er myyye bedre enn det kurset i nabokommunen. Jeg kunne tatt den over, men mest sannsynlig hadde jeg redusert kontakten en periode om han ikke gir seg. Trenger ikke kutte helt, men det er jo ikke noe trivelig med sånt mas. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå