Gå til innhold

Melallergi

Væren

Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos kinesolog/homeopat og fått konstantert melallergi!

Det er ikke det samme som glutenallergi. Jeg tåler de fleste andre meltyper, men skal holde meg borte fra alle former for hvete og hvetemel.

Alternativer finnes jo, så det er ikke noe problem. Det finnes et mel som kalles Spelt og som kan erstatte hvetemelet. Spelt er en eldgammel kornsort som er mye mer næringsrik og faktisk mye sunnere enn hvetemel. Dette selges på helsekostforretninger til den nette sum av kr. 39,- pr. kg.

Selv er jeg faktisk bare lettet fordi jeg har fått svar på hva jeg er allergisk mot, ettersom forskjellige leger og allergitester aldri har gjort annet enn å påvise allergener i blodet mitt. Heldigvis har jeg ikke fått påvist allergi mot verken husdyr, husstøv, menn eller øl. :ler:

Er det andre her som har melallergi eller som kjenner til dette?

Jeg har hørt at dersom man er kjempeflink og holder seg konsekvent borte fra hvetemel over en lengre periode, så kan man prøve om man tåler det senere når kroppen/tarmene har normalisert seg igjen.

Har du erfaring med bruk av Spelt i baking og matlaging?

Takknemlig for innspill!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei!

Fikk i sommer konstantert hveteallergi hos datteren vår på 6 år. Noen vi kjenner foreslo spelt.Så jeg begynte å bruke det til å lage boller etc. Det ble kjempegode boller, og deigen var veldig lett å jobbe med. Men ungen ble ikke noe bedre. Men etter å ha vært hos dietetiker fikk vi vite noe viktig: Spelt er en eldgammel HVETEsort!Så har du hveteallergi kan du ikke bruke spelt!

Her er derimot noen tips om hvilke melsorter du kan bruke:

Semper fin mix

Semper grov mix

Toro glutenfri mix

-velegnet til f eks sauser, jevninger og alle typer bakverk

Finax italiensk melmiks

Glutano melmix

-passer godt til matlaging/ bakverk som trenger lyst mel. Godt egnet til å blande med andre melblandinger

Schær Margharita mix A

-kakemix til sukkerbrød

Schær mix B

-brødmix uten hvetestivelse

Schær mix C

-passer til hj.laget pasta, kaker og sauser

Toro finner du på de fleste matbutikker

Finax og Schær fant jeg på MEGA

Dessuten har de som oftest et bra utvalg på helsekostforretninger

Jeg har satt meg godt inn i dette med hveteallergi.

Har lånt allergikokebøker på biblioteket + funnet oppskrifter og råd på nett.

Har laget en egen bok til ungen, der det står hvilke allergier hun har, tips om hva hun kan spise, og hva hun absolutt ikke må spise, oppskrifter etc.Denne boka har hun med seg når hun skal bort på overnattingsbesøk.

Hun har flere allergier, så da er det ikke så lett for andre å holde styr på hva hun tåler og ikke tåler, men boka har gjort det mye lettere.

Noen tips:

Proteinfritt brød blir ofte meget lyst, dersom man i bakverk har både natron og bakepulver blir baksten mørkere.

Brødet er best hvis man rister det.

Sukkerroefiber og Pofiber (kjøpes på helsekostforretn.) gir ekstra fiber til brød og boller, gjør at de blir luftigere og lettere å elte.

I kinesisk soyasaus er hvete en av ingrediensene

Potetchips, potetskruer osv kan ofte ha hvetemel el. hvetekli sprayet på sammen med krydderne uten at det er nevnt i varedekl.

Grillet kylling, krydret grillribbe, flintstek osv kan være satt inn med en krydderbl. som inneholder hvetemel.

Det kan være hvete i krydderblandinger.Bruk heller rent krydder.

Istedenfor spagetti kan du kjøpe risspagetti el. risplater (innvandrerforr. bl. a)

Håper du kan bruke noe av dette!

Lykke til!

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder matallergi eller matintoleranse, har jeg lært at:

Hold deg helt unna det du reagerer på. Helt unna - i lang tid.

Littegrann av og til, når du ellers er avholdende, kan være veldig vondt og ubehagelig, og du merker godt når du får noe i deg som du ikke skal ha.

Etter lang tid, og plagene er borte, kan du sakte men sikkert prøve å venne deg til det igjen. Her kommer - såvidt jeg vet - forskjellen på allergi og intoleranse inn. Er man intolerant kan man venne seg til det igjen. Allergi er allergi - tror jeg.

Nå skal jeg ikke være veldig bastant her, jeg selv tåler alt som om magen var en puntlærsekk, men kjæresten min har endel plager. Og dette er i følge han. Han reagerte på melk. Holdt seg unna i årevis - helt unna - men har nå vennet seg til det igjen.

Torsk er han allergisk mot - men plages ikke så mye av det, så klippfisken er reddet her i huset.

Lykke til Sauedamen - dette går så bra så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempefine svar, begge to!

Jepp, Fryd, jeg tror også dette går kjempebra!

Men Gjest, jeg fikk beskjed hos kinesologen at jeg kunne bruke spelt, det var hun som foreslo alternativet for meg! På Helios sine hjemmesider står det også at mange mennesker er allergisk mot hvetemel, men at de kan bruke spelt... Hm, dette må jeg jammen grave dypere i!

Ellers mange flotte tips fra deg! Takk!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...