Gå til innhold

rekkeviddeangst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Elbil-bransjen har ett stort problem. Rekkeviddeangst. 

Løsningen har til nå vært å ansette flere ingeniører og forskere for å øke rekkevidden.

Det de heller burde gjort er å ansette psykologer for å redusere angsten.

Billigere og bedre for miljøet.

Anonymkode: 161d7...8b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

🧌

Anonymkode: 9a06b...6aa

• Liker 3
Skrevet

Litium er en håpløs energikilde. 2-300 km? 900 km? Ikke mye å skryte av. Biler burde har uran som energikilde. 😁 Bilen kunne gått i ukevis uten lading. Bare unngå å krasje bilen med uran…

Anonymkode: 37a6a...e0b

Skrevet

Herregud, folk må slutte å kalle alt for "angst". Vi har jo blitt en gjeng snowflakes som ikke tåler noenting uten å få "angst". 

Anonymkode: 1d837...79d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man kunne sikkert også endret måten bilen rapporterer hvor mye batteri som er igjen. Istedenfor å konstant se at % og/eller antall km tikke nedover kontinuerlig kunne bilen bare opplyst om at det var 70% igjen. Og 60% neste gang. Eller bare 100%, 75%l, 50%, 25% og litt nøyere under 25%. 

Dieselbilen melder kun fra når det begynner å bli lite på tanken

Endret av newman01
Skrevet

Rekkeviddeangst? 

Bilen min kan kjøre 55 mil uten å lade!

Jeg er glad i å kjøre og tar gjerne en dagstur med 25 mil hver vei… 

Kommer hjem hver gang! ;) hender jeg lader litt hvis jeg uansett skal stanse for en matbit eller må tisse… Men det er ikke fordi jeg mååååååå. 

Anonymkode: 4cd0e...a1b

Skrevet
newman01 skrev (57 minutter siden):

Man kunne sikkert også endret måten bilen rapporterer hvor mye batteri som er igjen. Istedenfor å konstant se at % og/eller antall km tikke nedover kontinuerlig kunne bilen bare opplyst om at det var 70% igjen. Og 60% neste gang. Eller bare 100%, 75%l, 50%, 25% og litt nøyere under 25%. 

Mine diesel biler (og store kjøretøy) viser hele tiden hvor mange km igjen på tanken 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge en kjenner bilen sin, så går alt dette helt fint. 

Anonymkode: 8d42a...85b

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Hvilken dieselbil er det som sier fra når det nærmer seg tom tank??? Alle biler jeg har hatt, sier fra konstant fra siste fylling. Inntil, det er på et så lavt nivå at ei gul lampe lyser, om bilen har den varslingen. 

Anonymkode: c20e6...aeb

• Liker 2
Skrevet

"Rekkeviddeangst" var en greie for noen år siden. Det er vel ingen som har det lengere, flust av hurtiglader og lengere rekkevidde på bilene!  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvilken dieselbil er det som sier fra når det nærmer seg tom tank??? Alle biler jeg har hatt, sier fra konstant fra siste fylling. Inntil, det er på et så lavt nivå at ei gul lampe lyser, om bilen har den varslingen. 

Hmmm, hadde en bil fra 2005 eller noe sånt. Mener å huske at den kun hadde den pila som viste litt omtrentlig hvor mye som var på tanken. 

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

Mine diesel biler (og store kjøretøy) viser hele tiden hvor mange km igjen på tanken 

Det står jo på telefonen min til og med - jeg har 63% og 221km igjen akkurat nå. Om jeg legger inn en rute der det ikke er ladestasjon tidsriktig så får jeg også varsel. 

Så kan ikke fatte de som mener drivstoff er bedre enn el. 

Anonymkode: 3cc12...389

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Elbil-bransjen har ett stort problem. Rekkeviddeangst. 

Løsningen har til nå vært å ansette flere ingeniører og forskere for å øke rekkevidden.

Det de heller burde gjort er å ansette psykologer for å redusere angsten.

Billigere og bedre for miljøet.

Anonymkode: 161d7...8b0

Har elbil og har aldri kjent på rekkevidde-angst. 

Med litt planlegging klarer man fint å leve med elbil i hverdagen. 

Ellers var dette et veldig rart innlegg 😳

• Liker 2
Skrevet

Du lærer bilen din å kjenne. Eneste gangene jeg har hatt rekkeviddeangst er hjem fra Gardermoen. Det løser jeg med en kort ladepause på veien. 

Nei, jeg har ikke en av de nyere bilene så ligger litt under 300 km i snitt .

Anonymkode: 2f61c...38d

Skrevet
newman01 skrev (11 timer siden):

Hmmm, hadde en bil fra 2005 eller noe sånt. Mener å huske at den kun hadde den pila som viste litt omtrentlig hvor mye som var på tanken. 

Omtrentlig, ja du har ikke mye peiling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2025 den 12.21):

Det står jo på telefonen min til og med - jeg har 63% og 221km igjen akkurat nå. Om jeg legger inn en rute der det ikke er ladestasjon tidsriktig så får jeg også varsel. 

Så kan ikke fatte de som mener drivstoff er bedre enn el. 

For min del så er ikke rett el bil på markedet enda men vurderer BMW sin som kommer neste år.

Må ha bil som går langt og har høy hengervekt, så kommer kravet mitt om europeisk og da har det ikke vært noen aktuelle kandidater før

Skrevet

Rekkeviddeangst er kjipe greier. Har hatt det en gang ila min sjåfør karriere da jeg sto på fjellet med min gamle dieselpurke og med ca 20km rekkevidde og 50km til nærmeste bensinstasjon. Heldigvis mye nedoverbakker så det gikk greit akkurat.

Har sluppet den samme følelsen med elbilen så langt.

Anonymkode: 02905...f54

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Rekkeviddeangst er kjipe greier. Har hatt det en gang ila min sjåfør karriere da jeg sto på fjellet med min gamle dieselpurke og med ca 20km rekkevidde og 50km til nærmeste bensinstasjon. Heldigvis mye nedoverbakker så det gikk greit akkurat.

Har sluppet den samme følelsen med elbilen så langt.

Anonymkode: 02905...f54

Rekkeviddeangst var reelt for elbiler for ti år siden. I dag er det ikke noe problem. 

Har også opplevd det én gang - med dieselbilen jeg utsatte å fylle hele tiden fordi jeg syns det er så kjedelig 

Slipper det med elbilen, kobler den jo bare til når jeg kommer hjem. Bruker ikke noe tid på lading! Fylling husker jeg var DØDSKJEDELIG.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Rekkeviddeangst var reelt for elbiler for ti år siden. I dag er det ikke noe problem. 

Har også opplevd det én gang - med dieselbilen jeg utsatte å fylle hele tiden fordi jeg syns det er så kjedelig 

Slipper det med elbilen, kobler den jo bare til når jeg kommer hjem. Bruker ikke noe tid på lading! Fylling husker jeg var DØDSKJEDELIG.

Kjedelig var en ting. Men jeg brakk meg av lukten. Ble iskald på hendene. Følte meg ekkel på hendene etterpå. 

Å lade i egen garasje er gull. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...