Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hilde_*
Skrevet

Jeg er sammen med en mann som har tre barn fra et tidligere ekteskap. Nå er jeg blitt gravid og vi ønsker å kjøpe hus sammen, som vi skal ha som felleseie. (Han bidrar med 4 mill, jeg med 2 mill, men vi skal eie like mye...).

Hvordan vil fordelingen av arv bli dersom han faller fra og vi ikke skriver noe testamente? (Tenker da på meg, vårt felles barn og hans 3 barn fra tidl. ekteskap). Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet

Først må du oppklare litt. Du skriver at dere er "sammen", men at huset skal være "felleseie". Felleseie har dere bare hvis dere er gift. Er dere gift?

Gjest Gjest_hilde_*
Skrevet

Vi er ikke gift nå, men vi kommer etter all sannsynlighet til å gifte oss etter barnet er født.

Kan man ikke ha felleseie som samboere? Altså at man eier halvparten av huset hver?

Hilde

Gjest allium
Skrevet
Vi er ikke gift nå, men vi kommer etter all sannsynlighet til å gifte oss etter barnet er født.

Kan man ikke ha felleseie som samboere? Altså at man eier halvparten av huset hver?

Hilde

Når man eier halvparten hver som samboere, heter det sameie. Det går godt an.

Det som skjer hvis mannen din dør, er da at du allerede eier halvparten, og spørsmålet er hva som skjer med hans halvpart.

Hvis dere er gift, arver du 1/4 av hans halvpart, dog minst 4G. Resten fordeles likt på barna hans, både særkullsbarn og fellesbarn. Han kan eventuelt skrive testamente så du får 1/3.

Hvis dere ikke er gift, går hele hans halvdel til barna hans, men også her kan han skrive testamente på 1/3.

Du må altså uansett kjøpe ut hans særkullsbarn, hvis dere ikke er gift, må du også kjøpe ut deres felles barn, som da får formue som forvaltes av overformynderiet.

En gjensidig livsforsikring kan være lurt. Ikke gjeldsforsikring - det bare øker verdien av boet, og som du ser får du liten glede av det.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå kan ikke jeg så mye om arv da. Men jeg vet da såpass at de tre allerede eksisterende barna har krav på arv fra sin far på lik linje som barnet dere venter sammen.

Skrevet

Men det å gi noen en mill. er jo ikke helt ukomplisert det heller da. For det er faktisk det han gjør om han betaler 4 mill og du 2mill samtidig som dere skal dele alt 50/50.

Gjest Gjest
Skrevet
Men det å gi noen en mill. er jo ikke helt ukomplisert det heller da. For det er faktisk det han gjør om han betaler 4 mill og du 2mill samtidig som dere skal dele alt 50/50.

Godt poeng.

Skrevet

Og så da?

Mens mannen er i live står han jo såvidt meg bekjent fritt til å disponere egne midler/eiendeler. For å sette det litt på spissen har han rett til å gi bort alt han eller og har til samboer/fremtidig kone.

Gjest Gjest
Skrevet

De kan ha en kontrakt eller avtale seg imellom ang. gjeld og ulike egenkapitaler. Det har vi, siden han hadde en halv mill i egenkapital da vi flyttet sammen, og jeg hadde ingenting. Vi har løst saken (hos advokat) ved at jeg "låner" halve egenkapitalen hans. Dette lånet forfaller hvis vi flytter fra hverandre eller selger leiligheten, jeg betaler ingenting til han nå. Og ja, vi har kontrakt på dette.

Gjest

Gjest Gjest
Skrevet

For å sikre deg selv og dine barn mest mulig, så "lønner det seg" å få flere fellesbarn med samboeren din. Hvis dere skriver testamente til fordel for hverandre, så arver du 1/3 av hans eiendeler. De resterende 2/3 går til barna hans, og fordeles likt på dem. Jo flere av barna hans som også er dine, jo mindre av arven går til hans barn fra første ekteskap. Dette reduserer summen du må betale til hans særkullsbarn hvis han faller fra. Fellesbarna deres trenger du ikke betale ut i rene penger, de kan få sin arvedel i eiendommen.

Det sa advokaten vår til oss da vi skrev kontrakt for to år siden.

Gjest

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet
For å sikre deg selv og dine barn mest mulig, så "lønner det seg" å få flere fellesbarn med samboeren din. Hvis dere skriver testamente til fordel for hverandre, så arver du 1/3 av hans eiendeler. De resterende 2/3 går til barna hans, og fordeles likt på dem. Jo flere av barna hans som også er dine, jo mindre av arven går til hans barn fra første ekteskap. Dette reduserer summen du må betale til hans særkullsbarn hvis han faller fra. Fellesbarna deres trenger du ikke betale ut i rene penger, de kan få sin arvedel i eiendommen.

Det sa advokaten vår til oss da vi skrev kontrakt for to år siden.

Gjest

Er poenget her at mannens særkulsbarn skal få minst mulig farsarv og ny samboer/ kone + nye barn mest mulig?

Det var nå ihvertfall det inntrykket jeg fikk.

Skrevet

OG så var det det med skatt på gaver da ;)

Skrevet
Ja, det må han jo gjerne gjøre.

Så lenge den nye kone er klar over at mannen vil gjøre det samme med henne og hennes barn etter en evt skilsmisse...

Bare sånn at det er sagt; jeg er ikke tilhenger av å snyte særkullsbarn for arv de egentlig har krav på. Imidlertid oppleves det nok som utrygt for en del andrekoner/-menn at ved et evt dødsfall har ikke disse rett til å sitte i uskiftet bo hvis det er særkullsbarn inne i bildet. Med den prisstigningen som er i boligmarkedet, vil de fleste ha hatt en markant verdiøkning på bolig de siste årene, noe som også gjør at verdiene som etterlates (og arves) er større.

Dette kan forøvrig løses på flere måter da, enten ved å tegne en gjensidig livsforsikring (med dekning nok til å løse ut særkullsbarn ved død) eller å testamentere bort bruksrett til boligen for den gjenlevende ektefellen.

Synes det var mye nyttig info om disse tingene på denne siden.

Det er ille nok å miste ektefellen sin, om man ikke skal både miste (ste)barn og egen bolig i tillegg. Å ha tenkt gjennom dette på forhånd, og gjerne bestilt time hos advokat for å sette opp testamente, er en god investering i fremtiden.

Gjest Gjest_hilde_*
Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Og for å oppklare eventuelle misforståelser er det ikke mitt mål at hans særkullsbarn skal få minst mulig. Men jeg vil helst unngå å måtte selge huset dersom jeg skulle bli alene. Nå regner jeg jo ikke med at det skjer med det første, men ettersom han er endel eldre enn meg er det noe jeg tenker litt på...

Gjest Gjest
Skrevet

Og for å oppklare eventuelle misforståelser er det ikke mitt mål at hans særkullsbarn skal få minst mulig. Men jeg vil helst unngå å måtte selge huset dersom jeg skulle bli alene. Nå regner jeg jo ikke med at det skjer med det første, men ettersom han er endel eldre enn meg er det noe jeg tenker litt på...

Men dersom mannen skulle dø, så må du enten selge huset elle kjøpe ut hans barn for at de skal få sin farsarv - som de har krav på. Sånn er det når man treffer en som har barn fra tidligere. De går foran deg i arverekken. Ihvertfall så lenge dere ikke er gift.

Skrevet

Mamma giftet seg på nytt, og broren min og jeg skrev under på at mannen hennes har borett i huset deres så lenge han lever om hun skulle falle fra først. Hun har særeie (huset er hennes), og alternativene ville vært å gjøre det om til felleseie (men da ville hans særkullsbarn arvet "vårt" barndomshjem og det vil hun ikke), eller å ha en heftelse om borett på huset. De valgte først det siste alternativet, men det ble mye krøll med dette når de senere skulle refinansiere for å bygge ut, da var det en heftelse på huset som måtte tinglyses på nytt så de droppet det.

Gjest allium
Skrevet
Mamma giftet seg på nytt, og broren min og jeg skrev under på at mannen hennes har borett i huset deres så lenge han lever om hun skulle falle fra først. Hun har særeie (huset er hennes), og alternativene ville vært å gjøre det om til felleseie (men da ville hans særkullsbarn arvet "vårt" barndomshjem og det vil hun ikke), eller å ha en heftelse om borett på huset. De valgte først det siste alternativet, men det ble mye krøll med dette når de senere skulle refinansiere for å bygge ut, da var det en heftelse på huset som måtte tinglyses på nytt så de droppet det.

Det kunne dere gjøre fordi broren din og du var myndige.

Man kan også sitte i uskiftet bo med særkullsbarn hvis særkullsbarna samtykker.

Skrevet

Nettopp dette kan unngås ved å tegne en gjensidig livsforsikring. Dette er noe som utbetales ved død, og har ingenting med arveoppgjøret å gjøre. Det vil for deg være lurt å tegne en livsforsikring pålydende et beløp som gjør at du har mulighet til å løse ut særkullsbarnas farsarv - uten å måtte selge huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...