Motstrømmen Skrevet 14. desember 2025 #1 Skrevet 14. desember 2025 My Voice, My Choice" (Min Stemme, Mitt Valg) er et europeisk borgerinitiativ som kjemper for trygg og tilgjengelig abort i EU, samlet over 1.2 million signaturer for å tvinge EU-institusjonene til å vurdere lovgivning som sikrer tilgang til abort overalt i EU, uavhengig av medlemsland, og har fått støtte fra Europaparlamentets komité for kvinners rettigheter og likestilling (FEMM) for å opprette EU-finansiering for aborttjenester. (AI GOOGLE) VIKTIGHETEN AV Å ALDRI SLUTTE Å KJEMPE FOR KVINNERS RETTIGHETER. Hva skal til for at du her i Norge stiller opp for kvinner i alle land? Eller er nordmenn borskjemt av de som banet vei for deres rettigheter? Les mer her: Our Demands | My Voice, My Choice https://share.google/1QXeq8oFCJeKqvwA9 3 5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #2 Skrevet 14. desember 2025 Nå er ikke vi en del av EU, og har dermed lite å bidra med i spørsmål gjeldende EU og et mulig felles lovverk for abort. Norge som et land har engasjert seg i kampen for abort i land der det er forbudt, men det er en vanskelig balansegang mellom abortforkjempelse og geopolitisk sikkerhet. Hvor hardt er vi villig til å kjempe for lovfestet rett til abort hvis abortmotstanden er et fundament i et lands religiøse identitet og religion? Skal vi risikere sikkerhetsmessig og økonomisk allianse for verdier vi tar forgitt? Mange feminister jeg kjenner i Norge har blitt veldig usikre på å ta opp kampen for abort i religiøse minoriteter, som for eksempel og kanskje spesielt i muslimske miljøer, fordi kultur og religion heller anses som noe som skal respekteres og forstås. Det er vanskelig å kritisere noe som er så stor del av noens identitet uten å oppleves som bedrevitende. På spørsmålet om vi har blitt bortskjemte av våre formødres kamp, har du nok et poeng at det er noe vi tar forgitt. Vi tar abort forgitt at vi heller tilspisser debatten, og vil øke abortgrensen til uke 22 (SV - men dette ble kontant avvist av Bergstø) uten at vi tenker over hvilken debatt det er vi åpner. For det er nettopp det; å diskutere abort kommer ikke uten motstand, og vil vi virkelig det? Mange som kjemper og har kjempet for abort vet veldig godt hvor brutale motstanderne var, og hvor skjørt selvbestemt abort faktisk er - også i Norge. Heller uke 12 (og 18 som det nå er blitt) enn abortforbud fordi noen aktivister blir for ivrige. Anonymkode: 16333...355 3 1
Motstrømmen Skrevet 14. desember 2025 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2025 (endret) Jeg kommer fra en lang slekt historie med kvinner som stod på barikaden for ,kvinners rett i samfunnet, likestilling, handikapede, barns rettigheter og stillingsvern. Min ene oldemor var av de første hundre organisert i LO,min andre oldemor var med å opprettet første felles barne arena for handikapede i offentlig rom og arbeidet med å avkriminalisere "åndsvakehet" i nordnorge. Tok desverre alt for mange år før dette ble realitet. Jeg tok fakkelen og har i 31 år vært aktivist. Ikke bare for rettigheter i Norge,men stått side om side for de som kjemper i andre land. Jeg startet i miljø bevegelsen, barnas rettigheter i Norge og FN konvensjonen, ungdom mot vold og narkotika, antirasisme, jenters rett til utdanning, kvinners rett til abort, arbeider vern og menneske rettigheter. I dette bilde er jeg ofte i protester mot krig og undertykkelse verden over om det er Iraq,Iran,Afganistan,Palestina,Maynemar,Sudan,Kongo. Der makt dreper sivile om det er ideologisk eller kapitalistisk vinning. Jeg er ikke et unikum, vi er mange som bruker vår privilegier av et fritt demokrati til å stå opp for mennesker helt andre steder. For ingen er fri til alle er fri. Det jeg ser igjennom 31 år er at apatien i samfunnet er som sovepute av privilege. Det er en likegyldighet som er skremmende og historisk forståelse er nærmest 0 når det kommer til hva de ser som selvfølge er kjempet fram. Jeg ser ikke mange i gaten som står opp for de som har hindringer i livet. Om det er barn eller marginaliserte grupper. Samtlige følger ikke med i verken innenriks politikk eller utenriks. Er vi blitt for godt vant? Endret 14. desember 2025 av Motstrømmen 1 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #4 Skrevet 14. desember 2025 Motstrømmen skrev (2 timer siden): Hva skal til for at du her i Norge stiller opp for kvinner i alle land? Eller er nordmenn borskjemt av de som banet vei for deres rettigheter? Hva gjør du selv da? Donerer du penger? Huser du abort-flyktninger fra land som ikke tillater trygge aborter? Henter du og kjører de til sykehuset? Gjør du noe konkret eller bare signerer du et opprop og går under en parole på 8.mars? Anonymkode: 14c0e...fad 2
Motstrømmen Skrevet 15. desember 2025 Forfatter #5 Skrevet 15. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva gjør du selv da? Donerer du penger? Huser du abort-flyktninger fra land som ikke tillater trygge aborter? Henter du og kjører de til sykehuset? Gjør du noe konkret eller bare signerer du et opprop og går under en parole på 8.mars? Anonymkode: 14c0e...fad Donerer, er aktiv inn mot flyktninger, jobbet i rusmidlel omsorg og var i rødekors hjelpekorps ,er daglig i kontakt og støtte nettverk for Palestinere,spesielt barne familier og de med handicap. Som kollega er jeg den som fremmer kvinner, mental helse spesielt da for menn, rus bevisthet og ikke minst enda en del av barns rettigheter. Samt 20 år som representant i arbeidsforbund. Så ja jeg er fullblods aktivist som gjør det jeg prater. Jeg er en aktiv del av samfunnet og både mailer, skriver under,marsjerer og synliggjør internasjonale så vel som nasjonale kampsaker. Det viktigste jeg gjør er å bryte tabu og tørr å stå alene til andre blir med. Er på sosiale medier der antirasisme og fokus ut mot kvinner i Afghanistan, Sudan ,Kongo og Palestina er det jeg fremmer. Samt grassroot organisasjoner i EU, England og USA som kjemper for retten til autonomi. Kroppen til en kvinne er ikke slåssmarkede og skal ikke bevepnes i krig til å missbrukes på verste måte. De skal ha internasjonal beskyttelse og angrep på deres kropp er en krigsforbrytelse. Hva gjør du? 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2025 #6 Skrevet 15. desember 2025 Jeg synes dette med abort er vanskelig. I utgangspunktet tenker jeg at straks et egg er befruktet og celledelingen er begynt, da er det et nytt liv som er startet. Og da er det også et liv som tas dersom man velger abort. For å ta overgrep og voldtekt først, er jeg åpen for at kvinner som opplever å bli gravide etter overgrep skal ha rett til abort. Jeg tenker også man skal kunne vurdere muligheten for abort der kvinnen er i en livssituasjon hvor et barn ikke vil få en god start på livet. De fleste kvinner har frivillig valgt å bli gravide ved at de har hatt frivillig samleie, enten det er i fast forhold eller et engangstilfelle. Det er mye snakk om at kvinner skal kunne bestemme over egen kropp, og det er jeg fullstendig enig i, men jeg tenker da at kvinnen må bruke sin rett til å bestemme over egen kropp før de blir gravide. Når de er gravide, har de allerede tatt en avgjørelse om å ha sex, vel vitende om muligheten for å bli gravid. Og, nei, prevensjon er ikke nok til å fjerne risikoen helt. Da har kvinnen altså valgt å gjøre noe som kan få konsekvenser, og jeg er ikke så sikker på at det er riktig å tillate aborter for denne gruppen bare fordi kvinnen skal ha en angremulighet. Det er ingen menneskerett å ha muligheten til sex uten konsekvenser. Sex er en alvorlig samhandling mellom to mennesker og ikke noe som uten videre kan og bør reduseres til ansvarsløs og risikofri underholdning ved hjelp av fri abort. Anonymkode: cbd7f...bbb 3 3 2
Salamandra Skrevet 15. desember 2025 #7 Skrevet 15. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg synes dette med abort er vanskelig. I utgangspunktet tenker jeg at straks et egg er befruktet og celledelingen er begynt, da er det et nytt liv som er startet. Og da er det også et liv som tas dersom man velger abort. For å ta overgrep og voldtekt først, er jeg åpen for at kvinner som opplever å bli gravide etter overgrep skal ha rett til abort. Jeg tenker også man skal kunne vurdere muligheten for abort der kvinnen er i en livssituasjon hvor et barn ikke vil få en god start på livet. De fleste kvinner har frivillig valgt å bli gravide ved at de har hatt frivillig samleie, enten det er i fast forhold eller et engangstilfelle. Det er mye snakk om at kvinner skal kunne bestemme over egen kropp, og det er jeg fullstendig enig i, men jeg tenker da at kvinnen må bruke sin rett til å bestemme over egen kropp før de blir gravide. Når de er gravide, har de allerede tatt en avgjørelse om å ha sex, vel vitende om muligheten for å bli gravid. Og, nei, prevensjon er ikke nok til å fjerne risikoen helt. Da har kvinnen altså valgt å gjøre noe som kan få konsekvenser, og jeg er ikke så sikker på at det er riktig å tillate aborter for denne gruppen bare fordi kvinnen skal ha en angremulighet. Det er ingen menneskerett å ha muligheten til sex uten konsekvenser. Sex er en alvorlig samhandling mellom to mennesker og ikke noe som uten videre kan og bør reduseres til ansvarsløs og risikofri underholdning ved hjelp av fri abort. Anonymkode: cbd7f...bbb Å kreve å ha ubeskyttet vaginalt samleie uten konsekvenser er sammenlignbart med å kreve å spise smultringer uten å legge på seg. At det skal være så tabu å be voksne folk ta ansvar for sine egne handlinger viser bare hvor dypt indoktrineringen sitter. At det plutselig ikke skal kalles «barn i magen» lenger når det er et uønsket svangerskap er også et sikkert tegn. Man må omdefinere for å legitimere, en ønsket graviditet er baby i magen, men om barnet er uønsket er det bare en celleklump og parasitt. 7 2 2
Gratis Skrevet 15. desember 2025 #8 Skrevet 15. desember 2025 Salamandra skrev (36 minutter siden): Å kreve å ha ubeskyttet vaginalt samleie uten konsekvenser er sammenlignbart med å kreve å spise smultringer uten å legge på seg. At det skal være så tabu å be voksne folk ta ansvar for sine egne handlinger viser bare hvor dypt indoktrineringen sitter. At det plutselig ikke skal kalles «barn i magen» lenger når det er et uønsket svangerskap er også et sikkert tegn. Man må omdefinere for å legitimere, en ønsket graviditet er baby i magen, men om barnet er uønsket er det bare en celleklump og parasitt. I England aborteres snart 50% av alle foster. I Norge er det økt til 16 uker og bare vent, snart ønsker de 20 uker. Det er noe mørkt og anti menneskelig over disse personene. Den gode nyheten er at de nå har gjennomført de første testene på mennesker. P-pillen for menn kommer snart og da kommer fødselsraten til å absolutt å kræsjlande. Da er det menn som kommer til å bestemme når kvinner kan bli gravide. 4
CAPS LOCK Skrevet 15. desember 2025 #9 Skrevet 15. desember 2025 Snok1 skrev (9 timer siden): Det er OK å være uenig i abortlovgivningen, men å kalle abort for drap er positivt feil, og viser din mangel på empati med de som står i dette vanskelige valget. Hvorfor er det et vanskelig valg hvis det ikke er drap? 3
Snok1 Skrevet 15. desember 2025 #10 Skrevet 15. desember 2025 CAPS LOCK skrev (30 minutter siden): Hvorfor er det et vanskelig valg hvis det ikke er drap? Det er ikke drap, lovgivningen slik den er bestemt av Stortinget sier at det ikke er drap. Å ikke respeltere det er å ikke respektere at samfunnet styres av og med lover. Likefullt er abort en åpen diskusjon hvor forskjellige etiske vurderinger står mot hverandre og alle må respektere andres syn og vurderinger. 1 1
Motstrømmen Skrevet 16. desember 2025 Forfatter #11 Skrevet 16. desember 2025 Kvinners rettigheter er noe man aldri må slutte å kjempe for. Det er det første de slår tilbake på under makt endring inn mot religiøse/ideologisk hiraki og totalitære styrer. De rammer kvinner og barn først, dette ser vi USA og flere andre land i Europa. Hvorfor abort loven er den som verner kvinners og barnsrettighet sterkes? Den beskytter kvinnens autonomi, rett til sin egen kropp. ( som skulle vært en selvfølge, men ikke er det) Den er faktisk basen av likestilling også i jobb, politikk og i samfunnet. Den ivaretar barnas rettighet til å bli født inn i trygge forhold, foreldre som er villig til å gi omsorg, stabilitet og beskyttelse. Den sikrer helse og liv for kvinner og barn, setter menneskeliv over ideologier. Den beskytter mot klasseskille i samfunnet. Det viktigste av alt den gir valg! Den fra tar deg ikke religion,ideologi eller selvbestemmelse til å ikke gjøre det. Den gir mulighet til de som trenger valget! Kvinners kropp må komme til et punkt der vi ikke er en politisk maktkamp eller slagmark av kontroll. At vi under internasjonal lov hevet over all tvil, individer med rett til å bestemme over vårt liv, helse og kropp. 3 4
Salamandra Skrevet 17. desember 2025 #12 Skrevet 17. desember 2025 Motstrømmen skrev (På 16.12.2025 den 9.22): Kvinners rettigheter er noe man aldri må slutte å kjempe for. Det er det første de slår tilbake på under makt endring inn mot religiøse/ideologisk hiraki og totalitære styrer. De rammer kvinner og barn først, dette ser vi USA og flere andre land i Europa. Hvorfor abort loven er den som verner kvinners og barnsrettighet sterkes? Den beskytter kvinnens autonomi, rett til sin egen kropp. ( som skulle vært en selvfølge, men ikke er det) Den er faktisk basen av likestilling også i jobb, politikk og i samfunnet. Den ivaretar barnas rettighet til å bli født inn i trygge forhold, foreldre som er villig til å gi omsorg, stabilitet og beskyttelse. Den sikrer helse og liv for kvinner og barn, setter menneskeliv over ideologier. Den beskytter mot klasseskille i samfunnet. Det viktigste av alt den gir valg! Den fra tar deg ikke religion,ideologi eller selvbestemmelse til å ikke gjøre det. Den gir mulighet til de som trenger valget! Kvinners kropp må komme til et punkt der vi ikke er en politisk maktkamp eller slagmark av kontroll. At vi under internasjonal lov hevet over all tvil, individer med rett til å bestemme over vårt liv, helse og kropp. Abort handler ikke om kvinnens kropp men om barnets. Jeg har fjernet både deler av livmorhalsen og livmoren, ikke en kjeft som hadde noe å si på det - fordi det er MINE kroppsdeler, ingen andres. Dere snakker som om graviditeter er uunngåelige, men det er ikken menneskerett å få gjøre akkurat den ENE tingen som fører til graviditet uten å ta konsekvensene. Man kan ha sex på mange andre måter som ikke fører til barn, det finnes et utall forskjellige prevensjonsmidler og hvis man absolutt ikke vil ha barn kan man sterilisere seg. Til og med angrepiller finnes om uhellet skulle være ute. Men nei - kun fullstendig ansvarsfraskrivelse som gjelder, og alle som tar til orde for den uskyldige tredjeparten sine rettigheter blir demonisert og angrepet. Er bare motbydelig at moderne feministers fremste kampsak er retten til å ha ihjel sitt eget avkom. 5 2
Motstrømmen Skrevet 17. desember 2025 Forfatter #13 Skrevet 17. desember 2025 (endret) Salamandra skrev (5 timer siden): Abort handler ikke om kvinnens kropp men om barnets. Jeg har fjernet både deler av livmorhalsen og livmoren, ikke en kjeft som hadde noe å si på det - fordi det er MINE kroppsdeler, ingen andres. Dere snakker som om graviditeter er uunngåelige, men det er ikken menneskerett å få gjøre akkurat den ENE tingen som fører til graviditet uten å ta konsekvensene. Man kan ha sex på mange andre måter som ikke fører til barn, det finnes et utall forskjellige prevensjonsmidler og hvis man absolutt ikke vil ha barn kan man sterilisere seg. Til og med angrepiller finnes om uhellet skulle være ute. Men nei - kun fullstendig ansvarsfraskrivelse som gjelder, og alle som tar til orde for den uskyldige tredjeparten sine rettigheter blir demonisert og angrepet. Er bare motbydelig at moderne feministers fremste kampsak er retten til å ha ihjel sitt eget avkom. Det som er med lov verk er at det beskytter din rett til å ikke ta abort, uten at din mening tar fra rettigheter fra andre kvinner sin virkelighet. Derfor er det viktig å ha lover som gir autonomi. Din kropp, dine omstendigheter, samråd med helse og sosial kompetanse for deg. Det er kvinners helse det er snakk om. Det er deres liv det er snakk om. Ikke hva andre måtte mene,tro og valgt. Hva vis jeg sa ,nei det at du endrer på din evne til å få barn er forbudt. ( Som det er i land der beskyttelse mot kvinner autonomi er fraværende er også beskyttelses mekanismer regulert eller forbudt!.) Som at nei, du får ikke fjerne livmor, du får ikke prevensjon middler ,du får ikke beskytte deg mot eventuell graviditet uansett om du er et barn, tenåring, voksen med lidelser, ikke i stand til å ta vare på noen andre enn deg. Om du har blitt forgrepet av familie, fremmed eller kjente, om det var et øyeblikk av rus, kjærlighet eller at ditt liv står i fare om du blir gravid. Skal din mening drepe kvinner og barn, forlenge lidelse og øke mengden barn uten trygge voksne og i vold? Skal din mening fra ta noen en framtid? Loven beskytter deg og, til å ta ditt valg! Skal din mening hindre helsevesenet å gjøre jobben sin med å redde liv, som det gjør i dag... leger sender kvinner som dør ut av sykehus, fordi å redde henne ,betyr å ende graviditeten...og gjør de det, kan legen bli straffet! Og kvinnen fengselet. Hvis abortert naturlig , blir kvinnen mistenkt og fengslet. Endret 17. desember 2025 av Motstrømmen 5 1
linsejesus Skrevet 18. desember 2025 #14 Skrevet 18. desember 2025 Snok1 skrev (På 15.12.2025 den 19.41): Det er ikke drap, lovgivningen slik den er bestemt av Stortinget sier at det ikke er drap. Å ikke respeltere det er å ikke respektere at samfunnet styres av og med lover. Likefullt er abort en åpen diskusjon hvor forskjellige etiske vurderinger står mot hverandre og alle må respektere andres syn og vurderinger. Lover skal følge av etiske prinsipper, ikke omvendt. Det var alltid galt og urettferdig å kriminalisere homofili, for eksempel, selv om Stortinget hadde sagt at det skulle være straffbart for menn å ha sex med hverandre. 3
Druid Skrevet 19. desember 2025 #15 Skrevet 19. desember 2025 CAPS LOCK skrev (På 15.12.2025 den 19.08): Hvorfor er det et vanskelig valg hvis det ikke er drap? Det er enorme mengder valg som er vanskelige og emosjonelt traumatisk, som ikke er drap. Årsaken til at diskusjonen om abortgrense til uke 22, handler om at abortnemdene ikke fungerer i en god del saker som er emosjonelt problematiske. Det handler stort sett aldri om levedyktige foster, for her fungerer abortnemdene relativt greit. Du kan få beskjed om at fosteret er dødt på fredag, og ikke bli nemdbehandlet før på mandag. Hvilket betyr at du går høygravid over tre dager og er ipraksis en kiste. Enda værre er det om fosteret er i live, du kjenner liv, men det er dødsdømt fordi det ikke kan leve utenfor livmoren. Det er få tilfeller , men hvert eneste oppleves groteskt traumatisk. Utfordringen er at Abortloven ikke forholder seg til fosteret som liv, kun om fosteret kan fjernes. Og ett av aspektene som blir vurdert av nemda, er faktisk om det er medisinsk forsvarlig å abortere et foster som har kommet så langt, uavhengig av fosterets overlevelsesmuligheter. Det er den vurderingen som kommer inn som drivene ETTER uke 22, hvilket endrer noe av diskusjonen. Så enten må vi innføre ett nytt begrep for denne typen avslutning av svangerskap, som kommer rundt abortloven, eller så må abortnemden få en akutt møteplikt (Hvilket strengt tatt ikke burde være et problem). Eller så kan vi endre abortloven sitt straffemessige innslag, noe som i hovedsak vil flytte beslutningen ned til en enkelte leges medisinske vurdering og mulighet for å delegere beslutning. På dette tidspunktet er det nemlig begrenset hvor stor suveren beslutningsmakt en kvinne har over egen kropp : det er vanskelig for henne å fremskynde aborten selv og alene. 4 2
Vera Skrevet 19. desember 2025 #16 Skrevet 19. desember 2025 Jeg lurer oppriktig på hva som gjør at enkelte mener de har bestemmelsesrett over et levende, tenkende individ. Helt oppriktig. Nei, et embryo på 12 uker er ikke et levende, tenkende individ. Det har muligheten til bli det - men foreløpig er det 100% avhengig av en livmor for å kunne utvikle seg til å bli et fungerende menneske. Så - hva er det som gjør at enkelte mener at det som har potensial til å bli et liv, står høyere enn det som allerede er et liv? Mitt neste spørsmål er - hvorfor er det nesten klin umulig å skaffe fosterforeldre til trengende barn i dette landet - og i resten av verden..når så mange er så ekstremt opptatt av det ufødte barns rettigheter? Forsvinner barnets rettigheter i det barnet forlater livmoren? Det er ekstremt mange barn som vokser opp i uverdige forhold..men som aldri får en kjærlig fosterfamilie. Jeg tenker at når man er så tøff at man mener man er i sin fulle rett til å bestemme over andres liv - bør det også innføres lover på at voksne mennesker som er i stand til å ta ansvar for et barn - plikter å ta vare på 2-3 fosterbarn frem til de er 18 år. For valg har jo konsekvenser? 3 3
Motstrømmen Skrevet 19. desember 2025 Forfatter #17 Skrevet 19. desember 2025 Regulering og kontroll av prevensjonsmidler er også en form for statlig kontroll over kvinners helse og mulighet til å beskytte seg selv. Som vi ser i USA har dette nå blitt virkelig gjøing av den dystopisk handmaid's tale. Når staten begrenser tilgang til prevensjon, enten gjennom lovgivning, økonomiske barrierer eller samvittighetsunntak for helsepersonell og arbeidsgivere, flyttes makten over reproduktive valg bort fra kvinnen. Prevensjon handler ikke bare om å forhindre graviditet, men om helse, autonomi og livsplanlegging. For mange kvinner brukes prevensjon også som behandling for endometriose, hormonforstyrrelser, sterke blødninger og smerter. I USA har enkelte delstater og politiske aktører forsøkt å: – begrense offentlig finansiering av prevensjon – tillate arbeidsgivere å nekte dekning av prevensjon – definere enkelte prevensjonsformer som «abortfremkallende» – utfordre retten til nødprevensjon og spiral Slike tiltak gjør kvinners helse til et politisk og moralsk spørsmål, ikke et medisinsk. Konsekvensen er økt risiko for uønskede graviditeter, dårligere helseutfall og mindre kontroll over eget liv. Dette rammer særlig unge kvinner, lavtlønnede og de som allerede står svakest i helsevesenet. I et maktperspektiv fungerer prevensjonskontroll som forebyggende tvang: Ved å begrense muligheten til å beskytte seg, øker statens innflytelse over kvinners reproduktive liv allerede før en graviditet oppstår. Dette er et inngrep i retten til privatliv, kroppslig integritet og lik tilgang til helsehjelp. Dermed er regulering av prevensjon ikke et nøytralt helsepolitisk valg, men en del av et bredere system der kvinners kropp og reproduksjon underlegges politisk styring, ofte med svakt vern av kvinnen selv. 3 2
Jdz Skrevet 19. desember 2025 #18 Skrevet 19. desember 2025 Gratis skrev (På 15.12.2025 den 17.12): I England aborteres snart 50% av alle foster. Det er kanskje ikke heeeelt sant? 3
Motstrømmen Skrevet 19. desember 2025 Forfatter #19 Skrevet 19. desember 2025 Jdz skrev (14 minutter siden): Det er kanskje ikke heeeelt sant? Nei ,det er ikke sant, men det økte med 5% fra 20%. Dette er sammensatt av 3 ting som gir ringvirkning. Den første er selvfølgelig sprengt kapasitet i britisk helse sektor, den andre er økonomisk nedgangstid , så kommer tredje, som er økende feilinformasjon til å farlig gjøre prevensjonsmidler på sosiale plattformer, som gir en trend av ikke sikre eller like effektiv preventive metoder for graviditet. Igjen ved at helse vesenet er under enormt press og man er på etterslep av slike sosiale trender som oppstår, så er det en økning i uønsket graviditet. Der influensere da har større innflytelse, enn helse råd og anbefalinger av utdannet helsepersonell. 1 2
Gregarious Skrevet 19. desember 2025 #20 Skrevet 19. desember 2025 Snok1 skrev (På 15.12.2025 den 19.41): Det er ikke drap, lovgivningen slik den er bestemt av Stortinget sier at det ikke er drap. Å ikke respeltere det er å ikke respektere at samfunnet styres av og med lover. Dette er et svakt argument. Det forveksler juridisk status med moralsk begrunnelse. "Abort er lovlig fordi det ikke er drap, og det er ikke drap fordi det er lovlig." 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå