Gå til innhold

Halveringstid, legemiddel

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg trenger hjelp til å forstå dette med halveringstid.

Jeg har lest og forstår prinsippet. Etter X timer/dager er 50% ute av kroppen. Etter nye X er 50% av gjenværende ute. Altså 25% av utgangseffekten. Og så videre.

Men hvis det sies at et legemiddel med 17,5 timers halveringstid gir effekt i 36 timer. Men effekten på slutten av 36 timers-perioden må da være svak? På grunn av halveringene av virkestoffet?

Endret av Hunmedham
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 7a0cc...8a6

Skrevet

Etter 36 timer er jo resterende effekt 25% av opprinnelig dose… Det vil fremdeles være effekt, men ikke mye nei. 

Anonymkode: 9785a...db3

Skrevet
Hunmedham skrev (28 minutter siden):

Jeg trenger hjelp til å forstå dette med halveringstid.

Jeg har lest og forstår prinsippet. Etter X timer/dager er 50% ute av kroppen. Etter nye X er 50% av gjenværende ute. Altså 25% av utgangseffekten. Og så videre.

Men hvis det sies at et legemiddel med 17,5 timers halveringstid gir effekt i 36 timer. Men effekten på slutten av 36 timers-perioden må da være svak? På grunn av halveringene av virkestoffet?

Effekten er ikke lineær med konsentrasjonen, og vil derfor variere fra legemiddel til legemiddel.

• Liker 3
Skrevet
Gregarious skrev (Akkurat nå):

Effekten er ikke lineær med konsentrasjonen, og vil derfor variere fra legemiddel til legemiddel.

Halveringstiden er en generell regel, det vil være individuelle forskjeller men i snitt er halveringstid tiden det tar å halvere dosen.

Anonymkode: 9785a...db3

Skrevet

Flere som helt riktig svarer at effekten ofte vil nå en topp og svinne sakte hen over tid jmfr. halveringstiden. Det finnes også legemidler som er designet for å frigjøres over tid. Det betyr at man vil ha ganske jevn effekt over en lengre periode og så gjerne et brått fall på lutten.

Uansett er det eneste riktige å følge anvisningene fra lege eller fra pakningsvedlegg.

Anonymkode: 0a09a...d61

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering.

veronica<3, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...