Hunmedham Skrevet 14. desember 2025 #1 Skrevet 14. desember 2025 (endret) Jeg trenger hjelp til å forstå dette med halveringstid. Jeg har lest og forstår prinsippet. Etter X timer/dager er 50% ute av kroppen. Etter nye X er 50% av gjenværende ute. Altså 25% av utgangseffekten. Og så videre. Men hvis det sies at et legemiddel med 17,5 timers halveringstid gir effekt i 36 timer. Men effekten på slutten av 36 timers-perioden må da være svak? På grunn av halveringene av virkestoffet? Endret 14. desember 2025 av Hunmedham
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #3 Skrevet 14. desember 2025 Etter 36 timer er jo resterende effekt 25% av opprinnelig dose… Det vil fremdeles være effekt, men ikke mye nei. Anonymkode: 9785a...db3
Gregarious Skrevet 14. desember 2025 #4 Skrevet 14. desember 2025 Hunmedham skrev (28 minutter siden): Jeg trenger hjelp til å forstå dette med halveringstid. Jeg har lest og forstår prinsippet. Etter X timer/dager er 50% ute av kroppen. Etter nye X er 50% av gjenværende ute. Altså 25% av utgangseffekten. Og så videre. Men hvis det sies at et legemiddel med 17,5 timers halveringstid gir effekt i 36 timer. Men effekten på slutten av 36 timers-perioden må da være svak? På grunn av halveringene av virkestoffet? Effekten er ikke lineær med konsentrasjonen, og vil derfor variere fra legemiddel til legemiddel. 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #5 Skrevet 14. desember 2025 Gregarious skrev (Akkurat nå): Effekten er ikke lineær med konsentrasjonen, og vil derfor variere fra legemiddel til legemiddel. Halveringstiden er en generell regel, det vil være individuelle forskjeller men i snitt er halveringstid tiden det tar å halvere dosen. Anonymkode: 9785a...db3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #6 Skrevet 14. desember 2025 Flere som helt riktig svarer at effekten ofte vil nå en topp og svinne sakte hen over tid jmfr. halveringstiden. Det finnes også legemidler som er designet for å frigjøres over tid. Det betyr at man vil ha ganske jevn effekt over en lengre periode og så gjerne et brått fall på lutten. Uansett er det eneste riktige å følge anvisningene fra lege eller fra pakningsvedlegg. Anonymkode: 0a09a...d61
veronica<3 Skrevet 15. desember 2025 #7 Skrevet 15. desember 2025 Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering. veronica<3, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå