AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #1 Skrevet 14. desember 2025 Jeg er kjøpte såkalt premium basmatiris fra Meny. Er ikke helt fornøyd. Har dere tips om gode typer ris. Både basmati og jasmin? Jeg trenger bare 1 kg så det er uaktuelt med en sekk. Har tilgang til ulike typer butikker med mat fra både Asia og andre land. Du må gjerne poste med bilde. Denne var det jeg kjøpte: Anonymkode: 5bfac...656
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #2 Skrevet 14. desember 2025 Denne bruker vi Anonymkode: 161b9...b03
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #3 Skrevet 14. desember 2025 Jeg har alltid kjøpt på internasjonal butikk, kan ikke huske jeg har blitt skuffet. Men husker ikke hvilket merke, nå spiser jeg for det meste poteter, og om jeg spiser ris spiser jeg en økologisk fullkornsris, og de tror jeg er like gode alle sammen. Anonymkode: b203b...7ad
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #4 Skrevet 14. desember 2025 Har begynt å kjøpe basmatiris i stor sekk fra internasjonale butikker evt så pleier de ha på Holdbart. Må skylle risen før du bruker den, men blir veldig bra. Anonymkode: e3740...cbe
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #5 Skrevet 14. desember 2025 Jeg pleier å kjøpe denne basmatirisen fra rema 1000. Kommer riktig nok i 2kg pakke. Den er litt mer langkornet enn annen ris, men det skal basmati også egentlig være. Jeg synes ihvertfall at den er god. For små porsjoner så kjøper jeg kanskje boil in bag, men tar risen ut av boil in bag-posen og tilbereder den slik ris skal tilberedes. Anonymkode: 27622...48e
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #6 Skrevet 14. desember 2025 Kjøper jeg jasminris så går jeg på invandrersjappe og kjøper premium Hum Mali fra Tailand. Selv bruker jeg den. (i 20kg sekk) Vet ikke om du får den i kilo. men den fins i mindre sekker. Men Red dragon er vist bedre. (men husk å sjekk året det er høstet så du får fersk) Bruker ikke så mye basmati her hjemme i Norge. og merket jeg bruker i Filippinene har jeg aldri sett i Norge (et merke fra vietnam) Men gå til en asiatisk butikk å se hva du finner. Kan fort bli billigere en å handle på Kiwi også Anonymkode: 2b8dc...086 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #8 Skrevet 14. desember 2025 Soft mann skrev (2 timer siden): Hva er du ikke fornøyd med, ts Smaken. Den jeg kjøpte smaker ingenting. Nå er det noen år siden sist jeg kjøpte ris. Anonymkode: 5bfac...656
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #9 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Smaken. Den jeg kjøpte smaker ingenting. Nå er det noen år siden sist jeg kjøpte ris. Anonymkode: 5bfac...656 Salter du den, da? Anonymkode: 7bd25...a1c
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #10 Skrevet 14. desember 2025 Polert ris i seg selv smaker ikke så mye, men basmati har mer smak enn jasmin. Viktig med riktig tilberedning, at du har i litt salt, passe mengde vann, og at alt vannet kokes inn så den får riktig konsistens (derfor fraråder jeg alltid å koke boil in bag i pose). Ellers er det jo saus og krydder som egentlig utgjør smaken. Jeg ville kanskje vurdert fullkornris om du er ute etter mer egensmak. Den som er sånn mørk brun/lilla.. Alternativt så kan byggryn brukes mye på samme måte som ris, men har mer smak. Anonymkode: 27622...48e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2025 #11 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 14.12.2025 den 18.33): Denne bruker vi Anonymkode: 161b9...b03 Vi bruker også denne, men tar den ut av jutreposen og over i glass. Har opplevd at risen smaker og lukter jute på slutten. Anonymkode: 65569...bb2
Brunhilde Skrevet 20. desember 2025 #12 Skrevet 20. desember 2025 Tilda basmatiris er min foretrukne. Den kommer i en blå pose eller boks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå