Gå til innhold

Din ukemeny som ikke er ultraprossesert

Fremhevede innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 407ae...5fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ukemeny orker jeg ikke å forfatte, men for en dag følgende:

Frokost og kvelds:
Hjemmebakt brød (evt pumpernickel, riskaker, Ezekielbrød eller annet lite UP brød.
Pålegg: Peantøttsmør eller annet nøttesmør evt med banan, banan alene, moste bønner med div urter, løk, hvitløk, chili osv, avocado, tomat, agurk, salatblader, avocado, som kan kombineres, og kombineres med bønneposteien.

Lunsj: Rester fra middag med brød eller kokte poteter om jeg har det i kjøleskapet, kan kombineres med div. grønt over. Har jeg kokte poteter er det også raskt å lage en potetsalat.

Middag: En eller annen middag fra bunnen.

Anonymkode: ca78d...fdc

Skrevet

Jeg  er vegetarianer og spiser surdeigsbrød som jeg selv baker +  surdeigskjeks. Som pålegg spiser jeg ost, hjemmelaget marmelade eller syltet, frukt og grønt som tomat, avocado, salat, kål, gulrot, kokt rødbet, stekt egg osv. Eventuelt økologisk peanøttsmør.

Til middag liker jeg å lage paier, som spinatpai og potet- og løkpai, gryteretter (tomatbasert, indisk eller thailandsk curry), gratenger (grønnsaker med egg og fløte eller melk osv), skiver av rotgrønnsaker bakt i ovnen med ost, salt og pepper på, ris og salat og sesamfrø strødd over, pizza med grønnsaker og saus av gode, hermetiske tomater, salt, pepper og fersk basilikum, vårruller, samosa, meksikansk med hjemmelagede pitabrød, hjemmelaget salsa, mangosalat, freste kidneybønner med salt og fersk koriander, løk, ruccola, guacamole osv, hjemmelaget potetmos med omelett og salat, most grønnsakssuppe med egg oppi og fersk persille over og et ostesmørbrød til.

Ellers kan jeg spise ristet musli laget av havregryn, nøtter og rosiner, med melk og eple- eller bananbiter til kvelds, eller mine egne hjemmelagede knekkebrød med ost og masse grønt på. 

Og utrolig masse mer. Jeg prøver nok nye oppskrifter hver uke.

Anonymkode: abd27...592

• Liker 1
Skrevet

Jeg får det ikke til

Jeg kommer meg gjennom dagen uten ultraprosesert frem til middag. Da er det ofte ett eller annet som er ultraprosessert. Feks wraps eller en saus eller kjøttkaker. Spiser mye grønnsaker vedsiden av

Mitt mål er ikke å kutte alt utraprosessert. Men begrense litt

Skrevet
Rucula skrev (Akkurat nå):

Jeg får det ikke til

Jeg kommer meg gjennom dagen uten ultraprosesert frem til middag. Da er det ofte ett eller annet som er ultraprosessert. Feks wraps eller en saus eller kjøttkaker. Spiser mye grønnsaker vedsiden av

Mitt mål er ikke å kutte alt utraprosessert. Men begrense litt

Man kommer langt med å begrense. En gjennomsnittlig handlekurv i Norge er vel 60% ultraprosessert. Klarer du halvere det gjør du en stor forskjell for kostholdet og kroppen din. 

Etter hvert kan du begynne lage sauser, kjørtkaker, wraps osv selv. Selv spiser vi nesten alt hjemmelaget, men akkurat tortillawraps bruker vi som regel ferdig. Vi kan lage egne, men syns kjøpetortillaene er så gode :sjenert:  men som sagt - har du halvert up har du gjort en god jobb!

men må selv finne ut hvor "godt nok!" Er!

Anonymkode: 16b1d...e5c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...