AnonymBruker Skrevet i går, 14:07 #1 Skrevet i går, 14:07 Hos Skatteetaten står det: Sitat Overføring av aksjer fra en ordinær VPS-konto til en aksjesparekonto er realisasjon, og du må gjøre en beregning av skattepliktig gevinst/tap. Altså: JEG må gjøre beregningen? Jeg har fått en del aksjer som gave (overført fra VPS til VPS), og jeg skulle gjerne hatt disse aksjene på ASK i stedet. Jeg vet ikke eksakt kjøpsverdi for aksjene, eller om de er kjøpt på forskjellig tidspunkt. (Mest trolig er de det.) Planen min er å overføre halvparten av aksjene fra VPS-kontoen de står på nå, over til min VPS (AF-konto) hos Nordnet. Og deretter ta en intern overføring fra VPS til ASK hos Nordnet. Men jeg regner med at jeg selv slipper å beregne og rapportere skatten? Anonymkode: 685f2...3ff
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Skrevet 18 timer siden Ingen som har vært borti samme problemstilling? Anonymkode: 685f2...3ff
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden Jeg har ikke vært borti problemstillingen, men du må beregne gevinst/tap og føre opp den opp på skattemeldingen for 2025. Anonymkode: bcdff...12c
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke vært borti problemstillingen, men du må beregne gevinst/tap og føre opp den opp på skattemeldingen for 2025. Anonymkode: bcdff...12c Så det gjøres ikke automatisk av Nordnet? Litt rart i så fall, siden de rapporterer inn bevegelser på ASK og IKZ. Anonymkode: 685f2...3ff
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Skrevet 16 timer siden Jeg tok ut akskjer fra VPS og kjøpte nye fond som står på akskjekonto. Måtte ikke beregne noe, banken rapporterte til skatteetaten. Du må bare passe på å sette av penger til eventuell restskatt. Anonymkode: eee61...7b3
newman01 Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Vil tippe Skatteetaten her mener at du må huske å omtrentlig beregne skattekostnaden så du har satt av penger til å betale baksmellen i mai. Inngangsverdi står vel på skjema RF-1088 etter hva jeg husker. Du bør sjekke at Skatteetaten har riktige opplysninger der, så du ikke går glipp av skjermingsfradrag 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Skrevet 4 timer siden Alle seriøst aktører melder dette inn som tredjepartsopplysning, så du trenger nok ikke beregne den selv, men du bør sjekke skatteoppgjøret og årsoppgaven at det er rapportert inn 😃 Anonymkode: 0dc94...b90
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden newman01 skrev (2 timer siden): Vil tippe Skatteetaten her mener at du må huske å omtrentlig beregne skattekostnaden så du har satt av penger til å betale baksmellen i mai. Jeg selger eventuelt utpå nyåret, så baksmellen kommer vel i så fall i mai 2027. Uansett har jeg penger disponibelt til restskatt. Jeg har ikke tenkt å selge alle heller, og neppe så mange som halvparten. Det som kanskje kompliserer saken litt er altså at (mange av?) aksjene ble kjøpt på åttitallet. Og da altså ikke av meg. Jeg har mottatt disse aksjene nå nylig, som forskudd på arv. Skulle jeg beregnet fortjenesten selv, hadde jeg slitt. Anonymkode: 685f2...3ff
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå