Bubbleboy Skrevet 14. desember 2025 #1 Skrevet 14. desember 2025 Halla, er ute etter en slik konsoll full av gamle retrospill og lurte på om noen kan gi et godt tips til hvor jeg kan få kjøpt en i god kvalitet. Tar gjerne en slik ferdigprogrammert dings med 10k+ spill på og det bør være spill fra super Mario 8-bit tiden, gjerne før og litt etter den tid. Ønsker å koble den til tvn med trådløs håndkontroll hvis mulig. Takk for alle tips
Okapi Skrevet 14. desember 2025 #2 Skrevet 14. desember 2025 Det finnes hauger av sånt på Aliexpress, og dingser fra f.eks. Anbernic, Miyoo og PowKiddy er ofte topp kvalitet. Imidlertid er ofte både operativsystem og spillpakker ganske shabby greier, så det anbefales ofte å installere ting selv. Det er tross alt ulovlig å distrubuere disse spillere uten tillatelse fra lisenshaver, så noe særlig til kvalitetskontroll er det ikke. Skal du ha noe skikkelig, må du nesten se til Blaze og Evercade, men dette koster en del mer og har langt færre spill. Jeg kan sikkert foreslå et par dingser, men hadde vært kjekt å vite ca. budsjett, og ca. hvilke generasjoner du er interessert i. Vil du f.eks. spille N64 trenger du analogstikke, og vil du ha mulighet til å kjøre PS2 trenger dingsen litt kraft. Så er jo spørsmålet hvor stor skjerm du vil ha. Hvis det er helt uaktuelt å installere et nytt OS selv (det er ikke vanskelig, finnes hauger av guider på Youtube), kan det være et poeng å vurdere en dings som kjører Android og ikke Linux. Hvis jeg personlig skulle kjøpt en greie for NES til PS1, tror jeg jeg ville valgt en Trimui Brick, Anbernic RG35XX eller Retroid Pocket Classic, men det finnes altså massevis av alternativer. Kanskje du vil ha en clamshell, eller noe med vertikal formfaktor, eller for den saks skyld en skjerm med en formfaktor på 16:9, 3:2 eller 8:7. 1
Bubbleboy Skrevet 14. desember 2025 Forfatter #3 Skrevet 14. desember 2025 (endret) Takk for meget god hjelp. Jeg har ikke noe spesielt budsjett. Er det skikkelige saker kan jeg godt betale et par-tre tusen for det. Jeg ønsker riktignok skikkelig retro da, vi snakker Atari, Amiga, Capcom-serien, Sega og Nintendo 8-bit, og muligens har jeg også litt interesse for superMario for superNintendo også. Jeg ser linkene dine til håndholdte konsoller og de ser fine ut, men jeg ønsker å få spillene inn på tv-skjermen (hvilket kanskje er mulig med disse?) da vi spiller sammen, kona, jentungen og jeg. Har du f.eks kjennskap til om denne er av god kvalitet og om den kan kobles opp mot en tv? https://www.finn.no/441104651 Endret 14. desember 2025 av Bubbleboy
Okapi Skrevet 14. desember 2025 #4 Skrevet 14. desember 2025 Jeg ville ikke kjøpt den. Her er det hauger av røde flagg: Ikke noe merkenavn på produktet, så aner ikke hvem som har laget den. Står ingenting om verken CPU eller GPU, så det er umulig å vurdere kvalitet og kompatibilitet. Sannsynligvis for lite RAM til å kjøre flere av konsollene de påstår at den klarer. Ingen info om operativsystem eller programvare. Dette skriker dropshipping av e-waste. For å være helt ærlig, hvis du vil ha noe enkelt og greit for å spille enkle og gamle spill, som kan kobles til TV, kjøp en brukt Switch og bruk et par hundre i året på Switch Online. Eventuelt en Evercade og et par kassetter. Siden det du etterlyser befinner seg (i beste fall) i en juridisk gråsone, finnes det lite plug&play for folk som ikke har lyst til å surre rundt på Youtube og Reddit for å finne tips og info. Litt av grunnen til at jeg linker til håndholdte greier, er at det er det markedet vil ha nå, såvidt jeg forstår. Kan være litt fordi de eldre spillene har en grafikk som funker bedre der en på en 65". For noen år siden var det jo en del av disse småkonsollene fra Nintendo, Sega og andre der ute, men de er vel alle ute av produksjon nå. En mulig løsning er jo å bygge sin egen boks, kanskje med en Raspberry Pi eller noe barebone med en Intel N100 eller N150. Men igjen, da er vi tilbake på hobbyprosjektnivå. 1
Bubbleboy Skrevet 14. desember 2025 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2025 Jeg ser hva du sier og jeg er enig. Takk for kjempegod hjelp. Det blir nok en switch da, så vi kan spille de gamle Mariospilla. Litt på siden: lillejenta vår er 18 mnd gammel og uka før ho ble født ble utsiden av soverommet hennes (entrance) tapetsert med digre Mariostickers som ho hilser på hver dag. Snart blir det arti å se reaksjonen hennes når ho får se dem på tvn og kan styre de. Er også overasket over at spill som gostn'goblins finnes i switch online. MEEEN, et stort men. Jeg må ha spill som adventure island og castlevania-serien, Mega Man også, spilla jeg kasta penger inn i automater på videobutikken i min barndom - de finner jeg ikke hos switch. Jeg skal lytte til ditt tips men det er høyst sannsynlig at jeg tar risikoen med å kaste 899kr ut av vinduet med håndkonsollen i tillegg. Accepted risk som jeg kaller det.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #6 Skrevet 14. desember 2025 Hvor bra er feks noe sånt som dette? https://retrospillkongen.no/products/nye-r36s-retrokonsoll-open-source-med-22-000-spill Anonymkode: c7128...b6b 1
Bubbleboy Skrevet 14. desember 2025 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor bra er feks noe sånt som dette? https://retrospillkongen.no/products/nye-r36s-retrokonsoll-open-source-med-22-000-spill Anonymkode: c7128...b6b Jeg er faktisk i samtale med retrokongen, meget hyggelig og hjelpsom kar, men igjen - dette er utelukkende for håndholdt gaming. Jeg vil ha det på tvn for å unngå usosial gaming.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå