Gå til innhold

Dik zakk syn

Fremhevede innlegg

Skrevet
Spoiler

Er det noen som har erfaring med Zikk Zakk syns forstyrrelse 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, kan få det før et migreneanfall (såkalt aura). Varer noen minutter.

Anonymkode: 420f8...8dc

Skrevet

Får det ved migrenanfall, synsforstyrrelsene blir verre og verre i løpet av 20 minuttene til jeg omtrent er halvblind og ikke klarer å se noe. Varer i ca 20 minutter hos meg, så går det litt tid og hodepinen dukker opp.

Anonymkode: 73690...a89

Skrevet

Jeg får ikke noe migrene anfall bare disse zikk Zakk forstyrrelsene. Jeg blir livredd. De varer ca 15 min 

Skrevet
Elsiemari skrev (2 timer siden):
  Vis skjult innhold

Er det noen som har erfaring med Zikk Zakk syns forstyrrelse 

Jeg får de når jeg ser mot en hvit overflate og beveger øynene. Har vært hos øyelege og for min del handler det om at glasslegemet i øyet begynner bryte opp litt pga alder og da hormonendringer. Dette skjer alle men ikke alle får symptomer. Vært plaget med det lenge men nå har det det som har løsnet opp antageligvis blitt absorbert . Men vet jo ikke om det er dette som plager deg. Beste er jo å få sjekket det opp om det ikke gir seg. 

Anonymkode: 544b8...393

Skrevet
Elsiemari skrev (34 minutter siden):

Jeg får ikke noe migrene anfall bare disse zikk Zakk forstyrrelsene. Jeg blir livredd. De varer ca 15 min 

Høres ut som migreneaura. Det går an å få bare aura uten hodepine. Uansett skal du til legen og få diagnose. Bestill deg en time. 

Anonymkode: f314d...df9

• Liker 1
Skrevet
Elsiemari skrev (7 timer siden):

Som en annen over her skriver, du kan få migreneaura uten å få hodepinen etterpå. Lengden på anfallene samsvarer med dette. Men dette er absolutt noe du kan ta opp med legen din :)

Anonymkode: 73690...a89

Skrevet

Høres ut som øyemigrene.. Jeg er plaget med det samme. Tok det opp med øyelege og fikk beskjed om at det ikke er farlig. Men det er sinnsykt plagsomt når det først oppstår. På meg er det ofte slik at det starter ute i kanten og etter hvert ser jeg ikke en dritt. Går over i løpet av alt fra noen minutter til en halvtime. https://www.memira.no/om-oyet/oyeplager/oyemigrene/

Anonymkode: d2173...f81

• Liker 1
Skrevet

jeg har også tatt det opp med øyelegen. Pappa hadde grønn stær men de sier det ikke er antydning til det. Opererte grå stær for ett år siden. Blir så redd når disse zikk zakkk lysene lommer. 

Skrevet
Elsiemari skrev (21 timer siden):

det kan likevel være migrene TS, ikke alle typer migrene er fulgt av hodepine, det er en utbredt misforståelse. 

Anonymkode: d4aaf...fa6

Skrevet

Men hva dkan det komme av????

Skrevet

Ta en tur til legen. Høres ut som øyemigrene 

Anonymkode: 50831...6f6

Skrevet

Han sender meg vel videre til øyelege. Og der får jeg ikke noe skikkelig svar. Men det må vel komme av noe ??? Er ubehagelig når jeg kjører i tunneler også med lys der 

Skrevet
Elsiemari skrev (21 minutter siden):

Men hva dkan det komme av????

Stress, for mye koffein, for hard trening, alkohol, kunstig søtning, sterke lys, hormonendringer er mine triggere. 

Kan ikke drikke energidrikker og kaffi utover 1 kopp om morgenen. Drikker jeg mer enn det får jeg øyemigrene. 

Kan ikke trene hardt. Max en gåtur på 30 min. Mer enn det får jeg migrene av.

Kan ikke stresse mye, må hele tiden stoppe opp og puste. 

Lyset som er i denne årstiden er veldig vanskelig for meg. Mørkt nesten hele tiden med mye kunstig lys. Ikke bra..

Jeg har tørre øyne som er en trigger. Det hjelper med smørende øyedråper fra apoteket. 

Får også migrene før mensen og ved eggløsning. 

Ellers må du nesten bare skrive opp en liste over når symptomene oppstår. Hva har du gjort, spist eller drukket. Om du har følt deg engstelig etc. Har vært sammen med en person som stresser deg mer enn vanlig? Nye situasjoner, ny jobb etc.

Anonymkode: 4ebba...6c1

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg sliter med innsovning så det kan jo være en medvirkende årsak c

Skrevet
Elsiemari skrev (9 timer siden):

Han sender meg vel videre til øyelege. Og der får jeg ikke noe skikkelig svar. Men det må vel komme av noe ??? Er ubehagelig når jeg kjører i tunneler også med lys der 

Du skal til legen og få en undersøkelse og diagnose. At vi på KG gjetter på hva det kan være er ikke bra nok. Du skal til sjekk så du kan være sikker på at det faktisk er øyemigrene og ikke noe annet.

Anonymkode: f314d...df9

Skrevet
Elsiemari skrev (10 timer siden):

Men spør du, da? Sier legen at hen ikke vet? Forklarer du hvor skremmende og plagsomt det er? I helsevesenet må man gjerne pushe litt for å få det man trenger. Og hvis det vedvarer eller blir verre må man selvsagt selv ta ansvar og gå tilbake til legen. 

Anonymkode: ad12e...b5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...