Gå til innhold

Fiskeboller i hvit saus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet ut at til middag i dag skal jeg bringe inn litt barndomsminner! Fiskeboller i hvit saus! Lurer på om noen har noen gode oppskrifter? det er vel ikke så mye som skal til, men jeg kunne garantert klart å ødelegge den hvite sausen! :)

Skrevet

Smelt et par spiseskjeer smør og rør inn et par spiseskjeer hvetemel (jeg har i en spiseskje hot karri også, liker ikke bare hvit saus). Spe med melk, rør hele tiden, til en passe tykk saus. Smak til med salt, pepper og revet muskat. La småkoke 5 minutter for å få bort den rå melsmaken.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg pleier å kjøpe fiskeboller i lake og bruker laken til å spe sausen med. Bruker ca. halvparten melk og halvparten lake. Har i karri og litt muskat i på slutten.

Skrevet
Har i karri og litt muskat i på slutten.

Karrismaken kommer mye bedre frem om du har det i på begynnelsen og steker det litt sammen med mel/smør-blandingen. :)

Gjest gjest1
Skrevet
Karrismaken kommer mye bedre frem om du har det i på begynnelsen og steker det litt sammen med mel/smør-blandingen.  :)

Mmm. Lurt. Synes også den har en tendens til å klumpe seg når jeg gjør det på min måte. Jeg pisker som en gal for å få en jevn og gul farge.

Skrevet

Jeg synes det er veldig godt med litt hakket løk i hvitsausen (surrer den litt sammen med smøret før jeg har i mel).

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvis jeg ikke lager karrisaus, har jeg gjerne en boks ferdigpillede reker i sausen. Også godt. :)

Jeg fikk også et slikt fiskebollekick en dag i forrige uke; tipper sambo fikk rimelig sjokk.

Skrevet

Fiskeboller i karrisaus er jo kjempegodt!

Jeg pleier å smelte et par ss smør og frese det litt med et fedd hakket hvitløk, karri i ønsket mengde og en liten opphakket eplebit. Når dette har frått frest litt tilsetter jeg noen ss hvetemel slik at blandingen får en tykk konsistens.

Jeg bruker også all kraften fra fiskebollene til å spe ut sausen med. Litt i gangen, slik en lærte på skolekjøkkenet :) Når det er gjort tilsetter jeg melk til sausen får rett konsistens. Smaker så til med salt og pepper. Til slutt tilsetter jeg fiskebollene, slik at de blir varmet opp. Koker kanskje 5-10 min, slik at all melsmak garantert er borte.

Det er også godt å tilsette litt frossen grønnsakblanding med gulrot, blomkål og brokkoli samtidig som fiskebollene.

Denne retten serveres selvsagt med ris hos meg! Nammenammenamm...

Gjest Gjest
Skrevet

Samboern og jeg har fiskeboller titt og ofte og storkoser oss! Vi sprøsteker ofte baconbiter med pepper og salt som vi drysser over fiskebollene til slutt - nydelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...