AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Hei, jeg har en venn som ofte låner penger av meg, hun og moren leier sammen, begge jobber (vikar). De betaler alltid tilbake, men låner like fort igjen, alt fra 100 til 5000 kr. Vet det er dumt av meg å fortsette å låne dem penger, men jeg vil ikke at de skal risikere å sulte heller. Hvordan kan jeg "konfrontere" dem sånn at de skjønner alvoret? Jeg har prøvd å si at de må/burde finne et billigere sted å bo. Jeg har sakt vi kan finne et sted sammen sånn at det blir billigere for alle parter, men det vil ikke moren. Jeg har begynt å se at det går ut over psyken min litt og min økonomi også (ung ufør så har ikke all verdens av penger jeg heller), men siden jeg er konfliktsky (arvet av begge foreldrene) så vet jeg ikke hva jeg skal si eller hvordan jeg kan få dem til å skjønne alvoret uten å miste den eneste vennen jeg har. På forhånd, takk for gode råd. Mvh bekymret venn Anonymkode: 4cd1d...394
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Herremin, det er nesten min situasjon. Min venninne lånte også penger og betalte alltid tilbake. Det endte med at jeg la opp min økonomi etter hennes fordi jeg visste at hun kom for å låne en til to ganger i mnd. Vi er begge ufør. Hun har samboer og jeg lever alene. Jeg kuttet henne ut etter hun gnog om hva jeg brukte pengene mine på i sommer. Jeg tenkte som så at hun lever over evne og det gjør din venninne også. Og moren hennes. Ta en prat med venninnen din og gjør det klart at hun og moren ikke kan belage seg på lån hver mnd for å overleve. Det er IKKE galt å sette en stopper for en for dem en lettvint løsning. Det er galt at hun/de kommer gjentatte ganger for å låne penger. Si du har opprettet et fond for din egen fremtid eller noe sånt. Lykke til ❤️ Anonymkode: e0a14...a27
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden Bare å si at det ikke går nå for du har fått en uventet regning, f.eks. tannlege. Eller, du trenger faktisk ikke å forklare noe som helst. Det holder med å si at du ikke kan. Har de ikke penger til mat så kan de søke nødpenger hos nav. Jeg stilte alltid opp for en venninne og hun for meg. Begge betalte vi tilbake så fort som mulig. Allikevel var det ikke hver måned. Anonymkode: 9fc1b...712 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden Hvis hun er en virkelig venninne av deg, så tåler hun også at du tar sunne grenser for deg selv! Har du fått tilbake alle pengene hun/de nå skylder deg? I så fall ville jeg i morgen skrevet en melding til både henne og moren, og jeg ville sagt fra at du har funnet ut at du ikke lenger har mulighet til å stadig låne dem penger, fordi det låser din økonomi på så mange måter (du trenger ikke forklare eller svare på hvordan det låser deg og din økonomi!), og at du derfra fra nå av ikke lenger kan låne dem penger, at de må finne andre løsninger om de trenger penger. Jeg ville også ha skrevet at jeg er sikker på at de forstår at dette ikke lenger kan fortsette. Hvis de akkurat har lånt penger av deg igjen, vent med å sende en slik melding til etter at du har fått igjen det beløpet, og i mellomtiden låner du ikke bort noe mer penger til dem. Uavhengig av hvordan din venninne reagerer på dette synes jeg du skal bestemme deg her og nå at 2026 er året du skal jobbe for å begynne å utvide nettverket ditt, få nye bekjente, begynne å skape nye vennskap, gjøre noe som gir deg positive opplevelser og nye bekjente og kanskje venner. Anonymkode: 96108...ca2
Gaia Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden Hvis de skylder deg penger, så venter du til at de har betalt deg tilbake, og så forteller du dem at du trenger pengene selv neste gang de spør. 😃
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå