Gå til innhold

Er du venstrehendt, høyrehendt eller kapphendt?

40 stemmer

1. 1. Er du venstrehendt, høyrehendt eller kapphendt?

• Jeg er venstrehendt
      11
    • Jeg er høyrehendt
      22
    • Jeg er kapphendt (=kan bruke høyre og venstre hånd like godt)
      7

Fremhevede innlegg

Skrevet

Anonymkode: 8154c...398

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er høyrehendt. Har sterkest gripeevne og kontroll over høyrehånda. Jeg klarer feks ikke å knipse med venstre 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tvihendt.

Anonymkode: 9bfb9...4e4

• Liker 1
Skrevet

Skriver best med venstre, men bruker høyre mye likevel til brødskjæring, klipping og i ballkast. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er tvihendt.

Anonymkode: 9bfb9...4e4

Spennende! Bruker du alltid høyre til å skrive med, f eks? Eller går det på dagsformen hvilken hånd du bruker? Vet at vi som kun bruker den ene hånden, får tips om å bruke den andre av og til, har med hjernen å gjøre (den trenger jo også trim 😄 ) Som f eks pusse tennene med venstre hånd, om man er høyrehendt. Så vil tro at dere som bruker begge hendene like godt har en bedre hjerne-helse enn oss andre 👍

AnonymBruker
Skrevet
Pastpresent skrev (1 time siden):

Skriver best med venstre, men bruker høyre mye likevel til brødskjæring, klipping og i ballkast. 

Jeg er definitivt venstrehendt, men bruker som du høyre til å klippe, skrive tekstmeldinger m.m. Men for meg hadde det vært umulig å kaste eller sparke ball med høyre hånd og fot 😄 Er sterkere i venstre hånd. 

Skrevet

Jeg er høyrehendt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (1 time siden):

Jeg er høyrehendt. Har sterkest gripeevne og kontroll over høyrehånda. Jeg klarer feks ikke å knipse med venstre 😂

Hehe, nå måtte jeg sjekke om jeg kan knipse med begge hender (jeg er venstrehendt). Jeg knipser greit med begge, viser det seg 😄 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig høyrehendt. Venstre kan knapt brukes til annet enn å bære ting.

Anonymkode: c8967...539

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Phoenix Heart skrev (1 minutt siden):

Jeg er høyrehendt. 

Da tilhører du definitivt majoriteten av befolkningen 😊  Tror det er ca ni av ti som er høyrehendte. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig høyrehendt. Venstre kan knapt brukes til annet enn å bære ting.

Anonymkode: c8967...539

Du er ikke alene om det, mange av vennene mine sier det samme! Det er nok enklere for oss venstrehendte å klare ting med høyre hånd, siden vi lever i et høyrehendt samfunn. Ts

Skrevet

Jeg er veldig høyrehendt, men samtidig så sparker jeg fotball, spiller ishockey og bruker bestikk som venstrehendt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
KaffekoppQueen skrev (2 minutter siden):

Jeg er veldig høyrehendt, men samtidig så sparker jeg fotball, spiller ishockey og bruker bestikk som venstrehendt

Det var en gøy vri! Jeg regner med du ikke har "valgt" å gjøre det sånn, men at det har kommet automatisk? Altså- du har ikke tenkt bevisst: jeg velger å sparke med venstre bein? Som jeg nevnte i et svar over: hjernen din liker nok at du bruker begge hjernehalvdeler 🙂 Ts

AnonymBruker
Skrevet

Skriver med venstre, men skjærer og klipper med høyre. Bowler med begge, kaster med venstre. Høyrefotet i utgangspunktet i fotball, men bruker begge avhengig av vinkel og tenker i liten grad hvilken fot som er dominant, merker at mange må snu seg for de kan kun ta imot og sende pasninger med en fot.

Broren min som er ekstremt høyrehendt holder bestikket motsatt. 

Ofte tenker jeg ikke over hvilken hånd jeg gjør ting med. Mine foreldre trodde jeg ville bli venstrehendt for jeg begynte å spise med venstre først, men så begynte jeg å tegne med begge hender samtidig. 

Anonymkode: de8f0...4ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Venstrebent. Mistenker også at vi er noe ivrigere på å understreke nettopp det i slike tråder, som TS sier er vi vel cirka 10%.

Jeg er like venstrehendt som de fleste er høyrehendte, høyre hånd kan ikke brukes særlig til finmotorikk som å skrive. 

Det er likevel en del ting jeg gjør som høyrehendte, eller en litt rar miks. Holder kniv og gaffel som høyrehendte (men har jeg kun gaffel eller skje går den i venstre), har klokke på venstre hånd etc. Tror det er litt skikk og bruk som henger igjen fra gammelt av. Bruker datamus med venstre, men programmerer ikke om knappene, så det er langfinger jeg bruker til venstreklikk på PC. 

Ellers er det mye som er tilpasset høyrehendte som jeg tipper høyrehendte aldri tenker over. Sakser vet vel de fleste om, men boksåpnere, skrellere, målebegre med tall på kun ene siden, kopper med ensidige motiv - for eksempel. Knapper på kameraer. Blekk som flyter ut fordi hånden følger etter når man skriver. Numpad på tastatur er til høyre. Ellers er andre knapper gjerne også til høyre, enten det er på kortterminaler, mikrobølgeovner eller annet. 

Ingen voldsom diskriminering eller noe, altså. Bare ting jeg tror mange høyrehendte aldri tenker over at er laget for dem - og litt mer upraktiske for oss. 

Anonymkode: 52e22...abb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Venstrebent.

Og venstrehendt. Sterkt av meg å klare å ikke skrive det i et langt innlegg om å være venstrehendt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skriver med venstre, men skjærer og klipper med høyre. Bowler med begge, kaster med venstre. Høyrefotet i utgangspunktet i fotball, men bruker begge avhengig av vinkel og tenker i liten grad hvilken fot som er dominant, merker at mange må snu seg for de kan kun ta imot og sende pasninger med en fot.

Broren min som er ekstremt høyrehendt holder bestikket motsatt. 

Ofte tenker jeg ikke over hvilken hånd jeg gjør ting med. Mine foreldre trodde jeg ville bli venstrehendt for jeg begynte å spise med venstre først, men så begynte jeg å tegne med begge hender samtidig. 

Anonymkode: de8f0...4ce

Så heldig du er! Må være fint å slippe å tenke på det med dominant for og hånd! (For som du nevner; jeg må snu meg for å ta imot og sende pasninger. Bra jeg ikke er proff fotballspiller, si 😄. Tuller til det med proff fotballspiller). Men at du er heldig, det tuller jeg ikke med 😊 Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og venstrehendt. Sterkt av meg å klare å ikke skrive det i et langt innlegg om å være venstrehendt. 

Haha, jeg digger det! 😆

Tusen takk for begge innleggene dine, reflektert og morsomt å lese! 🥰 Ts

Skrevet

Er høyrehendt, men kan bruke PC-mus like godt med begge hender. Bruker høyre på jobb, og venstre hjemme. Samtidig er jeg venstrefot.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er venstrehendt 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...