Gå til innhold

Antipsykotika og vekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring om antipsykotika og vekt? Begynte på det i vår, og har gåttt opp i vekt, selv om jeg ikke har spist mer…. Hva kan hjelpe?

Anonymkode: 6443e...813

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva slags type? Noen er verre enn andre på å øke matlysten. 

Jeg gikk på Leponex som er en versting. Gikk opp 40 kg i tillegg til 10 kg pga alkoholmisbruk. Så opp 50 kg. 

Nå går jeg på Xeplion har gjort det i 3,5 måneder og har gått ned 10,2 kg. Har økt matlyst på den også, men ikke på langt nær så ille. 

Du må nesten spise mer for å legge på deg. Du går ikke magisk opp i vekt selv om du går på antipsykotisk. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Regner med at du kanskje bruker en medisin som heter zyprexa. Mange får oksehunger som bivirkning. Og mange går svært mye opp i vekt når de bruker akkurat denne medisinen. Men medisinen er svært effektiv mot psykoselidelser.

Anonymkode: c2070...e5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Regner med at du kanskje bruker en medisin som heter zyprexa. Mange får oksehunger som bivirkning. Og mange går svært mye opp i vekt når de bruker akkurat denne medisinen. Men medisinen er svært effektiv mot psykoselidelser.

Finnes annet mot psykoselidelse som også er effektiv og snillere mtp vekt. Er tåpent å bruke Zyprexa og Leponex der det er mulig å bruke annet. Jeg har psykoselidelse og klarer meg greit på Xeplion. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Noen som har erfaring om antipsykotika og vekt? Begynte på det i vår, og har gåttt opp i vekt, selv om jeg ikke har spist mer…. Hva kan hjelpe?

Bruker selv Quetiapine/Seroquel og har gjort det i 15 år. Vekta steg med 30 kg - de kom gradvis over år. Sluttet på medisinen to ganger på grunn av vekta, endte med innleggelse begge ganger så det var ikke noe løsning. Tatt av overvekta igjen ved bruk av «slankesprøyte» står enda på den i lav dose fordi den tar vekk ulvehunger.

Har ingen råd, annet enn å prøve å spise mindre enn du gjør nå og bevege deg mer. Evt ta deg råd til slankesprøyte om det skulle være nødvendig.

Anonymkode: eab7a...292

• Hjerte 1
Skrevet

Leponex er ikke en vanlig brukt medisin i dag. Den har svært mange bivirkninger, og den må følges opp av fastlege m. hyppige blodprøver. Man må også ha prøve minst tre andre mer moderne typer antipsykotika før en evt. prøver leponex. Når det er sagt så er det en god medisin, men har altfor mange bivirkninger. 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (15 minutter siden):

Finnes annet mot psykoselidelse som også er effektiv og snillere mtp vekt. Er tåpent å bruke Zyprexa og Leponex der det er mulig å bruke annet. Jeg har psykoselidelse og klarer meg greit på Xeplion. 

Xeplion er depotinjeksjon. Leponex er et sistevalg, ofte brukt dersom annen medisin ikke fører frem. Og ja, enig med deg. zyprexa fører ofte til vektøkning, og folk slutter å ta dem pga. det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Xeplion er depotinjeksjon. Leponex er et sistevalg, ofte brukt dersom annen medisin ikke fører frem. Og ja, enig med deg. zyprexa fører ofte til vektøkning, og folk slutter å ta dem pga. det.

Ja, har brukt alle tre. Jeg sluttet pga vekt. 

Skrevet

Jeg bruker Truxal og har hatt stabil bmi på 20 i mange år. 

Anonymkode: 528df...ee8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leponex er ikke en vanlig brukt medisin i dag. Den har svært mange bivirkninger, og den må følges opp av fastlege m. hyppige blodprøver. Man må også ha prøve minst tre andre mer moderne typer antipsykotika før en evt. prøver leponex. Når det er sagt så er det en god medisin, men har altfor mange bivirkninger. 

Det stemmer. All "protokoll" ble gjort. Men tror overlegen var litt glad i å bruke Leponex uten å bry seg om hvor sykt man legger på seg. Da jeg ble innlagt senere på en annen avdeling så fikk jeg grønt lys på å bytte til Xeplion. Måtte litt høyt i dose, men er ganske grei i formen bortsett fra depresjon da. 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (4 timer siden):

Det stemmer. All "protokoll" ble gjort. Men tror overlegen var litt glad i å bruke Leponex uten å bry seg om hvor sykt man legger på seg. Da jeg ble innlagt senere på en annen avdeling så fikk jeg grønt lys på å bytte til Xeplion. Måtte litt høyt i dose, men er ganske grei i formen bortsett fra depresjon da. 

Har du noe erfaring med Abilify? 

Anonymkode: 58737...371

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du noe erfaring med Abilify? 

Ja. Den fungerte ikke på psykosen, men gikk ikke opp i vekt av den. 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (Akkurat nå):

Ja. Den fungerte ikke på psykosen, men gikk ikke opp i vekt av den. 

Det er per tid min erfaring også. Har ingen bivirkninger, men nærpsykosen er der fortsatt. Zyprexa fungerte helt fantastisk, men matlysten ble helt sinnssyk. Har også prøvd Latuda som fungerte greit, men klarte ikke å koordinere matinntaket så gikk opp i vekt av den og ble veldig trøtt. 

Skrevet

Jeg har et barn som går på Risperdal. Det gir tydelig appetittøkning og dermed også vekt. Kjent bivirkning.

Anonymkode: ffb59...e3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er per tid min erfaring også. Har ingen bivirkninger, men nærpsykosen er der fortsatt. Zyprexa fungerte helt fantastisk, men matlysten ble helt sinnssyk. Har også prøvd Latuda som fungerte greit, men klarte ikke å koordinere matinntaket så gikk opp i vekt av den og ble veldig trøtt. 

Gikk også på Latuda, men samme med Abilify. Ikke opp i vekt, men ennå symptomer på psykose. 

Skrevet

Men går man opp i vekt av selve medikamentet, eller er det pga. medikamentet gir økt sultfølelse og dermed økt matinntak?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men går man opp i vekt av selve medikamentet, eller er det pga. medikamentet gir økt sultfølelse og dermed økt matinntak?

Økt sultfølelse er en bivirkning. 

Det er ikke næring i medisinen i seg selv..

Anonymkode: e4e02...d29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...