Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har sluttet i jobb, har dere blitt erstattet? Har noen flere opplevd at behovet for å lære opp nye ikke tas på alvor? Jeg hadde en jobb tidligere der de nesten virket glade når noen pensjonerte seg eller sluttet så de kunne spare penger, og så etterpå kom "oh shit, det var bare Kari som kunne dette, ja", eller "oi, klarte ikke en person de oppgavene de var to om før?"

Jeg jobbet selv med oppgaver vi først var 2,5 stillinger om. Allerede da jobbet to av oss en god del overtid. Så sluttet hun andre som hadde full stilling, og ble ikke erstattet. Det er en underdrivelse å si at jeg da jobbet 1,5 stilling i et forsøk på å kompensere. Og da jeg selv sa opp for å begynne i en jobb med mer normale arbeidsmengder, var det ingen tegn til at jeg skulle erstattes. Da jeg spurte om jeg skulle prioritere å få unna mest mulig før jeg sluttet, eller bruke tid på opplæring, sa de få unna mest mulig. 

Så da jeg hadde sluttet forsto de jo at en halv stilling (hun hadde små barn og jobbet aldri overtid) var veldig langt unna å få ting unna, så kom det forespørsel om å komme inn og jobbe kvelder (til vanlig lønn). Da skulle jeg plutselig ha dårlig samvittighet for at prosjektet gikk til bloksberg om jeg ikke stilte opp. 

Noen med lignende opplevelser?

Anonymkode: 910c0...e2f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er nok ulik praksis rundt om. Noen ganger skjer nedbemanning ved naturlig avgang, andre ganger benytter bedriften muligheten til omorganisering av oppgaver. Enkelte oppgaver kjøpes inn via bemanningsbyrå eller det inngås avtale med underleverandører. 

Anonymkode: c42f7...b30

AnonymBruker
Skrevet

Så din tidligere arbeidsgiver har bedt deg komme på ettermiddag/kveld, etter at du har fullført ordinær arbeidsdag, for å gjøre jobben de «tok som en selvfølge» da du sluttet? Til vanlig lønn? Hadde jeg aldri godtatt. Føler du at du ønsker å bidra, ber du de kartlegge hva som må gjøres, og lage et estimat på antall timer. Du justerer dette estimatet, også diskuterer dere lønn. Lønnen bør minst inkludere ordinær lønn + overtid, også bør du legge på et bonus 

Anonymkode: 19519...736

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss forsvinner kunnskapen når noen slutter. Arbeidsmengden er én ting, men når ingen av de gjenværende faktisk har kompetansen som trengs, så går det jo utrolig dårlig. I vårt tilfelle så dreier deg seg om bl.a. datasikkerheten til mange tusen ansatte. Den som hadde kompetansen har sluttet. Erstatte ham? Neeeeii....

Anonymkode: bb4dd...f1f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...