Gå til innhold

Tips til min første el-bil.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke peiling på biler. Kan noen hjelpe meg?

Skal kjøpe min første el-bil. Den må ha lang nok rekkevidde. Mulig med 600 km? God nok bagasjeplass (over 550 l) og firehjulstrekk med god nok bakkeklaring til å kjøre på dårlige veier. 

Anonymkode: dcb41...525

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du ha 600km rekkevidde? De fleste moderne biler har hurtiglading, så det tar ikke lang tid å lade opp etpar hundre km på veien dit du skal. Selvfølgelig irriterende om du kjører 100 mil om dagen, men de færreste gjør det... 

Hva mener du med "god bakkeklaring"? Holder en vanlig bil, eller må du ha Land Rover med mulighet for å heve understellet? ID7 har ganske god plass innvendig, og har grei bakkeklaring. Klarer kanskje 600km på en god sommerdag og medvind, men 550 på sommerhalvåret er greit oppnåelig. Software begynner å bli ok på bilen, men ligger et stykke bak f.eks. Tesla. Ville kanskje tittet på Nio, de har fine biler. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (49 minutter siden):

Hvorfor skal du ha 600km rekkevidde? De fleste moderne biler har hurtiglading, så det tar ikke lang tid å lade opp etpar hundre km på veien dit du skal. Selvfølgelig irriterende om du kjører 100 mil om dagen, men de færreste gjør det... 

Hva mener du med "god bakkeklaring"? Holder en vanlig bil, eller må du ha Land Rover med mulighet for å heve understellet? ID7 har ganske god plass innvendig, og har grei bakkeklaring. Klarer kanskje 600km på en god sommerdag og medvind, men 550 på sommerhalvåret er greit oppnåelig. Software begynner å bli ok på bilen, men ligger et stykke bak f.eks. Tesla. Ville kanskje tittet på Nio, de har fine biler. 

Takk for tips. Så ID7 er en grei bil? Har ikke råd til Tesla Y. 

AnonymBruker
Skrevet

Spreke krav, enten designet for å trolle (som dessverre er latterlig vanlig her inne - KG-folk har sinnsykt mye tid til overs, virker det som) eller som må tilpasses virkeligheten noe. Hva er budsjettet?

Anonymkode: 3f34e...888

AnonymBruker
Skrevet

Uh. Nå så jeg ID7 er for dyr for meg. Budsjettet er maks 350000. Trenger ikke å ha alle kriterier. Men det med bagasjerom er viktig siden jeg liker å dra på turer i villmark. 

Skrevet

Tesla y som du setter 50 profil dekk på, da vil du passere 17 cm bakkeklaring tror eg. 

du må sjekke at du er innfor max 5 % avvik på rullekrets. Men ikke 600 km

AnonymBruker
Skrevet

Budsjett?

Anonymkode: a32bd...a85

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kjøpe brukt Tesla. Noen erfaringer? Er det et for stort sjansespill?

feks denne:

https://www.finn.no/441490179

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

feks denne:

Har gått ganske langt for å være snart 3 år gammel. 

Jeg hadde vært veldig skeptisk 😬

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ikke peiling på biler. Kan noen hjelpe meg?

Skal kjøpe min første el-bil. Den må ha lang nok rekkevidde. Mulig med 600 km? God nok bagasjeplass (over 550 l) og firehjulstrekk med god nok bakkeklaring til å kjøre på dårlige veier. 

Bare styr unna Opel og VAG hvertfall 

Anonymkode: 6e190...ff3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

feks denne:

Tv2/Broom hadde akkurat artikkel om at Tesla var den bilen folk hadde mest problemer med når de hadde kjøpt brukt

Anonymkode: 36fa0...575

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Skoda Enyaq, vi har den og er veldig fornøydd. Har dobbeltbur til to store hunder i bagsjerommet, så jeg synes det er bra størrelse.

Du får ikke ny Entaq til 350 000kr, men sjekk bruktmarkedet?

Anonymkode: 36fa0...575

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bare styr unna Opel og VAG hvertfall 

Anonymkode: 6e190...ff3

Fordi? 

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (40 minutter siden):

Fordi? 

Store kvalitetsproblemer. Ja, du er fornøyd med din Opel, men statistikken taler ikke for dette bilmerket. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Store kvalitetsproblemer. Ja, du er fornøyd med din Opel, men statistikken taler ikke for dette bilmerket. 

Det gjør ikke at jeg kommer til å bytte den. JEG er fornøyd med den og det er det viktigste 😊

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (45 minutter siden):

Det gjør ikke at jeg kommer til å bytte den. JEG er fornøyd med den og det er det viktigste 😊

Ingen ber deg om det heller, men du stiller samme spørsmål og forteller samme historie hver gang noen advarer mot Opel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen ber deg om det heller, men du stiller samme spørsmål og forteller samme historie hver gang noen advarer mot Opel.

So what? Vi lever i et fritt land 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...