Gå til innhold

Kjøpe valp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har satt oss på venteliste og valpene fødes i løpet av de kommende to ukene. Kan jeg da sende de en sms å høre om det går bra? Eller virker det bare masete og dumt? 

Anonymkode: 5e353...d0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker ikke dumt, men så lenge tispa er konstatert drektig og man vet ca. termindato så skjer det ikke så mye nå før fødselen er i gang. Noen oppdrettere tar røntgen av tispa for å sjekke antall valper omtrent der tispa er nå i svangerskapet og du kan jo spørre om de har gjort det eller har tenkt å gjøre det. Bare vær klar på at du vet at det ikke gir noe eksakt svar, og at det selvfølgelig ikke sier noe om kjønn etc., samt at det er mange oppdrettere som velger å la være. Bl.a. fordi en med erfaring gjerne kan kjenne omtrent hvor mange valper det er og/eller tenker at fordelene ved røntgen ikke oppveier den risikoen som følger med slike undersøkelser. Altså høflig interesse er aldri negativt. Mas, i form av at du f.eks. fortsetter å spørre om hvorfor de ikke vet antall osv. når du har fått svar på at de ønsker å ta røntgenbilder er selvfølgelig ikke bra.  

• Liker 1
Skrevet

Litt masete ja. Du får vel beskjed når valpene er født og om noe går galt. Sikkert bilder også..

Anonymkode: 1aec0...005

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt masete ja. Du får vel beskjed når valpene er født og om noe går galt. Sikkert bilder også..

Anonymkode: 1aec0...005

Jeg synes ikke interesse fra valpekjøpere er negativt. Men jeg vet også at mange oppdrettere ikke vil si så mye om antall etc. selv om de har tatt røntgenbilder rett og slett fordi alt er så usikkert og de ikke har lyst til å skape forventninger. Det er jo mye som kan skje og valper kan være dødfødte, noe går galt under fødsel osv. Men en høflig, liten sms om det går bra med xxx (Tispenavn) gjør jo ingenting. Og så kan man ta det derfra hvis oppdretter er av den typen som synes det er greit med tett kontakt. 

Mye verre med ignorante valpekjøpere som kjøper valper fra "hvor som helst" i blinde og bare "skal ha en valp"! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...