AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:13 #1 Skrevet fredag kl. 20:13 Jeg har ei herlig eventyrblanding på to år. Hun er rundt 30 kg. Hun er primært blanding av Rottweiler, Staffe og en dæsj husky. Også noe jaktinstinkt har hun❤️ Hun har veldig til luktesans og elsker å søke etter godbiter. Hun er veldig glad, nysgjerrig, litt skvetten, veldig kosete og ekstremt matmotivert. Meeen, hun drar ganske greit i båndet. Hun kan gå fint (veldig sjelden) , men"glemmer" fort når det er spennende lukter eller noe som helst som skjer. Jeg prøver å ha henne atmed meg, gå fint og rolig, og få henne til å fokusere på meg, men da må jeg si navnet hennes hele tiden, eller knipse med fingrene, eller lage lyder, slik at fokuset er på meg. Nå vet jeg at det er kanskje vanskelig for dere, å komme med innspill eller ideer, mtp at dere ikke kjenner voffsen, men jeg håper på litt hjelp. Hun er ganske lydig, men så fort vi går ut ytterdøren min, så er hun "en helt annen plass" 😂😂 Det er jo så mye som skjer utenfor😁😁😁 Jeg har hatt en rottweiler tidligere, å det var ingen problem å lære henne å gå fint i bånd 🥰 Anonymkode: 6d51e...899
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:24 #2 Skrevet fredag kl. 20:24 Hun er fortsatt liten. Roer seg nok en del når hun nærmer seg 4-5 år. I mellomtiden er det viktig å forstå at tur er belønning for henne. Hun trenger ikke godbiter, knipsing, prating eller leking - tur er på toppen av belønningspyramiden og du havner nederst. Det du må gjøre er å avbryte turen (avbryte belønningen). Du må rett og slett stoppe opp, og stå stille, når hun drar i båndet. Hun skal ikke få komme noen vei videre uten at båndet er slakt. Når det gjelder andre dyr, forbipassering av hund f.eks, må du bare øve og være i forkant. Det hjelper ikke å begynne med øving når nabohunden er 2 m unna- det starter hjemme, i stua, med å lære "gå pent" kommandoen, også aktiverer du denne ute i fred og ro, helt alene, slik at hun får øvd seg både inne og ute. Deretter øver du med hunder i nærheten, aktiver kommandoen når nabohunden er typ. 40 m unna, langt før din egen hund engang har rukket å bli "døv". Anonymkode: 9ab2f...b61 1 1 1
Lofilteret Skrevet fredag kl. 20:37 #3 Skrevet fredag kl. 20:37 Dette er jo helt essensielt i hundeoppdragelsen og du finner 1000-vis av filmer på youtube. Det er i grunnen veldig lett, bare man er konsekvent og virkelig gjør en innsats. Bare å brette opp armene og TRENE. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:47 #4 Skrevet fredag kl. 20:47 Som de sier over her. Du stopper hver gang hun drar. Går bakover, stopper. Men samtidig greit å ha realistiske forventninger med en valp/ unghund, for de er jo så glade, spente og uten den disiplinen de får senere. Det er på en måte lettere å trene 10 minutter senere, enn med en gang dere går ut døra når hunden er såå glad og spent. Spring litt, lek litt med en gang. Få ut litt tension. Så øv ....og da kan du gjerne tørrtrene utenfor døra, før dere går videre.. Anonymkode: 556c6...306
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:49 #5 Skrevet fredag kl. 20:49 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har ei herlig eventyrblanding på to år. Hun er rundt 30 kg. Hun er primært blanding av Rottweiler, Staffe og en dæsj husky. Også noe jaktinstinkt har hun❤️ Hun har veldig til luktesans og elsker å søke etter godbiter. Hun er veldig glad, nysgjerrig, litt skvetten, veldig kosete og ekstremt matmotivert. Meeen, hun drar ganske greit i båndet. Hun kan gå fint (veldig sjelden) , men"glemmer" fort når det er spennende lukter eller noe som helst som skjer. Jeg prøver å ha henne atmed meg, gå fint og rolig, og få henne til å fokusere på meg, men da må jeg si navnet hennes hele tiden, eller knipse med fingrene, eller lage lyder, slik at fokuset er på meg. Nå vet jeg at det er kanskje vanskelig for dere, å komme med innspill eller ideer, mtp at dere ikke kjenner voffsen, men jeg håper på litt hjelp. Hun er ganske lydig, men så fort vi går ut ytterdøren min, så er hun "en helt annen plass" 😂😂 Det er jo så mye som skjer utenfor😁😁😁 Jeg har hatt en rottweiler tidligere, å det var ingen problem å lære henne å gå fint i bånd 🥰 Anonymkode: 6d51e...899 Ja,tren når hun ikke så giret. Dvs ikke i begynnelsen av turen. Da kan du heller ha på sele/gå løs/ få ut energi hjemme først. Så kobler du på halsbåndet (som hunden skal lære at betyr å gå pent ,med slakt bånd ) og begynner å gå der det er lite distraksjoner. Båndet skal være slakt. Med én gang båndet begynner å stramme (ikke 3 sek etterpå ) så snur du bare uten å si noe. Du tar altså bare hunden med deg en liten sving tilbake også går du frem igjen. Og gjentar hver gang båndet strammes. Da vil hunden etter en stund regulere dette selv og du slipper å prøve og få dens oppmerksomhet/kjefte etc. Dette fungerer på min store brukshund. Husk å bruke halsbånd som er fast ,altså ikke hel- eller halvstrup, men et vanlig halsbånd som sitter tett. Bruk også en line/kobbel uten strikk. Og selvfølgelig ikke flexiline Dette for å kunne gi presise signaler . Bare vær konsekvent med dette så skal du se det fungerer. Anonymkode: 3d443...012
Tabris Skrevet fredag kl. 20:50 #6 Skrevet fredag kl. 20:50 Dette tror jeg blir for vanskelig til at du skal finne et svar online. Metoden med å stoppe hver gang hunden drar vil ofte føre til enorme mengder frustrasjon for både deg og hunden, så jeg for min del anbefaler ikke den fremgangsmåten. Jeg tror du kan gjøre det lettere for deg selv hvis du ser på gå pent i bånd-trening som stressregulering mer enn en lydighetsøvelse. Din blanding består av flere aktive raser så det er viktig at de har fått utløp for både fysisk og mental energi før du kan forvente at de i det hele tatt kan begynne å tenke på å gå på pent i bånd. Anbefaler at du tar et kurs i gå pent i bånd, evt privattimer, hos noen som ser på dette som stressregulering. Dvs som har fokus på kontakttrening og godbitsøk og hundens forventning. 1 2
PITTY Skrevet lørdag kl. 13:17 #7 Skrevet lørdag kl. 13:17 Mange muligheter, og mange funker ikke. Én metode funker med en hund en annen med den andre. Stikkordet synes jeg er; "fortsett ikke med en metode som ikke fungerer." Eksperimenter! Istedenfor å stoppe helt opp har jeg hatt ganske bra hell med å forandre tempoet ved gange, som trening. Iveren etter å kaste seg over lukter etc pleier etter min erfaring å roe seg litt utover i turen. Med min nåværende hund må hun også akklimatiseres mentalt med mørket. Må jeg bare avfinne meg med at det tar noen minutter. Jeg ville ikke startet fra første sekund av lufting med kommandoer. Sikkert noen som er uenig i. Men jeg synes det er lettere med kommandoer(lagspill) når intensiteten til hunden har gått bittelitt ned.. Som du selv sier. Du må gjøre deg selv interessant å ha kontakt med. De fleste bruker godbit, mye godbit. Jeg gjør det kun tidvis. Jeg stiller kun krav når jeg vet at hunden min forstår, har lært.. Fortsett prosjektet. Ikke gi opp👍
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:21 #8 Skrevet søndag kl. 07:21 Brukshunden jeg har var lik, alt var spennende, hun ville få med seg alt. "Stoppe opp" metoden gjorde henne bare frustrert, så det ble en ond sirkel av jo mer vi stoppet jo mer dro hun. Så der fungerte det best å trene inn "gå fot", da hadde hun en spesifikk kommando å forholde seg til. Hun roet seg rundt 2 år da, og fikk bedre konsentrasjon. En lek jeg likte med henne var å kaste en godbit bak meg, sånn at hun løp bak og skyndte seg med å løpe tilbake til meg. Da fikk jeg ofte oppmerksomheten hennes og naturlig "gå fot", mens hun ventet på at jeg skulle kaste en til. Whippeten min responderte best til "stoppe opp" metoden, og hun gikk fint i bånd allerede da hun var 3 måneder (!!!). Hun har ikke samme driv da. Anonymkode: cd025...2e0
Tabris Skrevet søndag kl. 08:17 #9 Skrevet søndag kl. 08:17 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Brukshunden jeg har var lik, alt var spennende, hun ville få med seg alt. "Stoppe opp" metoden gjorde henne bare frustrert, så det ble en ond sirkel av jo mer vi stoppet jo mer dro hun. Så der fungerte det best å trene inn "gå fot", da hadde hun en spesifikk kommando å forholde seg til. Hun roet seg rundt 2 år da, og fikk bedre konsentrasjon. En lek jeg likte med henne var å kaste en godbit bak meg, sånn at hun løp bak og skyndte seg med å løpe tilbake til meg. Da fikk jeg ofte oppmerksomheten hennes og naturlig "gå fot", mens hun ventet på at jeg skulle kaste en til. Whippeten min responderte best til "stoppe opp" metoden, og hun gikk fint i bånd allerede da hun var 3 måneder (!!!). Hun har ikke samme driv da. Anonymkode: cd025...2e0 Det er veldig nyttig å lære inn "gå fot", men jeg skiller mellom det og "gå pent i bånd". "Gå fot" er en lydighetsøvelse hvor hunden er konsentrert, fokusert og på jobb. "Gå pent i bånd" er en tilstand hvor hunden er så avslappet at den klarer å gå i slak line helt av seg selv. En hund bør ikke være under kommando store deler av turen, den bør heller få lov til å gå og snuse og utforske. Men en hund har det heller ikke godt om den er så høy i stress at den drar i båndet hele tiden (og det er heller ikke gøy for eier). Det er derfor jeg ser på "Gå pent i bånd" som stressregulering, ikke en lydighetsøvelse. Er hunden lav i stress og avslappet, så går den pent i bånd. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:29 #10 Skrevet søndag kl. 08:29 Tabris skrev (10 minutter siden): Det er veldig nyttig å lære inn "gå fot", men jeg skiller mellom det og "gå pent i bånd". "Gå fot" er en lydighetsøvelse hvor hunden er konsentrert, fokusert og på jobb. "Gå pent i bånd" er en tilstand hvor hunden er så avslappet at den klarer å gå i slak line helt av seg selv. En hund bør ikke være under kommando store deler av turen, den bør heller få lov til å gå og snuse og utforske. Men en hund har det heller ikke godt om den er så høy i stress at den drar i båndet hele tiden (og det er heller ikke gøy for eier). Det er derfor jeg ser på "Gå pent i bånd" som stressregulering, ikke en lydighetsøvelse. Er hunden lav i stress og avslappet, så går den pent i bånd. Nå mener jeg ikke at hunden gikk fot hele turen, men ga kommandoen når hunden dro i båndet. Så hun fikk en ny oppgave til hun roet seg. Nå har hun jo uansett roet seg med alderen, og drar ikke lengre. Anonymkode: cd025...2e0
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:41 #11 Skrevet søndag kl. 08:41 Du må få hunden til å ha fokus på deg. Dere skal ha kontakt hele tida. Vi hadde en øvelse der hunden gikk på plass. Så sa jeg 3 - 2 - 1 - stopp! og stoppet helt opp. Masse ros når hunden stoppet samtidig. Så fortsatte vi med 2 - 1 - stopp! Så 1 - stopp!, bare stopp! Og da det satt som spikret bare stoppet jeg uten å si noe. Vi hadde ikke godbiter med når vi gikk tur. For et matvrak av en labbis skapte det bare frustrasjon. Han skjønte ikke sammenhengen mellom oppførsel og godbit. Men at jeg roste og var glad, det skjønte han. Rosen må komme med en gang hunden gjør det som er riktig. Å finne fram godbit tar for lang tid. Og ikke bruk flexibånd under trening. Flexibånd fungerer på lydige hunder som allerede kan gå fint på plass, men til trening må du ha et vanlig, forholdsvis kort bånd. Anonymkode: dd20d...b26
Tabris Skrevet søndag kl. 08:46 #12 Skrevet søndag kl. 08:46 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må få hunden til å ha fokus på deg. Dere skal ha kontakt hele tida. Vi hadde en øvelse der hunden gikk på plass. Så sa jeg 3 - 2 - 1 - stopp! og stoppet helt opp. Masse ros når hunden stoppet samtidig. Så fortsatte vi med 2 - 1 - stopp! Så 1 - stopp!, bare stopp! Og da det satt som spikret bare stoppet jeg uten å si noe. Vi hadde ikke godbiter med når vi gikk tur. For et matvrak av en labbis skapte det bare frustrasjon. Han skjønte ikke sammenhengen mellom oppførsel og godbit. Men at jeg roste og var glad, det skjønte han. Rosen må komme med en gang hunden gjør det som er riktig. Å finne fram godbit tar for lang tid. Og ikke bruk flexibånd under trening. Flexibånd fungerer på lydige hunder som allerede kan gå fint på plass, men til trening må du ha et vanlig, forholdsvis kort bånd. Anonymkode: dd20d...b26 Bare et kjapt tips - derfor lærer man inn en belønningslyd, f.eks klikker eller ordet "Bra!" også kommer godbiten etterpå. Da er det belønningslyden som trigger at hunden blir belønnet og så er det godbiten etterpå som opprettholder dette. Da får man belønnet svært presist. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå