AnonymBruker Skrevet i går, 11:56 #1 Skrevet i går, 11:56 Jeg synes det er veldig ulogisk at kvinner som mister blod hver måned skal få i seg så lite jern i gjennomsnittet. kvinner trenger masse mer jern enn menn tenk det. Mangen folk evner ikke å få opp jernnivået via tilskudd. Det var ikke før jeg tok tak selv og spiste masse mer rødt kjøtt for å få opp jernnivået jeg ble normal igjenn. Før det spiste jeg masse SÅKALT jernrik grønnsaker noe jeg tviler sterkt på er så optimalt etter min erfaring og tok jerntilskudd og spiste LITT rødt kjøtt hver uke fra da jeg var 18 til 27 alle disse åra var jeg lav på jernnivået, jeg ble da seffølgeligt veldig frustrert tilslutt fordi det jeg gjorde skulle få opp nivået noe som bare var tull tydeligvis, og innså at jeg evner ikke å ta opp jern fra grønnsaker og tillskudd og måtte begynne å spise masse rødt kjøtt men gjorde det ett hakk enklere med å spise lever 1 gang i uka siden da slipper man å spise så mye rødt kjøtt selv om det smaker pyton men hva gjør man ikke for velværen og helsa. . . da gikk nivået mitt endeligt opp og etter det føler jeg meg som et helt nytt menneske, jeg har null menstrusjonsmerter ikke noe ubehag engang energinivået er på topp og det kognitive er på topp føler meg ikke fjern og ufokusert lengre føler meg som da jeg var barn igjenn før mensen ikke tull engang jeg er sjokkert over hvor viktigt det er for helsa å ha et optimalt jernnivå🤯 Jeg overdriver ikke! Er som natt og dag. Jeg bryr meg om andres velvære og vil så gjerne at kvinner skal tenke seg om når det gjelder dette spesielt dem som går igjennom det samme og er kronisk sliten det finnes en bedre løsning som i drt minste kan prøves ut, kanskje det ikke er appetittelig men er viktigere å fungere optimalt. Anonymkode: 70ffe...6b2 4 2
AnonymBruker Skrevet i går, 11:59 #2 Skrevet i går, 11:59 Dette må være ren ragebait😛 Anonymkode: f0cf2...a17 5
AnonymBruker Skrevet i går, 12:02 #3 Skrevet i går, 12:02 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette må være ren ragebait😛 Anonymkode: f0cf2...a17 Ts her. Nei? Hvorfor skulle det bære det?😳 Tror du jeg har onde intensjoner om å trigge folk? Jeg vil jo bare genuint hjelpe og komme ned tips om hva som hjalp meg Anonymkode: 70ffe...6b2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:03 #4 Skrevet i går, 12:03 Spiser ikke kjøtt, går fint det altså. Anonymkode: 4b0b6...f7b 5
Millinea Skrevet i går, 12:06 #5 Skrevet i går, 12:06 Enig med TS. Føler meg bedre enn noen gang etter å ha økt inntaket av kjøtt betydelig (ikke gris). Hamstrer storfekjøtt i Sverige Skulle ønske jeg gjorde dette grepet for 18 år siden. 3 3
AnonymBruker Skrevet i går, 12:07 #6 Skrevet i går, 12:07 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her. Nei? Hvorfor skulle det bære det?😳 Tror du jeg har onde intensjoner om å trigge folk? Jeg vil jo bare genuint hjelpe og komme ned tips om hva som hjalp meg Anonymkode: 70ffe...6b2 På grunn av både temaet og måten du framlegger saken din på. Du bruker bastante ord som "må", og bruker dine anekdotiske erfaringer som faktagrunnlag. I tillegg er rødt kjøtt et kontroversielt tema, både når det kommer til dyrevelferd og menneskers helse. Realiteten er at det som fungerer for deg, fungerer ikke for alle. Jeg klarer meg veldig fint uten rødt kjøtt og har null jernmangel, til tross for kraftig menstruasjon. Anonymkode: f0cf2...a17 3 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:09 #7 Skrevet i går, 12:09 Millinea skrev (Akkurat nå): Enig med TS. Føler meg bedre enn noen gang etter å ha økt inntaket av kjøtt betydelig (ikke gris). Hamstrer storfekjøtt i Sverige Skulle ønske jeg gjorde dette grepet for 18 år siden. Ts her. Jeg tror ikke folk kan forstå effekten den velværen det faktisk gir av å ha et normalt jernnivå før man opplever å gå fra kronisk lavt til normalt. Er nesten en supernaturlig opplevelse🤭 Anonymkode: 70ffe...6b2 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:12 #8 Skrevet i går, 12:12 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På grunn av både temaet og måten du framlegger saken din på. Du bruker bastante ord som "må", og bruker dine anekdotiske erfaringer som faktagrunnlag. I tillegg er rødt kjøtt et kontroversielt tema, både når det kommer til dyrevelferd og menneskers helse. Realiteten er at det som fungerer for deg, fungerer ikke for alle. Jeg klarer meg veldig fint uten rødt kjøtt og har null jernmangel, til tross for kraftig menstruasjon. Anonymkode: f0cf2...a17 Ok. Jeg skriver da ''må'' ut ifra min egen erfaring jeg måtte faktisk, ingenting annet funket for meg desverre og jeg tror mangen går igjennom den situasjonen nå og i det minste kan prøve noe nytt kanskje ikke alle evner å ta opp ikke hem jern som andre. Anonymkode: 70ffe...6b2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:16 #9 Skrevet i går, 12:16 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg synes det er veldig ulogisk at kvinner som mister blod hver måned skal få i seg så lite jern i gjennomsnittet. kvinner trenger masse mer jern enn menn tenk det. Mangen folk evner ikke å få opp jernnivået via tilskudd. Det var ikke før jeg tok tak selv og spiste masse mer rødt kjøtt for å få opp jernnivået jeg ble normal igjenn. Før det spiste jeg masse SÅKALT jernrik grønnsaker noe jeg tviler sterkt på er så optimalt etter min erfaring og tok jerntilskudd og spiste LITT rødt kjøtt hver uke fra da jeg var 18 til 27 alle disse åra var jeg lav på jernnivået, jeg ble da seffølgeligt veldig frustrert tilslutt fordi det jeg gjorde skulle få opp nivået noe som bare var tull tydeligvis, og innså at jeg evner ikke å ta opp jern fra grønnsaker og tillskudd og måtte begynne å spise masse rødt kjøtt men gjorde det ett hakk enklere med å spise lever 1 gang i uka siden da slipper man å spise så mye rødt kjøtt selv om det smaker pyton men hva gjør man ikke for velværen og helsa. . . da gikk nivået mitt endeligt opp og etter det føler jeg meg som et helt nytt menneske, jeg har null menstrusjonsmerter ikke noe ubehag engang energinivået er på topp og det kognitive er på topp føler meg ikke fjern og ufokusert lengre føler meg som da jeg var barn igjenn før mensen ikke tull engang jeg er sjokkert over hvor viktigt det er for helsa å ha et optimalt jernnivå🤯 Jeg overdriver ikke! Er som natt og dag. Jeg bryr meg om andres velvære og vil så gjerne at kvinner skal tenke seg om når det gjelder dette spesielt dem som går igjennom det samme og er kronisk sliten det finnes en bedre løsning som i drt minste kan prøves ut, kanskje det ikke er appetittelig men er viktigere å fungere optimalt. Anonymkode: 70ffe...6b2 Veldig bra du tar opp dette, TS! 💐 Anonymkode: f293a...600 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:22 #10 Skrevet i går, 12:22 Kvinner som menstruer? menstruerer ikke alle kvinner da? Med mindre de har en sykdom såklart eller er i overgangsalder Anonymkode: cc119...79a
AnonymBruker Skrevet i går, 12:28 #11 Skrevet i går, 12:28 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ts her. Nei? Hvorfor skulle det bære det?😳 Tror du jeg har onde intensjoner om å trigge folk? Jeg vil jo bare genuint hjelpe og komme ned tips om hva som hjalp meg Anonymkode: 70ffe...6b2 Har ikke spist kjøtt på 25 år og har fine verdier på jern. Men det er nå bare meg da, ikke alle er som meg. Eller deg Når det er skrevet, er det alltid lurt med innspill fra forskjellige kropper og erfaringer. Så får man prøve og feile og finne ut at det som passer akkurat deg best. Anonymkode: 60601...86c 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 12:33 #12 Skrevet i går, 12:33 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg synes det er veldig ulogisk at kvinner som mister blod hver måned skal få i seg så lite jern i gjennomsnittet. kvinner trenger masse mer jern enn menn tenk det. Mangen folk evner ikke å få opp jernnivået via tilskudd. Det var ikke før jeg tok tak selv og spiste masse mer rødt kjøtt for å få opp jernnivået jeg ble normal igjenn. Før det spiste jeg masse SÅKALT jernrik grønnsaker noe jeg tviler sterkt på er så optimalt etter min erfaring og tok jerntilskudd og spiste LITT rødt kjøtt hver uke fra da jeg var 18 til 27 alle disse åra var jeg lav på jernnivået, jeg ble da seffølgeligt veldig frustrert tilslutt fordi det jeg gjorde skulle få opp nivået noe som bare var tull tydeligvis, og innså at jeg evner ikke å ta opp jern fra grønnsaker og tillskudd og måtte begynne å spise masse rødt kjøtt men gjorde det ett hakk enklere med å spise lever 1 gang i uka siden da slipper man å spise så mye rødt kjøtt selv om det smaker pyton men hva gjør man ikke for velværen og helsa. . . da gikk nivået mitt endeligt opp og etter det føler jeg meg som et helt nytt menneske, jeg har null menstrusjonsmerter ikke noe ubehag engang energinivået er på topp og det kognitive er på topp føler meg ikke fjern og ufokusert lengre føler meg som da jeg var barn igjenn før mensen ikke tull engang jeg er sjokkert over hvor viktigt det er for helsa å ha et optimalt jernnivå🤯 Jeg overdriver ikke! Er som natt og dag. Jeg bryr meg om andres velvære og vil så gjerne at kvinner skal tenke seg om når det gjelder dette spesielt dem som går igjennom det samme og er kronisk sliten det finnes en bedre løsning som i drt minste kan prøves ut, kanskje det ikke er appetittelig men er viktigere å fungere optimalt. Anonymkode: 70ffe...6b2 Det er ikke godt å gå med lave jernlagre og lav blodprosent. Enig i det, men ikke alle trenger mye jern. Før 2000 tallet brukte man ofte jernpanne til å steke i, og det gir fra seg noe jern når man lager mat. Så tror det og spiller inn. Anonymkode: ba158...f74
AnonymBruker Skrevet i går, 12:34 #13 Skrevet i går, 12:34 Jeg spiser ikke kjøtt, og har ikke jernmangel. Anonymkode: 1a386...f28 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:35 #14 Skrevet i går, 12:35 Som ung kvinne ble jeg i alle fall rådet til å spise rent rødt kjøtt. Anonymkode: 6f0d1...fe6 1 2
AnonymBruker Skrevet i går, 12:43 #15 Skrevet i går, 12:43 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Som ung kvinne ble jeg i alle fall rådet til å spise rent rødt kjøtt. Anonymkode: 6f0d1...fe6 Det fikk både jeg og min datter beskjed fra lege og. Da verdiene våres gikk ned da vi begynte å spise mer fisk og kylling. Jern gikk ned. Så da sa legen spis mer rødt kjøtt, lever eller annen innmat. Vi gjorde det igjen og verdiene gikk opp igjen. Vil si må være bedre å få inn naturlig via mat en å måtte ta tabletter for alt Anonymkode: 19f13...368 1 3
AnonymBruker Skrevet i går, 12:51 #16 Skrevet i går, 12:51 Leverpostei er en enda bedre kilde til jern. Anonymkode: 1a91a...1f1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:55 #17 Skrevet i går, 12:55 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kvinner som menstruer? menstruerer ikke alle kvinner da? Med mindre de har en sykdom såklart eller er i overgangsalder Anonymkode: cc119...79a Gravide menstruerer ikke. Flere typer hotmonell prevensjon gjør at biologiske kvinner ikke menstruerer. Anonymkode: f603a...6ed 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:58 #18 Skrevet i går, 12:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gravide menstruerer ikke. Flere typer hotmonell prevensjon gjør at biologiske kvinner ikke menstruerer. Anonymkode: f603a...6ed Er du redd for lavt jernnivå, spis lever, men det er kanskje ikke like sexy å skrive om! Anonymkode: e99b3...8e3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:59 #19 Skrevet i går, 12:59 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det fikk både jeg og min datter beskjed fra lege og. Da verdiene våres gikk ned da vi begynte å spise mer fisk og kylling. Jern gikk ned. Så da sa legen spis mer rødt kjøtt, lever eller annen innmat. Vi gjorde det igjen og verdiene gikk opp igjen. Vil si må være bedre å få inn naturlig via mat en å måtte ta tabletter for alt Anonymkode: 19f13...368 Rødt kjøtt, og lever, et to helt forskjellige ting. Lever funker mye bedre enn rødt kjøtt, men det er nok ikke like morsomt å snakke om. Anonymkode: e99b3...8e3 1
bolla92 Skrevet i går, 13:01 #20 Skrevet i går, 13:01 Har ikke spist kjøtt på mange år, har helt normale jernnivåer. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå