Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #1 Skrevet 3. april 2006 Hvordan lager man dette? Kan noen gi meg en detaljert beskrivelse?
hilli Skrevet 3. april 2006 #2 Skrevet 3. april 2006 Høres ut som lomper syns jeg. Det er sikkert ikke noe problem å finne oppskrift på lomper.
Gjest Chica Skrevet 3. april 2006 #3 Skrevet 3. april 2006 Potetomelett er vel den korrekte oversettelsen. Er masse oppskrifter på nettet, er bare å søke litt
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #4 Skrevet 3. april 2006 Trådstarter Nei, ikke lomper, det er den spanske omeletten med poteter, men potetene er ikke brune og de kokes ikke på forhånd, tror jeg. Men jeg får den ikke til. Tips?
Gjest Chica Skrevet 3. april 2006 #5 Skrevet 3. april 2006 Har du søkt på nettet? Herer en oppskrift f.eks.
Gjest Elfrida Skrevet 3. april 2006 #6 Skrevet 3. april 2006 Tips: Skjær potetene i tynne skiver, fyll de i en rund form. Visp egg, ha i salt, pepper, litt finhakket løk og evt litt melk. Fyll eggeblandingen i forma til det såvidt står over potetene. Beveg formen litt fram og tilbake for å få fordelt eggeblandingen litt. Stekes i ovn på lav temperatur (100-130 grader) til omeletten er stiv. La den kjøle seg godt ned før den skjæres opp, for den kan være løs når den er nystekt.
Arkana Skrevet 3. april 2006 #7 Skrevet 3. april 2006 Finhakk en løk og stek gyllen i panne. Ha i kokte poteter i terninger og la steke noen minutter. Hell over egg vispet med litt vann, salt, pepper og hakket persille. Stek til den begynner å stivne og sett pannen under grillen i ovnen til toppen er gyllen.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #8 Skrevet 3. april 2006 Tips: Skjær potetene i tynne skiver, fyll de i en rund form. Visp egg, ha i salt, pepper, litt finhakket løk og evt litt melk. Fyll eggeblandingen i forma til det såvidt står over potetene. Beveg formen litt fram og tilbake for å få fordelt eggeblandingen litt. Stekes i ovn på lav temperatur (100-130 grader) til omeletten er stiv. La den kjøle seg godt ned før den skjæres opp, for den kan være løs når den er nystekt. ← Det høres lurt ut! Har du kanskje en oppskrift? Er litt avhengig av nøyaktige mål når jeg lager mat....
Gjest Elfrida Skrevet 3. april 2006 #9 Skrevet 3. april 2006 Beklager, har ikke oppskrift. Men jeg har aldri sett tortilla de patatas laget i stekepanne på plate (i hvert fall ikke i Spania). Den er såpass tykk at det må en ovn til, dessuten syns jeg den blir best når den er stekt litt gyllen, og ikke har den skikkelig brune skorpa som lett blir i en stekepanne. I Spania har jeg sett egne omelettformer, men hvis man smører en form med litt skrå sider burde det gå greit. Kakeform funker sikkert.
Floja Felíz Skrevet 3. april 2006 #10 Skrevet 3. april 2006 I Spania har de egne doble "tvilling-stekepanner" som brukes til tortillas, slik at du kan vende den over i den andre pannen når den er halvstekt. Da blir de aller best, men jeg vet ikke om det er mulig å få tak i slike her i Norge. Men du kan prøve likevel dersom du har to like dype og brede stekepanner.
Ginen Skrevet 3. april 2006 #11 Skrevet 3. april 2006 Denne er veldig god!! 1,25 dl olivenolje 600 gr poteter i skiver 1 stor løk i skiver 1 stort fedd hvitløk, knust 6 store egg salt og pepper 1. Varm oljen i en stekepanne, helst over 25cm i diameter. Legg i poteter, løk og hvitløk og stek på medium varme til potenene er myke. Snu ofte slik at det ikke svir seg. 2. Pisk eggene og krydre med salt og pepper. Legg (med en hullsleiv) potetene og løken over i eggeblandingen. Hell oljen fra steikepannen over i en ildfast bolle. Hell litt av oljen i pannen og varm opp igjen. Hell hele røren i panna og steik i ca. 5 min. til bunnen stivner. 3. Løsne omeletten fra pannen og snu den (bruk en tallerken til å gjøre det lettere å snu den). Steik i noen minutter til omeletten stivner helt. 4. Ferdig! La den hvile i noen minutter før du serverer den. Den er god både varm og kald, og i Spania er det vanlig å ha den som et tykt lag pålegg på baguetter sammen med litt salat.
lillesky Skrevet 3. april 2006 #12 Skrevet 3. april 2006 Det er potetomelett ja. Brukes ofte som tapas i Spania, og er kjempegodt!
Gjest Lea Skrevet 3. april 2006 #13 Skrevet 3. april 2006 Det er vel egentlig ingen korrekt oppskrift på denne omeletten. Bruk en vanlig omelettoppskrift og tilsett poteter og evt. kjøttrester/skinke e.l. Jeg pleier og bruke kokte poteter i biter, løk, purre og paprika. Tomater på toppen. De spanske omelettpannene er helt geniale. Verd å kjøpe med seg hjem når man er på Spania-tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå