Gå til innhold

Rutiner for husarbeid

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har problemer med motivasjonen for husarbeid for tiden, så jeg tenkte jeg kunne spørre hvilke rutiner dere har i håp om å få litt inspirasjon. Har sett det er to tråder med rapportering her, men de er så lange at jeg ikke orker lese gjennom alt.

Her råder dessverre skippertakene for tidene... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Heisann! Vil bare nevne at du ikke trenger å lese gjennom alt for å være med på utfordringstråden. Her er det nybegynnere hele tiden. Vi prøver å innarbeide følgende rutiner:

- holde kjøkkenvask og vasken på badet skinnende

- vaske klær i 20 min hver dag (inkl. bretting osv.)

- legge frem rent tøy til neste dag

- holde rothaugene (aviser o.l. som ligger i en haug) ryddige, helst helt borte...

I tillegg har vi en daglig utfordring som du kan være med å komme med forslag til.

Vil bare nevne dette og si at du er veldig velkommen på tråden vår. Vi trenger flere som har litt vanskelig for å komme i gang med husarbeidet. Det hjelper å komme innom etterpå og fortelle hva vi har fått gjort i løpet av en dag og samtidig få litt skryt av de andre her inne. :)

Skrevet

Dessverre så er det nok mye skippertak det går i her i huset også men vi prøver å få ryddet og støvsuget/vasket i allefall en gang i uken. Bad og kjøkken taes hver torsdag.

Skrevet

Vi har valgt en fast vaskedag i uken (søndag) og har faste oppgaver den dagen. Vi bruker vel 30 minutter hver, så det går i grunnen ganske fort. Synes det fungerer bra, mye bedre enn å bare ta det når det trengs, for da blir det aldri tatt. Faste rutiner er best for oss.

Skrevet

Jeg bruker en time hver dag på husarbeid, utenom i helga. Det fungerer veldig greit synes jeg.

Gjest gjest 0
Skrevet

ingen rutiner her...

Her tar jeg det når det trengs eller jeg har tid og lyst.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi prøver å ta litt etter hvert, så det ikke trengs store skippertak. Vasken på badet og speilene tørkes over jevnlig, helst hver dag (engangskluter av typen Coop Extra babyservietter er geniale til slikt), og vi rydder opp underveis i matlaging og setter ting inn i oppvaskmaskinen.

Gulvvask er ikke så lett å få inn, men vi må til pers en gang pr. uke etter at vi fikk hund. Lyst gulv og svarte hundehår matcher heller dårlig. Hvis det blir for ille, drar vi gjerne fram støvmoppen i mellomtiden.

Skrevet

Vi forsøker å ta det meste enten på fredag eller lørdag, dvs. vask av kjøkken og bad, støvsuging, klesvask... Problemet er når lørdagen går med til andre ting. Da har vi problemer med å få tid til å gjøre alt. Andre ting som vindusvask o.l. blir mer skippertak. Å fordele det bedre i uka hadde vært deilig, men ofte er vi først hjemme i 22-tiden, og da orker vi ikke husarbeid.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Vi har vaskedag lørdag. Da støvsuger vi og vasker badet/gulvene. Dette deler vi fint mellom oss ved at han støvsuger og jeg vasker.

Den daglige rutinen foregår ved at den som ikke lager middag tar oppvasken etterpå.

Gjest vimse
Skrevet

Jeg må dra over gulvet hver dag, pga hunder og vi har gårdsveien(sand og grus..) rett foran inngangsdøren...

Ellers går det vel en times tid hver dag, til tøy, oppvaskmaskin, og sånne småting. Det viktigste er i alle fall å rydde på plass med en gang man er ferdig med noe , slik som vi lærte da vi var små ;) Man sparer ufattelig mengder tid og irritasjon på det.. Jeg har hørt om FlyLady sine 15 minutter, og det er ufattelig hva man kan få gjort på de minuttene!

Ellers sånne store ting som vinduer, nedvask, og slike ting, det taes når jeg har lyst eller det er så ille at det MÅ taes...

Skrevet

Tja...nå og da. Skjer etter behov, dvs ingen faste rutiner. Ser vel ikke alltid gullendes rent ut, men det føles fantastisk de gangene det faktisk er det :)

Skrevet

...eh.. jeg skjønte ikke spørsmålet... "rutine for husarbeid" ? Hva er det?

:ler::ler:

Neida, det er ikke så ille, men jeg har ihvertfall ikke noen regelmessighet i det.

Men kjøkkenet er den store bøygen. Klarer vi å holde unna der, rydde bort etter matlaging, holde oppvaskmaskina klar for ny oppvask - ja, da er mye gjort. Og Fly-Lady inspirasjonen om shiny sink - nå jeg klarer det, så er liksom alt annet enklere også.

Aviser og papirer er en stor kilde til kaos. Forsøker å ha rutine på å gå gjennom hver dag, og kaste i papirsorteringa alt som ikke skal samles på.

Klesvasken tar jeg nå stort sett i helgene, da går alle maskinene på høygir, og så avslutter jeg søndagen med å brette, stryke og legge bort klær. God følelse!

Skrevet (endret)

Har en før-jeg-går-og-legger-meg-rutine (dvs. på ettermiddagen, det skal ikke nødvendigvis gjøres rett før jeg legger meg). Denne rutinen gjør at det ikke ser så ille ut hos oss:

1. Sett inn i oppvaskmaskinen

2. Ta oppvasken

3. Rydd kjøkkenbenken

4. Tørk over benk og komfyr

5. Legg bort klær/legg i skittentøyskurven

6. Finn frem klær til dagen etter på

7. Rydd på stuebordet, tørk over

8. Legg aviser i papirkurven

Og så har jeg denne om morgenen:

1. Ta ut av oppvaskmaskinen

2. Legg tøy i skittentøyskurven

3. Vaske over en ting på badet (enten do, vask, speil eller badekar, da har jeg nesten rent bad hele uka!)

Vil presisere at mannen deltar og gjør noen av disse gjøremålene.

Endret av Imax
Gjest Gjest
Skrevet

En fast morgenrutine jeg har klart å innarbeide (har brukt Flylady i perioder, og plukket opp litt der): Hver morgen etter å ha dusjet, tar jeg den våte håndduken og tørker først over alt ved vaskene: speil, kranene, toppen + vaskene. Deretter tørker jeg lett over gulvet i dusjen, deretter toalettet. Dette tar ikke mer en noen minutter, og badet ser med en gang rent ut.

Må snart ta å få innarbeid en kveldsrutine - helst en som ikke tar mer en noen minutter, slik at den blir gjennomført hver kveld. Skal sjekke ut litt av forslagene her. :)

Skrevet

Jeg orker ikke gjøre alt på en dag, derfor har jeg delt inn uken slik at torsdag spyler jeg badet (kanskje ikke hver torsdag, men det er i hvert fall planen), fredag støvsuger jeg osv.

Blir mye mer overkommelig på den måten, pluss at man etter hvert husker hva som er dagens greie.

I tillegg rydder jeg raskt over hver kveld så det ikke skal se for ille ut.

Klesvask må jeg ta hele tiden, men det er den eneste husarbeidsoppgaven jeg egentlig liker...

Standarden er ikke skyhøy her i huset, så lenge det ikke står oppvask eller søppel rundt om kring og de største lodottene fiskes ut av krokene med den lille støvsugeren.

Skrevet

Her i huset har jeg ikke noen spesielle rutiner eller vaskedager ;) Rydder alltid etter oss så det ikke hoper seg opp, og husvask blir gjort stort sett en gang i uken. Vi har det ryddig, men ikke gullende rent til enhver tid :) Bad og toalett tar jeg litt oftere. Sambo er flink til å vaske gulvene, mens støvtørking har blitt min jobb.

Skrevet

Tirsdag vasker jeg klær, onsdag vanner jeg planter, torsdag vasker jeg badet. Alt annet gjøres når vi ser at det må gjøres.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har problemer med motivasjonen for husarbeid for tiden, så jeg tenkte jeg kunne spørre hvilke rutiner dere har i håp om å få litt inspirasjon. Har sett det er to tråder med rapportering her, men de er så lange at jeg ikke orker lese gjennom alt.

Her råder dessverre skippertakene for tidene... :sjenert:

Rutiner+ blir dårlig med faste rutiner i full jobb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...