AnonymBruker Skrevet fredag kl. 08:57 #1 Skrevet fredag kl. 08:57 I en lengre periode har barnehagen til sønnen min vært ekstremt underbemannet. Sønnen min har akkurat fylt 2 år og går på småbarnsavdeling. I fire måneder har han grått hysterisk og slitt med både søvn og matinntak. Dette roer seg i helger eller hvis vi har ham hjemme noen dager. Det er 12 barn på småbarnsavdelingen og flere av de andre foreldrene beskriver samme problematikk med sine barn. Enkelte dager har jeg hentet barnet mitt og da er de 11 barn på 2 vikarer jeg aldri har møtt før. Enkelte ganger kun 1 ansatt på så mange små. Ungene lider under dette og jeg og flere andre kjenner på en voksende frustrasjon fordi ett av barna har spesielle behov og har konstant to ansatte på seg. Er vi så heldig at en av de faste ansatte er på jobb, så er det dette barnet som nyter godt av det. Dette barnet får konstant oppfølging av 2 voksne og får alle sine behov dekket konstant. Tilbake står 11 andre barn som lider under underbemanning og vikarbruk så utbredt at de ikke alltid får skiftet bæsjebleier når det trengs. Jeg sier ikke at dette barnet ikke fortjener oppfølging, men jeg har problemer med å forstå hvorfor dette ene barnet til enhver tid skal få dekket hvert minste behov mens 11 andre barn ikke får dekket det aller mest grunleggende og går med sår rumpe og utrygghet. Er ikke poenget at alle barn har rett til oppfølging ut fra sine forutsetninger? Dette ene barnet får ALLE ressurser mens de andre barna mangler det mest basale. Det virker ikke rett. Verken moralsk eller samfunnsøkonomisk. Kan selvsagt ikke si noe til barnehagen fordi de som dere kommer sikkert til å tolke det som at jeg ikke mener barn med spesielle behov fortjener oppfølging. Det stemmer altså ikke. Jeg mener derimot at når det ikke er ressurser til å skifte en bæsjebleie, så burde ikke ett barn prioriteres til for eksempel en lengre utflukt på bekostning av tryggheten og velværet til 11 andre. Det er ikke like muligheter. Det er feil prioritering. De har ikke nok ressurser til å få med seg at barna våre skader seg en gang! I helsevesenet vurderer man samfunnsnyttte og samfunnsøkonomi når man vurderer hvilken behandling noen skal få. Her risikerer vi at 11 friske barn lider nød og potensielt kommer til skade fordi ett barn får alle ressurser. Hvor er logikken? Det er ikke midler til å gjøre ting perfekt og da må de midlene fordeles mer rettferdig enn dette. Friske barn skal ikke risikere liv og helse for at barn med spesielle behov skal få optimale vilkår. Da må de vurdere å senke kravene for alle. Sånn. Fortell meg hvor fæl jeg er! Anonymkode: bdd75...a5a 9 12 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:01 Populært innlegg #2 Skrevet fredag kl. 09:01 Dette må dere varsle. Og så ville jeg søkt om ny barnehage til høsten. Og så ville jeg vurdert å gå sammen med to andre familier og ordnet annen type barnepass. Du er den voksne, dette er ikke et ok sted å la barnet ditt ha hverdagen sin. Anonymkode: 2d8ff...0b2 63 29
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:02 #3 Skrevet fredag kl. 09:02 Du må jo ta opp med barnehagen hvorfor ikke dette barnet får inn ressurs i form av ppt eller lignende. Og ellers klage høyere opp på mangelfull bemanning. Det er avvik hvis de er så få ansatte på småbarn. Bemanningskrise er det jo i mange barnehager nå. Anonymkode: ed57b...993 6 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:02 Populært innlegg #4 Skrevet fredag kl. 09:02 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I en lengre periode har barnehagen til sønnen min vært ekstremt underbemannet. Sønnen min har akkurat fylt 2 år og går på småbarnsavdeling. I fire måneder har han grått hysterisk og slitt med både søvn og matinntak. Dette roer seg i helger eller hvis vi har ham hjemme noen dager. Det er 12 barn på småbarnsavdelingen og flere av de andre foreldrene beskriver samme problematikk med sine barn. Enkelte dager har jeg hentet barnet mitt og da er de 11 barn på 2 vikarer jeg aldri har møtt før. Enkelte ganger kun 1 ansatt på så mange små. Ungene lider under dette og jeg og flere andre kjenner på en voksende frustrasjon fordi ett av barna har spesielle behov og har konstant to ansatte på seg. Er vi så heldig at en av de faste ansatte er på jobb, så er det dette barnet som nyter godt av det. Dette barnet får konstant oppfølging av 2 voksne og får alle sine behov dekket konstant. Tilbake står 11 andre barn som lider under underbemanning og vikarbruk så utbredt at de ikke alltid får skiftet bæsjebleier når det trengs. Jeg sier ikke at dette barnet ikke fortjener oppfølging, men jeg har problemer med å forstå hvorfor dette ene barnet til enhver tid skal få dekket hvert minste behov mens 11 andre barn ikke får dekket det aller mest grunleggende og går med sår rumpe og utrygghet. Er ikke poenget at alle barn har rett til oppfølging ut fra sine forutsetninger? Dette ene barnet får ALLE ressurser mens de andre barna mangler det mest basale. Det virker ikke rett. Verken moralsk eller samfunnsøkonomisk. Kan selvsagt ikke si noe til barnehagen fordi de som dere kommer sikkert til å tolke det som at jeg ikke mener barn med spesielle behov fortjener oppfølging. Det stemmer altså ikke. Jeg mener derimot at når det ikke er ressurser til å skifte en bæsjebleie, så burde ikke ett barn prioriteres til for eksempel en lengre utflukt på bekostning av tryggheten og velværet til 11 andre. Det er ikke like muligheter. Det er feil prioritering. De har ikke nok ressurser til å få med seg at barna våre skader seg en gang! I helsevesenet vurderer man samfunnsnyttte og samfunnsøkonomi når man vurderer hvilken behandling noen skal få. Her risikerer vi at 11 friske barn lider nød og potensielt kommer til skade fordi ett barn får alle ressurser. Hvor er logikken? Det er ikke midler til å gjøre ting perfekt og da må de midlene fordeles mer rettferdig enn dette. Friske barn skal ikke risikere liv og helse for at barn med spesielle behov skal få optimale vilkår. Da må de vurdere å senke kravene for alle. Sånn. Fortell meg hvor fæl jeg er! Anonymkode: bdd75...a5a Du er ikke fæl - alle ønsker jo selvfølgelig det beste for sine barn. Men kanskje du hadde kommet lenger om dere tok opp det faktiske problemet her (at barna er utrygge, slår seg, går for lenge med bæsjebleie) uten å dra inn det andre barnet? Det må jo tas opp med barnehagen! Anonymkode: 73677...d67 30 20
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:02 #5 Skrevet fredag kl. 09:02 Synes absolutt du kan si akkurat dette til barnehagen, for er det slik du beskriver så er det jo langt fra forsvarlig drift. Er et barn så krevende at det trenger to personer på seg til enhver tid må det barnet heller ha assistent. Hvis ingenting når frem hadde jeg byttet barnehage og sendt inn nøyaktig samme skriv til noen høyre opp i systemet. Anonymkode: c633e...3f6 6 1 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:09 Populært innlegg #6 Skrevet fredag kl. 09:09 Jeg jobber i bhg, og dette må du melde. Vi får ofte inn barn som trenger 1-1. Og det er en lang og kronglete vei for å få støtte, men det må søkes. På 11 småbarn så bør der være minimum tre voksne, og i alle fall en fast ansatt fra huset. Hadde det skjedd hos oss at vi hadde bare to vikarer på 11 småbarn hadde vi stengt ned avdelingen og bedt alle foresatte om å hente. Helt uforsvarlig drift. Anonymkode: 36ac0...6d3 37 18
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:20 #7 Skrevet fredag kl. 09:20 Vi har og et barn som har 1:1 på mitt barns avdeling. Vi har da en ekstra voksen fast på avdelingen, blir derimot en av de faste syke blir det ikke satt inn vikar og den med spesielle behov tar en ansatt slik at det blir en for lite på resten av avdelingen. Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din. Den som trenger ekstra bemanning må selvsagt få det, men det er veldig synd det går på bekostning av de andre. Jeg synes dere foreldre bør gå sammen om å klage til styrer angående bemanningssituasjonen. Får dere ikke gehør går dere videre til en høyere instans. Dere bør og koble på SU. Anonymkode: 62623...53d 12 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:27 #8 Skrevet fredag kl. 09:27 Hele avdelingen til vårt barn led også i lang tid pga slike barn. Nå er de førskolebarn og først nå har de fått inn to spesialpedagoger. Disse to barna med problemer har ødelagt for en hel barnegruppe, og det provoserer meg noe voldsomt. Skulle vært egne barnehager for slike, eventuelt burde foreldrene hatt de hjemme. Anonymkode: fbd10...b0b 13 9
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:34 #9 Skrevet fredag kl. 09:34 ingenting av det du beskriver er vanlig for småbarnsavdeling, slik jeg har opplevd det. 2 ansatte for 12 barn - er normen for storebarnsavdeling, ikke før 3+. Da er fleste barna også bleiefrie eller ihvertfall ikke bæsjer i bleier i barnehagen. Du må skifte barnehagen, rett og slett, det er ikke akseptabelt drift i denne barnehagen, men slike ting er per avhengige av personalle eller normer, så du får jo ikke gjort mye fort, annet enn å finne en annen barnehageplass. Anonymkode: 467bb...0c4 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:36 #10 Skrevet fredag kl. 09:36 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg jobber i bhg, og dette må du melde. Vi får ofte inn barn som trenger 1-1. Og det er en lang og kronglete vei for å få støtte, men det må søkes. På 11 småbarn så bør der være minimum tre voksne, og i alle fall en fast ansatt fra huset. Hadde det skjedd hos oss at vi hadde bare to vikarer på 11 småbarn hadde vi stengt ned avdelingen og bedt alle foresatte om å hente. Helt uforsvarlig drift. Anonymkode: 36ac0...6d3 Vi har klaget og gjort alt vi kan. Kommunen er konkurs og det er ikke midler. Verken til vikarer eller støtte til ekstra ansatt. Jeg blir helt fortvilet og har gått ned i stilling på jobb for å kunne levere så sent som mulig og hente tidlig, men jeg jobber i et lavlønnsyrke og økonomien går rett og slett ikke rundt over tid med denne stillingsprosenten. Situasjonen er tilsynelatende ikke særlig bedre i andre barnehager i kommunen, så jeg har bare lyst til å gråte. Hadde jeg kunnet hadde jeg sagt opp jobben og holdt ungen min hjemme 💔 Vi er flere foreldre som opplever at barnehagen har alt for høy terskel for å gjøre som du sier: faktisk stenge ned og erkjenne at driften er uforsvarlig. Anonymkode: bdd75...a5a 10 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:37 #11 Skrevet fredag kl. 09:37 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hele avdelingen til vårt barn led også i lang tid pga slike barn. Nå er de førskolebarn og først nå har de fått inn to spesialpedagoger. Disse to barna med problemer har ødelagt for en hel barnegruppe, og det provoserer meg noe voldsomt. Skulle vært egne barnehager for slike, eventuelt burde foreldrene hatt de hjemme. Anonymkode: fbd10...b0b Det finnes spesialbarnehager, veldig trist at de ikke ble søkt inn der. Jeg jobber med barn med spesielle behov i skolen, og forstår dere godt. Disse barna tar ekstremt mye ressurser på bekostning av andre barn. Anonymkode: b0efd...810 16 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:39 Populært innlegg #12 Skrevet fredag kl. 09:39 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hele avdelingen til vårt barn led også i lang tid pga slike barn. Nå er de førskolebarn og først nå har de fått inn to spesialpedagoger. Disse to barna med problemer har ødelagt for en hel barnegruppe, og det provoserer meg noe voldsomt. Skulle vært egne barnehager for slike, eventuelt burde foreldrene hatt de hjemme. Anonymkode: fbd10...b0b Slike barn? For en kvakmende holdning du har Anonymkode: bba8a...ab2 37 7 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:40 #13 Skrevet fredag kl. 09:40 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes spesialbarnehager, veldig trist at de ikke ble søkt inn der. Jeg jobber med barn med spesielle behov i skolen, og forstår dere godt. Disse barna tar ekstremt mye ressurser på bekostning av andre barn. Anonymkode: b0efd...810 Da håper jeg du dlutter å jobbe med de når du har de holdningene Anonymkode: bba8a...ab2 22 2 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:42 #14 Skrevet fredag kl. 09:42 De har nok i papirene at de skal ha de timene og med hvem, går man bort fra det må det redegjøres for hvorfor , være ekstremt gode grunner og får de ikke tatt de må de ta igjen timene senere.Seivsagt frustrerende , men bhg bruker da vel ikke bare ukjente vikarer? Anonymkode: bba8a...ab2 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:43 #15 Skrevet fredag kl. 09:43 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): I en lengre periode har barnehagen til sønnen min vært ekstremt underbemannet. Sønnen min har akkurat fylt 2 år og går på småbarnsavdeling. I fire måneder har han grått hysterisk og slitt med både søvn og matinntak. Dette roer seg i helger eller hvis vi har ham hjemme noen dager. Det er 12 barn på småbarnsavdelingen og flere av de andre foreldrene beskriver samme problematikk med sine barn. Enkelte dager har jeg hentet barnet mitt og da er de 11 barn på 2 vikarer jeg aldri har møtt før. Enkelte ganger kun 1 ansatt på så mange små. Ungene lider under dette og jeg og flere andre kjenner på en voksende frustrasjon fordi ett av barna har spesielle behov og har konstant to ansatte på seg. Er vi så heldig at en av de faste ansatte er på jobb, så er det dette barnet som nyter godt av det. Dette barnet får konstant oppfølging av 2 voksne og får alle sine behov dekket konstant. Tilbake står 11 andre barn som lider under underbemanning og vikarbruk så utbredt at de ikke alltid får skiftet bæsjebleier når det trengs. Jeg sier ikke at dette barnet ikke fortjener oppfølging, men jeg har problemer med å forstå hvorfor dette ene barnet til enhver tid skal få dekket hvert minste behov mens 11 andre barn ikke får dekket det aller mest grunleggende og går med sår rumpe og utrygghet. Er ikke poenget at alle barn har rett til oppfølging ut fra sine forutsetninger? Dette ene barnet får ALLE ressurser mens de andre barna mangler det mest basale. Det virker ikke rett. Verken moralsk eller samfunnsøkonomisk. Kan selvsagt ikke si noe til barnehagen fordi de som dere kommer sikkert til å tolke det som at jeg ikke mener barn med spesielle behov fortjener oppfølging. Det stemmer altså ikke. Jeg mener derimot at når det ikke er ressurser til å skifte en bæsjebleie, så burde ikke ett barn prioriteres til for eksempel en lengre utflukt på bekostning av tryggheten og velværet til 11 andre. Det er ikke like muligheter. Det er feil prioritering. De har ikke nok ressurser til å få med seg at barna våre skader seg en gang! I helsevesenet vurderer man samfunnsnyttte og samfunnsøkonomi når man vurderer hvilken behandling noen skal få. Her risikerer vi at 11 friske barn lider nød og potensielt kommer til skade fordi ett barn får alle ressurser. Hvor er logikken? Det er ikke midler til å gjøre ting perfekt og da må de midlene fordeles mer rettferdig enn dette. Friske barn skal ikke risikere liv og helse for at barn med spesielle behov skal få optimale vilkår. Da må de vurdere å senke kravene for alle. Sånn. Fortell meg hvor fæl jeg er! Anonymkode: bdd75...a5a Ja du er fæl. Og helt på tur. Bytt bhg, men hold deg for god for dette Sjokkert over dine uttalelser! Anonymkode: 77bfb...97e 8 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:44 #16 Skrevet fredag kl. 09:44 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det finnes spesialbarnehager, veldig trist at de ikke ble søkt inn der. Jeg jobber med barn med spesielle behov i skolen, og forstår dere godt. Disse barna tar ekstremt mye ressurser på bekostning av andre barn. Anonymkode: b0efd...810 Disse barna? For ett kynisk samfunn vi har Anonymkode: 77bfb...97e 24 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:47 #17 Skrevet fredag kl. 09:47 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Disse barna? For ett kynisk samfunn vi har Anonymkode: 77bfb...97e Når man må se egne barn gå til grunne fordi noen får alle ressurser så handler det ikke om er kynisk samfunn men dypt urimelig fordeling av ressurser. Anonymkode: bdd75...a5a 26 4 13
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:47 #18 Skrevet fredag kl. 09:47 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hele avdelingen til vårt barn led også i lang tid pga slike barn. Nå er de førskolebarn og først nå har de fått inn to spesialpedagoger. Disse to barna med problemer har ødelagt for en hel barnegruppe, og det provoserer meg noe voldsomt. Skulle vært egne barnehager for slike, eventuelt burde foreldrene hatt de hjemme. Anonymkode: fbd10...b0b To BARNA har ødelagt... Vær snill å les hva du selv skriver. Anonymkode: 77bfb...97e 13 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:48 #19 Skrevet fredag kl. 09:48 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da håper jeg du dlutter å jobbe med de når du har de holdningene Anonymkode: bba8a...ab2 Dette er jo fakta, ikke noe med "holdninger". Noen barn trenger veldig mye ressurser og kan påvirke miljøet negativt for andre barn, slik er det faktisk. Og det er veldig synd, for alle barn involvert. Anonymkode: ed57b...993 21 10
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:49 #20 Skrevet fredag kl. 09:49 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man må se egne barn gå til grunne fordi noen får alle ressurser så handler det ikke om er kynisk samfunn men dypt urimelig fordeling av ressurser. Anonymkode: bdd75...a5a Det er ikke fordelingen av ressurser som nødvendigvis er problemet, men mangler på ressurser. Både for barnet som trenger det og de andre barna. Løsningen er jo ikke å ta ressurser fra barnet med ekstra behov, men å sette inn flere for å dekke alt. Anonymkode: ed57b...993 10 1 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå