Gå til innhold

Lærere anbefales å ikke bruke "gutt" og "jente"

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Selvfølgelig må folk få bruke gutt og jente, også lærere. Hankjønn og hunkjønn er de to kjønnene folk blir født som og som finnes. Jeg skjønner ikke hva som er galt med å bruke jente og gutt? 

Det har da alltid blitt brukt. Jente, gutt, kvinne og mann. 

Hvorfor skal det være krenkende å bruke det i skolene nå for tiden? 

Endret av GlitrendeSjokolade
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig må folk få bruke gutt og jente, også lærere. Hankjønn og hunkjønn er de to kjønnene folk blir født som og som finnes. Jeg skjønner ikke hva som er galt med å bruke jente og gutt? 

Det har da alltid blitt brukt. Jente, gutt, kvinne og mann. 

Husk at n*ger plutselig ble rasistisk.

• Liker 1
Skrevet

Som lærer har jeg alltid justert språket mitt etter elevgruppen jeg til enhver tid har. Jeg har hatt klasser hvor en elev bor i fosterhjem, noen ganger donorbarn uten kjent far, noen ganger barn med to fedre, jeg har hatt elever hvor mor døde i kreft, elever som forteller at de blir forelsket i sitt eget kjønn, eller føler seg som motsatt kjønn osv. Husk at i skolen møter vi hele tverrsnittet av befolkningen. Og alle elevene er like viktige for meg. Selvsagt tilpasser jeg språket mitt etter elevgruppen. Samtidig bruker jeg begrepene gutt/jente der det er naturlig. I skolen tilpasser vi oss samfunnet vi lever i. Rådene fra bufdir er ment som en veileder. God jul fra ei som er glad hun ikke trenger å være en jomfruelig frøken for å være lærer, slik det var før 😉

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
Bokslukern skrev (4 timer siden):

Som lærer har jeg alltid justert språket mitt etter elevgruppen jeg til enhver tid har. Jeg har hatt klasser hvor en elev bor i fosterhjem, noen ganger donorbarn uten kjent far, noen ganger barn med to fedre, jeg har hatt elever hvor mor døde i kreft, elever som forteller at de blir forelsket i sitt eget kjønn, eller føler seg som motsatt kjønn osv. Husk at i skolen møter vi hele tverrsnittet av befolkningen. Og alle elevene er like viktige for meg. Selvsagt tilpasser jeg språket mitt etter elevgruppen. Samtidig bruker jeg begrepene gutt/jente der det er naturlig. I skolen tilpasser vi oss samfunnet vi lever i. Rådene fra bufdir er ment som en veileder. God jul fra ei som er glad hun ikke trenger å være en jomfruelig frøken for å være lærer, slik det var før 😉

Men så er det slik at vi er alle forskjellige. Jeg tror ikke det gagner barn i fosterhjem og barn med to fedre at alt glattes over, nøytraliseres og blir kjønnsløst. Bare fordi noen ikke har foreldre, og noen har to pappaer, betyr ikke at de fleste rundt dem har to foreldre av forskjellige kjønn, som heter mor og far. 

Ellers er det jo en tendens at mer og mer i Norge blir kjønnsløst. Det er bra at vi ble kvitt mye av de tradisjonelle kjønnsrollene, men det har gått litt gale veien. Alle disse "hen"-greiene, nøytralt språkbruk på mange arenaer, kvinner som klipper håret kort med en gang de bikker 35, dropper sminken helt, går rundt med fotformssko og manneklær, bidrar ikke akkurat til sex, begjær og barneproduksjon. Nordmenn har mindre og mindre sex, til tross for opphevelse av de kristne restriksjonene, eksponering for sex overalt, sexprat på skolen, i samfunnet, på andre arenaer, HELE tiden: Nordmenn har stadig mindre sex

Det er jo ikke rart at det blir slik, når samfunnet blir mer og mer kjønnsløst. Sex er kjønnsdrift. Har du visket ut kjønn, så forsvinner driften også. 

Skrevet
Vintermåne skrev (På 22.12.2025 den 1.36):

Hvordan er det eksempel på det? 
hvilken ideologi tror du jeg innehar? Og du tror det blir et problem for det faglige i skolen dersom lærerne sier «den du er forelsket i» i stedet for å anta at det er en av motsatt kjønn?? Eller sier «hei, dere» i stedet for «hei, jenter»?? 

Jeg tror ikke noe på at dette er resultat av fag/forskning. Da ville det kommet frem for flere tiår siden. Dette har man først kommet frem til etter at wokebølgen ble en ting.

• Liker 2
Skrevet

Også skal man ha i bakhodet at de fleste lærere er oppegående mennesker som ikke styres som roboter av slikt. Det er også verdt å nevne at Bufdir som står bak dette, ikke Udir.

Jeg kommer ikke til å slutte å si jente og gutt i et klasserom. Jeg kommer heller ikke til å slutte å ha jobbe for inkluderende holdninger hos elever og respekt for ulikhet. Dette er mye viktigere enn å skulle mekanisk endre språket.

Gamle ord henger igjen i skolen i mange år uansett. Han, hun, gitt og jente forsvinner ikke. Det er det naivt å tro, da ord som "helsesøster", "gym", "tentamen" og "allmenn" fremdeles brukes i utstrakt grad.

• Liker 3
Skrevet
Vintermåne skrev (På 21.12.2025 den 21.52):

Hæ? Hvor står det at lærere skal forme hvordan elever forstår begrepet kjønn?? 
det står ingen steder at man skal be noen gå i noens garderobe- hvor har du det fra?
I veilederen står det her- er det det du mener?  IMG_9677.thumb.jpeg.afa6a53eb62a01d39a96307c16102f16.jpeg

Man mener punktet under - "la transpersoner går i kjønnsdelte rom i tråd med sin identitet" dvs transjenter kan få gå i jentegarderoben

• Liker 1
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (På 22.12.2025 den 1.59):

Det er ingen som mener det er krenkende. Problemet er at det ikke er inkluderende.

Hvorfor skal enkelte alltid fordumme debatten?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kassiopeia8 skrev (På 12.12.2025 den 10.32):

Alle kan kjenne seg igjen i forelder.

Så om læreren skriver på ukeplanen:

Foreldre inviteres til juleavslutning

Så er jo det mer inkluderende enn:

Mødre og fedre inviteres til juleavslutning

Det er vel ingen som krenkes av den første? Mens flere som har annerledes familieformer vil kunne synes den andre blir litt sår. Familier med skilte foreldre, aleneforeldre, familier med to mødre, familier med to fedre. Hvorfor ikke velge den varianten som inkluderer flest?

For et merkelig innlegg, man inkluderer jo alle grupper når man inviterer alle som er mødre og fedre. Hjelpes meg for noe styr. 

• Liker 1
Skrevet
Bokslukern skrev (På 22.12.2025 den 8.17):

Det virker ikke som alle elever er like viktige for deg. Du skriver jo (implisitt) at du tilpasser din atferd bestemte og få enkeltelever. Det betyr at disse elevene har en større innflytelse på din atferd enn resten av elevene i klassen. 

• Liker 1
Skrevet
thomH skrev (4 timer siden):

Det virker ikke som alle elever er like viktige for deg. Du skriver jo (implisitt) at du tilpasser din atferd bestemte og få enkeltelever. Det betyr at disse elevene har en større innflytelse på din atferd enn resten av elevene i klassen. 

Dersom jeg f.eks. har barn i klassen som ikke har begge foreldrene, vil jeg jo ikke be dette barnet om å f.eks «gi denne beskjeden til mamma og pappa».  Eller til et fosterbarn jeg vet bruker fornavnet til fosterforeldrene. Kan ikke se hvordan dette skal berøre de andre elevene. I fellesskap kan jeg f.eks si «gi dette brevet til en voksen hjemme». Håper det var oppklarende. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for ryktespredning og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Det blir vel ikke lov å opplyse om kjønn ved ultralyd heller snart 🤣 gratulere, det blir et menneske!! 🤣

• Liker 3
Skrevet
Purple Basil skrev (8 timer siden):

For et merkelig innlegg, man inkluderer jo alle grupper når man inviterer alle som er mødre og fedre. Hjelpes meg for noe styr. 

Nei, man inkluderer ikke alle ved å invitere kun «mødre og fedre». Det er ikke alltid foreldrene som har omsorgsansvaret for barnet. «Foresatte» er en langt mer inkluderende betegnelse, fordi den omfatter alle som faktisk har ansvar for barnet.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Bokslukern skrev (På 22.12.2025 den 8.17):

Wow! 
så alternativet til å ikke være en kjønnsliberal microinfluenser som pusher rosa kompetanses politiske agenda over på ungene mine uten så mye som en kritisk tanke i toppen er altså å være en jomfruelig frøken?

Dette innlegget bekrefter alle mine fordommer om at lærere er dominert av humanistiske fag og forstå naturfag, forskning og statistikk dårligere enn de med livets skole som karrierevei. 

7-åringen min fortalte at hun hadde lært på skolen at leger kunne forandre en guttetiss til en jentetiss hvis man ville bytte. Og jeg er sikker på at lærere som deg hadde meldt om bekymring fordi jeg svarte barnet ærlig her. Jeg sa faktisk  «hvis man tror at leger er tryllekunstnere( så kan det være at noen voksne har blitt lurt til å tro at det er sant.) Sannheten er imidlertid ikke sånn» 

Jeg er ikke i tvil om at du er en sånn lærer som i møte med en slik elevdiskusjon hadde lagt hodet på skakke, smilt et liberalt velmenende smil og bekreftet for ungen min at «joda vennen, her kan man bytte kjønn og alle må få være det kjønnet de vil skjønner du.» mens du inni deg følte deg så politisk korrekt at du nesten sprakk….

uten bekymring for at 7-åringen gikk hjem og begynte å fundere på definisjonene. «Er jeg jentete nok?, er jeg gutt fordi sånn og slik?» « hva vil det si å være et kjønn hvis innover og utovertiss ikke dekker det» osv osv

Endret av Rullerusk
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden. Jeg gidder ikke, MEN… dere får da faen meg lærere dere å lese. 

Dette står helt i begynnelsen: 

Sitat

De faglige rådene du nå leser, er til deg som møter mennesker direkte i din jobb som offentlig ansatt, for eksempel som lærer, i NAV, barnevernet eller i helsetjenestene.

Formålet med disse faglige rådene er at du skal få vite hvordan du på en god måte kan møte transpersoner og andre som bryter med normer og forventninger knyttet til kjønn.

Det er viktig at alle mennesker blir møtt på en fordomsfri og god måte i det offentlige rom.

De faglige rådene innfører ikke noen nye plikter for deg som offentlig ansatt. Rådene kan være en hjelp for deg til å utføre arbeidet ditt i tråd med likestillingsloven og Aktivitets- og redegjørelsesplikten (ARP), som allerede gjelder for offentlig ansatte. 

(…)

Hvis du ikke vet kjønnsidentiteten til en person, bør du benytte et kjønnsnøytralt språk, både muntlig og skriftlig

https://www.bufdir.no/fagstotte/produkter/kjonnsmangfold--faglige-rad-for-offentlig-ansatte/

Altså er det mulig å være så sinnsykt inkompetent?! Er du utdannet ved livets harde skole?

1. Det er råd IKKE plikt.

2. Det handler om hvordan man prate med dem som bryter med kjønnsnormer. 
3. Man oppfordres til å bruke kjønnsnøytralt språk dersom man ikke er sikker på en persons kjønnsidentitet. Altså bruke sunn fornuft. 

Endret av Chiyo
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Tiger Jack skrev (På 12.12.2025 den 6.31):

Bufdir har nå sendt ut et forslag til ny veileder til lærere, og hvordan de skal forholde seg til sine elever når det kommer til kjønn. Bufdir ja, du leste riktig. Barne - og ungdoms- og familiedirektoratet, som ligger under barne- og familiedepartementet. 

Kort fortalt så anbefales det å bruke et mer "kjønnsnøytralt språk". Her har de konkrete eksempler, som skulle tro at dette var en dårlig sketsj:

• Bruke tenåring, ungdom, og barn i stedet for gutt og jente
  • Bruke foresatt og forelder i stedet for mor og far
  • Bruke kjønnsnøytrale pronomen og substantiv, altså ikke han og hun, men heller f.eks. "den man er forelsket i"

Hvor i himmelens navn er dette samfunnet på vei? Dette er komplett galskap, og når man vet at dette er noe den store majoriteten er veldig i mot, så fremstår det helt absurd.

Jeg forventer virkelig at høringssvarene er så tydelige at dette forslaget går rett i makuleringsmaskina.

Det eneste man oppnår med dette er enda større polarisering og splittelse hos det norske folk. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/hoyre-og-frp-politiker-reagerer-sterkt-pa-kjonnsdebatten-bekymrede-foreldre-har-kontaktet-meg/s/5-95-2772818

Jeg ser for meg det der er bare begynnelsen så kan vi ikke bruke jente og gutte navn og tilslutt ender vi opp med å ha ett nummer til navn. Galskap.. og det er mennesker som står bak. Folk er bare blåst som tenker noe sånt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...