Gå til innhold

Lærere anbefales å ikke bruke "gutt" og "jente"

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Bufdir har nå sendt ut et forslag til ny veileder til lærere, og hvordan de skal forholde seg til sine elever når det kommer til kjønn. Bufdir ja, du leste riktig. Barne - og ungdoms- og familiedirektoratet, som ligger under barne- og familiedepartementet. 

Kort fortalt så anbefales det å bruke et mer "kjønnsnøytralt språk". Her har de konkrete eksempler, som skulle tro at dette var en dårlig sketsj:

• Bruke tenåring, ungdom, og barn i stedet for gutt og jente
  • Bruke foresatt og forelder i stedet for mor og far
  • Bruke kjønnsnøytrale pronomen og substantiv, altså ikke han og hun, men heller f.eks. "den man er forelsket i"

Hvor i himmelens navn er dette samfunnet på vei? Dette er komplett galskap, og når man vet at dette er noe den store majoriteten er veldig i mot, så fremstår det helt absurd.

Jeg forventer virkelig at høringssvarene er så tydelige at dette forslaget går rett i makuleringsmaskina.

Det eneste man oppnår med dette er enda større polarisering og splittelse hos det norske folk. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/hoyre-og-frp-politiker-reagerer-sterkt-pa-kjonnsdebatten-bekymrede-foreldre-har-kontaktet-meg/s/5-95-2772818

Endret av Tiger Jack
  • Liker 18
  • Nyttig 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slikt kan man ikke ta seriøst.Om vi godtar dette er jo vi en del av problemet,

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Tiger Jack skrev (37 minutter siden):

Jeg forventer virkelig at høringssvarene er så tydelige at dette forslaget går rett i makuleringsmaskina.

Jeg går ut fra at du selv har levert inn et høringssvar?

• Liker 5
Skrevet

Rett i makuleringsmaskinen. Viktig at vi passer på at de som føler seg utenfor holdes utenfor. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Snok1 skrev (50 minutter siden):

Jeg går ut fra at du selv har levert inn et høringssvar?

Dessverre ikke. Visste ikke om dette før det ble omtalt nå. Frist for høringssvar var 1. Desember. Men her er det uansett viktig at tungvektere har gitt sine svar.

Slik f.eks. Finnmark Fylkeskommune har gjort veldig tydelig. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er starten på slutten for den vestlige verden. Eller sluttresultatet av feminismen, snart står de samme menneskene frem og i fullt alvor mener gutter kan føde. Bare vent, dette er hva de lærer på liberale universiteter i USA i dag!

Feminismen og kvinnene spiser seg selv ved å viske ut forskjellene mellom kjønnene.
"Suicidal empathy"

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Hjelpe meg så lite som skal til for å krenke de sarte for tiden. Dette er et fullstendig ukontroversielt forslag.

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er det fullstendige vanvidd. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Helt sykt hvordan verden utvikler seg. Er kanskje maks 10% av befolkningen som ønsker dette, så må de resterende 90% bare godta dette tullet.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Syns det høres ut som et greit forslag jeg. Ser ikke problemet. Mye man kan velge å henge seg opp i 😅

• Liker 9
Skrevet

Mor til gutt og jente..jeg er helt for hva mennesker føler de er idag, om du liker denne kjønn, kler deg ut etc.. flott ♥️ men jeg har en gutt og jente..vi er mor og far

Så når man ringer til legen etc og de spør ..er det gutt eller jente..skal vi da svare.. ungdom? Der har faktisk mye p si i flere sammenhenger hvilket kjønn man er.

Jeg vil tilbake til 90 tallet der ingen ble krenket av et lite pust 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kommer aldri til å slutte bruke gutt og jente. Jeg er en mamma og barnebarna mine har en bestemor.

Nå må det bli slutt på denne galskapen. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Memorangen skrev (15 minutter siden):

Syns det høres ut som et greit forslag jeg. Ser ikke problemet. Mye man kan velge å henge seg opp i 😅

Det er problematisk at man gjør et inderlig forsøk på å inkludere noen samtidig som man skal viske ut normale begreper for resten. De fleste menneske støtter fullt ut at man skal ta hensyn til mennesker som bryter med kjønnsnormer, men å endre språket til å bli kjønnsnøytralt for alle, mener jeg er totalt unødvendig. Dette  fordi det skaper en ideologi og polarisering som beveger seg mer bort fra ordene som nettopp gir barn assosiasjoner til trygghet, tilhørighet og omsorg. 

• Liker 16
Skrevet
mommyaka skrev (12 minutter siden):

Mor til gutt og jente..jeg er helt for hva mennesker føler de er idag, om du liker denne kjønn, kler deg ut etc.. flott ♥️ men jeg har en gutt og jente..vi er mor og far

Så når man ringer til legen etc og de spør ..er det gutt eller jente..skal vi da svare.. ungdom? Der har faktisk mye p si i flere sammenhenger hvilket kjønn man er.

Jeg vil tilbake til 90 tallet der ingen ble krenket av et lite pust 

Det er en veiledning til lærere, ikke til foreldre.

Eva-Lena skrev (5 minutter siden):

Jeg kommer aldri til å slutte bruke gutt og jente. Jeg er en mamma og barnebarna mine har en bestemor.

Nå må det bli slutt på denne galskapen. 

Så fint at du ikke er lærer og denne veiledningen ikke vil ha noe som helst å si for livet ditt, da. Alt man velger å hisse seg opp over, ikke rart det er krig i verden

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Snurrevippen skrev (5 minutter siden):

Det er problematisk at man gjør et inderlig forsøk på å inkludere noen samtidig som man skal viske ut normale begreper for resten. De fleste menneske støtter fullt ut at man skal ta hensyn til mennesker som bryter med kjønnsnormer, men å endre språket til å bli kjønnsnøytralt for alle, mener jeg er totalt unødvendig. Dette  fordi det skaper en ideologi og polarisering som beveger seg mer bort fra ordene som nettopp gir barn assosiasjoner til trygghet, tilhørighet og omsorg. 

Det står jo bare at det anbefales å bruke et mer kjønnsnøytralt språk. Det er jo ingen som skal endre språket eller tvinge noen til å gjøre noe. Man hvisker jo ikke ut normale begreper fordiom. Kan garantere at gutt og jente ikke kommer til å forsvinne fra språket😉

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har to barn, begge er nå i slutten av tenårene. Da de ble født var jeg i lesbisk partnerskap, og vi fikk barna sammen. De første 4-6 årene av livet deres, så hadde to mammaer. Vi var mamma og "****" (forkortelse for medmor), og det var ofte at skjemaer og spørsmål ikke passet vår familie. Men jeg skjønner jo at når man kommer på helsestasjonen med en baby, så spør de etter far, og da er det egentlig bare å forklare. 
Og enda kan vi oppleve til f.eks. nye leger etc. at de spør "Og far?" og ungene bare sier "Vi har ingen far, vi har ****, som vi ikke møter lenger, og bonuspappa" 

Det er absolutt null problem, og har ikke vært noe problem noen gang.  Det har vært mer slitsomt med alle de som blir så fryktelig unnskyldende når de innser at de har tatt feil, men det er jo ingenting å unnskylde, det er jo helt naturlig at man stiller det spørsmålet, spesielt når det gjelder helse. 

Min erfaring er at ofte problematiserer andre dette mye mer enn det vi gjør. Som læreren som trodde at ungen min testet henne, da ungen sa at "Jeg er sånn donorunge som vi så på filmen idag", mens jeg vet at eneste ungen sa var akkurat det, hun har en donor som var snill og hjalp oss med å få henne. 

Så jeg tenker litt - er dette også litt at de utenfor problematiserer ting, for å være inkluderende, og så ender det med å nesten være ekskluderende, fordi man setter ting opp mot hverandre? 

Nå er jo det å være i lesbisk forhold og få barn ikke uvanlig lenger. Men for snart 19 år siden da jeg ble gravid første gang, var situasjonen annerledes. Jeg måtte til og med på NAV for å skrive under på at eldste ikke hadde en far, men slapp det med yngste. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes ikke dette er så ille. Det er jo ikke sånn at det skal bli forbudt å henvise til kjønn, men i veldig mange sammenhenger er jo ikke det relevant, og da kan jo et mer nøytralt språk være greit. 

Og to litt mer spesifikke kommentarer:

- Å si "den man/du er forelsket i" i stedet for "han" eller "hun", tror jeg faktisk er lurt. Det åpner mer for at det ikke er en selvfølge hvilket kjønn den du snakker med, liksom skal være tiltrukket av. Jeg prøver selv å være obs på dette når jeg snakker med barn, og ikke f.eks. spørre niesen min om det er noen kjekke gutter i klassen. For hvem vet, kanskje er det noen bra damer hun ser etter?

- Å bruke "foresatte" i stedet for "mor" eller "far" har en ekstra dimensjon: Det er ikke alle barn som bor med biologiske foreldre. Da er det greit å heller vise til foresatt, som i "den som har ansvar for dette barnet". 

Takk for meg :) 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg sliter litt med å forstå problemet, jeg...

Et kjønnsnøytralt språk kan hjelpe på de ubevisste holdningene om "søte jenter og tøffe gutter". Det åpner for at man får like muligheter uavhengig av kjønn. Det gir rom for ikke å passe inn i enten/eller-boksen. 

"Den man er forelsket i" er da en helt naturlig ting å si? Hvorfor skulle det vært noe galt?

"Foresatt" i stedet for "mor/far/forelder" har det allerede vært fokus på i over et tiår. Det er så mange ulike typer familiesituasjoner at det er det ryddigste å bruke. 

Det er langt forbi min fatteevne at dette skaper polarisering og blir sett som et problem. 

• Liker 6
Skrevet
Memorangen skrev (12 minutter siden):

Det står jo bare at det anbefales å bruke et mer kjønnsnøytralt språk. Det er jo ingen som skal endre språket eller tvinge noen til å gjøre noe. Man hvisker jo ikke ut normale begreper fordiom. Kan garantere at gutt og jente ikke kommer til å forsvinne fra språket😉

Det er jo nettopp det man er i ferd med å gjøre (endre språket og viske ut normale begreper), bare for å tekkes den ene prosenten som bryr seg om slikt.

Men at du ikke ser hvor problematisk det er å slutte å kalle gutter og jenter for det de er, sier kanskje mest om deg.

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...