Lillibetha Skrevet torsdag kl. 23:56 #1 Skrevet torsdag kl. 23:56 (endret) Jeg er enebarn og mine foreldre er døde. Mannen min sin familie bor i Sverige og sender ikke gaver. Jentene mime får derfor bare gaver fra oss foreldre. Da føler jeg at jeg må kjøpe en god del. Men hvor mange bør en 8åring få, eller hva er normalt og greit - hvis dere legger sammen alle gaver de får fra beseforeldre, onkler og tanter o.l.? Endret torsdag kl. 23:56 av Lillibetha 1
kjærring Skrevet fredag kl. 00:00 #2 Skrevet fredag kl. 00:00 Fra meg får hun 8- 9 gaver. Noe stort, noe smått. Fra familie og kjente blir det vel til sammen 5 -8 gaver
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 00:03 #3 Skrevet fredag kl. 00:03 Mine fikk ca. 20-25 gaver hver. Men flere av de var vennegaver, altså at de ga og fikk gaver av klassevenner. Anonymkode: 8e2e9...a4c
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:07 #4 Skrevet fredag kl. 05:07 Vi er en stor familie, (begge foreldrepar i live, mannen har har tre søsken og jeg en bror) og vi pleier derfor å gå sammen for å her og der for å spleise på gaver. Ønsker å minske fokuset på gaver i julen, men samtidig ha en fin og god tradisjon med nettopp gaver. Av oss får barna 1 gave hver. Av storfamilien et sted mellom 5-8 avhengig av om noen har gått sammen om gaven. Anonymkode: 869a9...6ad 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:19 #5 Skrevet fredag kl. 05:19 I år blir det nok 9 gaver totalt. Hun får 1 gave av oss pluss litt dill dall i sokken. Anonymkode: 21be5...3c6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:23 #6 Skrevet fredag kl. 05:23 Omtrent 20 gaver hver. Vennegaver kommer i tillegg. Anonymkode: 4a748...669
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:24 #7 Skrevet fredag kl. 05:24 Å få 20-25 gaver er helt sinnsykt. Jeg synes det er helt sjokkerende, faktisk. Fra et bærekraftig perspektiv er det vanskelig å forsvare et så høyt forbruk, særlig når mange av gavene ofte er like, lite gjennomtenkte eller kun brukes i kort tid. Totalt unødvendig resssursbruk, overproduksjon og avfall. Samtidig tenker jeg at barn på ingen måte trenger så mange gaver. De fleste mister oversikten etter noen få.. Her får barna en gave hver fra oss, en fra besteforeldre på begge sider og tre fra onkler og tanter. Tilsammen ca 6 gaver hver. Synes dette er mer enn nok jeg da. Anonymkode: e14a4...667 6 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:25 #8 Skrevet fredag kl. 05:25 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å få 20-25 gaver er helt sinnsykt. Jeg synes det er helt sjokkerende, faktisk. Anonymkode: e14a4...667 Da må du samtidig si at det er sjokkerende sinnssykt å ha en stor og gavmild familie. Anonymkode: 4a748...669 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:25 #9 Skrevet fredag kl. 05:25 kan legge til at vi foreldre i vennegruppen til barna gjør en hyggelig aktivitet sammen med oss og barna som gave istedenfor å gi noe unødvendig nips. Anbefales! Anonymkode: e14a4...667
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:26 #10 Skrevet fredag kl. 05:26 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da må du samtidig si at det er sjokkerende sinnssykt å ha en stor og gavmild familie. Anonymkode: 4a748...669 Jeg tviler på at alle disse 20-25 gavene er ordentlige ting dessverre. Det tror jeg neppe. Mye er nok plast, leker og nips barn ikke trenger. Anonymkode: e14a4...667 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:28 #11 Skrevet fredag kl. 05:28 Får noen gaver fra meg og 1 gave fra hennes oldemor + noen gaver fra venninner. Anonymkode: efc45...49d
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:31 #12 Skrevet fredag kl. 05:31 Har også liten familie. Barnet mitt, som er voksent nå, kjøper jeg 6 - 7 gaver til. En hovedgave, og noen små. Har god råd, og vil at det skal være litt pakker under treet. Vi veksler mellom å være alt fra 3 til 7 personer her julaften. Anonymkode: e2e1e...ed2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:34 #13 Skrevet fredag kl. 05:34 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tviler på at alle disse 20-25 gavene er ordentlige ting dessverre. Det tror jeg neppe. Mye er nok plast, leker og nips barn ikke trenger. Anonymkode: e14a4...667 Hvorfor tviler du på det? Det finnes langt mer enn 20-25 ordentlige ting her i verden. Jeg synes du er litt smålig og navlebeskuende her, og ikke evner å se forskjellen på de med liten og stor familie. Anonymkode: 4a748...669 6 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:36 #14 Skrevet fredag kl. 05:36 Minstemann får nok rundt 15 gaver i år. Vet at flere har gått sammen og kjøpt en dyr gave i år, så andre år er det nærmere 20. Vi har stor familie, så det er derfor han får såpass mange gaver. De andre, som er over 18 år får nok bare 5-6 gaver. Den ene siden av familien slutter å kjøpe gaver til de som har fylt 18 år. Anonymkode: 27d7f...644 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 05:42 #15 Skrevet fredag kl. 05:42 Her får de ca 8-10 gaver fra familie og ca 5 fra familievenner Anonymkode: cea94...ceb
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:04 #16 Skrevet fredag kl. 06:04 Hun får 4 gaver av meg og mannen (en leke, to bøker, klær). Ellers er vi ikke mange som gir gaver, da vi er liten familie. Men besteforeldrene tar helt av. Blir vel rundt 10-15 gaver fra mine foreldre. Mannens foreldre gir vel 3-5 et sted. Så får hun fra fire av mine venner, av kusinen min, og søsteren til mannen. Så tipper det blir rundt 25-30 et sted, avhengig av hvor mye besteforeldrene kommer med i år. Anonymkode: c9b37...524
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:17 #17 Skrevet fredag kl. 06:17 Det blir rundt 15 gaver til hver av ungene. Anonymkode: 109bc...3ab
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:21 #18 Skrevet fredag kl. 06:21 Til sammen rundt 20 gaver. Har ikke så stor familie. Får 3-5 fra hver tante, 3-4 av oss foreldre også fra noen venner. Anonymkode: b7ce6...172
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:36 #19 Skrevet fredag kl. 06:36 Da de var på den alderen; fra to tanter, ett sett besteforeldre, to tanter/onkler av oss foreldre, to venner av oss foreldre. Hvor mange pakker det ble fra oss foreldre, varierte. Vi hadde også pakkekalender, som muligens var dyrere enn julegavene. Uansett, mye bruksting/bøker, som utgjorde sikkert 90% av verdien - om ikke mer. Ullundertøy, andre klær, nye votter, undertøy, etc. Av prinsipp har ikke besteforeldre kjøpt leker (unntaket er tegnesaker en gang). En av oss er enebarn og besteforeldrene døde når eldste var liten. Ingen oldeforeldre er i live. For øvrig har vi aldri feiret jul med søskenbarn/andre barn, så de har aldri opplevd at andre barn har fått flere/færre gaver. Anonymkode: c8a6f...5e4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:39 #20 Skrevet fredag kl. 06:39 I år får de én gave tilsammen av oss. Det er en PS5 pluss hvert sitt spill vi laster ned. De har ALT de trenger og ønsker seg sjeldent noe selv, så vi vet hva de vil sette pris på. (Jeg og far har hver vår, pluss eldstemann, så de har tilgang, men dette blir deres egne) Akkurat PS5 vet vi de ønsker seg, men de har ikke ønsket det til julegave, så vet de vil elske den. I tillegg får de noen gaver av øvrige familie, men vi vil redusere gavejaget om å kjøpe bare for å kjøpe. Anonymkode: 54558...600 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå