AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Skrevet 19 timer siden Så fort ungdommen begynte på vgs var det to jenter og to gutter som håndplukket 25 stk til hver sin russebuss. Resten streber etter å få være med når de to « populære « gruppene jevnlig har treff og fester. Det er ingen veldig stor skole så det blir veldig synlig. Tidligere venner har blitt splittet og de 4 «sjefene» styrer alt det sosiale. Hva tenker dere? Anonymkode: 8a31c...ef9
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Skrevet 19 timer siden Noen er på buss, andre ikke. Jeg mener ingenting om dette. Anonymkode: 0f5ba...71f 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Skrevet 19 timer siden Jeg trenger ikke innlegg fra de som ikke har tanker eller meninger om det ts Anonymkode: 8a31c...ef9 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg trenger ikke innlegg fra de som ikke har tanker eller meninger om det ts Anonymkode: 8a31c...ef9 Jeg tror ikke ts kan bestemme hva folk svarer eller hvilken retning diskursen tar. Anonymkode: 0f5ba...71f 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Skrevet 18 timer siden Hjelper det hva vi tenker? Så lenge resten streber, så vil hierarkiet være sånn. Kan ikke resten danne seg egne grupper, ha egne fester, og fokusere på en morsom tid sammen i stedet for å lage en flokkmentalitet som "utenforgjengen"? Det beste hadde vært om det ikke var grupperinger i det hele tatt, men det nest beste er om ungdommene tar ansvar for egen russetid og finner sine egne. Anonymkode: e120c...900 5 3 3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden Her begynte det allerede på ungdomsskolen…, Anonymkode: 2335b...e78 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Skrevet 18 timer siden Det er kjempeteit gjort og dumt at foreldre ikke oppdrar barna sine bedre. Men når grupperingene først er lagd så er det vel bedre at de som er utenfor holder sammen og finner på gøye ting, i stedet for å strebe etter å bli med i den andre gjengen? Egentlig synes jeg alle skoler burde forby sånne russegrupper. Det har jo gått helt over styr. Anonymkode: b132e...ca2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her begynte det allerede på ungdomsskolen…, Anonymkode: 2335b...e78 Her også. I kullet til sønnen, opplevde jeg at to av de han gikk på ungdomsskole med, ikke var russ en gang, fordi de var lærlinger, men de var med i russegruppa og på russebussen likevel. De hadde laget russegruppa i 8.klasse. Teite greier hele opplegget. Anonymkode: 224e0...238
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er kjempeteit gjort og dumt at foreldre ikke oppdrar barna sine bedre. Men når grupperingene først er lagd så er det vel bedre at de som er utenfor holder sammen og finner på gøye ting, i stedet for å strebe etter å bli med i den andre gjengen? Egentlig synes jeg alle skoler burde forby sånne russegrupper. Det har jo gått helt over styr. Anonymkode: b132e...ca2 Tror du etablering av russegrupper er noe skolen kan forby? Anonymkode: 1e617...136
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her også. I kullet til sønnen, opplevde jeg at to av de han gikk på ungdomsskole med, ikke var russ en gang, fordi de var lærlinger, men de var med i russegruppa og på russebussen likevel. De hadde laget russegruppa i 8.klasse. Teite greier hele opplegget. Anonymkode: 224e0...238 Skjønner ikke helt hva du mener med at de som var lærlinger «ikke var russ en gang»? Anonymkode: 1e617...136
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden Jeg synes det er latterlig og lite inkluderende, og tenker at særlig disse fire "alfa-elevene" er lettere tilbakestående sosiopater. Glad for at mine ungdommer går på en skole med inkluderende, oppegående og hyggelige elever og ditto foreldre og lærere. Anonymkode: c85d2...8f4
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva tenker dere? Tenker at russebusser og alt de greiene der er helt sjukt. Men så lenge ungdommene er oppdratt til å bidra og være med på den karusellen så vil det bare fortsette. Det er først når voksne klarer å være voksne, sette foten ned og ta litt ansvar at denne galskapen vil opphøre. Russetiden i seg selv er gøy, men slik det har utviklet seg med utestenging, millionbeløp, "pappagutter" og kjipe jenter så er hele greia bare latterlig og fordummende. Anonymkode: 0bdf7...65c 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #13 Skrevet 11 timer siden Jeg tenker at de er nesten litt heldige, de som ikke er med på bussene. Med så mye intriger og tull som det er i slike grupper skal det godt gjøres at det holder ut videregående. De som ikke har fått være med bør heller se mulighetene for å lage seg en fin ungdomstid selv. Gå på andre fester og finne sine egne gjenger. Anonymkode: 079c0...312 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden Men det er ikke så enkelt, når 3 av venninnene dine er «plukket ut» og ikke du , og plutselig bli satt på sidelinjen sosialt første året på vgs. Hver helg har russegruppen har festligheter, og du må sitte hjemme, ser snapper av hvor gøy de har det og lure på hvordan du skal begynne å bygge opp ditt sosiale liv fra scratch midt oppe i alle andre krav i den alderen 😔 ts Anonymkode: 8a31c...ef9 5
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så fort ungdommen begynte på vgs var det to jenter og to gutter som håndplukket 25 stk til hver sin russebuss. Resten streber etter å få være med når de to « populære « gruppene jevnlig har treff og fester. Det er ingen veldig stor skole så det blir veldig synlig. Tidligere venner har blitt splittet og de 4 «sjefene» styrer alt det sosiale. Hva tenker dere? Anonymkode: 8a31c...ef9 Legg ned russefeiringen slik den er i dag, det er helt idiotisk å normalisere det å feste og bruke sinnsyke mengder penger og ressurser på en avslutningafest i hele TRE år før man i det hele tatt nærmer seg ferdig uteksaminert. Anonymkode: 2489e...1d7 3
Snok1 Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden Man hører bare de ekstreme russehistoriene i media. De fleste russ har en flott tid med sine beste venner hvor de sammen har sitt første prosjekt som involverer ekte penger, nemlig en buss. De som av mange grunner -kanskje de har restriktive KG-foreldre- har også flott russetid. Russ betyr forskjellige ting for forskjellig ungdom.
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden Russefeiring er jo en feiring av at man er ferdig og har bestått skolegangen, at man har bestått og er ferdig med videregående. Det som skjer nå er at de står på startstreken og feirer gullmedaljen Anonymkode: 2489e...1d7
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden Ikke bygg opp det sosiale, drop det. Det kommer en ny sjanse, når du begynner på universitetet. Finn ei eller to venninner du kan henge med, bare for å ha noen for å spise lunsj sammen, på skolen. Bruk resten av tid og penger på å lære en spennende skill. Nå når du har ledig tid og trenger ikke å bruke alle pengene på riktige klær og russebuss. f.eks pianokurs, eller et annet instrument? Eller datakurs, design, sminke, hår, negler ? Hva som helst som du finner interessant men som også vil gi deg klare fordeler sosialt. Hvis du kan skrive og produsere egen russelåt, lage en film ut av bilder og klipp, eller hvis du har en silhuette klippemaskin og har lært designprogrammet og kan lage egne vinyllapper til klær, eller hvis du har lært om hårfarge eller gelnegler - det kan jo være enkelt å få innpass igjen, bare være nyttig. Men jeg ville ikke strebe for å passe inn med de populære, jeg ville prøvd å samle andre folk rundt seg. Så lenge dere har kuleste negler, kuleste design på russedress, eller dere har alle gått for Demon Hunters hårfargene, og dere lager kuleste russefilm for deres gjeng, det er mulig dere selv blir plutselig kuleste. Anonymkode: 9f795...f61
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #19 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Men det er ikke så enkelt, når 3 av venninnene dine er «plukket ut» og ikke du , og plutselig bli satt på sidelinjen sosialt første året på vgs. Hver helg har russegruppen har festligheter, og du må sitte hjemme, ser snapper av hvor gøy de har det og lure på hvordan du skal begynne å bygge opp ditt sosiale liv fra scratch midt oppe i alle andre krav i den alderen 😔 ts Anonymkode: 8a31c...ef9 Da var vel ikke dette spesielt gode veninner i utgangspunktet. Om de velger henne bort hver helg for å feste med de kule, ja da er de vel ikke mye å samle på. Hun må begynne å se seg om etter nye venner. De kan man fint finne om man åpner øynene litt. Noen med litt bedre verdier kanskje? Kanskje en god anledning til å finne en ny hobby. Finne et nytt sted å møte folk. Anonymkode: 079c0...312 3
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #20 Skrevet 10 timer siden De er sent ute. De andre bør lage egen russegruppe som innkluderer alle. Det kommer sikkert noen fra de store som blir lei hersingen. Anonymkode: 0b8e1...78e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå