Gå til innhold

Din vennlige påminnelse til å ALDRI tipse servitører

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De får vel grunnlønn selv om det står ei tipskrukke der?

• Liker 6
Skrevet
Natttåke skrev (5 minutter siden):

De får vel grunnlønn selv om det står ei tipskrukke der?

Tror du misforstår TS. Hvis bransjen forventer tips servitørene kan leve av, så vil de over tid sette ned lønnen til servitørene.

Anonymkode: 11997...9b9

• Liker 31
  • Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du misforstår TS. Hvis bransjen forventer tips servitørene kan leve av, så vil de over tid sette ned lønnen til servitørene.

Anonymkode: 11997...9b9

Ah. Takk, da feiltolka jeg ja. Jeg er ikke så flink til å skjønne alt alltid. :)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
PURE/HONEY skrev (1 time siden):

Tipsing er en ukultur som restauranter prøver å pushe på oss. Det handler om  å overlate ansvaret om å gi servitører en levelig lønn over på oss som kunder i stedet for på dem som arbeidsgivere. Det er helt opp ned. Jo mer tips som gis til servitører, desto mindre blir grunnlønnen til arbeiderne. I tillegg betaler vi kunder allerede for maten og servicen, og vi skal slippe å betale for noe som helst utover det, spesielt ikke servitørenes lønn. Om du er en person som bryr deg som arbeideres arbeidsvilkår og lønnsvilkår: IKKE TIPS!

Takk for meg.

Smålig. Man må forholde seg til virkeligheten slik den er, ikke slik man skulle ønske den var. Servitører er underbetalte. Alle som har jobbet i bransjen vet dette. De blir ikke mindre underbetalte ved å ikke tipse. TIPS! 

Anonymkode: fa802...11b

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Smålig. Man må forholde seg til virkeligheten slik den er, ikke slik man skulle ønske den var. Servitører er underbetalte. Alle som har jobbet i bransjen vet dette. De blir ikke mindre underbetalte ved å ikke tipse. TIPS! 

Nei, når man begynner å tipse så forventer blodsugerne dette hver gang.

Å forvente tips er en form for tigging.

Anonymkode: e0a74...476

• Liker 29
  • Nyttig 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette. Jeg har jobbet i restaurantbransjen selv. Tipser alltid, for jeg vet hva disse menneskene går gjennom på daglig basis.

Anonymkode: a97fd...cbf

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De vil få enda mindre betalt fra arbeidsgiverne hvis de blir tipset! Det skal i tillegg ikke være vårt ansvar som kunder å passe på at arbeidere får tilstrekkelig lønn. I følge til logikk - skal vi begynne å gjøre det samme til andre lavtlønnede arbeide? Skal vi også begynne å tipse ufaglærte som jobber på sykehjem og de som står i kassen på Nille? IKKE TIPS!

• Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet

Jeg hater tipskuktur selv, alle gjør det, men i alle fall slik det er her i USA/Canada vil ingen gjøre noe med det.

Ingen som jobber i utelivsbransjen vil tipskukturen til livs fordi de fleste tjener bedre på det enn de ville gjort om de bare mottok lønn. Eierne vil selvsagt heller ikke endre på det fordi de kan betale minstelønn for «tipsyrker», som for tiden er rundt $7 per time.

Politikere vil heller ikke regulere dette fordi det vil gjøre dem upopulære hos en for stor gruppe.

Pass på, dette er i ferd med å slå rot i Europa også.

Anonymkode: d2935...59e

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette. Jeg har jobbet i restaurantbransjen selv. Tipser alltid, for jeg vet hva disse menneskene går gjennom på daglig basis.

Men tror du dette er en smart løsning langsiktig? 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

De kan ikke redusere lønna til servitører som er fagorganiserte. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
PURE/HONEY skrev (4 minutter siden):

Men tror du dette er en smart løsning langsiktig? 

Det er ikke en smart løsning, men det er den beste løsningen vi har. Er så mange useriøse restauranteiere der ute som gir fanden i sine ansatte. Tar nok lang tid før vanlige folk i den bransjen får gode arbeidskår. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er tydelig at TS ikke har peiling på hva h*n snakker om. TS burde prøve seg på et skift med stor pågang av kunder. Det er ikke bare, bare. Det er stressende som F og etter endt skift blir man helt utslitt. Det samme gjelder kokker, og bud (dersom restauranten tilbyr dette). Ikke virker TS å forstå hvor mye det faktisk kreves å drive en restaurant heller. Selv har jeg jobbet på en restaurant med et ektepar som eiere. Ingen jobbet hardere enn dem - ofte 12-timers dager, og de var ikke for gode til å ta oppvasken heller når vi var underbemannet. Av den grunn hadde jeg heller ikke hjerte til å klage på luselønna mi (dårlig med fagorganisering på den tiden). Med mindre man har ekstremt mye i egenkapital så må man regne med å gå flere år i underskudd før man i det hele tatt begynner å gå i null. Det er et hardt yrke og jeg har all respekt for de som har pågangsmot nok til å starte egen restaurant. Jeg kjenner flere som har måttet gi opp etter relativt kort tid. Kjederestauranter eid av rikinger og fastfoodkjeder blir selvfølgelig noe annet. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er tydelig at TS ikke har peiling på hva h*n snakker om. TS burde prøve seg på et skift med stor pågang av kunder. Det er ikke bare, bare. Det er stressende som F og etter endt skift blir man helt utslitt. Det samme gjelder kokker, og bud (dersom restauranten tilbyr dette). Ikke virker TS å forstå hvor mye det faktisk kreves å drive en restaurant heller. Selv har jeg jobbet på en restaurant med et ektepar som eiere. Ingen jobbet hardere enn dem - ofte 12-timers dager, og de var ikke for gode til å ta oppvasken heller når vi var underbemannet. Av den grunn hadde jeg heller ikke hjerte til å klage på luselønna mi (dårlig med fagorganisering på den tiden). Med mindre man har ekstremt mye i egenkapital så må man regne med å gå flere år i underskudd før man i det hele tatt begynner å gå i null. Det er et hardt yrke og jeg har all respekt for de som har pågangsmot nok til å starte egen restaurant. Jeg kjenner flere som har måttet gi opp etter relativt kort tid. Kjederestauranter eid av rikinger og fastfoodkjeder blir selvfølgelig noe annet. 

"TS burde prøve seg på et skift med stor pågang av kunder"

Jeg har selv jobbet i apotek i flere år og jeg vet godt hvordan et skift med stor pågang av kunder føles. Det er stressende som faen og man blir helt utslitt. Slik er det også i mange andre yrker. 

Og ja, det er sikkert krevende å drive restaurant, men eierne av restauranten har et ansvar til å ta økonomisk strategiske nok beslutninger til at de ikke går i underskudd. Det at en restaurant har dårlig drift skal ikke gå utover kunder i den forstand at det skal bli en forventning om at vi som allerede har betalt for mat og drikke på toppen av det skal betale for lønna til de ansatte. Restauranter, slik som alle andre typer små bedrifter, kan gjøre det dårlig og få dårlig omsetning, men det er som oftest fordi de som driver bedriften ikke tar de smarteste økonomiske beslutningene, tar altfor mye risiko og ikke er obs på hva kunder etterspør. Noen driver business smart, andre driver business dårlig og med mye naivitet.

• Liker 27
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Visst er de underbetalte! Men ikke noe mer enn ufaglærte som jobber i barnehage, på sykehjem, vaskepersonell, eller andre butikkjobber. Tror til og med frisører har lavere grunnlønn enn folk i utelivsbransjen ennå de har utdannelse. I Norge har vi lover og regler som sikrer at folk får den lønna de skal ha (ikke fortjener eller bør ha) og i all den tid man ikke tipser barnehage personell for å skifte bleier på barna sine, eller damen på kiwi fordi hun fant sukker til deg, så blir det ganske latterlig å tipse enkelte yrkesgrupper som servitører og f.eks taxisjåfører. De som alle andre, gjør tross alt bare jobben sin, som de forøvrig får tariff lønn for å utføre, som alle andre. Er man eier av et utested og for gjerrig til å betale anstendig lønn, ikke driv et utested! Er du ansatt og avhengi av tips for å overleve, bytt jobb!

Anonymkode: 376f0...9d0

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
PURE/HONEY skrev (6 minutter siden):

"TS burde prøve seg på et skift med stor pågang av kunder"

Jeg har selv jobbet i apotek i flere år og jeg vet godt hvordan et skift med stor pågang av kunder føles. Det er stressende som faen og man blir helt utslitt. Slik er det også i mange andre yrker. 

Og ja, det er sikkert krevende å drive restaurant, men eierne av restauranten har et ansvar til å ta økonomisk strategiske nok beslutninger til at de ikke går i underskudd. Det at en restaurant har dårlig drift skal ikke gå utover kunder i den forstand at det skal bli en forventning om at vi som allerede har betalt for mat og drikke på toppen av det skal betale for lønna til de ansatte. Restauranter, slik som alle andre typer små bedrifter, kan gjøre det dårlig og få dårlig omsetning, men det er som oftest fordi de som driver bedriften ikke tar de smarteste økonomiske beslutningene, tar altfor mye risiko og ikke er obs på hva kunder etterspør. Noen driver business smart, andre driver business dårlig og med mye naivitet.

Poenget, som nevnt tidligere, er at servitører spesielt er underbetalt. Og de blir ikke noe mindre underbetalt ved at du nekter å forholde deg til realiteten og tviholder på prinsippene dine, tvert imot. 

Videre så vil det alltid være en særdeles stor risiko å starte en restaurant. Som sagt så er det en tøff bransje. Du virker å leve i en svart-hvit drømmeverden. Det nok heller du som er naiv her og uttaler deg vel sterkt om noe du ikke har greie på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Visst er de underbetalte! Men ikke noe mer enn ufaglærte som jobber i barnehage, på sykehjem, vaskepersonell, eller andre butikkjobber. Tror til og med frisører har lavere grunnlønn enn folk i utelivsbransjen ennå de har utdannelse. I Norge har vi lover og regler som sikrer at folk får den lønna de skal ha (ikke fortjener eller bør ha) og i all den tid man ikke tipser barnehage personell for å skifte bleier på barna sine, eller damen på kiwi fordi hun fant sukker til deg, så blir det ganske latterlig å tipse enkelte yrkesgrupper som servitører og f.eks taxisjåfører. De som alle andre, gjør tross alt bare jobben sin, som de forøvrig får tariff lønn for å utføre, som alle andre. Er man eier av et utested og for gjerrig til å betale anstendig lønn, ikke driv et utested! Er du ansatt og avhengi av tips for å overleve, bytt jobb!

Ja, for så enkel er verden… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, for så enkel er verden… 

Nei, men så enkel er Norge! Er du i et underbetalt yrke så søker du nye jobber helt til du får en, så slutter du i den gamle. Eller så tar du utdannelse og får jobb med bedre lønn. Vi diskuterer ikke forholdene i USA her liksom, vi snakker om oss som lever i Norge. Og her er det faktisk ikke så jævlig vanskelig å skaffe seg et levebrød som folk skal ha det til.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, men så enkel er Norge! Er du i et underbetalt yrke så søker du nye jobber helt til du får en, så slutter du i den gamle. Eller så tar du utdannelse og får jobb med bedre lønn. Vi diskuterer ikke forholdene i USA her liksom, vi snakker om oss som lever i Norge. Og her er det faktisk ikke så jævlig vanskelig å skaffe seg et levebrød som folk skal ha det til.

Det er sikkert mange studenter som er enige i den påstanden…

Uansett, jeg gidder ikke å diskutere mer. Ingen tvinger dere til å tipse, men jeg syns det er smålig å ikke tipse på en ordentlig restaurant, og jeg syns at det er enda mer smålig å oppfordre andre til å gjøre likedan. Det er min mening. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det en norm mange steder å tipse ca 10%, men ingen regel eller krav. Vi er ikke USA. Det kommer også veldig ledig an på restauranten hvor mye det er forventet. De fleste tipser ikke servitører i store restaurantkjeder, eller innen take away hos oss. I barer/puber er vel der det er størst tips kultur. Handler nok like mye om at vi blir mer rause med noen promille innabords. Reagerer likevel på at man blir spurt om vi vil tipse 5%, 10% eller 20% hver gang man skal taste beløpet og dra kortet i bar. Da nærmer man seg amerikanske tilstander og det blir større press.

Jeg tror lønna likevel vil bli den samme, men kanskje lønnsveksten flater mer ut samtidig som tips kulturen øker.

Anonymkode: 74e87...c8a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...