Gjest Kane Skrevet 3. april 2006 #1 Skrevet 3. april 2006 Ja ja, så var tiden kommet da - minsten skal på skole til høsten og vi skal ta stilling til SFO.. Noe som i utgangspunktet burde være en grei oppgave trodde vi.. Men neida, det har seg nemlig slik at det ikke er sikkert hun får sfo på skolen hun hører til men på en annen skole i kommunen fordi det ikke er lovfestet annet enn at kimmunen må ha et tilbud - hvorvidt det er reelt å benytte seg av er uvesentlig.. Så da ender vi opp med et tilbud om sfo i "sentrum" som ligger fire mil fra den skolen hun skal gå på og 6 mil fra mitt arbeidssted - dette tilbudet gjelder fra kl. 8 til 16 - men for henne ikke om morgenen fordi de må fraktes med buss etc og da er det ikke realiserbart til "selvkost" å tilby plass - og dette er helt i tråd med rettningslinjer gitt av storting og regjering.. Altså får hun tilbud om sfo etter skoletid - og må da hentes før 16 om ettermiddagen.. Jeg jobber full dag, min mann er offshore - hvordan i heite h.... var dette tenkt å gå opp da?? Altså, skolen starter først 8:45 - jeg kommer på jobb til 9, så har jeg en gode 45 minutter å kjøre for å hente henne til 16 så jeg kan jobbe til 15:15 - det blir den evinnelige 6 timersdagen i beste fall uten lunsjpause det... Og dette har altså politikerenen lagt opp til?? Forstå det den som kan.. Men det stopper ikke der - neida, dersom det i skoleferier ikke er over 10 barn som melder seg på tilbud om sfo legges det ikke opp et tilbud - og hvis det blir opning gjelder dette fra 8-16.. Trekk fra de 45 min kjøring hver vei og tilbudet er lik null!! Blir så forbannet!! I tillegg skal vi betale 2750 for full plass i sfo - og full plass er over 14t pr. uke.. Nå vet vi jo ennå ikke om det er behov for full plass siden vi ikke vet om barna skal gå på skole fire- eller femdagersuke ennå - men sfo må meldes før 1.mai og vedtak om hvor mange skoledager gjør kommunen først i slutten av mai - så?? HALOO??? Jeg fatter ikke at foreldre landet rundt stilletiende finner seg i dette!! Hvorfor i allverden gjør vi det? Er det virkelig meningen vi skal sende unger ned i fem år hjem med nøkkel rundt halsen fordi det ikke eksisterer gode tilbud om sfo i kommunene?? Kane.
Sun Mei Skrevet 3. april 2006 #2 Skrevet 3. april 2006 Hva i all verden? Er det mulig? Er det virkelig sånn ....
Gjest Bodillen Skrevet 3. april 2006 #3 Skrevet 3. april 2006 Dette må vel være bortimo noe av det mest idiotiske jeg har hørt om! Det må da være flere foreldre som reagerer? Ta noen telefoner, finn ut hvordan dette arter seg for resten av barna/foreldrene og evt. gå til kamp, rett og slett!
Gjest Kane Skrevet 3. april 2006 #4 Skrevet 3. april 2006 Dette må vel være bortimo noe av det mest idiotiske jeg har hørt om! Det må da være flere foreldre som reagerer? Ta noen telefoner, finn ut hvordan dette arter seg for resten av barna/foreldrene og evt. gå til kamp, rett og slett! ← Gjett om jeg har ringt da? både skolen og skolesjefen - og joda - slik er det.. De viser til opplæringslovens paragraf 13-7 som sier at kommunen er pålagt å ha et tilbud - ikke noe om at dette tilbudet må være i skolen, neida kun i kommunene!! Så henviser de til en statsmelding fra 2004 nr. 30 som sier noe om at sfo er hjemlet i loven - men ut over dette er det opp til kommunene å legge et opplegg... - så faktum er at dersom din kommune noen gang kommer på å legge den sfo på skolene kan de gjøre dette med loven i ryggen...
abelille Skrevet 3. april 2006 #6 Skrevet 3. april 2006 Dette høres ut som en sak for journalistene! Ellers er kanskje dagmamma (rettere sagt ettermiddagsmamma) et alternativ?
Gjest LoisLane Skrevet 3. april 2006 #7 Skrevet 3. april 2006 Gå til lokalpressen. Dette er jo helt høl i hue!
Gjest Gjesta Skrevet 3. april 2006 #8 Skrevet 3. april 2006 Dette må da være noe av det dummeste jeg har hørt! Som flere andre sier; ta kontakt med en journalist!
Kosejenta Skrevet 3. april 2006 #9 Skrevet 3. april 2006 Det må være noe av det dummeste jeg har hørt!!!! Men det er jo ikke første gang politikerne i dette landet lager lover og regler som er borti natta..... Få media innvolvert som flere andre har sagt!!! Lykke til!!!
Gjest Kane Skrevet 3. april 2006 #10 Skrevet 3. april 2006 Joda, vi har alt vært i kontakt med lokalaviser og de ser på saken - men som journalisten sa hadde de fått samme svar selv Det som forundrer meg er at ikke lfere kommuner opplever det samme der de har flere skoler spredt ut i kommunene.. Sier dere at dere aldri har hørt om denne §13-7 i forbindelse med sfo på deres hjemsted??
Belit Skrevet 3. april 2006 #11 Skrevet 3. april 2006 Dette er jo bare en måte å omgå kravet om å ha SFO på - det er jo helt innlysende at mange foreldre ikke kan/vil benytte seg av et tilbud som er i en slik form! Og hvis ikke mange nok melder seg, ja så kan de tydeligvis legge ned hele tilbudet. Og de samme politikerne som lager slike fantastiske løsninger lurer på hvorfor folk flytter fra grisgrendte strøk til sentrale?!
Gjest Bodillen Skrevet 4. april 2006 #12 Skrevet 4. april 2006 Gjett om jeg har ringt da? både skolen og skolesjefen - og joda - slik er det.. De viser til opplæringslovens paragraf 13-7 som sier at kommunen er pålagt å ha et tilbud - ikke noe om at dette tilbudet må være i skolen, neida kun i kommunene!! Så henviser de til en statsmelding fra 2004 nr. 30 som sier noe om at sfo er hjemlet i loven - men ut over dette er det opp til kommunene å legge et opplegg... - så faktum er at dersom din kommune noen gang kommer på å legge den sfo på skolene kan de gjøre dette med loven i ryggen... ← Men har du snakket med de andre foreldrene? Dette må jo fortone seg håpløst for fler enn dere? Hvis dere er mange om å protestere/stå fram i pressen, kan dere utøve mer press på kommunen?
Gjest Kane Skrevet 4. april 2006 #13 Skrevet 4. april 2006 Det er flere foreldre som reagerer - men, forskjellen er at de har familie her så de kan plassere ungene hos så ikke alle ser problemet - de tar bare fri fra det sfo tilbudet de mener er for dårlig. De trenger det ikke og ser ikke behovet for en "krig" på dette - men om der var et tilbud ville de nyttet det... Nå er det flere foreldre enn meg som engasjerer seg da - etter at vi fikk publisert dette liksom - så vi får se da.. Men kommunen står på sitt - de har med loven i hånd hjemmel for å kjøre ut et slik tilbud - for de er ikke pålagt å ha sfo i alle skoler, bare i kommunen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå