Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg trenger sårt noen lifehacks for å komme meg gjennom hverdagen uten å enten le hysterisk, gråte i dusjen eller legge meg før jenta mi på 13 mnd(hun sovner kl. 19.00)

Status hos meg akkurat nå:

– Har et barn på 13 måneder som har energinivå som en blanding av en tornado og en duracellkanin

– Har to hunder og en katt som alltid finner på prosjekter når jeg minst trenger det

– Har mann i offshore-rotasjon ( solo-parent-mode 33 % av tiden)

– Jobber egentlig 50 % turnus arbeid

– Har ingen barnehageplass før neste august

– Og som toppen av kransekaka: Jeg er gravid igjen med nummer to. Og har blitt skikkelig uvell. Er i uke 8+5.

Så… dere som har vært i samme båt (eller overlevd samme storm):

Hvordan gjør dere hverdagen enklere?

Hvilke triks, hacks, snarveier, lure systemer eller totalt geniale løsninger bruker dere?

alle tips og råd tas i mot med stor TAKK!

Anonymkode: 7b95e...b12

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvalmestillende! Ikke pin deg selv. Kan du få hjelp av famile noen dager? Ellers er det rutiner, rutiner, rutiner. Og gi deg selv slack. Det er greit å hvile på sofaen litt og la hun seg på tv.

Anonymkode: 637fa...11b

Skrevet

Og det å legge seg når hun gjør det nå, er nok det lureste du kan gjøre ❤️ hold ut!

Anonymkode: 637fa...11b

• Liker 6
Skrevet

Mitt råd er at mannen din bør få seg landjobb.

Anonymkode: e98de...ada

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Kjenner du noen som har barn på samme alder som kanskje kan passe en formiddag i uka? For eksempel noen i barselgruppa?
Hvorfor får dere ikke barnehageplass før i august neste år?

Anonymkode: e5e52...56b

Skrevet

Snakk med en psykolog eller familieterapeut. Trenger ikke alltid å være alvorlig før man tar det steget. Jeg hadde en del videokonsultasjoner med psykolog da jeg var hjemme med jenta mi. Tok det når hun sov dupp på dagen. Hjalp meg egentlig bare å akseptere stormen ❤️ 

Anonymkode: 5ddec...949

Skrevet

Når du ikke takler det livet dere lever nå, er det fryktelig dumt å få flere barn.

Anonymkode: 1ade4...84c

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

- lær deg å bære barnet på ryggen i bæresele (det krever litt trening, men når man kan det er det enkelt og tar to sekunder å slenge ungen på ryggen)

Da kan du

-gå to gode turen med hundene hver dag som da utgjør 1,5-2timer av dagen din pluss at både du og firbente får luft (og hundene får ut energi)

- lage mat med barnet på ryggen

- rydde huset siste halvtimen før sengetid. Jeg elsker å rydde huset med barn på ryggen. Da slår vi ihjel tid, barnet roer ned før kvelden og der er rysdig og pent nåe barnet er i seng.

Så ville jeg en eller to ganger i uken lagt opp de neste dagene med aktiviteter - en aktivitet per dag. Da får du timene til å gå. Gjerne et sted der barnet kan være aktivt å du slappe av. Bibliotek med lekeavdeling? Lekeland et sted? Ikea (dette fungerer som lekeland for oss om dagen. Gutten min på 14 mnd eeelsker det og vi drar dit ut å handle noe, bare for å utforske). 

Med turer + en aktivitet har plutselig mye av dagen gått og med barn på rygf kan du få gjort mye husarbeid i våkentiden til barnet. Da kan du slappe av og sove når barnet dupper/sover. 

Vanskelig å bære med bæresele og voksende mage? Sjekk ut om onbuhimo kan være noe for deg, eventuelt bæreslynge når dere ikke går med hundene.

Legg inn to pauser i løpet av dagen med TV. Feks 1 eller to episoder av fantus og minibarna eller fantus musikantus. Da får du en pustepause og kanskje en kopp kaffe på 15-30 minutter per pause. 

Sett på radio! Hør på en hyggelig eller interessant podkast. Det gjør underverker for et slitent hode, man får litt selskap og man hører ikke klokka tikke like høyt (vet alt om minutter som snegler seg avgårde...)

Hilsen en i en ganske lignende båt. Holdt på å gå på veggen ved 12-13 måneder, men nå går alt mye bedre (14 mnd nå).

Masse masse lykke til!

Anonymkode: 1f226...3fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

- lær deg å bære barnet på ryggen i bæresele (det krever litt trening, men når man kan det er det enkelt og tar to sekunder å slenge ungen på ryggen)

Da kan du

-gå to gode turen med hundene hver dag som da utgjør 1,5-2timer av dagen din pluss at både du og firbente får luft (og hundene får ut energi)

- lage mat med barnet på ryggen

- rydde huset siste halvtimen før sengetid. Jeg elsker å rydde huset med barn på ryggen. Da slår vi ihjel tid, barnet roer ned før kvelden og der er rysdig og pent nåe barnet er i seng.

Så ville jeg en eller to ganger i uken lagt opp de neste dagene med aktiviteter - en aktivitet per dag. Da får du timene til å gå. Gjerne et sted der barnet kan være aktivt å du slappe av. Bibliotek med lekeavdeling? Lekeland et sted? Ikea (dette fungerer som lekeland for oss om dagen. Gutten min på 14 mnd eeelsker det og vi drar dit ut å handle noe, bare for å utforske). 

Med turer + en aktivitet har plutselig mye av dagen gått og med barn på rygf kan du få gjort mye husarbeid i våkentiden til barnet. Da kan du slappe av og sove når barnet dupper/sover. 

Vanskelig å bære med bæresele og voksende mage? Sjekk ut om onbuhimo kan være noe for deg, eventuelt bæreslynge når dere ikke går med hundene.

Legg inn to pauser i løpet av dagen med TV. Feks 1 eller to episoder av fantus og minibarna eller fantus musikantus. Da får du en pustepause og kanskje en kopp kaffe på 15-30 minutter per pause. 

Sett på radio! Hør på en hyggelig eller interessant podkast. Det gjør underverker for et slitent hode, man får litt selskap og man hører ikke klokka tikke like høyt (vet alt om minutter som snegler seg avgårde...)

Hilsen en i en ganske lignende båt. Holdt på å gå på veggen ved 12-13 måneder, men nå går alt mye bedre (14 mnd nå).

Masse masse lykke til!

Anonymkode: 1f226...3fe

Gode tips, jeg er helt enig! 

vil legge til at meh dai også funker når man er gravid - jeg syns onbuhimo er veldig tungt. 

Et annet tips er bad, mitt barn kan sitte i timesvis og kokkelere med skjeer, bøtter og kopper i badekar (stokke flexi bath). 

Åpen barnehage var også en høydare på den tiden. 

men det viktigste er å få god nok søvn. Jeg er gravid nå og sover 10 timer k døgnet, så vidt det er nok 😅 Men livet er mye enklere å takle når man har sovet nok. Og spis ordentlig mat.

Anonymkode: 42f3b...688

Skrevet

Å legge seg samtidig som barnet legger seg er bare smart:) 

Om du ikke orker flere barn er abort en løsning? 

Ang barnehageplass, så ring kommunen og purr? Det gjorde jeg, ble satt på venteliste, plutselig er det noen som flytter o det åpner seg en plass. 

Anonymkode: adb6e...3fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei

Jeg trenger sårt noen lifehacks for å komme meg gjennom hverdagen uten å enten le hysterisk, gråte i dusjen eller legge meg før jenta mi på 13 mnd(hun sovner kl. 19.00)

Status hos meg akkurat nå:

– Har et barn på 13 måneder som har energinivå som en blanding av en tornado og en duracellkanin

– Har to hunder og en katt som alltid finner på prosjekter når jeg minst trenger det

– Har mann i offshore-rotasjon ( solo-parent-mode 33 % av tiden)

– Jobber egentlig 50 % turnus arbeid

– Har ingen barnehageplass før neste august

– Og som toppen av kransekaka: Jeg er gravid igjen med nummer to. Og har blitt skikkelig uvell. Er i uke 8+5.

Så… dere som har vært i samme båt (eller overlevd samme storm):

Hvordan gjør dere hverdagen enklere?

Hvilke triks, hacks, snarveier, lure systemer eller totalt geniale løsninger bruker dere?

alle tips og råd tas i mot med stor TAKK!

Ikke slemt, men kanskje kvitte deg med dyrene? Og la han ta barnet innimellom så du får en pause? Lek finn på ting. Snakke med lege om kvalmestillende? 

Anonymkode: 5465f...e39

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror det er dessverre for sent for TS, det er vel umulig å lære opp et barn på 13 måneder å bli bært. Men hun har sjansen med neste, hvis hun begynner tidlig, og det kommer hun til å trenge - for med så lite aldersforskjell må minste alltid være med på det eldste holder på med.

jeg vil faktisk gi det tipset om å vurdere å kvitte deg med hundene og også katten. Har du ikke kapasitet til å ta deg av alle sammen nå, så må du jo prioritere deg selv og barna oppi dette.

det andre åpenbare tipset er for mannen din å bytte jobb. Ihvertfall midlertidig, neste fem år, MÅ han ha en jobb der han kan bidra mer på hjemmebane. Hva har dere egentlig tenkt.. 

psykolog vil ikke hjelpe deg. Penger ville hjelpe deg for du trenger hjelp rett og slett, om du kunne oursourse noen av dine oppgaver, ville jo det hjelpe. Du har rett og slett for mye du må gjøre akkurat nå, hva skal psykolog hjelpe her med. Vaskehjelp, ferdige middager, barnepass ville hjelpe mer.

Anonymkode: 1fa66...232

• Liker 3
Skrevet

Om du syns det er tungt no så unskyld, menndet blir tyngre med to. Hadde 2 tette duracellkaniner , ikke sovebabyer og mann på sjøen. Man klarer det man vil klare men syns du det er tungt no og ikke har hjelp eller noe så tenk deg om, snakk med legen? Snakk med mannen. 

Anonymkode: 5465f...e39

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS, alle gode tanker til deg. Dette er ikke A4-livet, dette er unntakstilstand. 

Foreslår at du:

• vurderer om du kan få noen andre til å ta over dyrene dine. Det er trist, men det virker nødvendig nå. 
  • Finner ut om noen kan hjelpe deg en dag eller to i uken med å lage middag, eller ta ungen mens du hviler. 
  • Har du et trygt rom der barnet kan leke mens du ligger på gulvet og "lekehviler"? 
  • En dag du har energi: Lag en stor gryte og frys ned i porsjoner du lett kan varme opp til middag. 
  • Generelt tips med små barn: Kom deg ut med dem tidlig på formiddag/morgen og la dem løpe fra seg på en lekeplass eller i skogen. Ofte får man en roligere ettermiddag. 

Masse lykke til! Og gratulerer med ny baby på vei! 

Anonymkode: 00ce2...1fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mannen må ha ny jobb. 

Anonymkode: 3e735...732

• Liker 1
Skrevet

Jobber du eller er du sykemeldt? Hva gjør barnet når du er på jobb? Har du ringt til alle barnehager i kjøreavstand og hørt om de har ledig plass?

Du har ikke kapasitet til å ta vare på dyrene, barnet og deg selv. Du må kvitte deg med dyrene. 

Dersom du er sykemeldt kan du reise til dine eller mannens foreldre for å få avlastning. 

Evt betal for barnepass. 

Anonymkode: c40cf...13a

• Liker 3
Skrevet

Du har ikke ett A4 problemer. Du har, i mangel på mer passende ord, luksusproblem, siden det er ganske enkle kjappe løsninger selv om du kanskje ikke vil høre det.

1. Kvitt deg med dyrene. 

2. Mannen må få landejobb. Som sannsynligvis vil si å gå ned i lønn. 

3. Om dere begge begynner i jobb før bhg plass må dere enten ha dagmamma eller ta ulønnet permisjon. 

4. Legg deg tidligere, om så kl 19 med barnet. Det er ikke for alltid, maks 3 mnd før døgnrytmen dens endrer seg (igjen). 

Anonymkode: c73de...f5b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts, du bør kvitte deg med dyrene. Spesielt hundene. Siden du syns ting er tungt nå, vil du få en skikkelig virkelighet sjekk når nr to kommer! Da vil du garantert få en meltdown. Og garanterer fødselsdepresjon.. om du ikke ønsker å kvitte deg med dyrene bør du vurdere avslutte svangerskapet. For jeg tror helt ærlig, du ikke vil klare to barn, to hunder og en katt.. siden du ikke klarer dette må. En 13 måneder gammel baby er jo i sin beste alder! Bare vent til de havner i trassalder og selvstendighets fase, og med nyfødt på slep!!! Det er Texas!! Vi har 11 barn samlet, mine, dine og våre. Minste er 7 uker og en på to og halvt år.. det er helt shitshow fra morgen, til han kommer hjem fra barnehagen, og når baby og setter igang !!! Og kjører på fra morgen til kveld !! Da har jeg sikkert hatt meltdown 100 ganger 😂😂😂. Har en mann i olja, og ugunstige arbeidstider ! Men vi klarer det suverent. Og bekymrer meg lite annet enn forskjølelse som går, og ene værre enn den andre.. og mange våken netter i perioder. Ønsker deg lykke til uansett !! 

Anonymkode: 7e34a...3a0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ts her. Takk for alle svar, skal sant sies at jeg er veldig sliten for øyeblikket og kan legge med at den ene hunden vår er omplassert de ukene samboer er borte. Trodde ikke jeg ville få råd om å fjerne babyen i magen, det er et ønsket barn og vi vil at hun lille skal få søsken. Enig at det var litt kort mellomrom men håpe jo vi før det til å gå. Har bedt samboer om å bytte jobb når baby nr 2 kommer siden jeg trenger han mer hjemme. 

• Hjerte 1
Skrevet

Det hørtes veldig slitsomt ut og jeg føler veldig med deg! Nå har jeg ikke vært i din situasjon, men jeg tenker at det er helt innafor å sette vekk en del praktiske oppgaver!

Bestill matkasse for å lette på handling og matlaging. Evt lag middager du kan fryse ned. Mannen min pleier koke 5 liter bolognese som vi fryser ned til enkeltmiddager.

Få vaskehjelp.

Kjenner du en ungdom som kan ta på seg turgåing med hundene?

Senk forventningene - huset må ikke være plettfritt.

Dagene går utrolig mye raskere (og lettere) ved å finne på aktiviteter som holder ungen opptatt. Skjønner det kan være litt ekstra krevende når man er uvel.

Sjekk med barnehager om de har ledig kapasitet.

Legg deg tidlig slik at du får nok søvn.

Min unge på 13 måneder er med på alt jeg gjør (legge matvarer i kjøleskap, bretting av klær, tømme oppvaskmaskin etc). Går treigt, men vi holder oss opptatt og vi får ting gjort.

Bæring er genialt, min unge foretrekker hoftebæring (med bæresele altså) for å få med seg det meste.

Ellers kommer jeg ikke på flere «hacks». Lykke til! ☺️

Anonymkode: 21676...9a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...