Gå til innhold

Når er det ikke behov for boligkjøperforsikring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått tilbud om å kjøpe en gammel leilighet i en bygård som jeg har leid av et firma de siste 5 årene. Har fått tilsendt takstrapport og den er ganske overflatisk, men det er heldigvis ikke tg3, kun tg2 og tg1.

Hadde boligkjøperforsikring i den forrige boligen min som jeg kjøpte av en privatperson, men fikk ikke bruk for den, til tross for at jeg kjøpte med en taklekkasje.

Anonymkode: 30fa1...a90

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tenker at man ikke alltid trenger det. Hvis ting allerede er gammelt og slitt, hvis du kjenner godt til boligen og/eller har nok penger til å fikse alt som kan være galt innvendig for leilighet eller innvendig og utvendig for hus.

Jeg tenker du kan la være, hvis du ikke vil ha boligkjøperforsikring. Jeg valgte det selv vekk ved siste kjøp.

Boligselgerforsikring bør man ikke velge vekk. Om kjøper har forsikring og går til sak er det greit å ha et selskap som tar den kampen.

Endret av Knutekålmor85
skrivefeil
Skrevet
Knutekålmor85 skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker at man ikke alltid trenger det. Hvis ting allerede er gammelt og slitt, hvis du kjenner godt til boligen og/eller har nok penger til å fikse alt som kan være galt innvendig for leilighet eller innvendig og utvendig for hus.

Jeg tenker du kan la være, hvis du ikke vil ha boligkjøperforsikring. Jeg valgte det selv vekk ved siste kjøp.

Boligselgerforsikring bør man ikke velge vekk. Om kjøper har forsikting og går til sak er det greit å ha et selskap som tar den kampen.

Firmaet som selger boligen har ikke boligselgerforsikring. Alle leilighetene er utleieleiligheter nå, men når alle er solgt skal vi danne borettslag.

Jeg har ikke masse penger til å fikse ting, men vet at det skal veldig mye til for å få medhold når man reklamerer på ting i boligen, og siden jeg har bodd her i 5 år, regner jeg med at forsikringsselskapet kan bruke det mot meg at jeg kjente boligen godt?

ts

• Liker 2
Skrevet

Det høres fornuftig ut. Selger kommer nok ikke til å gå til sak etter at de har fått kjøpesummen.

Skrevet

Skal vel godt gjøres å kunne reklamere på skjulte feil og mangler når man er såpass godt kjent i bygget. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 20.34):

Har fått tilbud om å kjøpe en gammel leilighet i en bygård som jeg har leid av et firma de siste 5 årene. Har fått tilsendt takstrapport og den er ganske overflatisk, men det er heldigvis ikke tg3, kun tg2 og tg1.

Hadde boligkjøperforsikring i den forrige boligen min som jeg kjøpte av en privatperson, men fikk ikke bruk for den, til tross for at jeg kjøpte med en taklekkasje.

For det første kan man kun tegne boligkjøperforsikring når boligen selges VIA et meglerforetak. Men - Ikke sikkert du kan tegne boligkjøperforsikring dersom du har vært leieboer så lenge, for da er det forventet at du kjenner potensielle feil og mangler i boligen.

Anonymkode: 78d5c...f2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 20.58):

Firmaet som selger boligen har ikke boligselgerforsikring. Alle leilighetene er utleieleiligheter nå, men når alle er solgt skal vi danne borettslag.

Jeg har ikke masse penger til å fikse ting, men vet at det skal veldig mye til for å få medhold når man reklamerer på ting i boligen, og siden jeg har bodd her i 5 år, regner jeg med at forsikringsselskapet kan bruke det mot meg at jeg kjente boligen godt?

ts

Et firma har uansett ikke mulighet til å tegne boligselgerforsikring.

Som skrevet under - tror ikke du får tegnet boligkjøperforsikring. 

Anonymkode: 78d5c...f2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 20.34):

Ville alltid sagt ja til dette. Brukt det flere ganger, aldri angret. 

Anonymkode: 1929f...580

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ville alltid sagt ja til dette. Brukt det flere ganger, aldri angret. 

Anonymkode: 1929f...580

Det er jo vanskelig å få gjennomslag hos forsikringsselskapet med en slik forsikring, for man må ha ganske gode beviser på "feilen" man klager på, må man ikke det da?

Kan du gi eksempel på situasjoner du fikk brukt forsikringen på?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 20.58):

ts

Hadde vært mer skeptisk til dette. Her aner jeg mye rot. 

Anonymkode: 713b8...f56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid valgt det. Tjente ca 600 000 på det på huset jeg eier nå. Konstruksjonsfeil i tilbygg. 

Anonymkode: 76211...dc9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva mener du med rot?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har alltid valgt det. Tjente ca 600 000 på det på huset jeg eier nå. Konstruksjonsfeil i tilbygg. 

Men bygården jeg bor i er 100 år gammel

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men bygården jeg bor i er 100 år gammel

Ts

Desto flere mangler som kan være skjult. Kjenner noen som fikk på hva naboen over hadde gjort med en balkong. Men opp til deg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen tror tydeligvis at de går inn og dekker alle skader. Nei - det gjør de ikke. Alt som står i takstrapporten kan du glemme å få en krone av på forsikringen. Og de tar bare saker som de garantert vinner.

Anonymkode: 26093...13f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Boligkjøperforsikring er som å kaste penger ut av vinduet er min erfaring etter flere huskjøp. Tegn deg en god innbo/husforsikring istede. Bkf dekker svært sjeldent noe uansett hvor god sak du har.

Anonymkode: cf301...c0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte det bort. Kjøpte et hus via privatsalg av noen vi kjente. Vi fikk kjøpe det off market og sparte kanskje 1 mill på å slippe budrunde (eldre enebolig i Oslo med stor tomt som kunne vært bygd ut med ett hus til). Vi skulle uansett pusse opp alt, og hadde fått kjemperabatt, vi hadde nok uansett aldri gått etter dem for skjulte feil og mangler. 

Anonymkode: a2bc0...4b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen tror tydeligvis at de går inn og dekker alle skader. Nei - det gjør de ikke. Alt som står i takstrapporten kan du glemme å få en krone av på forsikringen. Og de tar bare saker som de garantert vinner.

Anonymkode: 26093...13f

Takstrapportene har blitt stadig dårligere de siste årene. Men det må være overbevisende at tidlig eier kunne ha visst. 

Vår siste sak var ganske tvilsom - tidligere eier hadde bare bodd der ett år, og en konstruksjonsfeil er jo gjerne godt skjult. Forsikringsselskapet vårt var likevel veldig hjelpsom. Og vi endte opp med å inngå forlik mot motparts forsikringsbyrå etter litt frem og tilbake mellom selskapene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi valgte det bort. Kjøpte et hus via privatsalg av noen vi kjente. Vi fikk kjøpe det off market og sparte kanskje 1 mill på å slippe budrunde (eldre enebolig i Oslo med stor tomt som kunne vært bygd ut med ett hus til). Vi skulle uansett pusse opp alt, og hadde fått kjemperabatt, vi hadde nok uansett aldri gått etter dem for skjulte feil og mangler. 

Anonymkode: a2bc0...4b6

Vi kjente også de vi kjøpte av. Men det var jo vårt forsikringsselskap mot deres. Så det var god stemning mellom oss hele tiden. 

Kanskje annerledes om det er tydelig at de burde kjent til mangelen... men da får vel vennskapet en ripe uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tipper ts egentlig mener sameie. Og forstår ikke hva som er galt med det? Da er det i det minste et lovverk som regulerer boforholdene og felles ansvar.

Anonymkode: 745ee...0cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...