Gå til innhold

Hvorfor betaler man en høy omkostningspris når man kjøper andelsleilighet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser på en leilighet som er en andelsleilighet, og ser at det er nesten 90 000,- i omkostninger. Trodde det bare var selveier som hadde en stor sum i tillegg til salgssummen?

Hva er disse omkostningene?

Anonymkode: 5237e...d32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri sett eller hørt om. Boliger som er tilknyttet et større boligbyggelag har ikke dette. 

Nå har er det vært mange store utleiere som har solgt sine leiligheter som andelsleiligheter og dannet borettslag fordi det har vært skattemessig svært gunstig for dem. Kan det være et slikt nyetablert borettslag du har sett på?

Anonymkode: a702d...e61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har jeg aldri sett eller hørt om. Boliger som er tilknyttet et større boligbyggelag har ikke dette. 

Nå har er det vært mange store utleiere som har solgt sine leiligheter som andelsleiligheter og dannet borettslag fordi det har vært skattemessig svært gunstig for dem. Kan det være et slikt nyetablert borettslag du har sett på?

Sjekket en av disse leilighetene på Finn nå og der er det høye omkostninger. Det er en omgåelse av dokumentavgiften for den som selger fordi leiegården omgjøres til borettslag. Regjeringen har nå stoppet dette smutthullet.

Screenshot_20251211-220718.jpg

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser på en leilighet som er en andelsleilighet, og ser at det er nesten 90 000,- i omkostninger. Trodde det bare var selveier som hadde en stor sum i tillegg til salgssummen?

Hva er disse omkostningene?

Lenke til annonsen? Det er jo ikke dokumentavgift på andelsleiligheter. Det er ikke fellesgjelden du blander inn da?

Anonymkode: bcf70...254

Skrevet

Du betaler for utleiehaienes omkostninger for å gjøre utleieleiligheter om til andelsboliger. Pass på å sjekk hvem som sitter i styret, og hvor mange leiligheter de beholder selv. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja det er noe slikt ja.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sjekket en av disse leilighetene på Finn nå og der er det høye omkostninger. Det er en omgåelse av dokumentavgiften for den som selger fordi leiegården omgjøres til borettslag. Regjeringen har nå stoppet dette smutthullet.

Screenshot_20251211-220718.jpg

Men smutthullet ble jo tettet da statsbudsjettet, og denne leiligheten er jo til salgs nå?

Er dette lovlig nå da?

Ser på en annen 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men smutthullet ble jo tettet da statsbudsjettet, og denne leiligheten er jo til salgs nå?

Er dette lovlig nå da?

Ser på en annen 

Ts

Hvis borettslaget ble opprettet før regjeringen satte ned foten, så er det muligens lovlig selv om leilighetene selges først nå.

Skrevet

En andelsleilighet er ikke en borettslagsleilighet. Det er andre regler.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (15 minutter siden):

En andelsleilighet er ikke en borettslagsleilighet. Det er andre regler.

Nei, en andelsleilighet er en borettslagsleilighet. Kanskje du blander meg aksjeleilighet, det er noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...